Uzņēmumu pārskati
Bezpeļņas
organizācijas sabiedrības ar ierobežotu atbildību
“Klīniskā slimnīca “Gaiļezers”” dalībniekam
Revidenta atzinums
Esam veikuši BO SIA “Klīniskā
slimnīca “Gaiļezers”” 2003.gada finanšu pārskatu revīziju.
Finanšu pārskati ietver 2003.gada 31.decembra bilanci, 2003.gada
peļņas vai zaudējumu aprēķinu, naudas plūsmas pārskatu un pašu
kapitāla izmaiņu pārskatu 2003.gadā, vadības ziņojumu un
pielikumus. Par finanšu pārskatiem atbildīga sabiedrības vadība.
Mūsu atbildība ir izteikt neatkarīgu viedokli par šiem
pārskatiem, pamatojoties uz veikto finanšu pārskatu
revīziju.
Esam veikuši revīziju saskaņā ar Starptautiskās Grāmatvežu
federācijas izdotajiem Starptautiskajiem revīzijas standartiem.
Šie standarti nosaka, ka mums jāplāno un jāveic revīzija tā, lai
iegūtu pietiekamu pārliecību, ka finanšu pārskatos nav būtisku
kļūdu vai neprecizitāšu. Revīzija ietver finanšu pārskatos
norādīto summu un skaidrojumu pamatojuma pārbaudi izlases veidā.
Revīzija ietver arī lietoto grāmatvedības principu un nozīmīgu
sabiedrības vadības izdarīto pieņēmumu, kā arī kopējās finanšu
pārskatu izklāsta formas izvērtējumu. Mēs uzskatām, ka veiktā
revīzija dod pietiekamu pamatojumu atzinuma izteikšanai.
Pamatojoties uz veiktajām revīzijas procedūrām, uzskatām, ka BO
SIA “Klīniskā slimnīca “Gaiļezers”” 2003.gada pārskats visos
būtiskos aspektos sniedz patiesu ieskatu par sabiedrības
līdzekļiem un saistībām 2003.gada 31.decembrī un tās darbības
rezultātu - zaudējumiem, kā arī atbilst Latvijas Republikas
likuma “Par uzņēmuma gada pārskatiem” prasībām.
Rīga, Latvijas Republika Viktorija Usoviča, (sertifikāts nr.109), SIA “Moore Stephens(Rīga) Ltd”
2004.gada 29.martā direktore, zvērināta revidente
B0 SIA “Klīniskā slimnīca “Gaiļezers”” (uzņēmuma reģistrācijas numurs 000345822)
Saīsinātā bilance 2003.gada 31.decembrī
AKTĪVS |
|
Nemateriālie ieguldījumi |
20.665 |
Pamatlīdzekļi |
5.372.567 |
Kopā ilgtermiņa ieguldījumi |
5.393.232 |
Krājumi |
527.586 |
Debitoru parādi |
146.345 |
Naudas līdzekļi |
214.631 |
Kopā apgrozāmie līdzekļi |
888.562 |
KOPĀ AKTĪVS |
6.281.794 |
PASĪVS |
|
Pamatkapitāls |
1.000.000 |
Rezerves |
4.600.862 |
Kopā pašu kapitāls |
5.600.862 |
Ilgtermiņa kreditori |
292.517 |
Īstermiņa kreditori |
388.415 |
Parādi kreditoriem kopā |
680.932 |
KOPĀ PASĪVS |
6.281.794 |
Peļņas vai zaudējumu aprēķins par 2003.gada janvāri-decembri
Neto apgrozījums |
9.107.425 |
Pārdotās produkcijas ražošanas izmaksas |
(9.056.401) |
Bruto peļņa |
51.024 |
Administrācijas izmaksas |
(187.457) |
Pārējie saimnieciskās darbības ieņēmumi |
52.345 |
Pārējās saimnieciskās darbības izmaksas |
(49.761) |
Pārējie procentu ieņēmumi un tamlīdzīgi ieņēmumi |
16.192 |
Procentu maksājumi un tamlīdzīgas izmaksas |
(45.570) |
Zaudējumi pirms ārkārtas posteņiem un nodokļiem |
(163.227) |
Pārskata gada zaudējumi |
(163.227) |
*Šeit publicēta BO SIA “Klīniskā slimnīca “Gaiļezers”” saīsinātā bilance un peļņas vai zaudējumu aprēķins. Ar pilnu BO SIA “Klīniskā slimnīca “Gaiļezers”” gada pārskatu var iepazīties Latvijas Republikas Uzņēmumu reģistrā.
Valdes priekšsēdētājs (direktors) E.Platkājis
Valsts
aģentūras
“Maksātnespējas administrācija” 2003.gada pārskats
Kaut arī darbu valsts aģentūrā
“Maksātnespējas administrācija” (turpmāk – Maksātnespējas
administrācija) uzsāku 2004.gada janvārī, apzinos, ka 2003.gads
bija ļoti nozīmīgs Maksātnespējas administrācijas
pastāvēšanā.
Pirmkārt, Maksātnespējas administrācija uzsāka īstenot funkcijas,
kuras zināmā mērā arī Latvijā bija jaunas. Piemēram, 2003.gada
1.janvārī stājās spēkā likums “Par darbinieku aizsardzību darba
devēja maksātnespējas gadījumā”, ar ko Maksātnespējas
administrācijai tika uzdots pienākums apmierināt darbinieku
prasījumus no darbinieku prasījumu garantiju fonda
līdzekļiem.
Otrkārt, pārskata gadā Maksātnespējas administrācija piedzīvoja
būtiskas strukturālas reformas: tika likvidēti vairāki
departamenti, un ievērojami samazināts darbinieku skaits, kas
traucēja veikt plānotos pasākumus un lika reducēt darbību uz seku
likvidēšanu. Darbinieku trūkums noteikti ietekmēs Maksātnespējas
administrācijas darbu arī 2004.gadā.
2003.gadā tika turpināts darbs pie kvalificēta maksātnespējas
procesa administratoru institūta izveides un uzraudzības, lai
maksātnespējas procesa norisi padarītu efektīvu un
caurskatāmu.
Vēlos izteikt pateicību darbiniekiem par 2003.gadā paveikto, jo
tika ieguldīts liels darbs, īstenojot likumā noteiktās funkcijas,
no kurām liela daļa valstī bija pilnīgi jaunas. Maksātnespējas
administrācijas vārdā pateicos arī mūsu sadarbības partneriem –
Tieslietu ministrijai, Latvijas apgabaltiesām, Konsultatīvajai
padomei, Valsts ieņēmumu dienestam, Valsts darba inspekcijai,
Latvijas Darba devēju konfederācijai, Latvijas Brīvo arodbiedrību
savienībai, žurnālistiem un citiem.
Lai pilnveidotu maksātnespējas procesu regulējumu valstī,
2004.gadā plānojam izstrādāt vairākus tiesību aktu projektus,
tajā skaitā jaunus noteikumus par sertificēto maksātnespējas
procesa administratoru atkārtotas sertifikācijas kārtību.
Savukārt ar tieslietu ministra rīkojumu izveidotā darba grupa
turpinās Maksātnespējas likuma izstrādi.
V/a “Maksātnespējas administrācija” direktors Aldis Gobzems
1. MAKSĀTNESPĒJAS ADMINISTRĀCIJAS IZVEIDOŠANAS MĒRĶIS
Valsts aģentūras “Maksātnespējas administrācija” (turpmāk – Maksātnespējas administrācija) mērķis ir īstenot valsts politiku maksātnespējas jomā, nodrošināt valsts un sabiedrības interešu aizsardzību, lai mazinātu iespējamo nelabvēlīgo sociālo seku iestāšanos uzņēmumu un uzņēmējsabiedrību maksātnespējas gadījumos.
2. MAKSĀTNESPĒJAS ADMINISTRĀCIJAS FUNKCIJAS UN UZDEVUMI
Maksātnespējas administrācijai ir
divi galvenie uzdevumi:
1) nodrošināt valsts politikas īstenošanu un valsts un
sabiedrības interešu aizsardzību maksātnespējas procesa
jautājumos;
2) nodrošināt darbinieku interešu aizsardzību darba devēja
maksātnespējas gadījumā.
Lai nodrošinātu valsts politikas īstenošanu maksātnespējas
procesa jautājumos un valsts un sabiedrības interešu aizsardzību,
Maksātnespējas administrācija:
- pārstāv valsts intereses maksātnespējas jautājumos;
- analizē maksātnespējas procesus un spēkā esošo normatīvo aktu
piemērošanu;
- izstrādā un virza apstiprināšanai nepieciešamos normatīvos
aktus maksātnespējas procesa pilnveidošanai;
- sagatavo, apmāca un sertificē maksātnespējas procesa
administratorus;
- iesaka tiesai maksātnespējas procesa administratoru
kandidātus;
- uzrauga administratoru darbības likumību maksātnespējas
procesā;
- izskata sūdzības par maksātnespējas procesa administratoru
lēmumiem un rīcību;
- nodrošina informācijas pieejamību par maksātnespējas procesiem
valstī;
- sadarbībā ar citām kompetentām institūcijām veic pasākumus
faktiski maksātnespējīgo uzņēmumu (uzņēmējsabiedrību) atzīšanai
par maksātnespējīgiem;
- likumā noteiktajos gadījumos nodrošina maksātnespējas procesa
administrēšanas izdevumu segšanu.
