Ārsta ikdienā redzētais uz ceļiem
Statistikas dati par ceļu negadījumiem un tajos bojāgājušiem šā gada laikā ir biedējoši, un tie liek aizdomāties kā daļai autovadītāju, tā pasažieru. Vieni no lieciniekiem, kuri šausminošos skatus slimnīcās, uz ceļiem un grāvjos redz ikdienā, ir slimnīcu personāls un mediķi – gan ārstējošie ārsti un medmāsas, gan tie, kuri dodas izsaukumos.Tāpat kā ātrās palīdzības brigādes, arī Katastrofu medicīnas centra darbinieki brauc izsaukumos, lai glābtu kāda dzīvību.
Traģēdijas, no kurām nemācāmies
“Divas māsas brauca ar mašīnu.
Sasniedzot lielāku ātrumu, vadītāja nespēja savaldīt spēkratu, un
tas sāka kūleņot. Viena no māsām tika izmesta pa aizmugurējo logu
pļavā. Kad viņu aizveda uz slimnīcu, bija vajadzīga intubācija,
jo cilvēks pats paelpot nespēj un viņš jāpievieno pie mākslīgās
elpināšanas aparāta. Slimniecei pa muti trahejā tika ievadīta
caurulīte; to dara, paceļot apakšžokli. Viņas gadījumā arī
augšžoklis padevās – sejas priekšējā kaulainā daļa visa bija
sašķaidīta, tādējādi seja pilnībā bija zaudējusi formu. Ja es
nezinātu, nevarētu pateikt, ka tā ir sieviete. Ja šādā gadījumā
cietušais izdzīvo, lai seju “saliktu kopā” nepieciešamas sešas
septiņas operācijas.”
Šī ir tikai viena no traģēdijām, kuru pieredzējis ārsts
reanimatologs, Katastrofu medicīnas centra darbinieks Ģirts
Freijs. Viņa pieredze ir bagāta, un ikdienā, savu darbu darot,
redzēts pietiekami daudz, lai no sirds varētu ieteikt: “Brauc
uzmanīgi!”
Raksturīgākās traumas
“Traumas, protams, atšķiras
gadījumos, kad mašīnā sēdošie ir piesprādzējušies un kad nav. Ja
cilvēks brauc piesprādzējies, trieciena laikā josta nofiksējas un
notur cilvēku. Ja avārija notiek liela ātruma dēļ, drošības josta
fiksējoties salauž atslēgas kaulu, pamatīgā trieciena rezultātā
salūst ribas un pāri krūškurvim stiepjas melna strīpa. Par
nožēlu, liels ātrums nevietā bieži mijas ar bezatbildību,
pārgalvību vai alkoholu. Arī tad, ja drošības josta ir laba,
neizpaliek atgāziens atpakaļ ar galvu – ja cilvēks ir garš
un krēsla pagalvis zems, galva atsitas pret pagalvi un tiek
traumēti kakla skriemeļi vai pat nolauzta galvas pamatne, kas
savukārt nozīmē letālas sekas.
Ja šofera blakussēdētājs nav piesprādzējies, tad avārijas
gadījumā ķermenis virzās uz priekšu un cilvēks izlido cauri
priekšējam stiklam. Šajos gadījumos neizbēgami, protams, ir
nopietni sejas bojājumi un nereti tiek traumētas vai pat zaudētas
rokas un kājas.
Ja nepiesprādzējas autovadītājs, trieciena laikā stūre sadzen
ribas plaušās, kā arī tiek traumēti vēdera dobuma orgāni – tiek
ieplēsta liesa, kāda zarna vai ieplēsta akna un rodas iekšējā
asiņošana, jo orgāni, kas atrodas vēdera dobumā, ir labi
apasiņoti un minētajās vietās ir centrālie asinsvadi, līdz ar to
nāves iestāšanās var būt tikai pāris sekunžu vai minūšu
jautājums.
