Domas izšuvumi mašīnrakstā
Tradicionālais un laikmetīgais Eiropas tekstilmākslā
Kadi Pajupū (Igaunija), 2004 |
Šodien, 10.augustā, Valsts mākslas
muzeja izstāžu zālē “Arsenāls” atklāj 2. Eiropas tekstilmākslas
un šķiedras mākslas triennāli “Tradicionālais un laikmetīgais”.
Tā ilgs līdz 19.septembrim. Izstādi veido ne tikai Eiropas
(Latvijas, Lietuvas, Vācijas, Lielbritānijas, Slovēnijas,
Rumānijas, Serbijas un Melnkalnes) mākslinieku darinājumi, bet
arī Japānas, Ķīnas un ASV autoru skatījums. Kopumā triennālē
iekļauti 20 valstu 84 mākslinieku darbi, kurus no 257
pretendentiem izvēlējās starptautiska žūrija.
Pirmā Eiropas izstāde “Tradicionālais un laikmetīgais” notika
2001.gadā, kad varēja aplūkot tekstilmākslu Eiropas lietišķās
mākslas kontekstā un vērot, cik atšķirīgas vai radniecīgas ir šā
mākslas veida izpausmes citu Eiropas tautu kultūrās.
Šāgada izstādē ir gan mazo formu darbi, gan objekti un
instalācijas, kā arī iespēja iepazīt plašu tehniku spektru –
gobelēnu, izšuvumu, auduma apgleznojumu, apdruku, tamborējumu,
datorizdruku, fotogrāfiju un dubultaudumu.
Aplūkojot izstādi, pozitīvi vērtēju tradicionālo priekšstatu
laušanu par to, kas ir tekstilmākslas materiāls. Jau pirmajā
Eiropas tekstilmākslas un šķiedras mākslas izstādē mākslinieki
apliecināja, ka pat čūskas āda (Pētera Sidara “Serpentes”), koks
(Lijas Egles “Melnie koki”) un fotogrāfija (Mari Hāvelas
“Pagrieziena punkts”) ir materiāls, ko izmanto tekstilmāksla.
Izstādē pamanāms tādu “netekstilisku” materiālu kā, piemēram,
matu (Danutes Valentaites “Frizūras”), polietilēna, plastmasas
(Danuta Haremska “Teritorija”) un citu izmantojums, kas pierāda,
ka tekstilmāksla ir krietni vien attīstījusies un piedāvā jaunas
mākslinieciskās tendences.
Tradicionālais tekstilmākslas pasniegšanas veids tiek kombinēts
ar citiem mākslas žanriem, piemēram, glezniecību vai tēlniecību,
tādējādi nojaucot robežas starp tiem, kas, manuprāt, sagādā
grūtības uzlūkot tekstilmākslu tikai kā dekoratīvi lietišķās
mākslas veidu. Iespējams, šo tendenci raksturo dominējošā
stilistiskā virziena – konceptuālisma – klātbūtne, kura
uzplaukums izpaudās jau iepriekšējā izstādē. Rodas iespaids, ka
tekstilmāksliniekam ir svarīgi būt modernam sava laika
attēlotājam abstraktā vai absurdā formā, atsakoties no
tradicionālā arī idejiskajā ziņā.
Izstāde izraisa pārdomas par to, vai laikmetīgais nav
tradicionālā noliegums, kā arī – kas tos savstarpēji vieno un kas
šķir. Secināju, ka atšķirība meklējama materiāla izvēlē, kā arī
formas un idejas pasniegšanā. Piemēram, ja tradicionāli
tekstilijās izmanto dažāda materiāla diegu, tad laikmetīgajai
tekstilmākslai ir būtiski līdz šim neierastāki materiāli –
papīrs, stieple, fotogrāfija, kā arī datortehnikas piedāvātās
iespējas.
Ilona Kivijervi (Somija)
“Realitātes”, 2003; Pēteris Sidars (Latvija) “Pavasari
gaidot” |
Mans priekšstats par tekstilmākslu
kā dekoratīvi lietišķās mākslas veidu ir saistīts ar klasiķa
Jūlija Madernieka un Rūdolfa Heimrāta daiļradi, kurā izpaužas
tekstilmākslas funkcionālā un praktiskā lietojamība. Manuprāt,
tradicionālā garā austo un izšūto dvielīšu vai sedziņu
priekšrocība ir lietderīgums, turpretī laikmetīgie darbi nereti
ir veids, kā piepildīt telpu ar dīvainiem veidojumiem, kuru ideju
bieži vien izprot tikai tās radītājs.
Patīkams pārsteigums ir darbi, kuros organiski apvienojas
tradicionālais un mūsdienīgais stils. Tie darināti no
tradicionāliem materiāliem, bet novatorisms rodams idejā un tās
pasniegšanas veidā. Lielbritānijas mākslinieces Džeinas Bī darbs
“Izrotātais troļļa mētelītis” ir interesants ar to, ka
māksliniece uzšuvusi maza “formāta” mīlīgu mētelīti, kas
paredzēts mītiskajam tēlam, tādā veidā atdzīvinot mītu – padarot
to iespējamu. Ļoti veiksmīga šķiet somu mākslinieces Ilonas
Kivijervi vilnas džemperstatuja “Realitātes”, kas ataino cilvēka
iekšējo pasauli ne tikai pārnestā, bet arī tiešā nozīmē. Par
izstādes atklājumiem, manuprāt, uzskatāmas divas lietuviešu
mākslinieces – Inga Likšaite ar darbu “Dubultportrets” (uz melna
auduma ar baltu diegu mašīnrakstā izšūtas cilvēku sejas) un Laima
Oržekauskiene ar darbu “Sievietes – Danute, Līna, Violeta,
Kristīne” (izšuvums ar dabiskiem sieviešu matiem, kas atgādina
akta gleznojumu). Šajos darbos iezīmējas tekstilmākslas iespējas
– precīzi matemātiski aprēķinātu darbu radīšana un gleznieciskas
manieres attīstīšana.
Par citiem laikmetīgajiem darbiem izstādē jāsaka, ka ne visi
pārliecina – it kā mākslinieks ir centies kaut ko pateikt, taču
darbam trūkst kvalitātes. Piemēram, Baibas Osītes “Tas, kurš nāk”
un Kadi Pajupū “Dūjas atgriešanās”, manuprāt, ir papīra lapiņu
secīgs savārstījums, kuram ar darbam doto nosaukumu nav nekāda
sakara. Uzskatu, mākslas darbam nevajadzētu izraisīt situāciju,
kad apmeklētājs paziņo, ka arī viņš savā skolā rīkos izstādi ar
līdzīgiem darbiem, jo tādus štancēt prot ikviens.
Secinu, ka izstādes rīkotāji vairāk akcentē laikmetīgo, otrā
plānā atstājot tradicionālo. Šī tendence raksturo arī iepriekšējo
Eiropas tekstilmākslas un šķiedras mākslas izstādi, tomēr līdz
šim abi virzieni ir spējuši daudzmaz pilntiesīgi pastāvēt līdzās.
Iespējams, tagad mākslas cienītāji tiek gatavoti jaunai
tekstilmākslas ērai, kurā dominē citas mākslinieciskās izpausmes.
Cerams, ka laikmetīgais un tradicionālais tomēr spēs sadzīvot arī
turpmāk, nenovedot mūs pie pilnīgas mākslas veidu saplūsmes un
absurdām izpausmēm.
Raivis Spalvēns
Lappusi sagatavojusi
Ieva Jaunupe