Lai nodrošinātu darbinieku interešu aizsardzību darba devēja
maksātnespējas gadījumā, Maksātnespējas administrācija:
- atbilstoši likumam “Par darbinieku aizsardzību darba devēja
maksātnespējas gadījumā” ir darbinieku prasījumu garantiju fonda
līdzekļu turētājs un rīkotājs;
- pieņem un izskata maksātnespējīgo darba devēju administratoru
pieteikumus par darbinieku prasījumu apmierināšanu;
- apmierina darbinieku prasījumus no darbinieku prasījumu
garantiju fonda līdzekļiem;
- kontrolē darbinieku prasījumu fonda līdzekļu izlietošanas
likumību.
3. MAKSĀTNESPĒJAS ADMINISTRĀCIJAS JURIDISKAIS STATUSS UN STRUKTŪRA
Maksātnespējas administrācija ir
izveidota 2002. gada 16. janvārī un ir Tieslietu ministrijas
pārraudzībā, pamatojoties uz “Maksātnespējas administrācijas
koncepciju” (akceptēta Ministru kabinetā 2001.gada
7.oktobrī).
Maksātnespējas administrācijas statuss nostiprināts:
- Starptautiskās Darba organizācijas konvencijā Nr.173 “Par
strādājošo prasību aizsardzību uzņēmēja maksātnespējas gadījumā”,
kas Latvijas Republikā spēkā stājās 2003.gada 22.februārī;
- Publisko aģentūru likumā;
- likumā “Par uzņēmumu un uzņēmējsabiedrību maksātnespēju”;
- likumā “Par darbinieku aizsardzību darba devēja maksātnespējas
gadījumā”;
- Ministru kabineta 2002.gada 17.septembra noteikumos Nr. 425
“Valsts aģentūras “Maksātnespējas administrācija”
nolikums”.
Ministru kabineta 2002.gada 17.septembra noteikumos Nr. 425
“Valsts aģentūras “Maksātnespējas administrācija” nolikums”
noteikts, ka Maksātnespējas administrāciju vada direktors.
Administrācijas darbības tiesiskumu un koleģiālu lēmumu
pieņemšanu Maksātnespējas administrācijas darbības jautājumos
nodrošina koleģiāla institūcija - Direktoru kolēģija. Tās locekļi
līdz Maksātnespējas administrācijas reorganizācijai bija
Maksātnespējas administrācijas direktors, Administratoru
uzraudzības departamenta direktors, Darbinieku prasījumu
departamenta direktors, Juridiskā departamenta direktors un
Finanšu departamenta direktors. Papildus minētajām
struktūrvienībām Maksātnespējas administrācijas struktūrā bija
Administratīvais departaments un Iekšējā audita nodaļa.
2003.gada 16.oktobrī Maksātnespējas administrācijā tika veiktas
strukturālās reformas kā rezultātā tika likvidēts Administratoru
uzraudzības departaments, Administratīvais departaments un
Iekšējā audita nodaļa.
Pie Maksātnespējas administrācijas darbojas tieslietu ministra
izveidota Konsultatīvā padome, kurai ir padomdevēja tiesības
iestādes darbības jautājumos. Konsultatīvo padomi izveido
tieslietu ministrs, un tā darbojas, lai veicinātu valsts
politikas īstenošanu, analizētu problēmas un izstrādātu
priekšlikumus maksātnespējas procesa jautājumos.
4. MAKSĀTNESPĒJAS
ADMINISTRĀCIJAS DARBĪBAS PLĀNOTIE REZULTĀTI
UN TO IZPILDES IZVĒRTĒJUMS
4.1. Maksātnespējas administrācijas vidēja termiņa darbības un attīstības stratēģijā noteiktie galvenie uzdevumi un to izpildes izvērtējums
Maksātnespējas administrācijas darbības galvenais uzdevums ir
nodrošināt valsts un sabiedrības interešu aizsardzību, risinot
maksātnespējas jautājumus valstī, un veikt pasākumus, lai
mazinātu iespējamo nelabvēlīgo sociālo seku iestāšanos uzņēmumu
(uzņēmējsabiedrību) maksātnespējas gadījumos.
Šī uzdevuma izpildes nodrošināšanai Maksātnespējas administrācija
2003.gadā izstrādājusi šādus normatīvo aktu projektus:
- likums “Grozījumi likumā “Par darbinieku aizsardzību darba
devēja maksātnespējas gadījumā”” (pieņemts 16.10.2003.);
- likums „Grozījumi likumā “Par uzņēmumu un uzņēmējsabiedrību
maksātnespēju”” (pieņemts 20.11.2003.);
- likums “Grozījumi likumā “Apdrošināšanas sabiedrību un to
uzraudzības likumā”” (pieņemts 20.11.2003.);
- likums “Grozījums Kredītiestāžu likumā” (pieņemts
20.11.2003.);
- likums “Grozījumi likumā “Par darbinieku aizsardzību darba
devēja maksātnespējas gadījumā”” (pieņemts 18.12.2003.);
- likums “Grozījumi likumā “Par nodokļiem un nodevām””
(izstrādāts 2003.gadā);
- Ministru kabineta noteikumi “Noteikumi par uzņēmējdarbības
riska valsts nodevas apmēru un darbinieku prasījumu garantiju
fondā ieskaitāmās nodevas daļu 2004. gadā” (pieņemti
28.10.2003.);
- Ministru kabineta noteikumi “Grozījumi Ministru kabineta 2002.
gada 17.septembra noteikumos Nr. 425 “Valsts aģentūras
“Maksātnespējas administrācija” nolikums” (pieņemti
19.11.2003.);
- Ministru kabineta noteikumi “Grozījumi Ministru kabineta 2000.
gada 14.novembra noteikumos Nr. 397 “Noteikumi par valsts
sociālās apdrošināšanas obligāto iemaksu veicēju reģistrāciju un
ziņojumiem par valsts sociālās apdrošināšanas obligātajām
iemaksām un iedzīvotāju ienākuma nodokli”” (izstrādāti
2003.gadā).
Lai padarītu efektīvu un caurskatāmāku maksātnespējas procesu
norisi, Maksātnespēja administrācija turpinājusi veidot
kvalificētu maksātnespējas procesa administratoru institūtu, un
strikti uzraudzījusi to darbības tiesiskumu.
Pārskata gadā Maksātnespējas administrācijā palielinājies
izskatīto sūdzību skaits, tādējādi atvieglojot tiesu darbu
maksātnespējas lietu izskatīšanas jomā.
2003.gadā darbu ir uzsākusi profesionāla sertificētu
maksātnespējas procesa administratoru asociācija, kas nodarbojas
ar administratoriem aktuālu jautājumu risināšanu.
4.2. Pārvaldes līgumā noteiktie kvalitatīvie un kvantitatīvie rādītāji un to izpildes izvērtējums
Saskaņā ar pārvaldes līgumā
noteiktajiem kvalitatīvajiem un kvantitatīvajiem rādītājiem
Maksātnespējas administrācija veikusi šādas darbības:
1) attiecībā uz maksātnespējas procesa administratoru apmācību:
no plānotajiem 100 administratoriem apmācīti 118;
2) 2003.gadā tika organizēti trīs semināri par maksātnespējas
procesa aktualitātēm. Semināros piedalījās 104 personas;
3) attiecībā uz maksātnespējas procesa administratoru
sertificēšanu: no plānotajiem 200 sertificēti 215
administratori;
attiecībā uz administratoru ieteikšanu tiesai: 2003.gadā
Maksātnespējas administrācija pieņēmusi 1718 lēmumus par
maksātnespējas procesa administratora kandidāta ieteikšanu
tiesai. Bija plānots, ka šis skaits sasniegs 1850.
Sadalījums pa tiesām:
Rīgas apgabaltiesa – 839
Kurzemes apgabaltiesa - 251
Latgales apgabaltiesa - 181
Vidzemes apgabaltiesa - 196
Zemgales apgabaltiesa - 251.
Kopējais pieteikušos kandidātu skaits veikt administratora
pienākumus konkrētā maksātnespējas procesā 2003.gadā ir 28 457
pretendenti.
