Uz perona Jūrmalā sastrēgumstundā
Kas gan spētu palikt vienaldzīgs
šās vasaras karstajā brīvdienā, ar biļeti rokās stāvot uz perona,
piemēram, Jūrmalas pilsētas dzelzceļa stacijā Dzintari, Bulduri
vai Lielupe, un pavadīt ar skatu kārtējo aizejošo pilno (četru
vagonu) vilcienu uz Rīgu? Iespējas iekļūt satiksmes līdzeklī,
sākot no pulksten 18 līdz 20 vakarā, šajā stacijā ir ļoti
apšaubāmas.
Pat neilgā laikā proporcionāli pieaug uz perona stāvošo skaits.
Vienlaikus vairojas cilvēku neapmierinātība un valsts akciju
sabiedrības “Latvijas dzelzceļš” meitaskompānijai a/s “Pasažieru
vilciens” veltītie sašutumpilnie pārmetumi. Par nerēķināšanos ar
cilvēku vajadzībām, par neelastīgo politiku, regulējot
pieprasījuma un piedāvājuma attiecības, par kārtējo saimniecisko
absurdu, ko nav iespēju ietekmēt. Vienīgi var izlādēt sakāpušās
dusmas skaļā vārdu pārmaiņā ar citiem situācijas
ķīlniekiem.
Var iedomāties arī, ko izjūt tie “laimīgie”, kas vagonā ir pūļa
ienesti un vismaz 35 minūtes pavada stāvot bez iespējām
pagriezties pārpildītā vagona ejā vai priekštelpā un baudot
patīkamās sajūtas, kad nomīda kājas un trūkst skābekļa, kad velti
cerēt, kā izkļūt no vagona mazāk pieprasītā stacijā.
Kā vieni, tā otri ir vienlīdz tiesīgi kritiski izvērtēt, vai
turpmāk izmantot salīdzinoši lēto dzelzceļa “komfortu”, vai
meklēt citus ceļus, kā nokļūt mājās.
Nav iespēju – nav variantu
Izrādās, ka pasažieru vēršanās ar
ierosinājumu vai pretenziju izteikšana a/s “Pasažieru vilciens”
ir tikai aprunāšanās vērts pasākums. Starp citu, piezvanīt uz
jauno, aizvadītajā nedēļā Rīgas dzelzceļa stacijā atvērto
informācijas punktu nav iespējams! Kā paskaidroja uzziņu dienesta
118 operatori – informāciju par vilcienu kustības grafiku sniedz
dienests 118.
Uzņēmuma a/s “Pasažieru vilciens” sabiedrisko attiecību
speciālists Ģirts Timrots “LV” paskaidroja, ka šogad nekādas
izmaiņas pasažieru vilcienu kustības grafikā nenotiks.
“Mēs labprāt reaģētu uz vasarīgo laiku un atpūtnieku vēlmēm
doties ar vilcienu uz Jūrmalu, īpaši brīvdienās palielinot gan
vilcienu skaitu, gan vagonu skaitu vienīgajā rentablajā pasažieru
pārvadājumu līnijā Rīga–Tukums. Diemžēl tas fiziski nav
iespējams. Iemesls tam ir ne vien ritošā vilcienu sastāva, bet
arī ekspluatācijai derīgu vagonu trūkums. Jā, vagoni stāv pie
sētas, taču naudas summa to remontam ir nulle. Šogad mūsu rīcībā
kopumā ir 23 elektrovilcienu sastāvi. Divi vilcienu sastāvi no
aizvadītā gada ir gājuši mazumā.”
Šā gada valsts budžets dzelzceļa pasažieru pārvadājumiem ir
atvēlējis to pašu nulli latu. Pēdējās investīcijas vagonu un
ritošā sastāva rekonstrukcijai uzņēmums ir saņēmis 2002.gadā, kad
valsts patlaban lētākajam pasažieru pārvadājumu veidam piešķīra
3,1 miljonu latu. A/s “Pasažieru vilciens” Mārketinga un
stratēģiskās attīstības daļas vadītājs Edgars Kreits stāsta, ka
par šo naudu tika rekonstruēts 51 elektrovilciena vagons. Ar šā
gada valsts budžeta grozījumiem uzņēmums cer saņemt 1,3 miljonus
latu. Ja tā notiks, naudu plāno ieguldīt veco vagonu
rekonstrukcijā.
