Valsts sekretāru 2004.gada 12.augusta sanāksmē
Aizsardzības
ministrija
– pieteica izskatīšanai Ministru kabinetā noteikumu projektu
“Noteikumi par pabalstu un kompensāciju apmēriem karavīriem, kuri
pilda dienesta pienākumus ārpus valsts”.
Šobrīd
karavīriem, kas veic dienesta pienākumus ārpus Latvijas,
pabalstus un kompensācijas izmaksā saskaņā ar Ministru kabineta
2003.gada 15.maija noteikumiem Nr.254 “Noteikumi par pabalstu un
kompensāciju apmēriem karavīriem, kuri pilda dienesta pienākumus
ārpus valsts”. Konstatēts, ka šie pabalsti un kompensācijas
nespēj segt izdevumus, kas rodas, karavīram atrodoties ārpus
valsts. Tas ir saistīts ar dzīves dārdzības pieaugumu, kas
saistībā ar valūtu kursu svārstībām ir visai ievērojams. Arī
karavīram noteiktie pabalsti un kompensācijas ir ievērojami
zemāki nekā konsulārā un diplomātiskā dienesta darbiniekiem. Taču
nereti viņi veic savus pienākumus līdzās.
Noteikumu projekts izstrādāts, lai noteiktu pabalstu un
kompensāciju apmērus un izmaksas kārtību karavīriem, kas veic
dienestu ārpus valsts.
Projekts paredz noteikt, ka pabalsts un kompensācija paredzēti,
lai segtu dzīvokļa īrei un citu ģimenes un sadzīves vajadzību
apmierināšanai nepieciešamos izdevumus; ceļa izdevumus un
pārcelšanās izdevumus, kas rodas, dodoties uz dienesta vietu un
atgriežoties no tās; karavīra un viņa ģimenes locekļu ceļa
izdevumus, kas rodas, reizi gadā dodoties kārtējā atvaļinājumā uz
Latviju un atgriežoties dienesta vietā.
Projekts paredz, ka karavīram kompensē personīgo mantu
transportēšanas izdevumus (33,2 m2 jeb 20 pēdu
konteinera apjomā), kas rodas, dodoties uz dienesta vietu un
atgriežoties no tās.
Šo noteikumu projektā minētos ceļa izdevumus karavīram kompensē
saskaņā ar iesniegtajiem dokumentiem, kas apliecina šos
izdevumus. Izmantojot lidmašīnu, karavīram ceļa izdevumus
kompensē, nepārsniedzot lidojuma ekonomiskās klases cenas
apmēru.
Karavīram nosaka ģimenes locekļu veselības apdrošināšanas un
apdrošināšanas pret nelaimes gadījumiem prēmiju (tā nedrīkst
pārsniegt 1200 latu gadā par katru personu).
Karavīra algas pabalsta par dienestu ārvalstīs, pabalsta par
dzīvesbiedra (laulātā) uzturēšanos ārvalstīs un pabalsta par
bērna uzturēšanos ārvalstīs apmēru nosaka saskaņā ar dienesta
vietas specifiskiem apstākļiem, reizinot pabalsta apmēru ar šajos
noteikumos noteikto dzīves dārdzības koeficientu.
Nosūtītāja institūcija pabalstus un kompensācijas pārskaita uz
karavīra norādīto kontu kredītiestādē.
Paredzēts noteikt, ka minētie noteikumi stājas spēkā ar 2005.gada
1.janvāri.
Projekts nodots saskaņošanai Finanšu, Tieslietu, Ārlietu
ministrijā, Valsts kancelejā.
Bērnu un ģimenes lietu ministrija
– pieteica izskatīšanai Ministru kabinetā noteikumu projektu
“Bērna tiesību aizsardzības komisijas nolikums” un rīkojuma
projektu “Par Bērna tiesību aizsardzības komisijas
personālsastāvu”.
Noteikumu projektā noteikts, ka Bērna
tiesību aizsardzības komisija ir konsultatīva koleģiāla
institūcija, kuras mērķis ir veicināt bērnu tiesību aizsardzības
politikas īstenošanu valstī saskaņā ar ANO 1989.gada 20.novembra
Konvenciju par bērna tiesībām, Bērnu tiesību aizsardzības likumu
un citiem normatīvajiem aktiem bērnu tiesību aizsardzības
jomā. Komisijas lēmumiem ir ieteikuma raksturs.