4) attiecībā uz administrēšanas izdevumu segšanu
maksātnespējīgiem uzņēmumiem (uzņēmējsabiedrībām): no 1000
plānotiem uzņēmumiem, kuriem jāsedz administrēšanas izdevumi,
izmaksas segtas 708 uzņēmumiem. Maksātnespējas procesa
administrācijas izmaksas pilnībā segtas 456 uzņēmumiem, bet
daļēji – 252. Tas ir izskaidrojams ar to, ka atbilstoši likumam
“Grozījumi likumā “Par valsts budžetu 2003.gadam””, kas stājās
spēkā 2003.gada 27.novembrī, tika samazinātas maksātnespējas
procesa administrācijas izmaksas - no Ls 665000 līdz Ls
487000;
5) attiecībā uz darbinieku prasījumu izskatīšanu un
apmierināšanu: no plānotā darbinieku skaita - 8500, kam jāsedz
prasījumi, 2003.gadā darbinieku prasījumi apmierināti 15
uzņēmumos, kopā 829 darbiniekiem. Kopumā apmierināti darbinieku
prasījumi Ls 246 875 apmērā.
2003.gada pirmajos piecos mēnešos izdevumi no darbinieku
prasījumu garantiju fonda netika veikti, jo likums “Par
darbinieku aizsardzību darba devēja maksātnespējas gadījumā”
stājās spēkā tikai 2003.gada 1.janvārī, tādējādi no darbinieku
prasījumu garantiju fonda līdzekļiem varēja tikt apmierināti
tikai to maksātnespējīgo uzņēmumu, kuros bankrota procedūra
uzsākta pēc šī gada 1.janvāra, darbinieku prasījumi;
6) attiecībā uz sūdzību par administratora rīcību un lēmumiem
izskatīšanu: Maksātnespējas administrācija saņem sūdzības gan par
sertificētu, gan nesertificētu administratoru (sūdzības par
kuriem Maksātnespējas administrācija nav tiesīga izskatīt) rīcību
un lēmumiem, taču jāatzīmē, ka pārsvarā sūdzības tomēr tiek
iesniegtas par nesertificētiem administratoriem, kuru rīcību
uzrauga tiesa.
Maksātnespējas administrācija, neizskatot sūdzības pēc būtības,
bet uzsākot attiecīgā maksātnespējas procesa gaitas izpēti,
konstatējusi nesertificēto administratoru darbībā iespējamus
normatīvo aktu pārkāpumus. Šādos gadījumos Maksātnespējas
administrācija pieteikuma formā par administratora atcelšanu no
administratora pienākumu pildīšanas konkrētajā maksātnespējas
procesā informējusi tiesu par konstatētajiem faktiem;
7) attiecībā uz informācijas nodrošināšanu par maksātnespējas
procesiem valstī: jebkuram interesentam ir pieejama
Maksātnespējas administrācijas mājas lapa, kurā izvietota
svarīgākā un aktuālāka informācija (sīkāk par to skatīt šī
publiskā pārskata 6.3. punktā). Tāpat jebkurai personai pieejama
mutiska un rakstiska informācija par maksātnespējas procesiem
Maksātnespējas administrācijas darbības vietā, kā arī rakstiska
informācija, saņemot atbildi uz iesniegumu vai
pieprasījumu.
8) attiecībā uz administratoru darbības uzraudzību:
Maksātnespējas administrācija veic administratoru iesniegto
pārskatu analīzi par maksātnespējas procesa gaitu konkrētā
uzņēmumā (uzņēmējsabiedrībā), kā arī izskata sūdzības par
administratora rīcību maksātnespējas procesā vai pēc savas
iniciatīvas uzsāk maksātnespējas procesa tiesiskuma
pārbaudi.
2003. gadā Maksātnespējas administrācijas Direktoru kolēģija
izskatījusi 23 jautājumus, kas saistīti ar administratoru rīcību
konkrētā maksātnespējas procesā. Izteikti 7 aizrādījumi, 3
brīdinājumi, 6 gadījumos apturēta maksātnespējas procesu
administratora sertifikāta darbība, kā arī 2 gadījumos anulēti
sertifikāti. Sagatavoti un iesniegti tiesā 15 pieteikumi par
administratora atcelšanu no konkrētā maksātnespējas procesa
administrēšanas.
2003. gadā Maksātnespējas administrācija saņēmusi 8896 dažāda
veida dokumentus, tajā skaitā priekšlikumus, iesniegumus un
sūdzības. Maksātnespējas administrācija nosūtījusi 5530
dokumentus.
5. PĀRSKATA GADĀ NOTIKUŠĀS BŪTISKĀKĀS IZMAIŅAS
2003.gada 1.janvārī stājās spēkā
likums “Par darbinieku aizsardzību uzņēmumu un uzņēmējsabiedrību
maksātnespējas gadījumā”, kas paredz jaunu kārtību
maksātnespējīgo uzņēmumu darbinieku prasījumu
apmierināšanā.
2003.gada 1.janvārī stājās spēkā Ministru kabineta noteikumi
Nr.608 “Par uzņēmējdarbības riska valsts nodevas apmēru un
darbinieku prasījumu garantiju fondā ieskaitāmās nodevas daļu
2003.gadā”, kas paredz uzņēmējdarbības riska valsts nodevas
ieviešanu. Uzņēmējdarbības riska valsts nodevas mērķis ir darba
devēju maksātnespējas gadījumā nodrošināt darbinieku prasījumu
apmierināšanu no darbinieku prasījumu garantiju fonda līdzekļiem.
Maksātnespējas administrācija ir šī garantiju fonda līdzekļu
turētājs.
Pārskatā gadā stājās spēkā arī tiesību norma, kas paredz, ka
maksātnespējas procesa administrators var būt tikai tāda fiziska
persona, kurai ir augstākā juridiskā izglītība vai augstākā
izglītība ekonomikas, vadības vai finanšu jomā, vai ne mazāk kā 3
gadu praktiskā darba pieredze uzņēmumu vai uzņēmējsabiedrību
pārraudzības institūcijās vai izpildinstitūcijās. Administratora
kandidātam ir sekmīgi jāizpilda administratora specializācijas
iegūšanai nepieciešamās sertifikācijas prasības un jāsaņem
Maksātnespējas administrācijas izsniegts maksātnespējas procesa
administratora sertifikāts.
2003.gada nogalē būtiskas pārmaiņas Maksātnespējas
administrācijas darbībā bija saistītas ar tās reorganizāciju,
kuras rezultātā ievērojami tika samazināts darbinieku skaits,
likvidēti vairāki departamenti un līdz ar to – zaudēti vairāki
labi speciālisti. Diemžēl tā rezultātā Maksātnespējas
administrācijas darbība tikusi reducēta uz seku likvidāciju. Līdz
ar to Maksātnespējas administrācija nav varējusi pilnvērtīgi
izpildīt tās darbības sākumā nosprausto mērķi – sadarboties ar
līdzīgām institūcijām ārvalstīs, apgūt labāko praksi, pētīt,
analizēt citu valstu pieredzi, normatīvos aktus, kā arī veikt
Latvijā noritošo maksātnespējas procesu harmonizāciju ar Eiropas
Savienībā izveidoto maksātnespējas procesus regulējošo
kārtību.
6. PASĀKUMI DARBA OPTIMIZĀCIJAI, PAKALPOJUMU KVALITĀTES UZLABOŠANAI, IZMAKSU SAMAZINĀŠANAI, PIEEJAMĪBAS NODROŠINĀŠANAI
6.1. Pasākumi izmaksu samazināšanai
2003.gads bija pirmais gads, kad
Maksātnespējas administrācijai valsts izpildvaras funkciju
veikšanai tika piešķirtas valsts budžeta dotācijas.
Atbilstoši likumam „Grozījumi likumā „Par valsts budžetu
2003.gadam””, kas stājās spēkā 2003.gada 27.novembrī,
Maksātnespējas administrācijas darbības nodrošināšanai paredzētie
līdzekļi tika samazināti no Ls 468600 līdz Ls411198, savukārt,
maksātnespējas procesa administrācijas izmaksas - no Ls 665000
līdz Ls 487000.
Neskatoties uz to, ka Maksātnespējas administrācijas darba apjoms
nemitīgi pieaug, 2003.gada 16.oktobrī Maksātnespējas
administrācijā tika veikta reorganizācija, kuras rezultātā
darbinieku skaits tika samazināts no 50 uz 33. Lai nodrošinātu
likumā noteikto funkciju realizēšanu, tika veiktas izmaiņas
Maksātnespējas administrācijas struktūrā, kā arī pārdalīti
darbinieku pienākumi. Tomēr visu nepieciešamo uzdevumu veikšana
ar tik ierobežotiem cilvēku resursiem ir ļoti apgrūtinoša.
Maksātnespējas lietu skaitam turpinot pieaugt, būs nepieciešamas
papildus štata vietas.
6.2. Ar administratoru sertifikāciju saistītie pasākumi
2003.gadā sertificēta
maksātnespējas procesa administratora kvalifikācijas iegūšanai
tika apmācītas 118 personas. Lai nodrošinātu Maksātnespējas
administrācijas darbinieku kvalifikācijas paaugstināšanu, šo
programmu apguva arī 34 Maksātnespējas administrācijas
darbinieki. Sertifikātu iegūšanas pārbaudījumu kārtoja 229
personas.
