Par priekšlikumu izstrādāt mazākumtautību izglītības iestāžu likumu
Izglītības un zinātnes ministrijas
Konsultatīvā padome mazākumtautību izglītības jautājumos šā gada
9.augusta sēdē balsojot noraidīja Latvijas Krievu mācībvalodas
skolu asociācijas (LAŠOR) priekšlikumu par izglītības reformas
moratoriju. Ar balsu vairākumu pieņemts lēmums atbalstīt
konsultatīvās padomes priekšsēdētājas L.Kravčenko (Rīgas Ukraiņu
vidusskolas direktore) priekšlikumu par mazākumtautību izglītības
iestāžu likuma izstrādāšanu.
Pretstatā moratorijam jaunais priekšlikums guva atzinību, jo
paredz jaunu pavērsienu dialogā par mazākumtautību izglītības
attīstību Latvijā, garantējot mazākumtautības kultūras, tradīciju
un etniskās piederības saglabāšanu, veicinot vecāku, nacionālo
kultūras biedrību, pašvaldības un valsts sadarbību izglītības
jomā, atbalstot individuālu pieeju.
Izglītības likums un Vispārējās izglītības likums nosaka
jautājumus, kas reglamentē mazākumtautību izglītības programmu
izstrādi, licencēšanu, īstenošanu valsts, pašvaldību vai privātās
izglītības iestādēs, bet nenosaka mazākumtautības izglītības
iestādes statusu.
Likuma būtība:
1) definēt mazākumtautību izglītības iestādes jēdzienu;
2) noteikt, ka par mazākumtautību izglītības iestādes dibināšanas
ierosinātāju var būt pašvaldība kopīgi ar Latvijas Republikā
reģistrētu mazākumtautību nacionālo biedrību un/vai paredzētais
starpvalstu (atbilstīgās mazākumtautības mītnes zemes un Latvijas
Republikas) līgumā;
3) noteikt, ka lēmumu par mazākumtautību izglītības iestādes
atvēršanu pieņem Ministru kabinets;
4) paredzēt, ka mazākumtautību izglītības iestādēs īsteno
atbilstīgās pakāpes valsts standartu;
5) paredzēt, ka mazākumtautību izglītības iestāde īsteno
pasākumus, kas ir saistīti ar atbilstošās nacionālās
mazākumtautības kultūras, tradīciju un etniskās piederības
saglabāšanu. Paredzēt noteikt atbilstīgās nacionālās
biedrības(u), pašvaldību un valsts finansiālu atbalstu iepriekš
minētajiem pasākumiem;
6) noteikt, ka izglītības iestādes darbības pamatprincipi ir
atbilstoši Izglītības likumam un Vispārējās izglītības likumam,
akcentējot Izglītības iestādes padomes tiesības un pienākumus
jautājumos, kas saistīti ar atbilstīgās nacionālās
mazākumtautības kultūras, tradīciju un etniskās piederības
saglabāšanas jautājumiem;
7) iekļaut jautājumus par mazākumtautību izglītības iestāžu
pedagogu sagatavošanu un profesionālās kvalifikācijas
pilnveidi.
Valsts un pašvaldību izglītības iestādes pamatā ir licencējušas
gan pamat-izglītības mazākumtautību programmas, gan vidējās
izglītības mazākumtautību programmas, kas ir saskaņā ar
Izglītības likumā noteiktajām prasībām, un var turpināt šo
programmu īstenošanu. Tajā pašā laikā ir vairākas skolas, kuras
kopā ar nacionālajām biedrībām vēlētos nostiprināt mazākumtautību
skolas statusu. Tas nodrošina iespēju likumdošanā noteiktajā
kārtībā īstenot skolas attīstības individuālu modeli.
Izglītības un zinātnes ministrijas Komunikācijas nodaļa