Krievijā pārsvarā ir slēptais lobisms
Valstīs, kurās lobiju darbība tiek reglamentēta ar īpašiem normatīviem aktiem, lobisms izpaužas ne tikai atklāti. Arī tur ir tā sauktais ēnu lobisms. Krievijas pieredze var būt interesanta ar to, ka tajā nav arī normatīvo aktu lobisma darbības regulācijai, taču izteikti dominē ēnu lobisma tips, t.i., zināms kļūst tikai lēmums un dažreiz tas, kurš to pieņem.
Tas, ka nav likumiskās bāzes, nepastāvīga, dažreiz pretrunīga likumdošana radījusi labvēlīgu augsni nelegālu lobēšanas līdzekļu izmantošanai. Neraugoties uz 20.gadsimta deviņdesmito gadu sākumā izsludināto ekonomikas debirokratizāciju, Krievijā joprojām saglabājusies sistēma, kad ierēdņu rokās koncentrējusies vara, kas ļauj valsts pārvaldes pārstāvjiem būt aktīviem tirgus dalībniekiem ar iespēju brīvi rīkoties ar dažādiem resursiem. Visi šie faktori ir iemesls plašai korupcijas izplatībai un dažādām lobistiskām shēmām, starp kurām var izdalīt divas lielas grupas: “pelēkās” un “melnās”.
Kā darbojas “pelēkā” lobēšana?
Atsevišķu privātā sektora
struktūru individuālo interešu “pelēkās” lobēšanas shēmas
balstītas uz iespēju izmantot to, ka nav likumu vai arī tie ir
pretrunīgi un nepilnīgi. Šādas shēmas pašas par sevi nav
saistītas ar likuma pārkāpumu. To realizēšanas iespēja pamatojas
uz iepriekš izdarītiem pārkāpumiem. Pēdējos gados “pelēkās”
shēmas no nekoordinētām akcijām pārvērtušās prasmīgi darinātos
tīklos.
Mūsdienu “pelēkās” shēmas veidojas jau uz agrāk radītām saitēm,
sakariem, kur tīkla vidū ir liela firma (holdings, banka u.c.).
Tīkla izveidē varēja notikt likumu pārkāpšana, piemēram, amatu
pirkšana sev tuviem cilvēkiem publiskās pārvaldes iestādēs,
uzpirkšana vēlēšanu laikā u.tml. Taču pēc tam tīklā veiktās
kombinācijas var būt tīras no pastāvošo tiesību aktu
viedokļa.
Piemēram, kādai uzņēmēju grupai pieder daži pārstrādes nozares
uzņēmumi dažādos valsts apgabalos. Uzņēmēju grupa pieņem lēmumu
turpmāk izmantot importa, nevis vietējas izcelsmes izejvielas.
Lai realizētu pieņemto lēmumu un iegūtu ekonomisku labumu,
uzņēmēju grupa ir nolēmusi lobēt importa nodevas samazinājumu
izmantojamajām izejvielām. Lobēšanas kombinācijas shēma ir
aptuveni šāda:
1. Federācijas, kurā izvietota rūpnīca, kas pieder šai uzņēmēju
grupai, gubernatori nosūta Federācijas padomes priekšsēdētājam
vēstules, kurās izsaka uztraukumu par nozares bezcerīgo stāvokli.
Tajās teikts, ka rūpnīcas nevar izlaist konkurētspējīgu
produkciju, jo ir spiestas izmantot zemas kvalitātes vietējos
izejmateriālus. Tiek piedāvāts samazināt nodevas šīm izejvielām,
lai rūpnīcas spētu tās iegādāties ārvalstīs par pieņemamām
cenām.
2. Federācijas padomes priekšsēdētājs nosūta vēstuli Valsts
prezidentam, kurā tiek aprakstīts gubernatoru priekšlikums.
Pielikumā tiek nosūtītas šīs vēstules.
3. Prezidents saņem šo vēstuli ar prezidenta administrācijas
vadītāja vai kāda no vietniekiem pavadvēstuli, kurā tiek
piedāvāts piestrādāt pie šā jautājuma kādam no valdības
vicepremjeriem.
4. Prezidents paraksta Federācijas padomes priekšsēdētāja
vēstulei pievienoto rīkojuma projektu, kas nokļūst valdībā pie
vajadzīgā vicepremjera.
5. Vicepremjers sasauc ieinteresēto pušu sapulci. Pēc īsa strīda
tiek pieņemts lēmums šo jautājumu izskatīt analītiskajā
centrā.