Nopietnas avārijas gadījumā labi vēl, ja ir tikai kaulu lūzumi,
kaut gan arī tādās reizēs cietušais zaudē daudz asiņu. Ja mašīna
sitienu saņem no sāniem, raksturīgi ir kāju augšstilbu lūzumi.
“Normāla” lūzuma gadījumā cilvēks zaudē pusotru litru asiņu, ja
lūzums ir nopietnāks, tad vairāk.”
Ikdiena 11.augusts, Rīga. Agrā
rīta stundā uz Salu tilta saskrējušies trīs spēkrati –
kravas automašīna “KAMAZ”, kā arī apvidus automašīna un
vieglais auto “Audi”. Viena no mašīnām pēc sadursmes
pārvērtusies vrakā. Cietis viens cilvēks. Avārijas dēļ
vairāk nekā stundu pilnībā bija bloķēta satiksme pār Salu
tiltu centra virzienā. Rīta pusē arī uz Mūkusalas ielas
notikušas divas sadursmes – saskrējušās automašīna “BMW” un
kravas automašīna, kā arī “Audi” un “OKA” |
Avārijas sekas – līdzās visu mūžu
Stāstītājs pats ir autovadītājs un
neslēpj sašutumu par situāciju, kāda pašlaik valda uz ceļiem,
nemaz nerunājot par darbā redzēto. Viņaprāt, daudzus no
negadījumiem izraisa nemākulība un savu spēju pārvērtēšana, arī
satiksme kļuvusi blīvāka, jo braucēju ir vairāk. To apstiprina
fakts, ka ar katru gadu Latvijā tiek reģistrēts arvien vairāk
transportlīdzekļu – 1997. gada 1.janvāri uz 1000 iedzīvotājiem
CSDD reģistrēto transportlīdzekļu skaits bija 216, bet 2004. gadā
– 366. Pēc jaunākās statistikas, līdz 2004.gada 1. augustam CSDD
reģistrēto transportlīdzekļu skaits ir 873 382, tātad par 171 578
vairāk nekā 2000.gada 1. janvārī.
“Runājot par drošību kopumā, atsevišķa tēma ir
ekstrēmisti, kuri savu dzīvību, šķiet, nemaz nežēlo. Viņi
gan tik daudz neietekmē situāciju uz ceļiem, bet slimnīcās nonāk
regulāri. Šiem pacientiem visbiežāk ir galvas traumas. Ja tiek
traumētas smadzenes, dzīvība ir apdraudēta. Galvas smadzeņu tūska
un smadzeņu sasitumi ir ļoti bieži nāves cēloņi, un šeit jārunā,
protams, ne tikai par ekstrēmistiem, bet arī par
autoavārijās cietušajiem. Sastopamas arī galvaskausa traumas ar
vaļējiem lūzumiem, kas nozīmē pilnīgu smadzeņu bojāeju. Jebkurā
no situācijām svarīgākais ir, lai cietušais saņemtu savlaicīgu
pirmo palīdzību,” brīdina ārsts.
Ģ. Freijam autovadītāja apliecība izsniegta pirms 12 gadiem, un,
viņaprāt, ir arī daudz jauno autovadītāju, kuri vēl nav uzkrājuši
pieredzi un nereti rīkojas neapdomīgi. Kā saka Ģ. Freijs, sevišķā
riska grupā ieskaitāmi tie, kuri pie mašīnas stūres sēžas ar
domu: “Stāviet, tagad es braucu!”, pakļaujot dzīvības briesmām ne
tikai sevi, bet arī citus.
Ģ. Freijs zina teikt, ka ārstēšanās pēc smagas avārijas ir ilga –
reanimācijā jāpavada divas līdz trīs nedēļas, mēnesis kādā no
slimnīcas nodaļām un vēl rehabilitācija, kas atkarībā no gūtās
traumas smaguma var būt ļoti ilga, retāk – īsa. Pirms pārgalvīgas
automašīnas vadīšanas der atcerēties, ka avārija maina dzīvi
kardināli – tās ir gan fiziskas, gan garīgas pārmaiņas.
Kate Rūķēna