Ministru kabineta instrukcija Nr.6
Rīgā 2004.gada 27.jūlijā (prot. Nr.45 51.§)
Instrukcija par Šengenas
konvencijas finanšu programmas
(Schengen
Facility) īstenošanu, vadību un uzraudzību
Izdota saskaņā ar Ministru kabineta iekārtas likuma 15.panta otro daļu
I. Vispārīgie jautājumi
1. Instrukcija nosaka
kārtību, kādā tiek nodrošināta Šengenas konvencijas finanšu
programmas (Schengen Facility) (turpmāk – programma)
īstenošana, vadība un uzraudzība, kā arī atbildīgo institūciju
tiesības un pienākumus.
2. Programmas mērķis saskaņā ar Pievienošanās Eiropas
Savienībai līguma Akta par Čehijas Republikas, Igaunijas
Republikas, Kipras Republikas, Latvijas Republikas, Lietuvas
Republikas, Ungā-rijas Republikas, Maltas Republikas, Polijas
Republikas, Slovēnijas Republikas un Slovākijas Republikas
pievienošanās nosacījumiem un pielāgojumiem Līgumos, kas ir
Eiropas Savienības pamatā, 35.panta nosacījumiem ir nodrošināt
efektīvu un kvalitatīvu Eiropas Savienības jaunās ārējās robežas
kontroli, finansējot pasākumus, kas atrodas uz jaunās Eiropas
Savienības ārējās robežas un/vai ir cieši saistīti ar Šengenas
acquis prasību ieviešanu.
3. Programmas īstenošanai izmantojami Eiropas Komisijas šim
mērķim piešķirtie finanšu līdzekļi, kas tiek plānoti Iekšlietu
ministrijas budžetā atsevišķā budžeta programmā.
4. Programmas īstenošanu, vadību un uzraudzību nodrošina:
4.1. vadošā iestāde;
4.2. maksājumu iestāde;
4.3. ieviešanas iestāde;
4.4. finansējuma saņēmēji;
4.5. vadības komiteja.
II. Vadošā iestāde
5. Vadošās iestādes funkcijas veic
Iekšlietu ministrija.
6. Vadošā iestāde nodrošina programmas vadību, īstenošanu un
uzraudzību, tai skaitā programmas ieviešanas efektivitāti un
atbilstību Eiropas Kopienas tiesību aktos un Latvijas Republikas
normatīvajos aktos noteiktajām prasībām, kā arī Eiropas Kopienas
politikai un pasākumiem.
7. Lai nodrošinātu programmas vadību, vadošā iestāde slēdz
trīspusēju līgumu ar ieviešanas iestādi un finansējuma
saņēmējiem.
8. Vadošā iestāde veic šādus uzdevumus:
8.1. izstrādā nepieciešamos
tiesību aktu projektus programmas finanšu līdzekļu
apgūšanai;
8.2. sagatavo programmas finanšu līdzekļu apgūšanas
indikatīvo pasākumu ieviešanas plānu (turpmāk – indikatīvais
plāns) un iesniedz to noteiktā kārtībā apstiprināšanai Ministru
kabinetā;
8.3. apstiprināto indikatīvo plānu iesniedz Eiropas
Komisijā;
8.4. izstrādā un apstiprina projektu apraksta veidlapu;
8.5. izvērtē un apstiprina projektu aprakstus;
8.6. nodrošina vadības komitejas darba organizēšanu un
vadību;
8.7. sagatavo vadības komitejai informāciju uzraudzības
funkciju veikšanas nodrošināšanai;
8.8. sniedz vērtējumu par sistēmu, darbību, veiktajiem
auditiem un kontrolēm;
8.9. pārbauda un apstiprina maksājumu pieprasījumu
dokumentus pirms to iesniegšanas maksājumu iestādē;
8.10. pārbauda un apstiprina izdevumu deklarācijas pirms to
nosūtīšanas Eiropas Komisijai;
8.11. plāno programmas izdevumus un koordinē pieprasījuma
iesniegšanu līdzekļu iekļaušanai valsts budžetā;
8.12. nosaka prasības un nodrošina skaidrojumu sniegšanu
programmas ieviešanā iesaistītajām institūcijām par programmas
ieviešanas nosacījumiem;
8.13. atbilstoši Eiropas Komisijas 2000.gada 30.maija
Regulai (EK) Nr.1159/2000 “Par informācijas un publicitātes
pasākumiem, kas dalībvalstīm jāveic sakarā ar palīdzību no
struktūrfondiem” nodrošina informācijas publicitāti;
