Ministru kabineta 2004.gada 10.augusta sēdē
Akceptēts likumprojekts “Valsts
civildienesta ierēdņu disciplinārās atbildības
likums”.
Likumprojekta mērķis ir laikus nodrošināt,
vispusīgu un objektīvu disciplinārpārkāpumu noskaidrošanu un
taisnīga lēmuma pieņemšanu.
Likumprojekts nodrošina vispārējā civildienesta ierēdņu saukšanu
pie disciplinārās atbildības atbilstoši Administratīvā procesa
likumā noteiktajiem pamatprincipiem.
Likumprojektā tiek noteikti konkrēti pārkāpumi un tiem
piemērojamās sankcijas. Tiek noteikts princips, ka ierēdņa
disciplinārpārkāpums ir tiesību normu un dienesta rīkojumu
nepildīšana vai nepienācīga pildīšana un par disciplinārpārkāpumu
piemērojamais sods tiek uzlikts, ņemot vērā izdarītā
disciplinārpārkāpuma raksturu, atbildību mīkstinošos un
pastiprinošos apstākļus.
Likumprojektā noteikta vispusīga, objektīva un pamatota
disciplinārlietas izmeklēšana un tās kontrole. Tiesiskuma un
objektivitātes nodrošināšanai kā obligāts nosacījums ietverts
iestādes vadītāja pienākums, ierosinot disciplinārlietu, veidot
komisiju ne mazāk kā trīs cilvēku sastāvā. Disciplinārlietas
izskatīšanas procesā komisijai ir pienākums vispusīgi noskaidrot
disciplinārlietas apstākļus, konstatēt disciplinārpārkāpuma
esamību vai neesamību, noskaidrot disciplinārpārkāpuma izdarīšanā
vainīgā ierēdņa atbildības pakāpi. Komisijas sastāvā neiekļauj
personu, pēc kuras iniciatīvas ierosināta disciplinārlieta.
Tādējādi iestādes vadītājam, no vienas puses, noteikta rīcības
brīvība, ko un kādus speciālistus iekļaut attiecīgās komisijas
sastāvā, no otras puses, likums, paredzot minētos nosacījumus
komisijas sastāvam, nodrošina objektivitāti disciplinārlietas
izskatīšanas procesā.
Ierēdņa saukšanas pie disciplinārās atbildības tiesiskumu un
pamatotību kontrolē iestāde, augstāka iestāde un Valsts
civildienesta pārvalde. Turklāt augstāka iestāde vai Valsts
civildienesta pārvalde pēc savas iniciatīvas ir tiesīga veikt
lēmuma par ierēdņa saukšanas pie disciplinārās atbildības
tiesiskuma iepriekšēju pārbaudi.
Likumprojekts paplašina personu loku, kurām ir tiesības ierosināt
disciplinārlietas, un paredz lietu pārņemšanu no zemākas iestādes
augstākas iestādes lietvedībā. Augstākai iestādei pēc savas
iniciatīvas jebkurā disciplinārlietas izskatīšanas stadijā ir
tiesības pārņemt disciplinārlietu. Tādas tiesības tiek piešķirtas
arī Ministru kabineta loceklim attiecībā uz viņu padotībā esošo
iestāžu ierēdņiem. Ministru kabineta loceklis pārņemto lietu ir
tiesīgs nodot izskatīšanai Valsts civildienesta pārvaldei.
Atšķirībā no Administratīvā procesa likumā noteiktā vispārīgā
regulējuma likumprojektā noteikts, ka lēmumu par ierēdņa saukšanu
pie disciplinārās atbildības var apstrīdēt Valsts civildienesta
pārvaldē.
Ir samazināti disciplinārsodu veidi. Atšķirībā no esošā
regulējuma likumprojektā nav paredzēta piezīme atlaišana no
valsts civildienesta – taču ir paredzēts tāds sods kā atbrīvošana
no amata bez tiesībām vienu gadu pretendēt uz amatu valsts
pārvaldē.
Akceptēts likumprojekts “Grozījumi likumā “Par sabiedrisko
pakalpojumu regulatoriem””.
Likumprojekta mērķis ir
saskaņot likumā esošo regulējumu ar izmaiņām valsts pārvaldes,
administratīvā procesa un uzņēmējdarbības tiesiskajā regulējumā,
kā arī atrisināt sabiedrisko pakalpojumu regulatoru atbildības
par prettiesiskiem lēmumiem jautājumu.
Likumprojekts paredz: saskaņot likumu ar Administratīvā procesa
likumu tiktāl, ciktāl nav nepieciešams speciāls regulējums.
