Ministru kabineta rīkojums Nr.559
Rīgā 2004.gada 11.augustā (prot. Nr.47 2.§)
Par Latvijas Tūrisma attīstības politikas pamatnostādnēm
1. Apstiprināt Latvijas Tūrisma
attīstības politikas pamatnostādnes (turpmāk –
pamatnostādnes).
2. Noteikt Ekonomikas ministriju par atbildīgo institūciju
pamatnostādņu īstenošanā.
3. Ekonomikas ministrijai:
3.1. sadarbībā ar Ārlietu
ministriju, Iekšlietu ministriju, Izglītības un zinātnes
ministriju, Finanšu ministriju, Kultūras ministriju, Reģionālās
attīstības un pašvaldību lietu ministriju, Satiksmes ministriju,
Vides ministriju un Zemkopības ministriju aktualizēt Latvijas
tūrisma attīstības nacionālo programmu 2001.–2010.gadam un līdz
2004.gada 1.novembrim iesniegt noteiktā kārtībā Ministru
kabinetā;
3.2. sākot ar 2004.gadu, sadarbībā ar Ārlietu ministriju,
Iekšlietu ministriju, Izglītības un zinātnes ministriju, Finanšu
ministriju, Kultūras ministriju, Reģionālās attīstības un
pašvaldību lietu ministriju, Satiksmes ministriju, Vides
ministriju un Zemkopības ministriju katru gadu izstrādāt un
mēneša laikā pēc likuma par valsts budžetu kārtējam gadam
pieņemšanas iesniegt noteiktā kārtībā Ministru kabinetā Latvijas
tūrisma attīstības rīcības plāna projektu;
3.3. sākot ar 2005.gadu, katru gadu līdz 1.jūnijam iesniegt
noteiktā kārtībā Ministru kabinetā pārskatu par tūrisma attīstību
Latvijā. Minētais pārskats vienlaikus ir informatīvs ziņojums par
pamatnostādņu īstenošanu.
4. Jautājumu par papildu valsts budžeta līdzekļu piešķiršanu pamatnostādnēs minēto pasākumu izpildei izskatīt Ministru kabinetā kopā ar visu ministriju vidējā termiņa budžeta prioritāšu pieteikumiem, sagatavojot valsts budžeta projektu 2005.gadam un turpmākajiem gadiem.
Ministru prezidents I.Emsis
Ekonomikas ministrs
J.Lujāns
(Ministru kabineta
2004.gada 11.augusta rīkojums Nr.559)
Latvijas Tūrisma attīstības politikas pamatnostādņu kopsavilkums
Latvijas Tūrisma attīstības
politikas pamatnostādnes (turpmāk – pamatnostādnes) nosaka
valsts tūrisma attīstības politiku turpmākajiem pieciem
gadiem.
Pamatnostādnes ir nepieciešamas, lai noteiktu tūrisma attīstības
stratēģiskos virzienus nozares ilgtspējīgai un konkurētspējīgai
attīstībai, tādējādi palielinot tūristu plūsmu un ienākumus no
tūrisma, kā arī veicinot Latvijas tautsaimniecības attīstību un
iedzīvotāju sociālekonomisko labklājību.
Pamatnostādņu izstrādes juridiskais pamats ir Deklarācija par
Induļa Emša vadītā Ministru kabineta iecerēto darbību.
Pamatnostādnēs ietverti tūrisma attīstības politikas galvenie
principi, mērķi, prioritātes un rīcības virzieni. Pamatnostādnēs
izvirzītie mērķi un rīcības virzieni atspoguļo tūrisma attīstības
politikas prioritātes.
Tūrisma attīstības politikas plānošanas dokumenti turpmāk tiks
izstrādāti saskaņā ar pamatnostādnēs, Latvijas Tūrisma attīstības
nacionālajā programmā 2001.–2010.gadam un Latvijas Tūrisma
attīstības rīcības plānā (turpmāk – rīcības plāns) noteiktajiem
mērķiem un prioritātēm, nodrošinot to koordināciju. Latvijas
Tūrisma attīstības nacionālo programmu 2001.–2010.gadam aktualizē
un Latvijas tūrisma attīstības rīcības plānu izstrādā, izvērtējot
valsts tūrisma attīstības plānošanas dokumentus un citus ar
tūrisma nozares attīstību saistītus dokumentus.