8.14. nosaka programmas vadības, uzraudzības, kontroles un
novērtēšanas sistēmas pamatprincipus;
8.15. nodrošina vadības un kontroles sistēmas izveidošanu un
darbību;
8.16. nodrošina noslēguma auditu un novērtēšanu;
8.17. nodrošina iekšējās kontroles sistēmas atbilstību
Latvijas un Eiropas Kopienas tiesību aktiem;
8.18. nodrošina, lai tiktu atgūti un pārskaitīti Eiropas
Komisijai neizmantotie programmas līdzekļi, kā arī tie līdzekļi,
kas izmaksāti pretrunā ar finansēšanas lēmumu, kas apstiprināts
vadības komitejā, un noslēgto iepirkuma līgumu;
8.19. uzskaita programmas vadībā konstatētās neatbilstības
vai pārkāpumus un informē par tiem finanšu ministru un Eiropas
Komisiju;
8.20. nodrošina ziņojuma sagatavošanu par programmas
finansēto pasākumu izpildes gaitu, kā arī analizē problēmas
programmas ieviešanā un sniedz priekšlikumus programmas
ieviešanas uzlabošanai;
8.21. sagatavo ceturkšņa un gada ziņojumus un iesniedz tos
apstiprināšanai vadības komitejā;
8.22. sagatavo un iesniedz Eiropas Komisijā gadskārtējo
ziņojumu par programmas ieviešanas gaitu;
8.23. ne vēlāk kā sešus mēnešus pēc triju gadu termiņa
beigām kopš pirmā maksājuma veikšanas iesniedz Eiropas Komisijā
visaptverošu pārskatu par vienreizējo piešķīruma maksājumu
finansiālo izlietojumu un izdevumu pamatojumu.
III. Maksājumu iestāde
9. Maksājumu iestādes funkcijas
veic Valsts kase.
10. Maksājumu iestāde ir atbildīga par maksājumu veikšanu
atbilstoši vadošās iestādes iesniegtajiem maksājumu pieprasījumu
dokumentiem.
IV. Ieviešanas iestāde
11. Ieviešanas iestādes
funkcijas veic Centrālā finanšu un līgumu aģentūra.
12. Ieviešanas iestāde nodrošina programmas finansēto
pasākumu ieviešanu atbilstoši trīspusējam sadarbības līgumam, kas
noslēgts starp ieviešanas iestādi, vadošo iestādi un finansējuma
saņēmējiem (turpmāk – līgums).
13. Ieviešanas iestāde veic šādus uzdevumus:
13.1. slēdz ar vadošo iestādi
un finansējuma saņēmējiem līgumu par programmas ietvaros
finansējamo projektu īstenošanu;
13.2. saskaņā ar noslēgto līgumu nodrošina projektu
ieviešanas uzraudzību un finanšu kontroli;
13.3. pārbauda programmas
finansējuma saņēmēja sniegto informāciju;
13.4. veic iepirkuma procedūras un priekšmeta atbilstības
pārbaudi pirms iepirkuma procedūras uzsākšanas;
13.5. atbilstoši vadošās iestādes noteiktajiem
pamatprincipiem veic izlases pārbaudes un projektu īstenošanas
deklarēto izdevumu atbilstības pārbaudes darbības vietās;
13.6. nodrošina informācijas uzkrāšanu par projektu
īstenošanu;
13.7. atbilstoši vadošās iestādes noteiktajai kārtībai
apkopo un iesniedz vadošajā iestādē programmas izdevumu
deklarācijas;
13.8. ievēro vadošās iestādes norādījumus par programmas
ietvaros finansēto projektu īstenošanu;
13.9. saskaņā ar vadošās iestādes noteiktajām prasībām reizi
mēnesī iesniedz vadošajā iestādē informāciju par programmas
finansēto projektu ieviešanas gaitu.
V. Finansējuma saņēmēji
14. Programmas finansējuma saņēmēji ir šādas tiešās pārvaldes iestādes:
14.1. Valsts robežsardze;
14.2. Pilsonības un migrācijas lietu pārvalde;
14.3. Iekšlietu ministrijas Informācijas centrs;
14.4. Valsts policija;
14.5. Valsts ieņēmumu dienests;
14.6. Ārlietu ministrija.
15. Finansējuma saņēmējs ir
atbildīgs par indikatīvajā plānā ietverto prioritāšu īstenošanu
saskaņā ar līgumu un saistošajiem Latvijas Republikas un Eiropas
Kopienas tiesību aktiem.