Tika organizēti trīs semināri, kuros risinātas ar maksātnespējas
procesiem saistītas aktuālas tēmas un kuros piedalījās gan
sertificētie administratori, gan tiesneši. Tādējādi tika
nodrošināta administratoru tālākapmācība un informēšana par
maksātnespējas procesa aktualitātēm, kā arī veicināta pieredzes
apmaiņa un sadarbība starp maksātnespējas procesa
administratoriem un viņus uzraugošajām valsts institūcijām. Bez
tam informācija par jaunumiem administratoru sertifikācijas un
uzraudzības darba plānojumā un procesā tiek regulāri ievietota
Maksātnespējas administrācijas mājas lapā un laikrakstā “Latvijas
Vēstnesis”.
Organizējot administratoru apmācību un sertifikāciju, tika
uzaicināti maksātnespējas jomā kompetenti un atzīti speciālisti –
lektori gan no Latvijas Universitātes mācībspēku, gan
praktizējošo administratoru, ekonomistu un finansistu
vidus.
Jau praktizējošu sertificētu maksātnespējas procesa
administratoru uzraudzības nodrošināšanai 2003.gada 5.septembrī
Maksātnespējas administrācija izstrādājusi instrukciju Nr.4
“Kārtība, kādā iesniedzami administratora darbības pārskati par
maksātnespējas procesa gaitu”. Pamatojoties uz instrukcijā
noteiktajā kārtībā iesniegtajos pārskatos minēto informāciju,
Maksātnespējas administrācija var veikt pastāvīgu un formālu
administratoru darbības uzraudzību katrā maksātnespējas
procesā.
6.3. Interneta mājas lapas uzturēšana un darbības nodrošināšana
2003. gadā tika turpināts darbs
pie Maksātnespējas administrācijas interneta mājas lapas
pilnveidošanas un uzturēšanas, kas palīdz nodrošināt tās funkciju
un uzdevumu izpildi. Interneta mājas lapas mērķis ir efektīvāka
sabiedrības informēšana un dialoga veidošana, tādejādi nodrošinot
informācijas pieejamību un atklātību par iestādes darbu, tās
sagatavotajiem dokumentu un tiesību aktu projektiem, kā arī
aktualitātēm maksātnespējas procesa jomā. Saskaņā ar Ministru
kabineta 2001.gada 4.decembra instrukciju Nr.7 “Kārtībā, kādā
valsts institūcijas ievieto informāciju internetā” Maksātnespējas
administrācijas interneta mājas lapas adrese ir
http://www.mna.gov.lv.
Maksātnespējas administrācijas interneta mājas lapā ir pieejama
plaša informācija par maksātnespējas procesiem valstī,
Maksātnespējas administrāciju, darbinieku prasījumu
apmierināšanas kārtību. Tās apmeklētājiem ir iespēja iepazīties
ar maksātnespējas procesu reglamentējošiem tiesību aktiem un
informāciju par personu tiesībām un pienākumiem maksātnespējas
procesā.
Īstenojot atklātības un informācijas pieejamības principu,
interneta mājas lapā bez maksas publiski pieejamas divu veidu –
maksātnespējīgo uzņēmumu un sertificēto maksātnespējas procesa
administratoru - datu bāzes. No 2003.gada 1.janvāra
maksātnespējas procesa administratoriem nodrošināta iespēja
elektroniski pieteikt savu kandidatūru administratora pienākumu
veikšanai konkrētā maksātnespējas procesā. Joprojām tiek veikts
darbs pie maksātnespējīgo uzņēmumu datu bāzes pilnveidošanas un
tās funkcionālo risinājumu uzlabošanas.
Informācija un pieejamības nodrošināšana datu bāzēm
Maksātnespējas administrācijas interneta mājas lapā tiek
aktualizēta pastāvīgi un nepārtraukti.
Laika posmā no 2003.gada 3.aprīļa līdz 2003.gada 31.decembrim
Maksātnespējas administrācijas interneta mājas lapa internetā ir
apmeklēta 39631 reizi.
6.4. Starptautiskā sadarbība
2003.gadā Maksātnespējas
administrācijas pārstāvji devās pieredzes apmaiņas vizītē uz
Lietuvas Ekonomikas ministrijas Bankrota tiesību departamentu.
Pieredzes apmaiņas rezultātā gūtā informācija bija ļoti vērtīga
turpmākajā Maksātnespējas administrācijas darbībā.
No 2003.gada 16. līdz 18.oktobrim Maksātnespējas administrācijas
pārstāvis piedalījās starptautiskā ikgadējā INSOL Europe
kongresā, kas notika Īrijā, Korkas pilsētā. Semināra galvenā tēma
bija maksātnespējas procesu Eiropas Savienības normatīvais
regulējums, liela uzmanība tika pievērsta Eiropas Padomes
2000.gada 29.maija Regulas (EK) Nr. 1346/2000 par maksātnespējas
procedūrām realizēšanas iespējām dalībvalstīs.
Lai gūtu jaunu un Latvijai nepieciešamu informāciju, kā arī
izveidotu labu sadarbību ar līdzīgām organizācijām (iestādēm)
citās valstīs, 2003.gadā Maksātnespējas administrācija sarakstes
ceļā iepazinusies ar Anglijas, Nīderlandes, Kanādas, Vācijas,
Norvēģijas, Zviedrijas, Somijas maksātnespējas procesus uzraugošo
vai koordinējošo organizāciju darbību, kas veic līdzīgas
funkcijas tām, kas nodotas Maksātnespējas administrācijas
kompetencē.
6.5. Sabiedrības informēšana un sadarbība ar masu saziņas līdzekļiem
Maksātnespējas administrācijas
sabiedriskās attiecības veido un sadarbību ar masu saziņas
līdzekļiem veic direktora palīgs sabiedrisko attiecību un preses
jautājumos.
2003.gadā ar ziņu relīžu palīdzību masu saziņas līdzekļi
informēti par aktualitātēm, kas saistītas gan ar Maksātnespējas
administrāciju, gan maksātnespējas procesu kopumā. Veiksmīga
sadarbība tika veidota ar centrālajiem un reģionālajiem
laikrakstiem, televīzijām un radio, kā arī ar ziņu
aģentūrām.
Latvijas centrālajos laikrakstos un žurnālos iniciētas intervijas
ar Maksātnespējas administrācijas vadību, kā arī raksti par
maksātnespējas procesa aktualitātēm, tai skaitā saistībā ar
izmaiņām normatīvos.
Direktora palīgs sabiedrisko attiecību un preses jautājumos
regulāri veica preses monitoringu un veidoja publikāciju arhīvu
par Maksātnespējas administrāciju un maksātnespējas procesa gaitu
Latvijā.
Liela nozīme sabiedrības informēšanā ir Maksātnespējas
administrācijas interneta mājas lapai (sīkāk par to skatīt šī
publiskā pārskata 6.3. punktā).
2003.gadā masu saziņas līdzekļi lielu interesi izrādīja par
aktualitātēm attiecībā uz darbinieku prasījumu garantijas fondu
un uzņēmējdarbības riska valsts nodevas apmēru.
7. ATSAUKSMES PAR MAKSĀTNESPĒJAS ADMINISTRĀCIJAS DARBU
Atskaites gadā masu saziņas
līdzekļos īpaši pozitīvi tika atspoguļota Maksātnespējas
administrācijas darba uzsākšana 2003.gada 1.janvārī, kā arī
darbinieku prasījumu segšana no darbinieku prasījumu garantijas
fonda, kas bija līdz tam nebijusi Maksātnespējas administrācijas
funkcija.
Pēc maksātnespējas procesa administratoru apmācībām tās
dalībnieki anonīmi vērtēja lektorus, līdz ar to netieši – arī
Maksātnespējas administrācijas darbu, organizējot administratoru
apmācību. Aptaujas rezultāti liecina, ka kopumā apmācības
dalībnieki ir bijuši apmierināti gan ar mācību programmu, gan
lektoru izvēli. Anketās minētos ieteikumus Maksātnespējas
administrācija izvērtēja un ņems vērā, organizējot turpmāko
apmācības procesu.
Lai veicinātu valsts politikas īstenošanu, analizētu problēmas un
izstrādātu priekšlikumus maksātnespējas procesa jautājumos, ir
izveidota Konsultatīvā padome, kurai ir padomdevēja tiesības
Maksātnespējas administrācijas darbības jautājumos. 2003.gadā
notikušas 25 konsultatīvās padomes sēdes. Tajās tika analizēti
jautājumi par Maksātnespējas administrācijas 2003.gada darbības
plānu, izskatīti Maksātnespējas administrācijas izstrādāti
normatīvo aktu projekti, tika analizēta koncepcijas “Par
Maksātnespējas administrācijas tiesībām iesniegt tiesā
maksātnespējas pieteikumus” projekta izstrādes gaita, kā arī
Maksātnespējas administrācijas vidēja termiņa darbības un
attīstības stratēģijas izpilde un citi jautājumi.
