Kā atšķirt Latvijas un Beļģijas autovadītāju?
Braukšana mūsu valstī no ārzemju skatupunkta
Braukšanas kultūra
Latvijā un Beļģijā – diemžēl atšķirība ir diezgan krasa.
Ierodoties atvaļinājumā uz Latviju un sēžot pie stūres, visu
laiku jācenšas atcerēties, kurā valstī atrodies. Savstarpēja
šoferu pieklājība ir sliktāka par sliktu. Kaut vai elementārā
krustojumā, kad Rīgā vēlos no mazākas nozīmes ceļa izbraukt uz
galvenās ielas. Neviens neiedomāsies, ka būtu normāli ielaist
vienu mašīnu pa vidu kopējā auto straumē. Nereti jāgaida pat
vairākas minūtes vai arī absolūti brutālā veidā jābrauc un jācer,
ka aiz manis braucošā mašīna vismaz neieskries aizmugurē. Par
skaļu signalizēšanu gan varu būt drošs – tā noteikti būs! Briselē
šoferis, visticamāk, tikai mazliet samazinot ātrumu, otram
parādīs žestu ar roku, aicinot izbraukt uz galvenās ielas. Un
šāda situācija satiksmes plūsmu netraucēs. Bremzes pedālis taču
visiem strādā.
Īpaši būtu jārunā par gājēju tiesībām uz ielas. Izskatās, ka
Latvijā tādu vispār nav. Beļģijā savukārt gājēji ir pārdroši.
Dažreiz ir jābūt gatavam, ka gājējs pat nepaskatīsies, vai mašīna
tuvojas, bet droši un nesteidzīgi pa gājēju pāreju šķērsos ielu.
Latvijā esmu redzējis, ka gājēji neuzdrošinās kāju likt uz
pārejas, bet pacietīgi gaida, kamēr mašīnas paskries garām.
Beļģijā gājēju pārejas bieži ir izbūvētas uz īpašiem ātrumvaļņiem
jeb tā sauktajiem gulošajiem policistiem, kas autovadītājam liek
samazināt ātrumu, ja vien viņš negrib lauzt mašīnu. Tāpat daudz
tiek izmantoti luksofori, kur gājējs pats pārslēdz gaismu. Tomēr
jāatzīst, ka gadu pēc gada Latvijā var vērot nelielu progresu
šajā jomā. Laikam cilvēki ceļo un redz, kā satiksme tiek
izkārtota citviet pasaulē.
Neapšaubāmi, katrā valstī ir braucēju kategorija, kas ignorē
noteikumus un jebkādas pieklājības normas. Arī Briselē, kas ir
internacionāla pilsēta, nereti sastopami šādi autovadītāji. Tie
pārsvarā pārstāv Tuvo Austrumu zemes, Āzijas un Āfrikas
valstis.
Turpretī jautājumā par šoferu kvalifikāciju uzskatu, ka Latvijā
tā ir augstāka. Esmu jau pieradis, ka pagrieziena gaismas Briselē
ieslēdz tikai retais un pagriezienā pa speciāli paredzētu joslu
nogriežas tikai katrs otrais. Šī problēma Beļģijā ir jāskata
vēsturiskā griezumā. Beļģijā tikai no 1975.gada autovadītāja
apliecību iegūst, kārtojot kvalifikācijas eksāmenus. Pirms tam
tiesības tika izsniegtas visiem pilsoņiem automātiski, tiklīdz
tie sasniedza 18 gadu vecumu. Līdz ar to paaudžu braukšanas
prasme ir atkarīga tikai no katra praktiskās pieredzes, kā arī no
audzināšanas (es domāju pieklājīgu attieksmi pret līdzcilvēku –
šoferi, gājēju vai riteņbraucēju, kas visi ir vienlīdzīgi
satiksmes dalībnieki).
Kāpēc tādas atšķirības negadījumu skaitā uz Beļģijas un Latvijas
ceļiem? Galvenais faktors, protams, ir ceļi un to stāvoklis.
Beļģija tērē milzīgus līdzekļus ceļu seguma gandrīz perfektai
uzturēšanai (vismaz lielajās pilsētās un uz autostrādēm).
Nemitīgi tiek atjaunoti nodilušie ceļu segumi, krāsotas gājēju
pārejas un citas trafaretās joslas. Turklāt arī man pašam kādreiz
šķiet, ka ceļu labošana ir pārspīlēta – pavisam normāls ceļš tiek
klāts ar jaunu segumu tikai tāpēc, ka tas pēdējo reizi tika
mainīts pirms diviem gadiem. Neesmu redzējis nevienu nopietnu
bedri uz ceļa (es runāju par tādām bedrēm, kas Latvijā tiek
dēvētas par bedrītēm).
Ceļi ir izveidoti tā, ka ļoti reti jāveic manevri, kas bieži vien
izraisa avārijas, piemēram, apdzīšana. Beļģijā apdzīšana ir
jāizdara ļoti reti, jo pat pilsētā pretim braucošā transporta
plūsmas ir norobežotas (betona bloki vai krūmu apstādījumi).
Lielākā daļa ielu ir ar divām un vairāk joslām vienā braukšanas
virzienā. Protams, Latvijā pašlaik var sapņot par tādu
finansējumu ceļu izbūvei u.c. vērienīgiem infrastruktūras
projektiem, piemēram, ātrgaitas ceļu un tuneļu izbūvei. Tomēr ir
lietas, kas neprasa lielus izdevumus, kaut vai tā pati
pieklājība.
