Melnbaltas bildes ar savādiem ļaudīm
Tikusi galā ar pēdējo stāstu, saldsērīgi nospriedu, ka man patiktu, ja tie būtu mani stāsti. Tad izlasīju Paula Bankovska anotāciju uz grāmatas pēdējā vāka un gluži vai iesmējos – arī viņam gribētos būt šīs grāmatas autoram. Raugi, tieši tik iekārojams ir Andras Neiburgas īsprozas krājums “stum stum”.
Andras Neiburgas nesen klajā nākušās stāstu grāmatas vāks. Tā noformējumam izmantota Lorenca Kīncles fotogrāfija “Tire tracks” (“Nogurušais ceļš”) |
Sievietes rakstīta literatūra
allažiņ tiek palikta zem palielināmā stikla un uzmanīgi pētīta –
vai tik grāmatā neslēpjas kaut kas tāds, kas ļautu to nodēvēt par
“sieviešu literatūru” un nicīgi pastumt malā. Te nu jāteic, ka
Andra Neiburga ar uzviju apliecina, ka ir tikai divu veidu
literatūra – laba un ne tik ļoti laba un tam nav ne mazākā sakara
ar dzimumpiederību.
Savulaik kritika viņu dēvēja par vienu no “jaunajām, niknajām
meitenēm”, kas astoņdesmito gadu beigās sabangoja literatūru ne
vien ar lecīgumu, bet arī ar neapšaubāmu talantu. Sabangoja un
pazuda kā daudzi tā laika rakstītāji (pēcāk epizodiski
publicējoties preses izdevumos). Bet nu viņa atkal ir klāt – ar
piecpadsmit dažādos laika posmos rakstītiem stāstiem, kas
apkopoti krājumā “stum stum”. Brīnišķīga, smalki un rūpīgi
apdarināta lasāmviela, kas uzrunā, aizkustina un piespiež
domāt.
Visus šos stāstus sasaista “fotogrāfijas” – īsi, reizēm
smieklīgi, citreiz skumji pastāstiņi, kas no tiesas rada bildes
sajūtu – to sajūtu, kad tu veries melnbaltā, mazliet apdzeltējušā
fotoattēlā un prāto par svešajiem ļaudīm, kas tur redzami, – kā
viņi dzīvojuši, par ko sapņojuši un kāpēc nav spējuši naktīs
iemigt...
Tādi ir arī stāsti. Par dzīvi, kas sašņorē, par ilūzijām, kas
nobeidzas ilgā un mokošā nāvē, par vecumu, kas piezogas un it
nemaz nav viedu domu izdaiļots. Un dzīves jēgu. Banāli līdz
raudienam, ja vien nebūtu tik aizkustinoši, skaisti un “pa īstam”
uzrakstīts. No tiesas pārsteidzoši, ka 21. gadsimtā vēl iespējams
rakstīt, neizmantojot ironiju kā galveno un vienīgo ieroci vai
maskēšanās tērpu un nepārvēršot tekstu par grotesku, kas gan no
sirds uzjautrina, bet laika gaitā tomēr mazliet nogurdina.
Visi krājuma stāsti rakstīti “es” formā un līdzinās
dienasgrāmatai, grēksūdzei, sarunai pašam ar sevi vai citam kam
tikpat intīmam.
Autores ie(pār)miesošanās spējas
ir gluži apskaužamas – stāstu varoņi ir gan vīrieši, gan
sievietes vecuma amplitūdā no sešpadsmit līdz krietni pāri
sešdesmit – biznesmenis, mājsaimniece, padzīvojusi aktrise un
nogurusi dzejniece, pusaugu meitene un dzīves nogurdināts
vīrietis. Tik krāsaini un galvenais – ļoti dzīvi. Cilvēki, kurus
satiekam uz ielas, krogos un sabiedriskajā transportā un par
kuriem, gluži kā veroties fotogrāfijā, reizumis (kad pietiek
laika vai māc garlaicība) prātojam – kā viņi dzīvo, šie jocīgie,
mīļie, skumjie un smaidīgie. No vienas puses, viņi visi ir ļoti
parasti, no otras puses, uz mata tikpat dīvaini kā ikviens no
mums, un arī situācijas, kurās viņi nonāk, ir tiklab parastas kā
neparastas – kāds vīrs, kas iekrīt kanalizācijas akā un pēc tam
skraida pa pilsētu slapjš un dvakojošs; laiska sieviete, kas,
garlaicības mākta, vēro savu pretējās mājas kaimiņieni, kura
savukārt zina, ka tiek vērota; vīrietis, kas, paņēmis divas
vienādas fotogrāfijas, dodas pie zīlnieka, lai uzzinātu, kurā no
fotogrāfijās redzamajām mājām dzīvo sieviete, kuru viņš reiz ir
mīlējis, bet no kuras aizgājis; sešpadsmitgadīga meitene, kura
arvien no jauna mēģina padarīt sev galu, bet ne jau depresijas
vai nelaimīgas mīlas mākta, bet tāpēc, ka viņai vienkārši
negribas dzīvot, un ārsts, kas cenšas pierunāt muļķa skuķi palikt
dzīvai, kaut īstenībā acīmredzot domā par to pašu; vai arī
sieviete, kas izmisīgā niknumā stumj savu dzīves ķerru, arvien no
jauna un jauna atkārtojot, ka viņai nav laika domāt par kaut
kādām sasodītām dzīves jēgām un citām tamlīdzīgām niekkalbībām.
Autore izgaismo detaļas, pievērš uzmanību sīkām, tikko pamanāmām
niansēm, gaismas rotaļām un ūdens smaržai, un debesīm, kas, kā
zinām, laiku pa laikam pienāk tuvāk, ja vien pietiek laika to
ieraudzīt. Šie piecpadsmit stāsti līdzinās smalkai knipelētai
mežģīnei, kur apvienojas ārkārtīgi rūpīgi izstrādāta valoda,
absolūta brīvības sajūta un asprātība.
Lai arī stāsti šķiet savstarpēji nesaistīti un katrā no tiem
darbojas citas personas, galu galā rodas sajūta, ka patiesībā šie
cilvēki cits citu satiek, ka viņu ceļi krustojas, un varbūt šie
dažādie ļaudis īstenībā ir vieni un tie paši.
Krājums kompozicionāli veidots tā, ka no titulstāsta “stum stum”
izriet visi pārējie stāsti, cits citu papildinot un izveidojot
košu mozaīku. Turklāt šiem “dzīvesstāstiem” nav strikta
nobeiguma, autore nepiedāvā skaidru un nepārprotamu atrisinājumu,
bet atstāj durvis atvērtas – ja nepieciešams, izdomā pats savas
laimīgās vai nelaimīgās beigas, ja vien zini, kuras no tām ir
īstās, pareizās un vienīgās.
Solvita Kāršeniece