8. IEKŠĒJĀS KONTROLES SISTĒMAS NOVĒRTĒJUMS UN PASĀKUMI TĀS PILNVEIDOŠANAI
Saskaņā ar Ministru kabineta
2002.gada 17.septembra noteikumiem Nr.425 “Valsts aģentūras
“Maksātnespējas administrācija” nolikums” un, pamatojoties uz
Maksātnespējas administrācijas 2002 .gada 24. septembra rīkojumu
Nr. 1-4/26, tika izveidota Iekšējā audita nodaļa. Tā savu darbību
uzsāka 2002.gada 1.decembrī.
Iekšējā audita nodaļa, pamatojoties uz direktora apstiprināto
audita plānu 2003.gadam, ir veikusi 5 auditus finanšu jomā, kuros
būtiskas nepilnības netika konstatētas. Auditi tika veikti šādās
jomās:
- komandējumu un dienesta braucienu izdevumu plānošana un
izpildes kontrole;
- slimības lapu reģistrācijas kārtība, ikgadējo atvaļinājumu
plānošana;
- personāla lietvedība, amatu apraksti, to izstrāde un
aktualizācijas kārtība;
- materiālu un inventāra iegāde un uzskaite;
- valsts iepirkuma vadība un procedūra.
Ierobežoto finanšu resursu dēļ ar Maksātnespējas administrācijas
2003.gada 16.oktobra rīkojumu Nr.359 Iekšējā audita nodaļa tika
likvidēta. Tagad šīs funkcijas saskaņā ar Ministru kabineta
2001.gada 11.decembra noteikumiem Nr.504 “Noteikumi par iekšējo
auditu valsts aģentūrā” 15. punktu Maksātnespējas administrācijā
iekšējā audita funkcijas veic Tieslietu ministrijas Iekšējā
audita nodaļa.
9. MAKSĀTNESPĒJAS ADMINISTRĀCIJAS SNIEGTO PUBLISKO PAKALPOJUMU IZCENOJUMI UN IZCENOJUMU IZMAIŅAS PROGNOZE NĀKAMAJAM PĀRSKATA PERIODAM
Saskaņā ar 2002.gada 5.maija
Ministru kabienta noteikumiem Nr.93 “Publisko pakalpojumu
izcenojumu noteikšanas metodika” Maksātnespējas administrācija ir
aprēķinājusi izmaksas uz vienu sniegto publisko maksas
pakalpojumu vienību. Tieslietu ministrija ar 2002.gada 4.novembra
rīkojumu Nr.1-1/499 ir apstiprinājusi šādus Maksātnespējas
administrācijas sniedzamos publisko pakalpojumu veidus un
izcenojumus (norādīti bez PVN):
- par maksātnespējas procesu administratoru apmācību — Ls
300;
- par maksātnespējas procesu administratoru pirmreizēju
sertificēšanu — Ls200;
- par maksātnespējas procesu administratora - sertifikāta
darbības pagarināšanu — Ls 50;
- par maksātnespējas procesu administratora sertifikāta dublikāta
izsniegšanu — Ls 30;
- par maksātnespējas procesu administratora sertifikāta darbības
atjaunošanu — Ls 50;
- par pieteikuma izskatīšanu administrēšanas izdevumu segšanai —
Ls 50;
- par semināriem — Ls 30 par vienu stundu;
- par juridisko konsultāciju sniegšanu — Ls 20 par vienu
stundu;
- par analītiskas informācijas sagatavošanu — Ls 15 par vienu
stundu;
- par izziņas izsniegšanu — Ls 3;
- par dokumenta kopijas apliecināšanu — Ls 0,50 par vienu
lapu;
- par dokumentu kserokopijas izgatavošanu — Ls 0,10 par vienu
lapu.
Izcenojumu izmaiņas 2003. gadā netika veiktas.
2004.gada otrajā pusgadā plānots sniegt priekšlikumus grozījumiem
Tieslietu ministrijas rīkojumā par maksas pakalpojumiem,
papildinot to ar diviem jauniem pakalpojumu veidiem -
Maksātnespējas procesu administratoru atkārtota apmācība un
Maksātnespējas procesu administratoru atkārtota sertificēšana, kā
arī izslēdzot atsevišķus maksas pakalpojumu veidus.
Tāpat, izcenojuma izmaiņas tiks veiktas ja:
- tiks izdarīti grozījumi normatīvajos aktos saistībā ar būtiskām
publiska maksas pakalpojuma izmaksu izmaiņām;
- mainīsies maksas pakalpojuma izcenojuma kritēriji, un tādēļ
izmaksas mainīsies par 10 % un vairāk.
10. FINANSĒJUMS UN TĀ IZLIETOJUMS
Maksātnespējas administrācija ir
izveidota ar Ministru kabineta 2001. gada 27.decembra rīkojumu
Nr. 632 “Par valsts sabiedrības ar ierobežotu atbildību “MSB”
reorganizāciju”. Maksātnespējas administrācijas darbība 2002.gadā
un 2003.gada pirmajā ceturksnī tika nodrošināta no līdzekļiem,
kas tika pārņemti 2002.gada 16.janvārī reorganizācijas ceļā no
SIA “MSB”, kā arī ieņēmumiem no maksas pakalpojumiem.
2003.gads bija pirmais, kad Maksātnespējas administrācijas valsts
izpildvaras funkciju veikšanai tika piešķirtas valsts budžeta
dotācijas. Maksātnespējas administrācijas 2003.gada budžetu
noteica likums “Par valsts budžetu 2003.gadam”. Valsts budžeta
līdzekļi izlietoti atbilstoši tāmei (skatīt pārskata pielikumu
Nr.1).
10.1. Valsts budžeta dotācija no vispārējiem ieņēmumiem, īpašiem mērķiem paredzētie (speciālā budžeta) ieņēmumi un to izlietojums
Maksātnespējas administrācijai
gadskārtējā valsts budžeta likuma apropriācijas kārtībā tik
piešķirts asignējumus divām valsts pamatbudžeta
apakšprogrammām:
35.01.00 “Maksātnespējas administrācija”;
35.02.00 “Darbinieku prasījumu garantiju fonds”.
35.01.00 “Maksātnespējas administrācija”
Maksātnespējas administrācijas uzturēšanai 2003.gadā tika
piešķirtas valsts budžeta dotācijas Ls411198 apmērā. Optimāli
plānojot savus izdevumus, Maksātnespējas administrācijai izdevās
ietaupīt valsts budžeta dotācijas Ls 20028 apmērā.
Atbilstoši likumam “Par uzņēmumu un uzņēmējsabiedrību
maksātnespēju” administrators ir tiesīgs griezties Maksātnespējas
administrācijā, lai segtu maksātnespējas procesa administrācijas
izmaksas sākot no 2003.gada 1.janvāra.
2003.gadā izdevumi maksātnespējas procesa administrācijas izmaksu
segšanai maksātnespējīgos uzņēmumos bija Ls 482104, jeb 99% no
plānotā. Maksātnespējas procesa administrācijas izmaksas pilnībā
segtas 456 uzņēmumiem, bet daļēji – 252.
35.02.00 “Darbinieku prasījumu garantiju fonds”
Saskaņā ar likumu “Par darbinieku aizsardzību darba devēja
maksātnespējas gadījumā” Maksātnespējas administrācija apmierina
darbinieku prasījumus no darbinieku prasījumu garantiju fonda
līdzekļiem.
2003.gadā no darbinieku prasījumu garantiju fonda ir apmierināti
darbinieku prasījumi Ls 278957 apmērā, no tiem maksātnespējas
procesa gaitā no parādnieka atgūti un ieskaitīti atpakaļ valsts
budžetā Ls 32082. Kopējā darbinieku prasījumu garantiju fonda
izpilde sastāda 6% no plānotā jeb Ls 246 875. 2003.gadā
darbinieku prasījumi apmierināti 15 uzņēmumos, kopā 829
darbiniekiem.
2003.gada pirmajos piecos mēnešos izdevumi no darbinieku
prasījumu garantiju fonda nav veikti, jo likums “Par darbinieku
aizsardzību darba devēja maksātnespējas gadījumā” stājās spēkā
tikai 2003.gada 1.janvārī, tādējādi no darbinieku prasījumu
garantiju fonda līdzekļiem varēja tikt apmierināti tikai to
maksātnespējīgo uzņēmumu, kuros bankrota procedūra uzsākta pēc šī
gada 1.janvāra, darbinieku prasījumi.
Darbinieku prasījumu garantiju fonda atlikums uz 2003.gada
31.janvāri ir Ls3821334.
Lai nodrošinātu iespēju darbinieku prasījumu garantijas fondā
uzkrātos naudas līdzekļus izlietot mērķim – darbinieku prasījumu
apmierināšanai darba devēja maksātnespējas gadījumā, 2003.gada
16.oktobrī tika izdarīti grozījumi likumā “Par darbinieku
aizsardzību darba devēja maksātnespējas gadījumā”, paredzot, ka
darbinieku prasījumu garantiju fonda līdzekļu atlikumu izlieto
darbinieku prasījumu apmierināšanai nākamajos saimnieciskajos
gados.