Grozījumi saskaņo likumu ar Valsts pārvaldes iekārtas likumu un
Komerclikumu.
Grozījums aizstāj esošo, bet praksē nedarbojošos sabiedrisko
pakalpojumu regulatoru atbildības regulējumu, nosakot, ka
zaudējumus, kas radušies regulatora prettiesiska lēmuma vai
prettiesiska administratīvā akta rezultātā, atlīdzina
normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā.
Grozījums paredz deleģēt Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas
komisijai tiesības noteikt kvalitātes prasības sabiedrisko
pakalpojumu sniegšanai.
Ministru kabinetam tiek deleģētas tiesības noteikt stabilu valsts
nodevas par sabiedrisko pakalpojumu regulēšanu likmi un kārtību,
kādā maksājama valsts nodeva par sabiedrisko pakalpojumu
regulēšanu.
Akceptēts likumprojekts “Grozījums Nacionālās drošības
likumā”.
Likumprojekts paredz noteikt Saeimas tiesības
uzaicināt ārvalstu un starptautisko karaspēku valsts drošības
pastiprināšanai, ja plānotais ārvalstu militārpersonu skaits
pārsniedz 100 un uzturēšanās ilgums pārsniedz 6 mēnešus, kā arī
deleģē Ministru kabinetam tiesības pieņemt lēmumu par ārvalstu un
starptautisko organizāciju bruņoto spēku atbalsta nepieciešamību
miera laikā valsts drošības pastiprināšanas nolūkā, kā arī
izņēmuma stāvokļa un ārkārtējās situācijas laikā.
Akceptēts likumprojekts “Grozījumi
Krimināllikumā”.
Kibernoziegumi šodien ir kļuvuši par
realitāti arī Latvijā. Šobrīd vēl plašā mērogā nesaskaramies ar
tādiem izplatītiem kibernoziegumiem kā noziegumi pret informāciju
sistēmu drošību, kur ietilpst dažādu kaitīgu programmu
izgatavošana un izplatīšana, kuru mērķis ir bojāt vai iznīcināt
elektroniskās informācijas sistēmas, patvaļīga piekļūšana šādām
sistēmām, toties jau šodien plaši saskaramies ar tādu noziegumu
veidu kā krāpšana elektroniskā datu apstrādes sistēmā, piemēram,
telekomunikāciju pakalpojumu izkrāpšana, kas katru gadu nodara
tūkstošiem latu zaudējumu “Lattelekom”.
Konvencija par kibernoziegumiem un tās Papildu protokols par
rasisma un ksenofobijas noziedzīgajiem nodarījumiem, kas tiek
izdarīti datorsistēmās, ir ietverti Eiropas Savienības acquis
communautaire tiesību kopumā, kas Latvijas Republikai ir
jāievieš līdz iestāšanās brīdim Eiropas Savienībā.
Konvencija paplašinās starptautiskās sadarbības jomu
krimināllietās attiecībā uz cīņu pret kibernoziegumiem, bet
Protokols starptautiskajā līmenī nodrošinās piemērotus juridiskos
pasākumus, kas attiecas uz rasisma un ksenofobijas rakstura
propagandu un tās apkarošanu.
Krimināllikums (1998.gada 17.jūnija redakcijā) pašlaik paredz
kriminālatbildību par tādām darbībām kā patvaļīga piekļūšana
datorsistēmai, datortehnikas programmatūras neatļauta iegūšana,
programmatūras bojāšana, datora vīrusa izplatīšana. Šobrīd šīs
kriminalizētās darbības neatbilst mūsdienu tehnikas sasniegumiem,
līdz ar to iespējas saukt pie atbildības personas par
noziedzīgiem nodarījumiem elektroniskās datu apstrādes jomā ir
samērā niecīgas. Turklāt par tādiem noziedzīgiem nodarījumiem kā
krāpšana vai bērnu pornogrāfija nevar saukt pie atbildības
personas, ja šīs darbības izdarītas, izmantojot automātisko datu
apstrādes sistēmu.
Pašreiz Krimināllikums paredz atbildību par Konvencijas
pārkāpumiem tikai daļēji, līdz ar to ir nepieciešams pilnveidot
Krimināllikumu, nosakot kriminālatbildību par kibernoziegumiem,
t.i., noziegumiem pret informāciju sistēmu drošību, kur ietilpst
dažādu ierīču, t.i., līdzekļu un programmu, izgatavošana un
izplatīšana, kuru mērķis ir bojāt vai iznīcināt datorsistēmas,
patvaļīga piekļūšana datorsistēmām, krāpšana datorsistēmā,
piemēram, telekomunikāciju pakalpojumu izkrāpšana, bērnu
pornogrāfijas apkarošana, kas izpaužas pornogrāfiska rakstura
materiālu izplatīšanā, izgatavošanā utt.