6. Analītiskais centrs, kuru daļēji finansē zināmā uzņēmēju
grupa, īstenojot nepieciešamo kombināciju, gatavo lēmumu, kurā
tiek ieteikts samazināt izejvielu ievedmuitas tarifu. Dabiski, ka
šī norma tiek pasniegta kā tirgus diktēta nepieciešamība, kas
liek vietējiem piegādātājiem paaugstināt produkcijas
kvalitāti.
7. Analītiskais slēdziens nokļūst valdībā, un, pamatojoties uz
to, tiek pieņemts vajadzīgais lēmums.
Shēmas, protams, var atšķirties. Piemēram, kombinācijas
iniciatori (shēmas 1.punkts) var būt deputātu grupa vai veselas
frakcijas. Analītiskais centrs kā eksperts var tikt nomainīts
pret ārzemju ekspertiem vai arī pret speciālas konferences
sarīkošanu. Dažas kombinācijas ir vienkāršākas. Tomēr galvenais
visās shēmās – iepriekš sagatavoti moduļi, kuri, kad
nepieciešams, tiek iekļauti kombinācijā. Shēmā parasti ietilpst
gubernatori, vietējās varas deputāti, Valsts domes deputāti (visi
vai daži), augstu stāvoši ierēdņi valdībā un prezidenta
administrācijā, “neatkarīgie” analītiskie centri, kā arī
plašsaziņas līdzekļi.
“Melnās” shēmas darbojas ārpus likuma
Interešu lobēšanai darbojas arī
citas, tā sauktās melnā lobisma shēmas, kuras var tikt
pielīdzinātas kriminālajai sfērai, jo tiek izmantoti līdzekļi,
kas atrodas ārpus likuma. Bet var arī tikt skatīti kā lobisma
robežas forma, tāpēc ka šīs shēmas tiek izmantotas, lai iegūtu
labumu legālās uzņēmējdarbības sfērā.
Parasti “melnā” lobisma rezultāts ir “brigāžu” izveide no dažādu
spēka un tiesībsargājošo struktūru pārstāvjiem. Tajās piedalās
dažādās proporcijās atkarībā no uzdevuma Centrālā drošības
dienesta aģenti, nodokļu dienesti un nodokļu policija, Iekšlietu
ministrija, prokuratūra, tiesas. Šādas brigādes tiek izmantotas
kā kompleksa spiediena līdzeklis uz uzņēmējiem, akcionāriem,
menedžeriem par labu “pasūtītājam” vai “partnerim” no
uzņēmējdarbības sfēras. Likumdošanas pretrunīgums un nepilnīgums,
kā arī ikvienas Krievijas kompānijas kapitāla uzkrāšanas grūtais
sākuma periods padara par potenciālo upuri gandrīz vai
katru.
“Melnais” lobisms visbiežāk tiek izmantots cīņā par īpašumiem.
Par pamatu tiek izmantotas tādas procedūras kā bankrots, spēku
nesamērība akcionāru sapulcēs, īpašnieku ierobežotā ietekme uz
uzņēmējsabiedrības vadību.
Pēdējā laikā populāra ir šāda shēma. Pieņemsim, ka pastāv kāds
veiksmīgs uzņēmums A. Kontroli pār to vēlas iegūt firma B. Lai
sasniegtu mērķi, tā atrod iespēju izmantot “brigādes”
pakalpojumus. Šie pakalpojumi izskatās šādi – vispirms tiek
atrasta maza firma C, kura iegādājas nelielu firmas A akciju
skaitu. Pēc kāda laika firmai C kā sniegs uz galvas uzkrīt
kompleksa publiskās varas kontrolējošu institūciju pārbaude, kas,
protams, atklāj dažus grēkus (bez grēka taču nav neviens!). Firma
C tiek pakļauta visiem iespējamiem pārbaudījumiem. Tā sāk meklēt
izeju no šīs situācijas, un tai palīdz to atrast. Firmas
īpašniekiem paskaidro: ja viņi pārdos savas akcijas firmā A
firmai B par zemāku nekā tirgus cenu, tad visas nepatikšanas
beigsies. Pēc tam, kad šai apstrādei tiek pakļauts nepieciešamais
firmu skaits – mazie firmas A akciju turētāji, firma B iegūst
nepieciešamo akciju skaitu, lai iegūtu kontroli pār
uzņēmumu.