Atbilstoši iepriekš minētajam, budžeta apakšprogrammā 35.02.00
“Darbinieku prasījumu garantiju fonds” dotācijas tika
pārklasificētas kā pašu ieņēmumi.
10.2. Ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un to izlietojums
Maksātnespējas administrācijai
2003.gadā viens no finansēšanas avotiem bija ieņēmumi no maksas
pakalpojumiem. 2003.gadā par maksas pakalpojumiem tika iekasēti
Ls 89 710 (skatīt pārskata Pielikuma Nr.1, 3.tabulā).
Ieņēmumi no maksas pakalpojumiem tika izlietoti vienīgi maksas
pakalpojumu sniegšanai. Ar publisko maksas pakalpojumu sniegšanu
saistītās izmaksas 2003.gadā sastāvēja no:
- tiešajām izmaksām – Maksātnespējas administrācijas darbinieku
atalgojums, valsts sociālas apdrošināšanas obligātās iemaksas,
pakalpojumu samaksas, kā arī materiālu, energoresursu, ūdens un
mazvērtīgā inventāra iegādes izdevumi;
- netiešajām izmaksām - uz vienu maksas pakalpojumu vienību
attiecināmās netiešās izmaksas (administratīvo izmaksu apjoms),
kas ir aprēķinātas proporcionāli maksas pakalpojumu sniegšanā
iesaistīto darbinieku patērētajam darba laikam.
10.3. Līdzekļu ekonomija, kas panākta, uzlabojot darba efektivitāti
Pārskata gadā visi Maksātnespējas
administrācijas pasākumi un attiecīgās izmaksas ir pamatotas un
tika novirzītas, lai sekmīgi varētu tikt pildītas normatīvajos
aktos noteiktās funkcijas. 2003.gada 1.ceturksnī Maksātnespējas
administrācija savu darbību nefinansēja no budžeta dotācijām, bet
izmantoja iepriekšējā gadā ietaupītos naudas līdzekļus, tādējādi
būtiski ekonomējot valsts budžeta līdzekļus. Valsts budžeta
finansējums (no valsts budžeta dotācijas no vispārējiem
ieņēmumiem) tika pieprasīts tikai par 2003. gada trim
ceturkšņiem.
2003.gada 16.oktobrī Maksātnespējas administrācijā tika veikta
reorganizācija, kuras rezultātā darbinieku skaits tika samazināts
no 50 uz 33, attiecīgi radot ekonomiju arī Maksātnespējas
administrācijas uzturēšanas izdevumos.
11. VALSTS INVESTĪCIJU PROGRAMMĀ IETVERTO PROJEKTU ĪSTENOŠANAI PIEŠĶIRTO BUDŽETA LĪDZEKĻU IZLIETOJUMS
Maksātnespējas administrācijai nav projektu, kas tiek finansēti valsts investīciju programmas ietvaros.
12. PERSONĀLA IZGLĪTOŠANA UN KVALIFIKĀCIJAS PAAUGSTINĀŠANA
2003.gada oktobrī sakarā ar
budžeta līdzekļa samazinājumu Maksātnespējas administrācija tika
veikti organizatoriski pasākumi, reorganizējot Maksātnespējas
administrācijas struktūru un samazinot strādājošo skaitu no 50
līdz 33. Maksātnespējas administrācijas darbinieku vidējais
vecums 2003.gadā bija 30,4 gadi.
2003.gada 31.decembrī Maksātnespējas administrācijā strādāja 31
darbinieks. No tiem – 23 ar augstāko izglītību, galvenokārt
tiesību zinātņu jomā. Deviņi darbinieki studēja Latvijas
augstskolās bakalaura, maģistra grāda vai augstākās profesionālās
izglītības iegūšanai.
Darbinieku apmācības un kvalifikācijas paaugstināšanas mērķis ir
paaugstināt darbinieku prasmju un zināšanu līmeni, atbalstīt un
veicināt pašu darbinieku vēlmi pilnveidot savu kvalifikāciju,
uzlabot darbinieku saskarsmi, sadarbību un iekšējo komunikāciju,
lai panāktu izglītota un augsti profesionāla personāla motivāciju
ieguldīt savas zināšanas un prasmes Maksātnespējas
administrācijas tālākā veidošanā un attīstībā.
Lai apgūtu zināšanas un pamatprasības kvalitātes vadības sistēmas
izveidošanā, ieviešanā un uzturēšanā iestādē, Administratīvā
departamenta vadītāja piedalījās kursos “Kvalitātes vadības
sistēmas ISO 9001 ieviešana valsts pārvaldes iestādēs”.
Lai nodrošinātu Maksātnespējas administrācijas dokumentu aprites
pilnvērtīgu izstrādi un elektronisko dokumentu pārvaldību,
lietvedības darbinieki apmeklēja seminārus “Elektronisko
dokumentu likuma ieviešana”, “Lietvedības darba organizācija,
juridiskais aspekts”, “Personāla lietvedība”, “Arhīva veidošana
un dokumentu arhivēšana”.
Maksātnespējas administrācijas direktora palīdze preses un
sabiedrisko attiecību jautājumos piedalījās kursos “Kā sagatavot
pārliecinošu prezentāciju”. Atbildīgais darbinieks par darba
aizsardzību ieguvis darba aizsardzības speciālista sertifikātu,
apmeklējot kursus “Darba aizsardzība un darba likumdošana”.
Finanšu departamenta darbinieki, lai nodrošinātu grāmatvedības
organizāciju atbilstoši normatīvo aktu prasībām, apmeklējuši
kursus “Budžeta grāmatvedība un iekšējais audits”, “Gada pārskatu
sagatavošana valsts un pašvaldību iestādēs”, “Par izmaiņām gada
pārskatu sastādīšanā valsts un pašvaldību budžeta iestādēs”,
“Grāmatvedības organizācija, pārskati, atskaites, konta plāna
analīze”, “Ilgtermiņa ieguldījumu un apgrozāmo līdzekļu
uzskaite”, kā arī biznesa programmu sistēmas “Apvārsnis”
programmās.
Darbinieki, kuru darba pienākumos ietilpst valsts iepirkuma
organizēšana, ir apmeklējuši kursus “Par valsts un pašvaldību
iepirkumiem”.
13. PROGNOZES UN PLĀNI NĀKAMAJAM GADAM
13.1. Plānotie pasākumi pakalpojumu kvalitātes uzlabošanai
Likumdošanas
pilnveidošana
Lai pilnveidotu maksātnespējas
procesu regulējumu valstī, 2004.gadā plānots izstrādāt vairākus
tiesību aktu projektus, tajā skaitā;
1. likumprojektu “Grozījumi likumā “Par darbinieku aizsardzību
darba devēja maksātnespējas gadījumā”;
2. Ministru kabineta noteikumu projektu “Maksātnespējas procesa
administratora atlīdzības un administrācijas izmaksu segšanas
kārtība un apmērs”;
3. likumprojektu “Grozījumi likumā „Par uzņēmumu un
uzņēmējsabiedrību maksātnespēju”;
4. Ministru kabineta noteikumu projektu “Maksātnespējīgo darba
devēju darbinieku prasījumu iesniegšanas, izskatīšanas un
apmierināšanas kārtība””;
5. Ministru kabineta noteikumu projektu “Grozījumi Ministru
kabineta 2002.gada 29.oktobra noteikumos Nr.492 “Maksātnespējas
procesa administratoru apmācības un sertificēšanas
kārtība””;
6. Ministru kabineta noteikumu projektu “Grozījumi Ministru
kabineta 2002.gada 29.oktobra noteikumos Nr.493 “Maksātnespējas
procesa administratoru apmācības programmas””.
2004.gadā darbu turpinās ar tieslietu ministra rīkojumu izveidotā
darba grupa jauna Maksātnespējas likuma izstrādei. Likuma mērķis
ir aizsargāt kreditoru intereses parādnieka maksātnespējas
gadījumā, aizsargāt parādnieka intereses īslaicīgas (pārejošas)
maksātnespējas gadījumā ar mērķi atjaunot tā maksātnespēju, kā
arī nodrošināt efektīvu maksātnespējas procesu. Likuma izstrādē
iesaistīti Maksātnespējas administrācijas pārstāvji, kā arī citi
eksperti. Maksātnespējas administrācija nodrošinās darba grupu ar
telpām un darbam nepieciešamajiem materiālajiem līdzekļiem.
Ārvalstu prakses apgūšanai Eiropas Savienības noteiktā
maksātnespējas procesa regulējuma jomā 2004.gadā Maksātnespējas
administrācija Zviedrijas Karalistes valdības un Latvijas
Republikas valdības līguma par Zviedrijas īstermiņa konsultantu
tehniskās palīdzības fondu ietvaros plānojusi organizēt
starptautisku semināru par Eiropas Padomes 2000.gada 29.maija
Regulas (EK) Nr. 1346/2000 par maksātnespējas procedūrām
realizēšanas iespējām Latvijā un Zviedrijā.