16. Finansējuma saņēmējs veic šādus uzdevumus:
16.1. nodrošina atsevišķu
grāmatvedības uzskaiti ar projekta īstenošanu saistītajiem
izdevumiem un uzskaita projekta īstenošanā radītās materiālās
vērtības;
16.2. jebkurām vadošās iestādes, ieviešanas iestādes un
Eiropas Komisijas norīkotajām personām nodrošina pieeju projektu
dokumentiem projektu īstenošanas laikā un piecus gadus pēc
projektu ieviešanas beigām;
16.3. sagatavo un iesniedz ieviešanas iestādē vadošās
institūcijas apstiprinātās projektu aprakstu veidlapas;
16.4. izstrādā programmas projektu iepirkumu plānu un
iesniedz to informācijai vadošajā iestādē un ieviešanas
iestādē;
16.5. sagatavo iepirkumu
dokumentus un saskaņo tos ar ieviešanas iestādi, kā arī pirms
iepirkuma uzsākšanas nosūta iepirkumu dokumentus vadošajai
iestādei;
16.6. veic iepirkumu saskaņā ar likuma “Par iepirkumu valsts
vai pašvaldību vajadzībām” nosacījumiem un slēdz iepirkumu
līgumus;
16.7. uzrauga projekta īstenotāja darbību, nodrošina
izdevumu atbilstību un piemērošanu saskaņā ar projekta
mērķiem;
16.8. apliecina pakalpojumu, piegāžu saņemšanu un būvdarbu
izpildi, pārbauda projekta īstenotāja rēķinus un tos
attaisnojošos dokumentus, veic maksājumus projekta
īstenotājam;
16.9. sagatavo izdevumu deklarācijas un iesniedz tās ieviešanas
iestādē;
16.10. izstrādā projektu ieviešanas pārskatus un iesniedz
tos apstiprināšanai vadošajā iestādē un ieviešanas iestādē;
16.11. sagatavo un iesniedz vadošajā iestādē programmas
maksājumu pieprasījumu prognozes un apliecinājumu izdevumu
sertificēšanai;
16.12. sagatavo un iesniedz vadošajā iestādē programmas
maksājumu pieprasījumus;
16.13. nodrošina neatbilstoši veikto izdevumu atmaksu;
16.14. laikus informē vadošo iestādi un ieviešanas iestādi
par apstākļiem, kas varētu kavēt projektu ieviešanu;
16.15. ziņo vadošajai iestādei un ieviešanas iestādei par
jebkādām programmas vadībā konstatētajām neatbilstībām vai
pārkāpumiem;
16.16. saskaņojot ar vadošo iestādi, īsteno informācijas un
publicitātes pasākumus un nodrošina projektu rezultātu
izplatīšanu un piemērošanu saskaņā ar projekta mērķiem;
16.17. veic citus uzdevumus saskaņā ar līguma nosacījumiem,
lai nodrošinātu projektu mērķu sasniegšanu un finansējuma
atbilstīgu izmantošanu;
16.18. ievēro citus vadošās iestādes un ieviešanas iestādes
norādījumus par projekta īstenošanu un sniedz jebkuru pieprasīto
informāciju, kas saistīta ar programmas projektiem;
16.19. atbilstoši noslēgtajiem līgumiem iesniedz ieviešanas
iestādē informāciju par programmas finansēto projektu ieviešanas
gaitu.
VI. Vadības komiteja
17. Vadības komiteja uzrauga
programmas ieviešanu un indikatīvajā plānā iekļauto mērķu
sasniegšanu.
18. Vadības komiteja darbojas saskaņā ar vadības komitejas
apstiprinātu nolikumu, un to vada vadošās iestādes pārstāvis.
Vadošā iestāde nodrošina vadības komitejas sekretariāta
funkcijas. Vadības komitejas sastāvu apstiprina iekšlietu
ministrs.
19. Vadības komitejas sastāvā iekļauj vienu pārstāvi no
katras programmā iesaistītās iestādes:
19.1. pārstāvjus ar
balsstiesībām:
19.1.1. no vadošās iestādes;
19.1.2. no ieviešanas iestādes;
19.1.3. no finansējuma saņēmējiem;
19.2. pārstāvjus ar padomdevēja tie-sībām:
19.2.1. no maksājumu iestādes;
19.2.2. no Eiropas Komisijas.
VII. Indikatīvā plāna sagatavošana, apstiprināšana un grozīšana
20. Indikatīvais plāns ir
Ministru kabineta un Eiropas Komisijas apstiprināts dokuments,
kas izstrādāts atbilstoši Eiropas Kopienas tiesību aktiem un
nosaka programmas finansējuma izmantošanas stratēģiju, mērķus,
finansējamās prioritātes un pasākumus.
21. Vadošā iestāde koordinē indikatīvā plāna izstrādi.
22. Finansējuma saņēmēji nosaka prioritātes, kā arī sagatavo
pasākumu aprakstu un iesniedz to vadošajā iestādē.
23. Vadošā iestāde apkopo un izvērtē pasākumu aprakstus un
iesniedz tos saskaņošanai vadības komitejā.