Akceptēts rīkojums “Par Genoma izpētes
padomi”.
Saskaņā ar Cilvēka genoma izpētes likumu
apstiprināta Genoma izpētes padome, par Genoma izpētes padomes
priekšsēdētāju iecelts Andis Viļums – Veselības ministrijas
Sabiedrības veselības departamenta Veselības aprūpes resursu
nodaļas vadītājs.
Pieņemti Ministru kabineta noteikumi “Genoma izpētes padomes
nolikums”. Genoma izpētes padome ir koleģiāla institūcija, kas
veic Cilvēka genoma izpētes likumā noteiktos uzdevumus. Padomei
ir šādas tiesības: uzaicināt uz padomes sēdi ārstniecības
personas un citas kompetentas personas un saņemt no tām
nepieciešamo informāciju; pieaicināt jautājumu sagatavošanai un
izskatīšanai ekspertus un nevalstisko organizāciju pārstāvjus;
pieprasīt un bez maksas saņemt no valsts, pašvaldību un citām
institūcijām padomes darbam nepieciešamo informāciju. Padomes
darbu vada un organizē padomes priekšsēdētājs vai – viņa
prombūtnes laikā – padomes priekšsēdētāja vietnieks. Padomes
priekšsēdētājs vai – viņa prombūtnes laikā – padomes
priekšsēdētāja vietnieks: bez īpaša pilnvarojuma pārstāv padomi;
sasauc un vada padomes sēdes; paraksta padomes lēmumus; ir
atbildīgs par padomes darbu kopumā, padomes darba tiesiskumu un
lietderību, kā arī par padomes uzdevumu izpildi. Padomes sēdes
notiek ne retāk kā reizi ceturksnī, tās ir atklātas. Padome var
pasludināt sēdi par slēgtu, ja tas nepieciešams, lai ievērotu
normatīvo aktu prasības par personas datu aizsardzību. Padomes
ārkārtas sēdi var sasaukt, ja to pieprasa genoma datu bāzes
galvenais apstrādātājs, padomes priekšsēdētājs, viņa vietnieks
vai vismaz trešā daļa padomes locekļu.
Pieņemti “Noteikumi par genoma
datu bāzē uzglabāto gēnu donora personas datu, audu paraugu, DNS
aprakstu un veselības stāvokļa aprakstu iznīcināšanas kārtību,
iznīcināšanas akta veidlapas paraugu un tās aizpildīšanas un
uzglabāšanas kārtību”.
Noteikumi nosaka genoma datu bāzē
uzglabāto gēnu donora personas datu, audu paraugu, DNS aprakstu
un veselības stāvokļa aprakstu iznīcināšanas kārtību, kā arī
iznīcināšanas akta veidlapas paraugu un tās aizpildīšanas un
uzglabāšanas kārtību.
Gēnu donora personas datu, audu paraugu, DNS aprakstu un
veselības stāvokļa aprakstu iznīcināšanu organizē genoma datu
bāzes galvenais apstrādātājs. Pirms gēnu donora personas datu,
audu paraugu, DNS aprakstu un veselības stāvokļa aprakstu
iznīcināšanas Iedzīvotāju genoma valsts reģistrs tos atkodē,
pamatojoties uz galvenā apstrādātāja rakstisku iesniegumu.
Gēnu donora personas datus, audu paraugus, DNS aprakstus un
veselības stāvokļa aprakstus iznīcina galvenā apstrādātāja
izveidota komisija. Komisijas sastāvā ir: galvenā apstrādātāja
pilnvarota amatpersona; Iedzīvotāju genoma valsts reģistra
pārstāvis; Valsts datu inspekcijas pārstāvis.
Par gēnu donora personas datu, audu paraugu, DNS aprakstu un
veselības stāvokļa aprakstu iznīcināšanu komisija sastāda
iznīcināšanas aktu (pielikums) divos eksemplāros. Iznīcināšanas
aktu paraksta visi komisijas locekļi.
Iznīcināšanas aktā norāda iznīcināmo gēnu donora personas datu,
audu paraugu, DNS aprakstu un veselības stāvokļa aprakstu kodu,
ko piešķīris galvenais apstrādātājs, iznīcināšanas vietu, veidu,
iemeslu un datumu, kā arī komisijas locekļu vārdu, uzvārdu un
amatu.
Vienu iznīcināšanas akta eksemplāru pastāvīgi glabā galvenais
apstrādātājs, otru eksemplāru – Iedzīvotāju genoma valsts
reģistrs. Komisijas darbību ne retāk kā divas reizes gadā
pārbauda Datu valsts inspekcija.