Administratoru uzraudzība un sertifikācija
2004.gadā plānots organizēt
lokālos un starptautiskos seminārus ar mērķi veicināt sadarbību
starp maksātnespējas procesa administratoriem, tiesnešiem un
valsts pārvaldes institūcijām, iepazīstināt ar jaunāko
likumdošanā, praktiskiem maksātnespējas procesa risinājumiem
u.c.
2004.gadā plānots veikt pastiprinātu administratoru darbības
kontroli, atkārtoti sertificēt tos administratorus, kuru darbībai
izsniegtā sertifikāta termiņa derīgums beidzas 2004.gadā. Tā kā
2004.gadā pirmo reizi notiks administratoru atkārtota
sertificēšana, Maksātnespējas administrācija plānojusi izstrādāt
šim procesam atbilstošus tiesību aktus, pieaicinot jau ilgstoši
praktizējošus un zinošus speciālistus šī procesa norisē.
Sadarbība ar valsts pārvaldes iestādēm
2004.gadā Maksātnespējas administrācija plāno turpināt un uzlabot sadarbību ar valsts pārvaldes iestādēm, lai nodrošinātu savu funkciju kvalitatīvu veikšanu. Plānots noslēgt sadarbības līgumus ar Valsts ieņēmumu dienestu, Uzņēmumu reģistru, Valsts vienoto datorizēto zemesgrāmatu, Ceļu satiksmes drošības direkciju un Valsts bezpeļņas organizāciju SIA „Valsts tehniskās uzraudzības inspekcija”. Tiks attīstīta jau uzsāktā sadarbība informācijas apmaiņā ar Iekšlietu ministrijas Informācijas centru.
Lietvedības programma un datu bāzes
2004.gadā Maksātnespējas administrācija plāno turpināt lietvedības programmas pilnveidošanu, kas nodrošinātu Maksātnespējas administrācijas dokumentu pārvaldību, kontroli un elektronisku apriti. Tiks pabeigta maksātnespējīgo uzņēmumu un maksātnespējas procesa administratoru datu bāzes programmatūras uzstādīšana.
Personāla plānošana
Arī 2004.gadā personāla atlasē
tiks saglabāts princips – augsta kvalifikācija, kas balstīta ne
tikai uz izglītības līmeni, bet arī pieredzi attiecīgajā
jomā.
Vienlaikus atbilstoši Maksātnespējas administrācijas 2004.gada
izdevumu tāmei un nepieciešamībai pilnveidot un paaugstināt
darbinieku zināšanas un prasmes, kā arī lai nodrošinātu
Maksātnespējas administrācijai noteikto funkciju izpildi, tiks
plānota personāla apmācība.
Sakarā ar Administratīvā procesa likuma spēkā stāšanos 2004.gada
1.februārī īpaša uzmanība tiks pievērsta darbinieku apmācībai šī
likuma normu izpratnes un piemērošanas jautājumos. Sadarbībā ar
Valsts administrācijas skolu tiks organizēts seminārs
Maksātnespējas administrācijas darbiniekiem.
13.2. Plānotie pasākumi resursu lietderīgai un taupīgai izmantošanai un administrēšanas sistēmas uzlabošanai
Lai nodrošinātu valsts budžeta līdzekļu ekonomiju un taupīgu izmantošanu, 2004.gadā tiks pārskatīti Maksātnespējas administrācijas izdevumi un iespēju robežās veikta administratīvo funkciju optimizēšana.
13.3. Maksātnespējas administrācijas finanšu saistības
Maksātnespējas administrācijai nav
ieķīlātu aktīvu.
Zembilances kontā “Nomātie pamatlīdzekļi” ir uzrādīts nomātais
pamatlīdzeklis – automašīna Mazda Premacy 2.0 exclusive Ls 9336
vērtībā saskaņā ar noslēgto līgumu Nr. 3-01/031716.
14. VALSTS KONTROLES VEIKTĀS PĀRBAUDES UN TO REZULTĀTI
Valsts kontrole 2003. gada
decembrī, pamatojoties uz 2003.gada 28.oktobra revīzijas
uzdevumu, veica finanšu pārskata revīziju par 2003.gada pārskata
sastādīšanu Tieslietu ministrijā, t.sk. Maksātnespējas
administrācija. Revīzijas laikā tika novērtēta iekšējās kontroles
sistēma, un pārbaudīta 2003. gada 9 mēnešu finanšu pārskatā
iekļauto summu atbilstība sintētiskās uzskaites datiem. Izlases
veidā tika pārbaudīta veikto maksājumu atbilstība revīzijas
apgalvojumiem, nolietojuma aprēķināšana pamatlīdzekļiem un
nemateriālajiem ieguldījumiem.
Valsts kontroles revīzijas ziņojumā norādīts, ka Maksātnespējas
administrācijā darbojas iekšējā kontroles sistēma, kā arī
grāmatvedības uzskaite organizēta un veikta atbilstoši Latvijas
Republikas grāmatvedību regulējošos likumu un citu normatīvo
dokumentu prasībām, izņemot atsevišķus gadījumus. Revīzijas
priekšlikumi ir saistīti ar uzskaitessakārtošanu un atsevišķu
izdevumu posteņu klasifikāciju.
PIELIKUMS
NR.1.
MAKSĀTNESPĒJAS ADMINISTRĀCIJAS FINANSĒJUMS UN TĀ IZLIETOJUMS
1. tabula. Aktīvi un pasīvi (kopsavilkuma bilance latos)
Nr. p.k. |
Rādītāji |
2003 |
1. |
Aktīvi: |
3956 312 |
1.1. |
ilgtermiņa ieguldījumi |
102 759 |
1.2. |
apgrozāmie līdzekļi |
3853 553 |
2. |
Pasīvi: |
3956 312 |
2.1. |
pašu kapitāls |
3953 895 |
2.2. |
kreditori |
2 417 |
2. tabula. 2003.gada ieņēmumi un to izlietojums (latos)
Nr. |
Rādītāji |
2003.gadā |
|
Apstiprināts |
Izpilde |
||
1. |
Ieņēmumi (kopā) |
4886 450 |
5056 117 |
1.1. |
dotācijas no vispārējiem ieņēmumiem |
898 198 |
898 198 |
1.2. |
maksas pakalpojumi un citi ieņēmumi |
3988252 |
4157919* |
2. |
Izdevumi (kopā) |
5044 929 |
1365 422 |
2.1. |
uzturēšanas izdevumi (kopā) |
5014 129 |
1339 211 |
2.1.1. |
atalgojumi |
349 140 |
345 958 |
2.1.2. |
valsts sociālās apdrošināšanas obligātās iemaksas |
1124 087 |
153 615 |
2.1.3. |
komandējumu un dienesta braucienu izdevumi |
5 640 |
3 443 |
2.1.4. |
pakalpojumu apmaksa |
833 007 |
192 527 |
2.1.5. |
materiālu, energoresursu, ūdens un inventāra iegāde |
28 972 |
27 956 |
2.1.3. |
subsīdijas un dotācijas |
2673 283 |
615 712 |
2.2. |
izdevumi kapitālieguldījumiem |
30 800 |
26 211 |
* Paskaidrojums:
pašu ieņēmumi darbinieku prasījumu
garantiju fondā - Ls 4068209
maksas pakalpojumu ieņēmumi - Ls 89710
Vidējais pārskata gadā nodarbināto skaits - 27.
