Par lauksaimniecības tiešajiem atbalsta maksājumiem 2005.gadā
Zemkopības ministrijas (ZM)
izstrādātā un Ministru kabineta (MK) apstiprinātā koncepcija “Par
lauksaimniecības tiešajiem atbalsta maksājumiem 2005.gadā”
paredz, ka 2005.gadā tiešo lauksaimniecības maksājumu shēma ir
turpinājums šā gada vienotā platības maksājuma shēmai.
Vienotā platības maksājuma shēmu 2005.gadam ZM izvēlējusies
tālab, ka lauksaimnieki jau šogad ir iepazinušies un apguvuši ES
tiešo maksājumu nosacījumus un nākamgad nav gaidāmas radikālas
izmaiņas ES lauksaimniecības tiešo atbalsta maksājumu politikā.
Lēmuma savlaicīga pieņemšana nepieciešama, lai nodrošinātu
vienotās administrēšanas sistēmas (IAKS) pielāgošanu konkrētajai
maksājumu shēmai.
Nākamgad vienoto platības maksājumu lauksaimnieki saņems par tādu
pašu kopējo platību kā šogad – 1,475 miljoniem hektāru.
Paredzams, ka 2005.gadā maksājuma likme par hektāru būs augstāka
nekā šogad. 25% no maksājumu likmes šajā gadā veido ES līdzekļi,
bet 2005.gadā tie sasniegs 30%, savukārt valsts tiešie maksājumi
var sasniegt 60%. Likmes apjoms jāsaskaņo ar EK.
Lauksaimniekiem platības jādeklarē katru gadu no jauna, jo to
paredz EK. Pieteikšanās kārtībā nākamajā gadā lielu izmaiņu
nebūs, arī pieteikšanās termiņš jau noteikts – 2005.gada
15.maijs, bet sējplatību precizēšanai – 15.jūnijs.
Vienotā platības maksājuma shēma ietver vienotos platības
maksājumus un papildu valsts tiešos maksājumus. Lauksaimniekam ir
tiesības saņemt vienoto platības maksājumu par lauksaimniecībā
izmantojamo zemi, kas tiek uzturēta labā stāvoklī. Šos maksājumus
izmaksā reizi gadā un aprēķina, kārtējā gada finanšu “aploksnē”
esošos līdzekļus dalot ar lauksaimniecībā izmantojamās zemes
platību. Papildu valsts tiešie maksājumi ir maksājumi par
laukaugiem un lopbarību, prēmijas par zīdītājgovīm, par kaušanu,
maksājumi par aitu mātēm, par pienu, par sēklām, kā arī maksājumi
ražotājiem par cietes kartupeļiem. Papildu valsts tiešo maksājumu
shēmas un likmes jāsaskaņo ar EK.
Lielākā daļa veco ES valstu ar 2005.gadu pakāpeniski sāk piemērot
otru koncepcijā piedāvāto variantu – Kopējās lauksaimniecības
politikas (KLP) reformas vienoto maksājumu, kurā paredzēti jauni
tiešo maksājumu piešķiršanas un administrēšanas nosacījumi
lauksaimniekiem. Vienotais maksājums no vienotā platības
maksājuma atšķiras ar finanšu “aplokšņu” līdzekļu sadalīšanas
principu pa lauksaimniecības tiešo maksājumu veidiem, kā arī
paredz ieviest jaunus, stingrākus administrēšanas kontroles
nosacījumus. Jaunajām dalībvalstīm vienotais maksājums jāpiemēro
reģionālā līmenī, taču, ja dalībvalstī ir mazāk nekā 3 miljonu
attaisnoto hektāru, tad jaunā dalībvalsts var tikt uzskatīta kā
viens reģions, kā tas ir Latvijas gadījumā. Nākotnē arī Latvijai
būs jāpiemēro šī vienoto maksājumu shēma, ko paredz gaidāmā ES
Kopējās lauksaimniecības politikas reforma.
Zemkopības ministrijas Preses un sabiedrisko attiecību nodaļa