Komisijai ir šādas funkcijas: veicināt vienotu bērnu tiesību
aizsardzības politikas izstrādi valstī; sekmēt bērnu tiesību
aizsardzības politikas īstenošanu; veicināt sabiedrības
iesaistīšanos bērnu tiesību aizsardzības politikā. Komisijas
uzdevumi: izskatīt un izvērtēt personu priekšlikumus par
bērnu tiesību aizsardzības politikas īstenošanu; izvērtēt
bērnu tiesību aizsardzības politikas īstenošanu valstī; sniegt
priekšlikumus ilgtermiņa valsts politikas projektiem bērnu
tiesību aizsardzības jomā un ikgadējai valsts programmai bērnu un
ģimenes stāvokļa uzlabošanai. Komisijai ir
tiesības: uzaicināt uz komisijas sēdi valsts pārvaldes
iestāžu, pašvaldību, citu institūciju un nevalstisko organizāciju
pārstāvjus, lai sniegtu komisijai nepieciešamo
informāciju; pieprasīt un saņemt no valsts un pašvaldību
institūcijām, juridiskajām un fiziskajām personām informāciju par
bērnu tiesību aizsardzības jautājumiem un normatīvo aktu
ievērošanu bērnu tiesību aizsardzības jomā; savas
kompetences ietvaros izveidot darba grupas jautājumu padziļinātai
izpētei.
Rīkojuma projekts paredz saskaņā ar Bērnu tiesību aizsardzības
likumu apstiprināt Bērna tiesību aizsardzības komisiju. Par
komisijas priekšsēdētāju plānots apstiprināt Aināru Baštiku –
bērnu un ģimenes lietu ministru. Komisijā plānots iekļaut
kultūras ministru; iekšlietu ministru; veselības ministru;
tieslietu ministru, īpašu uzdevumu ministru sabiedrības
integrācijas lietās; ārlietu ministru; izglītības un zinātnes
ministru; reģionālās attīstības un pašvaldību lietu ministru;
finanšu ministru; labklājības ministru; Saeimas Bērnu tiesību
aizsardzības apakškomisijas priekšsēdētāju, kā arī pārstāvjus no
UNICEF Latvijas nacionālās komitejas; “Glābiet bērnus” Latvijas
organizācijas; Latvijas Pašvaldību savienības;
Ģenerālprokuratūras; Valsts cilvēktiesību biroja un Latvijas
Bērnu fonda.
Projekti nodoti saskaņošanai Finanšu, Tieslietu, Ārlietu,
Iekšlietu, Izglītības un zinātnes, Kultūras, Labklājības,
Reģionālās attīstības un pašvaldību lietu, Veselības ministrijā,
Īpašu uzdevumu ministra sabiedrības integrācijas lietās
sekretariātā, Ģenerālprokuratūrā, Nacionālajā trīspusējās
sadarbības padomē, Valsts kancelejā.
Ekonomikas ministrija
– pieteica izskatīšanai Ministru kabinetā noteikumu projektu
“Noteikumi par valsts nodevas likmi par sabiedrisko pakalpojumu
regulēšanu 2005.gadā”.
Likumā “Par sabiedrisko
pakalpojumu regulatoriem” noteikts, ka valsts nodevas par
sabiedrisko pakalpojumu regulēšanu likmi latos atsevišķi katram
regulējamās nozares sabiedrisko pakalpojumu veidam katru gadu
līdz 1.oktobrim nosaka Ministru kabinets, pamatojoties uz
sabiedrisko pakalpojumu gada neto apgrozījumu un regulatora
darbības nodrošināšanai nepieciešamajiem izdevumiem.
Noteikumu projekts nosaka valsts nodevas likmi (latos) 2005.gadā
par sabiedrisko pakalpojumu regulēšanu atsevišķi katram
regulējamās nozares sabiedrisko pakalpojumu veidam, pamatojoties
uz regulējamo sabiedrisko pakalpojumu gada neto apgrozījumu
2004.gadā un regulatora darbības nodrošināšanai nepieciešamajiem
izdevumiem 2005.gadā.