3. tabula. 2003.gadā saņemtie ieņēmumi no maksas pakalpojumiem
un to izlietojums (latos)
Nr. |
Maksas pakalpojuma veids |
Izcenojums |
Faktiski iekasētie |
1. |
Maksātnespējas procesu administratoru pirmreizējā sertificēšana |
236Ls x 229 |
54 044 |
2. |
Maksātnespējas procesu administratoru apmācība |
354 Ls x 84 |
29 736 |
3. |
Semināri |
35,40 Ls x 79 |
5 746 |
4. |
Pārējie ieņēmumi no maksas pakalpojumiem |
- |
184 |
Kopā: |
- |
89 710 |
Saīsinātais Valsts
fondēto pensiju shēmas 2003.gada darbības pārskats
Valsts fondēto pensiju shēmas līdzekļu kustības pārskats
2003.gadā |
2002.gadā |
|
I. LĪDZEKĻU IEMAKSAS UN IZMAKSĀTAIS PENSIJAS KAPITĀLS |
||
Līdzekļu iemaksas shēmā |
12 385 436 |
8 996 705 |
Atskaitījumi no shēmā veiktajām iemaksām VSAA shēmas administrēšanai |
- |
- |
Neto līdzekļu iemaksas shēmā pārskata periodā |
12 385 436 |
8 996 705 |
Izmaksātais pensijas kapitāls |
(29 089) |
(29) |
Neto shēmas līdzekļu iemaksas un izmaksātais pensijas kapitāls |
12 356 347 |
8 996 676 |
II. SHĒMAS LĪDZEKĻU IEGULDĪŠANA |
||
Ieguldījumu ieņēmumi |
910 946 |
442 638 |
Ieguldījumu pārvaldes izdevumi |
(199 307) |
- |
Nodokļi un nodevas |
- |
- |
Ieguldījumu pārvērtēšanas rezultāts (neto) |
137 939 |
- |
Shēmas līdzekļu ieguldīšanas rezultāts |
849 578 |
442 638 |
Neto ieņēmumi pārskata periodā |
13 205 925 |
9 439 314 |
III. SHĒMAS LĪDZEKĻI PĀRSKATA PERIODA SĀKUMĀ |
12 293 008 |
2 853 694 |
IV. SHĒMAS LĪDZEKĻI PĀRSKATA PERIODA BEIGĀS |
25 498 933 |
12 293 008 |
Dagnija Staķe, |
Inese Šmitiņa, |
2004.gada 15.jūlijā
Valsts fondēto pensiju shēmas līdzekļu pārskats
I. AKTĪVI |
31.12.2003. |
31.12.2002. |
Līdzekļu pārvaldītāju pārvaldījumā esošie shēmas līdzekļi (neto aktīvi) |
||
Valsts kases ieguldījumu plāns |
12 823 693 |
12 293 008 |
“Hansa Fondi” plāns “Stabilitāte” |
1 028 663 |
- |
“Hansa Fondi” plāns “Dinamika” |
6 090 862 |
- |
Optimus sabalansētais plāns |
751 991 |
- |
Optimus aktīvais plāns |
2 063 500 |
- |
Optimus Latvijas plāns |
148 998 |
- |
Optimus Eiropas plāns |
351 770 |
- |
Parekss Universālais pensiju plāns |
384 031 |
- |
Parekss Aktīvais pensiju plāns |
1 614 678 |
- |
LVAIS ieguldījumu plāns “Daugava” |
126 669 |
- |
LVAIS ieguldījumu plāns “Gauja” |
1 631 |
- |
LVAIS ieguldījumu plāns “Venta” |
33 |
- |
Baltikums universālais plāns |
52 597 |
- |
Baltikums konservatīvais plāns |
24 701 |
- |
SUPREMA/EVLI plāns “Rivjēra” |
5 137 |
- |
SUPREMA/EVLI plāns “Safari” |
8 845 |
- |
Shēmas līdzekļi ieguldījumu plānos kopā |
25 477 799 |
12 293 008 |
VSAA rīcībā esošie shēmas līdzekļi |
21 134 |
- |
AKTĪVI KOPĀ |
25 498 933 |
12 293 008 |
II. SHĒMAS SAISTĪBAS |
- |
- |
III. SHĒMAS NETO AKTĪVI |
25 498 933 |
12 293 008 |
IV. SHĒMAS DALĪBNIEKU PENSIJAS KAPITĀLS |
25 498 933 |
12 293 008 |
Dagnija Staķe, Labklājības ministre |
Inese Šmitiņa, |
2004.gada 15.jūlijā
Šis ir saīsinātais gada pārskats par valsts fondēto pensiju
shēmas darbību 2003.gadā. Pilna apjoma pārskats ir pieejams
Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūras mājas lapā internetā
www.vsaa.lv
REVIDENTU
ZIŅOJUMS
Valsts fondēto pensiju shēmas dalībniekiem
Mēs esam veikuši VA “Valsts
sociālās apdrošināšanas aģentūra” sagatavotā pārskata par valsts
fondēto pensiju shēmas (turpmāk tekstā – Shēma) darbību 2003.
gadā, uz kura balstoties ir sagatavots saīsinātais Shēmas
2003.gada darbības pārskats, revīziju saskaņā ar Starptautiskās
grāmatvežu federācijas izdotajiem Starptautiskajiem revīzijas
standartiem. Mūsu 2004.gada 15.jūlija revidentu ziņojumā mēs
sniedzām atzinumu par to, ka Shēmas 2003. gada darbības pārskats,
uz kura balstoties ir sagatavots saīsinātais darbības pārskats,
sniedz skaidru un patiesu priekšstatu par Shēmas finansiālo
stāvokli 2003.gada 31.decembrī un tās darbības rezultātiem
2003.gadā, izņemot informācijas neiekļaušanu par Valsts Kases
ieguldījumu plāna ieguldījumu novērtēšanas maiņas ietekmi un
Shēmas līdzekļu ieguldījumu kustības neatspoguļošanu
2003.gadā.
Mūsuprāt, iepriekš minētais saīsinātais darbības pārskats visos
būtiskajos aspektos atbilst VA “Valsts sociālās apdrošināšanas
aģentūra” sagatavotajam pārskatam par valsts fondēto pensiju
shēmas darbību 2003.gadā, uz kura balstoties ir sagatavots
saīsinātais darbības pārskats.
Lai iegūtu pilnīgāku priekšstatu par Shēmas finansiālo stāvokli
2003.gada 31.decembrī, tās darbības rezultātiem 2003.gadā un mūsu
veiktās revīzijas darba apjomu, iepriekš minētais saīsinātais
darbības pārskats būtu jāizvērtē kopā ar Shēmas 2003.gada
darbības pārskatu, uz kura balstoties ir sagatavots saīsinātais
darbības pārskats, un attiecīgo mūsu revidentu ziņojumu.
SIA “Ernst & Young Baltic” Diāna Krišjāne, Personas kods 2508XX-XXXXX, Valdes priekšsēdētāja
Licence nr.17 LR zvērināta revidente, Sertifikāts nr.124
Rīgā 2004.gada 22.jūlijā
Rīgas sabiedrības
ar ierobežotu atbildību “MONO”,
vienotais reģ. nr. 40003004625, Rīgā, Katlakalna ielā 1,
LV-1073,
saīsinātā bilance (Ls) uz 2003.gada 31.decembri
Aktīvi |
Pasīvi |
||
Ilgtermiņa ieguldījumi |
12422826 |
Pamatkapitāls |
7000000 |
t.sk., pamatlīdzekļi |
1474616 |
Ilgtermiņa pārvērtēšanas rezerves |
2494728 |
Krājumi |
825270 |
Rezerves |
688152 |
Debitori |
6553626 |
Nesadalītā peļņa |
1499965 |
Vērtspapīri un līdzdalība kapitālos |
1500515 |
Uzkrājumi |
13290 |
Naudas līdzekļi |
175113 |
Ilgtermiņa parādi |
2752892 |
Īstermiņa parādi |
7028323 |
||
Kopā aktīvi |
21477350 |
Kopā pasīvi |
21477350 |
Saīsinātais peļņas un zaudējumu aprēķins (Ls) 2003.gads
Neto apgrozījums |
9179321 |
Pārdotās produkcijas ražošanas, pārdošanas un administrācijas izmaksas |
- 8775379 |
Pārējie uzņēmuma saimnieciskās darbības ieņēmumi |
1457259 |
Pārējās uzņēmuma saimnieciskās darbības izmaksas |
- 1029689 |
Ieņēmumi no līdzdalības radniecīgo un asociēto uzņēmumu kapitāla |
1105563 |
Citi ieņēmumi |
394947 |
Citi izdevumi un nodokļi |
- 881867 |
Pārskata perioda peļņa pēc nodokļiem (tīrie ieņēmumi) |
1450155 |
Ar pilnu 2003.gada pārskatu un ar zvērināta revidenta atzinumu var iepazīties LR Uzņēmuma reģistrā.
Prezidents M.Uļmans
Rīgas sabiedrības
ar ierobežotu atbildību “MONO”,
vienotais reģ. nr. 40003004625, Rīgā, Katlakalna ielā 1,
LV-1073,
saīsinātā konsolidētā bilance (Ls) uz 2003.gada 31.decembri
Aktīvi |
Pasīvi |
||
Ilgtermiņa ieguldījumi |
11302245 |
Pašu kapitāls |
11676512 |
t.sk., pamatlīdzekļi |
2686634 |
||
Krājumi |
2579097 |
||
Debitori |
10392394 |
Uzkrājumi |
119216 |
Vērtspapīri un līdzdalība kapitālos |
1500640 |
Ilgtermiņa parādi |
3105728 |
Naudas līdzekļi |
669615 |
Īstermiņa parādi |
9851177 |
Kopā aktīvi |
26443991 |
Kopā pasīvi |
26443991 |
Saīsinātais konsolidētais peļņas un zaudējumu aprēķins (Ls) 2003.gads
Neto apgrozījums |
22643627 |
Pārdotās produkcijas ražošanas, pārdošanas un administrācijas izmaksas |
- 22236884 |
Pārējie uzņēmuma saimnieciskās darbības ieņēmumi |
2625676 |
Pārējās uzņēmuma saimnieciskās darbības izmaksas |
- 1385376 |
Citi ieņēmumi |
444821 |
Citi izdevumi un nodokļi |
- 965930 |
Pārskata perioda peļņa pēc nodokļiem (tīrie ieņēmumi) |
959070 |
Mazākuma interese |
166864 |
Ar pilnu 2003.gada konsolidēto
pārskatu var iepazīties LR Uzņēmumu reģistrā.
Ar zvērināta revidenta atzinumu var iepazīties LR Uzņēmumu
reģistrā.
Prezidents M.Uļmans