Otra būtiska lieta ir satiksmes
regulācija. Ceļu policistam jābūt šoferu un gājēju sabiedrotajam,
kā tas ir Beļģijā, un jāpalīdz izvairīties no situācijām uz
ceļiem, kas noved pie avārijām. Lielākos krustojumus
sastrēgumstundās (no plkst. 8 līdz 9.30 rītā un no plkst. 17 līdz
18.30 vakarā) regulē policisti. Tas nozīmē, ka mašīnas vienā vai
otrā virzienā brauc ilgāk, nekā to atļautu luksofors. Protams,
plūsmas tiek koriģētas atkarībā no tā, kur veidojas lielākas auto
rindas. Tas ļoti palīdz šoferiem, jo tad pie vienas zaļās gaismas
krustojumu paspēj šķērsot vairāk auto. Mazāk ir jābremzē, un līdz
ar to – mazāk avārijas situāciju. Līdzīgi, lai saglabātu drošību,
policisti regulē satiksmi pie skolām, īpaši no rītiem, kad bērni
grupās dodas uz mācībām. Neraugoties uz gaismas signālu,
policisti aptur mašīnas, lai palaistu skolēnus pāri ielai. Un
šādai rīcībai ir arī rezultāts – notriekto bērnu skaits ir
niecīgs, salīdzinot ar Latviju. Turklāt Beļģijā satiksmes plūsmu
uzlabo luksofori, kas ir saslēgti dažādos režīmos atkarībā no
situācijas. Dienā, kad satiksme dzīvāka, tie darbojas tā, lai,
uzsākot braukt pie viena luksofora, nebūtu jāapstājas pie nākamā.
Proti, ir zaļās gaismas ķēde, kas nekavē plūsmu. Kaut ko līdzīgu
esmu pamanījis arī Rīgā, Brīvības ielā, bet tur šī sistēma vēl
nestrādā tik veiksmīgi.
Vēl kāda ļoti būtiska atšķirība starp Latviju un Beļģiju –
Latvijā luksoforā pēc sarkanās gaismas iedegas dzeltenā.
Iedegoties dzeltenajai gaismai krustojumā, liela daļa šoferu
bieži uzsāk braukšanu, savukārt daudzi vēl tikai beidz manevru.
Tādā situācijā visos virzienos brauc mašīnas. Iedegoties zaļajai
gaismai, kad vajadzētu tikai uzsākt braukšanu, divi trīs auto jau
krustojumu ir šķērsojuši. Turpretī Beļģijā pēc sarkanās gaismas
nekad neiedegsies dzeltenā, bet tikai zaļā. Tad arī normāli visi
šoferi sāk braukt. Tādējādi nerodas situācija, kad kāds
karstgalvis nenociešas un izskrien krustojuma vidū, kur cits vēl
tikai cenšas no tā izbraukt.
Vēl var minēt daudzus piemērus, kā uzlabot satiksmi un drošību uz
ceļiem. Piemēram, uzlikt zaļās papildsekcijas krustojumos, kur pa
labi griezties atļauj satiksmes plūsma. Tādējādi netiks kavēta
satiksme. Esmu novērojis, ka šādas papildsekcijas ir ļoti
populāras arī Lietuvā.
Pilsētās būtu jāizvieto vairāk ceļa zīmju, kas norāda, kur
atrodas centrs, kur kāds mikrorajons. Tādas norādes palīdz
organizēt satiksmi. Briselē ir norādes, kur viens pilsētas rajons
sākas un kur beidzas. Ja Latvijā nezinātājs cenšas braukt pa
Rīgu, orientēties ir grūti. Sajūta ir tāda, ka esi aizbraucis uz
svešu zemi. Ja rokās nav kartes, galvaspilsēta var izrādīties
neiekarojama.
Armands Baranovskis,
profesionāls šoferis no Beļģijas
Ikdiena
Valmieras rajona policijas pārvaldes ekspertu foto |
7.augusts, Valmieras rajons.
Neilgi pirms vieniem dienā uz ceļa Valmiera – Rūjiena
30.kilometrā avarēja automašīna VAZ. Pēc sākotnējās informācijas,
žigulis, kurā pavisam bija seši Cēsu rajona iedzīvotāji,
pārsniedzis ātrumu. Uz taisnā ceļa posma ar pasažieriem
pārpildītā mašīna finišējusi grāvī, kur, spriežot pēc
nospiedumiem, apmetusi vismaz piecus sešus kūleņus. Braucēji
izlidojuši no mašīnas kur kurais. Visi seši – trīs puiši un trīs
jaunietes – nogādāti slimnīcā. Divi no viņiem cietuši smagi.
Ekspertīzes slēdziens vēl nav zināms, taču ir pamatotas aizdomas,
ka visi seši bijuši alkohola reibumā. Kurš no jauniešiem atradies
pie stūres, tiek noskaidrots un lemts par krimināllietas
ierosināšanu.
Šai mašīnai priekšā bijusi viena numura zīme, bet aizmugurē
pavisam cita, “LV” stāsta Valmieras rajona policijas pārvaldes
galvenais speciālists Aleksandrs Melngāršs, uzsverot, ka stundu
pirms negadījuma policija saņēmusi ziņu par šo žiguli, kurš uz
kāda ceļa Valmieras rajonā traucies pa pretējo braukšanas joslu.
Ceļu policijas ekipāžas apsekojušas varbūtējos ceļus, pa kuriem
tālāk varētu virzīties minētais auto, taču, kā izrādījās, mašīna
ar pārgalvīgo kompāniju bija devusies citā virzienā.
Kopumā aizvadītajās brīvdienās ceļu satiksmes negadījumos
Valmieras rajonā cietuši deviņi cilvēki, to skaitā trīsgadīgs
bērns. Četras avārijas izraisījuši iereibuši autovadītāji,
piemēram, viens ar BMW ietriecies baznīcas sētā. Profilaktiskajos
reidos pieķerti vēl septiņi autovadītāji, kuri pie stūres
sēdušies alkohola reibumā.
“LV” informācija