“Es gribu izlasīt tavu lugu!”
Nacionālā lugu konkursa uzvarētāju apbalvošanas ceremonijā 4.augustā. Nacionālā lugu konkursa projekta vadītājs un žūrijas loceklis Dainis Grīnvalds sveic dramaturģi Ievu Melgalvi (šā raksta autori) par lugu “Metāls” bērniem un jaunatnei domāto lugu nominācijā Foto: Aigars Jansons, A.F.I. |
Dramaturģija no citiem literatūras žanriem atšķiras ar to, ka pirmām kārtām ir paredzēta nevis lasīšanai, bet uzvešanai teātrī. Lielākoties tieši teātra izrāde ir veids, kā luga nonāk pie cilvēkiem, un lielākoties dramaturgs strādā, vēl nezinot, vai viņa darbs tiks iestudēts. Ar profesionālo kvalitāti un aktuālu tēmu nepietiek, daudz kas ir atkarīgs no režisora gaumes un teātra politikas. Un arī tad, ja luga tiek uzvesta, neviens nevar iepriekš paredzēt režisora interpretāciju, kas var būt arī krasi atšķirīga no autora ieceres.
Tomēr ir iespējams un nepieciešams
dramaturģiju vērtēt arī kā literatūru, kā tekstu. Īpaši svarīgi
tas ir mūsdienās, kad tikai retā jauna latviešu luga piedzīvo
izrādi teātrī. Tieši ar šādu mērķi tika rīkots Nacionālais lugu
konkurss, kas nesen ir beidzies, turklāt ļoti veiksmīgi – no 97
lugām tika prēmētas 30, t.i., trešā daļa no iesniegtajiem
darbiem. Šis konkurss sniedzis dramaturgiem tik būtisko viņu
darbu novērtējumu, kā arī devis stimulu turpmākajam darbam. Un,
iespējams, būtiskāka par naudas prēmijām ir apziņa, ka tavs darbs
ir nepieciešams un arī turpmāk tāds būs (nākamo lugu konkursu
Latvijas Dramaturgu ģilde plāno izsludināt 2005. gada pavasarī).
Žūrija ir atzīmējusi virkni lugu, kuras gan nav saņēmušas
prēmiju, bet būtu iesakāmas izmēģināšanai teātrī.
Turklāt šis konkurss ir veicis vēl vienu būtisku funkciju – ar tā
palīdzību ir apzināta situācija mūsdienu dramaturģijā un savākta
iespaidīga jaunāko lugu kolekcija. Konkursā piedalījās ne tikai
pazīstami literāti – Lelde Stumbre, Hermanis Paukšs, Māris
Putniņš, Andris Zeibots un citi –, bet arī mazāk pazīstami un
pavisam nezināmi autori, kas pārstāv dažādas paaudzes un dažādus
pasaules redzējumus. Var diezgan droši teikt, ka, iepazīstoties
ar konkursa darbiem, rodas priekšstats par mūsdienu dramaturģiju
kopumā...
Tomēr dažos vārdos atbildēt uz jautājumu – kāda tad ir mūsdienu
latviešu dramaturģija? – droši vien nebūtu viegli pat žūrijas
komisijas locekļiem, jo darbi pārstāv visdažādākos žanrus un
stilistiku, sākot ar psiholoģisku drāmu un beidzot ar absurdu;
konkursā prēmēta gan luga, kas rakstīta dzejā (Agitas Dragunas
“Kaiju kalns”), gan luga pavisam bez teksta (viens no Māra
Putniņa iesniegtajiem leļļu lugas “Kas zaķīti pasargās”
variantiem).
Interesanti būtu papētīt ideju atšķirību dažādās lugās – šķiet,
gandrīz katram pārliecinošam “jā” vienā lugā stājas pretī tikpat
pārliecinošs “nē” citā. Labs piemērs ir dažādie skatījumi uz to,
kāda ir pasaule, kas skatīta bērna acīm. Bērnu lugu konkurencē
prēmētās lugas ir dzīvi apliecinošas, tajās nav ne mazāko šaubu
par to, ka cilvēki savā būtībā ir labi un dzīve ir skaista un
aizraujoša. Krass pretstats tam ir jaunākās konkursa laureātes
Ilvijas Blokas viencēliens “Ole Lukoije” – šeit bērna pasaulē
valda izmisums, bezspēcība un dziļi zemapziņā ieaudies riebums
pret dzīvi. Un šis nav vienīgais gadījums, kad skaidri jūtams
autoru atšķirīgais pasaules redzējums. Neraugoties uz to (bet
varbūt tieši tāpēc?), dramaturgi izrāda patiesu interesi par savu
kolēģu darbiem – lugu konkursa nobeigumā visbiežāk dzirdētā frāze
bija: “Es noteikti gribu izlasīt tavu lugu!”
Un šajā gadījumā tas nav neizpildāms solījums, jo visas konkursā
apbalvotās un atzīmētās lugas ir brīvi pieejamas izlasīšanai
Mākslas literatūras filiālbibliotēkā Vaļņu ielā 9. Šis
piedāvājums ir īpaši noderīgs profesionālo, amatieru un skolu
teātru režisoriem, jo tā ir lieliska iespēja iekļaut repertuārā
mūsdienu latviešu dramaturģiju. Bet arī cilvēkiem, kurus interesē
mūsdienu dramaturģija, nebūt nav jāgaida, kad šīs lugas tiks
iestudētas teātrī vai izdotas grāmatās – bibliotēkā lugas lasīt
var ikviens. Tātad katrs, kam nav vienaldzīga joprojām aktuālā
diskusija par latviešu mūsdienu dramaturģijas kvalitāti, var pats
iepazīties ar jaunāko piedāvājumu un formulēt savu viedokli šajā
jautājumā.
Ieva Melgalve