Pieņemti noteikumi “Prasības genoma datu bāzes galvenajam
apstrādātājam un genoma datu bāzes autorizētajam
apstrādātājam”.
Noteikumi nosaka genoma datu bāzes
galvenajam apstrādātājam un genoma datu bāzes autorizētajam
apstrādātājam izvirzāmās prasības.
Par galveno apstrādātāju var pilnvarot valsts zinātnisko
institūciju, ja tā spēj veikt Cilvēka genoma izpētes likumā
noteiktos uzdevumus un atbilst šādām prasībām: institūcijai
ir genoma datu bāzes veidošanai un papildināšanai atbilstoša
pētnieciskā aparatūra un datu apstrādes tehnika: vismaz
1000 parau-giem paredzētas slēgtas saldēšanas iekārtas audu
paraugu uzglabāšanai mīnus 70 °C līdz mīnus 180 °C
temperatūrā; automātiska DNS nukleotīdu secības noteikšanas
iekārta ar datu apstrādi un jaudu, kas nav mazāka par 100
analīzēm dienā; automātiska genotipēšanas (DNS polimorfisma
vai mutāciju noteikšanas) iekārta ar atbilstošu programmno-
drošinājumu; DNS fragmentu ķīmiskās sintēzes un produktu
attīrīšanas iekārta nukleotīdu secības noteikšanas un
genotipēšanas nodrošināšanai. Personālam ir genoma datu bāzes
veidošanai un papildināšanai nepieciešamā zinātniskā
kvalifikācija un pieredze ģenētiskajā izpētē: vismaz pusei
pētnieciskā personāla ir zinātņu doktora grāds bioloģijā, ķīmijā
vai medicīnā; vismaz 60 % pētnieciskā personāla ir ne
mazāk piecu gadu pieredze DNS struktūras un molekulārās ģenētikas
pētījumos, arī darbā ar rekombinantām DNS; personālam ir
genoma datu bāzes veidošanai un papildināšanai nepieciešamā
pieredze zinātnisko pētījumu vadībā un koordinēšanā (arī
starptautiskajā sadarbībā): pieredze Latvijas Zinātnes padomes
zinātniskās sadarbības projektu vadīšanā un koordinēšanā;
līdzdalība Eiropas Savienības zinātnes un tehnoloģiskās
attīstības ietvarprogrammas projektos un citos starptautiskos
pētnieciskās sadarbības projektos molekulārajā ģenētikā, gēnu
inženierijā un biomedicīnā; telpas atbilst drošības
apsvērumiem (piemēram, iespējams iekārtot atsevišķas laboratoriju
telpas, kuru kopējā platība ir vismaz 200 m2,
atsevišķas telpas audu paraugu, veselības stāvokļa aprakstu,
pētījumu rezultātu un citas dokumentācijas glabāšanai, kas
aprīkotas ar drošības līdzekļiem, ugunsdrošības un apsardzes
signalizāciju), un to apliecina Valsts ugunsdzēsības un glābšanas
dienesta atzinums; genoma datu bāzē ir nodrošināta personas
datu apstrāde atbilstoši normatīvajos aktos noteiktajām prasībām
par personas datu aizsardzību, arī obligātajām personas datu
apstrādes sistēmu tehniskajām un organizatoriskajām prasībām, un
to apliecina Datu valsts inspekcijas atzinums.
Galvenais apstrādātājs var pilnvarot fizisko vai juridisko
personu būt par autorizēto apstrādātāju, ja tiek nodrošināta šādu
prasību izpilde: asins paraugu ņemšanai, veselības stāvokļa
aprakstu un ģenealoģisko datu sastādīšanai: telpa asins
paraugu ņemšanai atbilst Ministru kabineta 2002.gada 19.februāra
noteikumos Nr.77 “Noteikumi par obligātajām prasībām ārstniecības
iestādēm un to struktūrvienībām” noteiktajām prasībām;
ārstniecības personas ir sertificētas un reģistrētas ārstniecības
jomu regulējošajos normatīvajos aktos noteiktajā
kārtībā; audu paraugu un ar ģenētisko izpēti saistīto
dokumentu un informācijas materiālu īslaicīgai uzglabāšanai ir
atsevišķa telpa, un to apliecina Latvijas nacionālā arhīva fonda
uzraudzības iestādes atzinums.
Pieņemti noteikumui “Ģenētiskās izpētes
kārtība”.
Noteikumi nosaka ģenētiskās izpētes kārtību.