Pamatnostādnēs formulētās problēmas ir saistītas ar neizteiktu
Latvijas tūrisma produktu, vāju tūrisma mārketingu, tūristu
vēlmēm neatbilstošas kvalitātes tūrisma infrastruktūru un
piedāvājumu atsevišķos reģionos, zemu tūrisma nozares
konkurētspēju, zemu vietējo un ārvalstu investīciju apjomu,
nepietiekamu jauno tehnoloģiju un zinātnes sasniegumu ieviešanu
un izmantošanu tūrisma nozarē, neaktīvu sadarbību starp privāto,
valsts un pašvaldību sektoru un nevalstiskajām organizācijām, kā
arī tūrisma industrijas koordinācijas un lobija trūkumu un
nekonkrētu kompetences sadalījumu.
Lai risinātu minētās problēmas, pamatnostādnēs ir izvirzīts
mērķis – panākt tūrisma īpatsvara pieaugumu Latvijas iekšzemes
kopproduktā, pozicionējot un virzot Latviju starptautiskajā tirgū
kā atšķirīgu, drošu un atpazīstamu tūrisma galamērķi, palielinot
tūristu plūsmu uz Latviju, kā arī veicinot vietējā tūrisma
attīstību.
Lai sasniegtu tūrisma attīstības politikas mērķi, pamatnostādnēs
ir noteikti šādi rīcības virzieni:
1. Latvijas pozicionēšana par drošu un atpazīstamu tūrisma
galamērķi, izceļot atšķirīgo, stiprinot Latvijas kā tūrismam
labvēlīgas valsts tēlu un nodrošinot Latvijas klātbūtni
prioritāros un perspektīvos tūrisma tirgos.
2. Ienākošā un vietējā tūrisma veicināšana Latvijā, attiecīgi
nodrošinot labvēlīgu uzņēmējdarbības vidi, veidojot atbilstošu un
kvalitatīvu infrastruktūru, veicinot daudzveidīgu un jaunu
produktu un pakalpojumu attīstīšanu atbilstoši tūristu interesēm,
izmantojot IKT un e-komercijas sasniegumus tūrisma nozares
attīstībā, ieviešot kvalitātes pārvaldības sistēmas, attīstot
cilvēkresursus un veicinot tūrisma nozares izpēti.
3. Sadarbības veicināšana, optimizējot publiskā un privātā
sektora sadarbību, attīstot starptautisko sadarbību, kā arī
nodrošinot Latvijas līdzdalību Eiropas un pasaules tūrisma
attīstības politikas veidošanā un Latvijas interešu
pārstāvēšanu.
Īstenojot tūrisma attīstības politiku, tiks panākts tūrisma
nozares pakalpojumu eksporta pieaugums vidēji par 10–15% gadā, kā
arī tūrisma nozares pieaugums iekšzemes kopproduktā līdz 5–7%
perioda beigās. Mērķtiecīga tūrisma mārketinga rezultātā
palielināsies tūrisma plūsma, ārvalstu ceļotāju skaits pieaugs
vidēji par 5–7% gadā, ieņēmumi no ārvalstu ceļotājiem ?
vidēji par 15% gadā. Dažādojoties tūrisma produktu un pakalpojumu
piedāvājumam (t.sk. ārpus sezonas), palielināsies arī ārvalstu
ceļotāju vidējais uzturēšanās ilgums līdz trim diennaktīm.
Attiecīgi pieaugs pakalpojumu sniedzēju radītā pievienotā vērtība
tūrisma nozarē un ar tūrismu saistītās nozarēs, kā arī
palielināsies nodarbinātība tūrismā un ar to saistītajās nozarēs
(tūrisma multiplikatīvais efekts nodarbinātībā ir apmēram 1:3).
Pieaugot tūrisma sektorā strādājošo skaitam vidēji par
500 cilvēkiem gadā, mazināsies bezdarbs un sociālā spriedze
atsevišķos reģionos.
