Domāsim par savu un līdzcilvēku drošību!
Autovadītāja pārdomas
Pirms dažiem
gadiem es pavaicāju kādam paziņam, pārgalvīgam autovadītājam:
“Kāpēc tu brauc tik ātri?” Un saņēmu ironisku atbildi: “Es
nebraucu – es zemu lidoju!” Pēc pāris mēnešiem šis jaunietis,
braucot ar savu automobili, gāja bojā...
Jā, situācija uz Latvijas autoceļiem tik tiešām ir briesmīga.
Gandrīz katru dienu radio vēsta un televīzija rāda satiksmes
negadījumus, kuros gājuši bojā cilvēki. Vistraģiskākais, ka mirst
mazi bērni.
Kā esam nonākuši tiktāl, ka iedzīvotājiem jābaidās iziet uz ielas
un laist bērnus uz skolu vai pastaigā pa parku, jo mājās viņi var
nepārnākt? Vainīga ir autovadītāju attieksme pret ceļu satiksmes
drošību. Es arī esmu autovadītājs, taču piecu gadu laikā, kopš
braucu ar automobili, neesmu izraisījis nevienu avāriju. Turklāt,
pārvietojoties ar auto, paiet ļoti liela daļa mana laika. Esmu
ievērojis, ka autovadītāji uz ceļa neciena cits citu, un tāda
pati ir viņu attieksme pret velosipēdistiem un kājāmgājējiem. Ir
daļa autovadītāju, kas piekopj tā saukto agresīvo braukšanas
stilu. Gadās redzēt pilnīgi brutālus ceļu satiksmes noteikumu
pārkāpumus. Varbūt man būtu vienalga, ja šie braucēji apdraudētu
tikai sevi, bet, kad no viņu riskantajiem manevriem uz ceļa
sabīstas kāds nepieredzējis autovadītājs, nevaru vairs būt
vienaldzīgs – ja nu aiz šā vadītāja brauktu es?! Kāpēc gan šādus
pārgalvjus neuzaicināt piedalīties dragreisos vai citās
sacīkstēs, kur iespējams pilnībā parādīt savu brauktprasmi? Tur
atšķirībā no ielas kāds to spētu pienācīgi novērtēt.
Jāatzīst, ka arī pieredzējušu autovadītāju ceļu satiksmes
noteikumu zināšana nemaz nav tik spoža. Daudzi nemaz nezina,
kādus noteikumu punktus pārkāpj – autovadītāja pienākums ir sekot
līdzi izmaiņām ceļu satiksmes drošības noteikumos, taču esmu
pārliecināts, ka pēc autovadītāja apliecības iegūšanas vairākums
šo pienākumu aizmirst. Nožēlojami ir arī tas, ka iespējams
nopirkt autovadītāja apliecību, neapmeklējot kursus un nekārtojot
nedz teorijas, nedz braukšanas eksāmenus. Statistika liecina, ka
autovadītāju skaits pakāpeniski pieaug. Tādējādi palielinās arī
satiksmes blīvums. Veidojas sastrēgumi, kuru ietekmē autovadītāji
emocionāli uzvelkas. Saprotams, ka šāds braucējs kļūst bīstams
apkārtējiem.
Zināma vainas daļa lielā satiksmes negadījumu daudzumā jāuzņemas
arī ceļu policijai, kuras slava nav īpaši spoža. Korupcija ir
visur, un ceļu policiju daudzi uzskata gandrīz par visvieglāk
nopērkamo institūciju. Varbūt situācija būtu citāda, ja policistu
algas būtu atbilstošas viņu atbildības pakāpei. Jāatzīst, ka arī
Latvijas autoceļu stāvoklis nav ideāls. Ļoti daudz satiksmes
negadījumu notiek tieši sliktās ceļa seguma kvalitātes dēļ.
Latvijā ir tendence uzspodrināt to, kas atrodas deguna priekšā,
bet to, kas atrodas nostāk, izlikties neredzam. Tāpat ir ar
autoceļu remontiem.
Protams, arī apreibinošo vielu (alkohola un narkotiku) ietekme uz
auto vadīšanas spējām un tātad arī satiksmes drošību ir ļoti
negatīva. Ar braukšanu alkohola reibumā policija cīnās, toties ar
narkotiskajām vielām ir problēmas, jo uz ielas nav iespējams
noteikt, vai vadītājs ir to ietekmē. Daudz traģisku satiksmes
negadījumu notiek automašīnu tehniskā stāvokļa dēļ. Reizēm,
ieraugot braucam kādu pilnīgi sagrabējušu automobili, domāju: “Kā
tas vispār kustas uz priekšu?” Un, ja gadās redzēt, ka tam logā
ir tehniskās apskates uzlīme, atkal atceros korupciju. Var jau
saprast to, ka Latvijas iedzīvotāju maksātspēja ir niecīga, bet
jāpadomā par savu un citu cilvēku drošību.
Lielajā negadījumu skaitā nevaram vainot tikai autovadītājus. Arī
paši gājēji nav labākie satiksmes dalībnieki. Ja pavērojam, kā
cilvēki iet pāri gājēju pārejai, tad redzam: daudzi pat
nepārliecinās, vai autovadītājs redz viņus ejam pāri gājēju
pārejai, bet neatskatoties dodas pāri ielai. Cik atceros, skolā
mani mācīja, ka šķērsot brauktuvi varam tikai tad, kad skaidri
redzams, ka nekas mūs neapdraud. Ir jau taisnība, ka autovadītāji
nerespektē gājēju pārejas, bet tīši iet nāvei pretī nav prāta
darbs.
Lai pasargātu bērnus no satiksmes negadījumiem, tie jau laikus
pareizi jāaudzina. Kāpēc vecāki nemāca bērnus rūpēties par savu
drošību? Jāatceras, ka bērni lielākoties mācās no pieaugušo
piemēra. Retu reizi gadās redzēt, ka pa ielu ar velosipēdu brauc
tēvs ar dēlu un abiem galvā ir ķiveres. Lielākoties ķiveres
vispār nav vai, ja ir, tad tikai dēlam. Bērns tajā brīdī domā, ka
viņam ķivere jālieto tikai tāpēc, ka viņš ir mazs, un savā puiku
barā viņš gribēs izskatīties pieaudzis, tāpēc ķiveri nelietos.
Tāpat ir ar atstarotājiem. Vecāki neapzinās, ka, nesagādājot
saviem bērniem atstarotājus, viņi tos pakļauj riskam. Un arī paši
vecāki atstarotājus nelieto!
Šķiet, tā var atrast simtiem iemeslu, kāpēc satiksmes negadījumos
cieš tik daudz cilvēku. Taču pirmām kārtām jāapzinās – ja tu
nesargāsies pats, arī Dievs tevi nesargās.
Alvis Freimanis,
jaunais uzņēmējs