Ģenētisko izpēti atļauts uzsākt, ja par konkrēto ģenētiskās
izpētes programmu vai projektu ir saņemti šādi
dokumenti: Genoma izpētes padomes pozitīvs atzinums;
Centrālās medicīnas ētikas komitejas pozitīvs vērtējums attiecībā
uz ētikas principu ievērošanu.
Iesniedzot Genoma izpētes padomē un Centrālajā medicīnas ētikas
komitejā izvērtēšanai ģenētiskās izpētes programmu vai projektu,
pieteikumā norāda: pētījuma mērķus, uzdevumus un sagaidāmos
rezultātus; pētījuma apjomu; pētījuma izpildītājus un finanšu
avotus; pētījumā iesaistāmo gēnu donoru loku un to atlases
principus.
Ģenētiskajā izpētē atļauts izmantot tikai kodētus audu paraugus,
DNS aprakstus, veselības stāvokļa aprakstus un ģenealoģijas. Audu
paraugus ņem un veselības stāvokļa aprakstu sastāda genoma datu
bāzes galvenais apstrādātājs, genoma datu bāzes autorizētais
apstrādātājs vai gēnu pētnieks, ievērojot konfidencialitāti
attiecībā uz gēnu donora identitāti, viņa audu paraugiem,
veselības stāvokļa aprakstu un ģenealoģiju.
Veselības stāvokļa aprakstu sastāda un papildina galvenais
apstrādātājs vai autorizētais apstrādātājs, pamatojoties uz
ziņām, kuras sniedzis gēnu donors un kuras par gēnu donoru
saņemtas no ārstniecības iestādēm.
Ģenētiskajā izpētē iegūtos ģenētiskos datus saņem galvenais
apstrādātājs un glabā vienotajā valsts iedzīvotāju genoma datu
bāzē. Genoma datu bāzē digitālā veidā glabā gēnu donoru kodētos
DNS aprakstus, to salīdzinošajā ģenētiskajā izpētē iegūtos
Latvijas populācijas ģenētiskos datus, apkopoto informāciju par
atsevišķām veselības riska grupām un informāciju par savstarpējo
sakarību starp gēnu struktūru, gēnu produktiem un iedzimtajām
īpašībām.
Ģenētiskos datus, kas attiecas uz konkrētu gēnu donoru, galvenais
apstrādātājs nodod Iedzīvotāju genoma valsts reģistram, lai tos
izmantotu gēnu donoru slimību diagnostikai, ārstēšanai un
profilaksei, kā arī epidemioloģiskiem pētījumiem.
Ģenētisko izpēti var veikt patstāvīgi un neatkarīgi no genoma
datu bāzes tikai tad, ja gēnu pētnieks ir saņēmis šo noteikumu
3.punktā minēto atzinumu un vērtējumu par konkrētā ģenētiskās
izpētes projekta uzsākšanu un ar galveno apstrādātāju saskaņojis
kārtību, kādā genoma datu bāzē iekļaus informāciju par gēnu
donora veselības stāvokli, audu paraugus un DNS aprakstus un kādā
tie pieejami ģenētiskajai izpētei.
Genoma datu bāzē anonīmi, nekodētā veidā atļauts glabāt šādus ar
ģenētisko izpēti saistītus datus: vispārīgu zinātnisko
informāciju, kas nosaka sakarību starp gēniem, gēnu produktiem un
iedzimtajām īpašībām; audu paraugus un veselības stāvokļa
aprakstus kā datu kopumu, ja tajā ir vismaz piecu gēnu donoru
audu paraugi un veselības stāvokļa apraksti.
Galvenais apstrādātājs un autorizētais apstrādātājs vai gēnu
pētnieks kopīgi izstrādā ģenētiskās izpētes programmas vai
projekta īstenošanas plānu. Plānā nosaka pētījuma uzdevumus
katram tā dalībniekam, dalībnieku finansiālo vai cita veida
ieguldījumu, tiesības uz informāciju un intelektuālo īpašumu, kas
rodas pētījuma gaitā, arī katra dalībnieka tiesības un pienākumus
pētījuma rezultātu izmantošanā un izplatīšanā (arī
publicēšanā).
Galvenajam apstrādātājam, autorizētajam apstrādātājam un gēnu
pētniekam ir pienākums nodrošināt kopīgas programmas vai projekta
ietvaros radīto autortiesību sadali un aizsardzību saskaņā ar
autortiesības reglamentējošajiem normatīvajiem aktiem. Kopīgā
programmā vai projektā rūpnieciskā īpašuma tiesības aizsargā
Patentu likumā noteiktajā kārtībā.
Valsts kancelejas Komunikācijas departaments