24. Vadošā iestāde nodrošina konsultācijas ar Eiropas
Komisiju par indikatīvajā plānā paredzēto pasākumu atbilstību
programmas nosacījumiem.
25. Vadības komiteja izvērtē un apstiprina ierosinātos
grozījumus indikatīvajā plānā.
26. Pēc indikatīvā plāna apstiprināšanas vadības komitejā
vadošā iestāde noteiktā kārtībā iesniedz to apstiprināšanai
Ministru kabinetā.
27. Grozījumus indikatīvajā plānā izdara šādā kārtībā:
27.1. finansējuma saņēmēji
sagatavo priekšlikumus par grozījumiem indikatīvajā plānā;
27.2. vadošā iestāde apkopo priekšlikumus par grozījumiem
indikatīvajā plānā un iesniedz tos vadības komitejā
apstiprināšanai;
27.3. ja vadības komiteja pieņēmusi lēmumu apstiprināt
ierosinātos grozījumus, vadošā iestāde nodrošina konsultācijas
par tiem ar Eiropas Komisiju;
27.4. pēc saskaņošanas ar Eiropas Komisiju vadošā iestāde
iesniedz precizēto indikatīvo plānu noteiktā kārtībā
apstiprināšanai Ministru kabinetā.
VIII. Programmas finanšu kontrole un audits
28. Programmas īstenošanā,
vadībā un uzraudzībā iesaistītās institūcijas nodrošina iekšējās
kontroles sistēmas izveidošanu un funkcionēšanu saskaņā ar
Latvijas un Eiropas Kopienas normatīvajiem aktiem. Par iekšējās
kontroles sistēmas izveidošanu un tās atbilstību Latvijas
normatīvajiem aktiem ir atbildīgs iestādes vadītājs.
29. Programmas finanšu kontrole un audits šīs instrukcijas
izpratnē ir:
29.1. izlases pārbaude programmas
finansēto projektu īstenošanas vietā;
29.2. programmas finansēto projektu vadības sistēmas
atbilstības un izlietojuma pārbaude;
29.3. izlases pārbaude par programmas finansēto projektu
pieprasījuma un izdevumu deklarācijas atbilstību;
29.4. programmas finansēto projektu noslēguma izdevumu
deklarācijas pārbaude.
30. Vadošā iestāde nosaka
kārtību, kādā iesniedzami pārskati par šīs instrukcijas 29.punktā
minēto finanšu kontroli, kā arī kārtību, kādā veicams audits un
iesniedzami ziņojumi vadošajā iestādē.
31. Vadošā iestāde izvērtē ieviešanas iestādes veiktās šīs
instrukcijas 29.1., 29.2. un 29.3.apakšpunktā minētās finanšu
kontroles un audita rezultātus.
32. Instrukcijas 29.2. un 29.3.apakšpunktā minēto finanšu
kontroli un auditu veic ieviešanas iestādes iekšējā audita
struktūrvienība, kas nav tieši iesaistīta projekta ieviešanā un
maksājumu veikšanā.
33. Instrukcijas 29.4.apakšpunktā minēto finanšu kontroli
veic Iekšlietu minis-trijas Iekšējā audita departaments.
34. Vadošajai iestādei ir tiesības veikt šīs instrukcijas
29.punktā minēto finanšu kontroli un auditu šīs instrukcijas
14.punktā minētajās iestādēs.
35. No programmas finansētos projektus pakļauj Eiropas
Komisijas, Eiropas Revīzijas palātas, Valsts kontroles, vadošās
iestādes un ieviešanas iestādes ierosinātiem auditiem.
36. Instrukcijas 14.punktā minētās iestādes atbilstoši to
funkcijām:
36.1. uzrāda auditoriem ar
projektu ieviešanu saistītos finanšu un citus dokumentus (arī to
elektronisko variantu);
36.2. nodrošina pieeju ar projektu ieviešanu saistītajiem
objektiem, telpām un citām materiālajām vērtībām;
36.3. nodrošina nepieciešamo dokumentu izrakstu un kopiju
sagatavošanu;
36.4. sniedz auditoriem paskaidrojumus par to projektu
izstrādi, īstenošanu un uzraudzību, kuri finansēti no programmas
līdzekļiem.
37. Ar programmas finansēto projektu ieviešanu saistītos dokumentus visas projekta ieviešanā iesaistītās puses uzglabā piecus gadus pēc projekta ieviešanas beigām. Kad beidzas ar projektu ieviešanu saistīto dokumentu glabāšanas termiņš, tos atbilstoši normatīvajos aktos noteiktajai kārtībai nodod glabāšanai Valsts arhīvā.
Ministru prezidents I.Emsis
Iekšlietu ministrs Ē.Jēkabsons
Redakcijas piebilde: instrukcija stājas spēkā ar 2004.gada 11.augustu.