“Melnā” lobisma shēmas negatīvi ietekmē uzņēmējdarbības klimatu,
traucē ekonomisko attīstību, kļūst par iemeslu kapitāla
aizplūšanai. To saprot ne tikai uzņēmēji, bet arī daļa politiķu.
Šobrīd ir normatīvo aktu projekti, kas varētu ierobežot “melno
lobismu”. Tāpēc var gaidīt, ka tuvākajā laikā “melnais lobisms”
tiks aizstāts ar “pelēko”.
Interešu grupu ietekme
Ja ar lobēšanu saprotam tikai
legālās ietekmes metodes uz lēmumu pieņemšanu, nevis ierēdņu vai
likumdevēju uzpirkšanu, tad galvenais iemesls tam, ka interešu
grupas kļuvušas par svarīgu sabiedrības daļu lēmumu pieņemšanas
procesā, ir to loma vēlētāju un politiķu nodrošināšanā ar
informāciju.
Tā vēlāk tiek izmantota, lai atrisinātu neizlēmību, kas
izraisījusies lēmuma pieņemšanas procesā un kas skar šā lēmuma
rezultātus vai sekas. Parasti tiek izdalīti trīs galvenie veidi,
kurus izmanto interešu grupas, lai nodrošinātu ar informāciju
personas, kas pieņem lēmumus. Vispirms ar informāciju tiek
nodrošināti izpildvaras un lēmējvaras pārstāvji.
Pirmkārt, grupas piegādā informāciju personai, kas pieņem lēmumus
nepastarpināti.
Otrkārt, grupas var būt iemesls tam, lai vēlētāju viedoklis tiktu
nodots ierēdņiem. Piemēram, aicinot vēlētājus rakstīt vēstules,
telegrammas vai zvanīt saviem pārstāvjiem. Sabiedrības viedokļa
veidošanās dod informāciju par to, cik veiksmīgi interešu grupa
varēs mobilizēt balsis nākamajās vēlēšanās, kā arī par to, kādi
finanšu un informācijas resursi ir tās rīcībā.
Treškārt, grupas izplata informāciju vēlētājiem, lai izveidotu
sev labvēlīgu sabiedrības viedokli. Lobēšanas veiksme atkarīga no
tā, cik grupas rīcībā ir plašsaziņas līdzekļu (avīzes, radio,
televīzija). Redzot, cik daudz var panākt ar preses starpniecību,
arī reģionos varas pārstāvji ņem savā paspārnē medijus.
Aija Babre,
sociālo zinātņu maģistre sabiedrības vadībā
Uzziņai
Foto: Arnis Blumbergs, “LV” |
Starptautiskas profesionālas
lobiju organizācijas pārstāvis par lobēšanu Krievijā saka
(tēzes):
– Lobēšana Krievijā pastāv un tā ir dažāda.
– Krievijā nav likumīgas lobēšanas sistēmas.
– Visbiežāk uzņēmēji izmanto naudu, varu un ietekmi, lai valdība
pieņemtu kādu lēmumu.
– Kopumā Krievijas lobēšanas sistēma nav nobriedusi, interešu
grupas nav līdz galam noformējušās un nav adekvātu mehānismu, lai
ieviestu pretkorupcijas likumdošanu.
– Manā skatījumā lobēšana Krievijā īpaši neatšķiras no lobēšanas
citās valstīs. Ir valstis, kurās lobēšana notiek civilizētāk, bet
ir arī valstis, kur mazāk civilizēti.
– Galvenā atšķirība, lobējot Krievijā un kādā Rietumu valstī, ir
tā, ka Krievijā lobiju grupas resursi ir cieši sai-stīti ar
konkrētās grupas finansiālo stabilitāti. Piemēram, Rietumos
stipri ir ne tikai uzņēmēju pārstāvji, bet arī dažādu sociālo
grupu interešu pārstāvētāji, piemēram, interešu grupas, kas cīnās
pret AIDS izplatību.
– Krievijā lobēšana notiek slēpti, kamēr, piemēram, ASV –
atklāti.
Avots: wwwpbnco.com
Lobijs – indivīds vai personu
grupa (lielu firmu, citu valstu dažādu politisku, ekonomisku un
finansiālu grupējumu pārstāvji), kas mēģina pierunāt vēlētus
politiķus (piemēram, deputātus) vai ieceltus ierēdņus atbalstīt
vai kavēt kādus centienus.
Lobisms – lobistu darbība; šāda darbība kā sistēma.
Avots: Svešvārdu
vārdnīca