Konkursa ražu vētījot
Nacionālajā lugu konkursā sevi
apliecinājuši autori, kuri ilgus gadus strādājuši dramaturģijā,
bet līdz šim iestudēti maz, turklāt katrs no šiem četriem darbiem
ir stilistiski un saturiski citāds. Ērika Vilsona “Vovačka” ir
psiholoģiska, jautri smeldzīga drāma par mātes un dēla skaisto un
liktenīgi nesaraujamo kopību visa mūža garumā. Egīla Ermansona
“Subates Fen–šui” – futuroloģisks farss par Latvijas simtgades
svinībām, tātad – 2018. gadu. Jura Helda “Miglas bērni” ir
romantiski poētiska vīzija par sapņa visuzvarošo spēku, kas
izrādās stiprāks pat par ikdienas un varas nežēlību pret “mazo”
cilvēku. A.Kada (pseidonīms) “Pieneņpūka” – dzejiski filozofiska
traģēdija par nepielūdzamo mehānismu, kurš jāeļļo ar asinīm, lai
nodrošinātu varu pār varzu. Konkursa pārsteigums bija arī Aivara
Jansona darbs “Priekšpilsētas jaunatne” – absolūti godīgs, pat
naturālistisks tēlojums par priekšpilsētas astoņpadsmitgadnieku
dzīvi 1947. gadā.
Jaunatnei domāto lugu nominācijā sevi apliecināja pavisam jauni
autori, debitanti. Protams, šīs lugas pirmām kārtām ir par
mīlestību. Annas Lini darbā tā ir visu sadedzinoša kaislība,
Ievas Melgalves “Metāls” ir spēcīgs ar perfektu, pat vēsu jaunu
cilvēku pirmā kopdzīves mēģinājuma kraha analīzi. Astrai Meklerei
“Pirmajā sniegā” būt/nebūt izvēle ir ne tikvien mīlestības, bet
arī jau esības līmenī. Jaunākais konkursa uzvarētājs šajā grupā
Kikōne darbā “Kad nav, ko ēst, bet ir, ko teikt” no “nē”
pozīcijas nežēlīgi tieši noliedz visu, izņemot to pašu
mīlestību.
Bērnu lugu konkurencē dominēja labais un labā apliecinājums.
Godalgoti jau sevi pierādījuši autori – Māris Putniņš ar
filozofisku leļļu lugu “Kas zaķīti pasargās”, kas bija iesniegta
pat divos variantos – ar un bez vārdiem. Augstākās godalgas
izpelnījās Aldis Linē ar svētas pārliecības par labā nenovēršamo
uzvaru pārpilno “Teiksmu par dzintara gliemežvāku” un Hermanis
Paukšs ar trīs labestīgām lugām – “Kā Sarkangalvīte ar vilku
spēlējās” (zināmās pasakas versija, kurā labā Sarkangalvīte cīnās
ar vēl labāko Vilku), “Kika” (versija par labo raganu) un “Trīs
resni laupītāji” (par laimīgu sadarbību starp labo karaļģimeni un
vēl labākajiem laupītājiem). Agitas Dragūnas “Kaiju kalns” ir
stāsts par to, ka no savādības nav jābaidās, jākaunas, bet to var
padarīt par ieguvumu sev un visiem. Egīla Šņores “Govs nav zirgam
sieva”– pavisam netradicionāla luga par dīvainām un negaidītām
attiecībām, kādas ik brīdi veidojas starp bērnu un pieaugušo
pasauli, kurā ir tik atšķirīgi uztveres noteikumi.
Viencēliena lugu nominācijā darbu žanriskā un stilistiskā
daudzveidība ir vislielākā. Apbalvots gan spilgtākais mūsu
postmodernists dramaturģijā Andris Zeibots, gan absurdists
Hermanis Paukšs, gan Leldes Stumbres psiholoģiski nežēlīgi
precīzās monolugas, gan pieredzējušās Valentīnas Ozolas un
konkursa visjaunākās uzvarētājas Ilvijas Blokas sociāli skarbie
viencēlieni jauniešu teātriem. Atzinību izpelnījās gan Toma Ķenča
politiskā satīra, gan Ritas Misūnes sadzīves ainiņu stilistikā
veidotais darbs.
“LV” informācija
Lappusi sagatavojusi
Ieva Jaunupe