Foto: Arnis Blumbergs, “LV” |
Biļešu cenas kā sociālā palīdzība
Kur gan skatās viens no
bagātākajiem valsts uzņēmumiem – valsts a/s “Latvijas
dzelzceļš”, ja meitasuzņēmumam klājas tik grūti? Tā nākotnes aina
zīmējas ne tikai tumšās, pat drūmi bezcerīgās krāsās. Biļešu
demokrātiskās cenas ekspluatācijas izdevumus segt nespēj. Ģ.
Timrots biļešu cenas labvēlīgi dēvē par “Pasažieru vilciena”
sociālo palīdzību iedzīvotājiem. Rentabla ir vienīgi
elektrolīnija Rīga–Tukums, pārējās dzīvo “pa nullēm”. Pavisam
neizdevīgi ir dīzeļvilcienu pasažieru pārvadājumi uz attālākajām
Latvijas vietām – Valku, Gulbeni, arī uz Siguldu.
Ģ.Timrots neslēpj, ka mātes-uzņēmums, kas vairākus gadus ir
dotējis meitasuzņēmumu, līdz ar iestāšanos ES to darīt vairs
nedrīkst.
Tātad valsts nevēlēšanās uzklausīt dzelzceļa pasažieru
pārvadātāju samilzušās problēmas pēc četriem gadiem var beigties
ar šā transporta veida izzušanu. “Kādi būs sastrēgumi darbadienu
rīta stundās, iebraucot Rīgā no tuvējām piepilsētām, ja vēl
apmēram 20 tūkstoši cilvēku to darīs ar personīgo vai citu
autotransportu! Dzelzceļa pasažieru pārvadājumi nekur Eiropā
nestrādā ar peļņu. Šī ir dotējamā nozare,” apgalvo a/s ”Pasažieru
vilciens” pārstāvis.
Kategoriskie biznesa nākotnes plāni
Lai pievērstu māteskompānijas
uzmanību, a/s “Pasažieru vilciens” uzņēmuma padomē vērsās ar
izstrādātu attīstības koncepciju. Tā ietver situācijas analīzi un
četrus attīstības redzējumus. Padome uzdeva izstrādāt divus
biznesa plānus. Edgars Kreits komentē abus kā cerīgus.
Tā sauktais optimistiskais plāns ir vērsts uz esošā sastāva
rekonstrukciju un pakāpenisku jauna ritošā sastāva iegādi,
nākotnē piesaistot ES fondu līdzekļus. Naudas trūkums nav vienīgā
problēma. Kā stāsta E.Kreits, nav ražotnes, kas izgatavotu
uzņēmuma iecerēm atbilstošus vilcienus. To nespēj arī Rīgas
Vagonu rūpnīca. Latvijas dzelzceļa sliežu platums ir atšķirīgs no
Eiropas valstīm, tādēļ vērsties ar pasūtījumu šo valstu ražošanas
uzņēmumos ir problemātiski.
“Ja domājam par nākotni, vai būtu lietderīgi turpināt būvēt
padomju sistēmai ierastos vilcienu vagonus ar augsto un stāvo
iekāpšanas slieksni?” retoriski jautā E.Kreits. Tas nozīmē, ka
uzņēmums būtu ieinteresēts nākotnē pa Latvijas sliežu ceļiem
norīkot modernus, Eiropas līmenim atbilstošus vilcienus ar
iespēju vagonā iekāpt no perona.
Otrs biznesa plāns pēc amatpersonas stāstītā ir radikālāks.
“Domāju, ka mūsu uzņēmums varētu uzņemties atbildību un
izvēlēties apkalpot vienīgi tos vilcienu maršrutus, kas nerada
zaudējumus. Tas nozīmē atteikšanos no nerentablajiem maršrutiem,”
norāda E.Kreits.
Kā pirmais, tā otrais plāns ir tikai nākotne.
Šā gada un šā brīža problēmas tie nerisina.
Zaida Kalniņa, “LV”
zaida.kalnina@vestnesis.lv