Lai sasniegtu pamatnostādnēs noteiktos mērķus, 2004.gadā Latvijas
tūrisma attīstībai un investīciju piesaistei tiks izmantoti
1041594 lati, no kuriem tūrisma mārketinga pasākumiem (piemēram,
dalībai starptautiskos tūrisma gadatirgos, tūrisma informatīvo
materiālu izdošanai, tūrisma darbsemināriem) paredzēts 490420
latu, tūrisma informācijas ceļa zīmju sistēmas izveidei –
105000 latu, vienota tūrisma informācijas centru tīkla
uzturēšanai un attīstībai – 60000 latu, starptautiskās
sadarbības nodrošināšanai un valsts interešu pārstāvniecībai –
20864 lati, tūrisma attīstības politikas izstrādāšanas un
īstenošanas administratīvās darbības nodrošinājumam, t.sk.
Latvijas tūrisma biroju ārvalstīs (Helsinkos, Berlīnē, Londonā,
sākot ar 2004.gada oktobri – Stokholmā un Maskavā)
uzturēšanai, Latvijas reģionālo tūrisma informācijas centru
(Vidzemē, Kurzemē, Zemgalē, Latgalē) un Latvijas Tūrisma
informācijas centra Rīgā darbības nodrošināšanai – 331014 lati,
tūrismu veicinošo projektu izstrādei, koordinēšanai un
līdzfinansējumam – 34296 lati.
No valsts budžeta tūrisma politikas veicināšanai 2005.gadā
nepieciešami 2,08 milj. latu, 2006.gadā –
3,12 milj. latu, 2007.gadā – 5,31 milj. latu,
2008.gadā – 7,97 milj. latu. No Eiropas Savienības
struktūrfondiem dabas un kultūrvēsturiskā mantojuma tūrisma
produktu izveidošanai un infrastruktūras attīstībai 2004.gadā
paredzēts izmantot 1,3 milj. latu, 2005.gadā –
2,6 milj. latu, 2006.gadā – 2,6 milj. latu, bet
Latvijas publiskā līdzdalība 2004.gadā ir paredzēta
0,4 milj. latu apmērā, 2005.gadā – 0,8 milj. latu
apmērā un 2006.gadā – 0,8 milj. latu apmērā. Ekotūrisma
infrastruktūras attīstībai Natura 2000 programmas
teritorijās no Eiropas Savienības struktūrfondiem 2004.gadā
paredzēts izmantot 0,6 milj. latu, 2005.gadā –
1,2 milj. latu, 2006.gadā –
1,2 milj. latu, bet Latvijas publiskā līdzdalība 2004.gadā
ir paredzēta 0,2 milj. latu apmērā, 2005.gadā –
0,4 milj. latu apmērā un 2006.gadā – 0,4 milj.
latu apmērā.
Tūrisma attīstībai paredzēto atbalstu no citām Eiropas Savienības
struktūrfondu prioritātēm (piemēram, cilvēkresursu attīstība un
nodarbinātības veicināšana, uzņēmējdarbības un inovāciju
veicināšana) nevar precīzi noteikt, jo tūrisma attīstībai
paredzēto finanšu līdzekļu apjoms ir atkarīgs no potenciālo
projektu iesniedzēju aktivitātes un iesniegto projektu
kvalitātes.
Attiecīgi struktūrfondu un Eiropas Kopienas iniciatīvu
finansējumu nākamajam programmēšanas periodam (2007?2013) nevar
paredzēt, jo vēl nav izstrādāta jaunā finanšu perspektīva –
Agenda 2007.
Lai īstenotu tūrisma attīstības pasākumus, valsts un pašvaldības plāno finansējumu budžetā atbilstoši kompetencei. Ņemot vērā, ka katru gadu tiks izstrādāts rīcības plāns pamatnostādņu īstenošanai, papildus nepieciešamo valsts budžeta līdzekļu piešķiršana tiks izskatīta kopā ar visu ministriju ilgtermiņa budžeta prioritāšu pieteikumiem attiecīgajam gadam un budžeta iespējām. Publiskajam finansējumam paredzēta arī privātā finansējuma piesaiste.
Ekonomikas ministrs J.Lujāns