Projektā noteikts, ka valsts nodevu par sabiedrisko pakalpojumu
regulēšanu sabiedrisko pakalpojumu sniedzēji maksā par katru
sabiedrisko pakalpojumu veidu, kura regulēšanas nepieciešamību
saskaņā ar likuma “Par sabiedrisko pakalpojumu regulatoriem”
2.panta ceturto daļu valsts regulējamās nozarēs ir noteicis
Ministru kabinets, bet pašvaldību regulējamās nozarēs – attiecīgā
pašvaldība.
Valsts nodevas likme 2005.gadā katram valsts regulējamās nozares
sabiedrisko pakalpojumu veidam ir divi lati par katriem
1000 latiem (0,2 procenti), bet katram pašvaldības
regulējamās nozares sabiedrisko pakalpojumu veidam – četri lati
par katriem 1000 latiem (0,4 procenti) no uzņēmuma sniegtā
attiecīgā sabiedriskā pakalpojuma veida neto apgrozījuma
2004.gadā.
Valsts nodevu 2005.gadā sadala
četrās vienādās daļās. Pirmo valsts nodevas daļu samaksā līdz
2005.gada 10.janvārim, otro – līdz 2005.gada 10.aprīlim, trešo –
līdz 2005.gada 10.jūlijam, ceturto – līdz 2005.gada
10.oktobrim.
Ja 2005.gadā samaksātā valsts nodeva ir mazāka vai pārsniedz
0,2 procentus valsts regulējamās nozarēs vai 0,4 procentus
pašvaldību regulējamās nozarēs no uzņēmuma sniegtā attiecīgā
sabiedriskā pakalpojuma veida neto apgrozījuma 2004.gadā,
samaksāto summu precizē, veicot 2005.gada pēdējo maksājumu.
Sabiedrisko pakalpojumu sniedzēji, kuri 2005.gadā sāk sabiedrisko
pakalpojumu sniegšanu, maksā valsts nodevu no uzņēmuma plānotā
attiecīgā sabiedriskā pakalpojuma veida neto apgrozījuma pirmajā
darbības gadā. Ja šiem uzņēmumiem 2005.gadā samaksātā valsts
nodeva ir mazāka par 0,2 procentiem valsts regulējamās nozarēs
vai 0,4 procentiem pašvaldību regulējamās nozarēs no uzņēmuma
sniegtā attiecīgā sabiedriskā pakalpojuma veida neto apgrozījuma
2005.gadā, uzņēmums līdz 2006.gada 30.janvārim samaksā valsts
nodevas atlikušo summu. Ja 2005.gadā samaksātā valsts nodeva
pārsniedz 0,2 procentus valsts regulējamās nozarēs vai 0,4
procentus pašvaldību regulējamās nozarēs no uzņēmuma sniegtā
attiecīgā sabiedriskā pakalpojuma veida neto apgrozījuma
2005.gadā, pārmaksāto summu izlīdzina valsts nodevas aprēķinā
2006.gadam samazinot maksājumu summu par pārmaksāto daļu.
Ja 2005.gadā samaksātā valsts nodeva pārsniedz regulatora
darbības nodrošināšanai 2005.gadā nepieciešamās izmaksas,
2006.gadā sabiedrisko pakalpojumu sniedzējam valsts nodevu par
pārmaksāto summu samazina proporcionāli katra sabiedrisko
pakalpojuma sniedzēja iemaksātās valsts nodevas lielumam
2005.gadā.
Projekts nodots saskaņošanai
Finanšu, Tieslietu, Aizsardzības, Reģionālās attīstības un
pašvaldību lietu, Satiksmes, Veselības, Vides ministrijā,
Nacionālajā trīspusējās sadarbības padomē, Sabiedrisko
pakalpojumu regulēšanas komisijā, Valsts kancelejā.
Finanšu ministrija
– pieteica izskatīšanai Ministru kabinetā likumprojektus
“Grozījums likumā “Par valsts sociālo apdrošināšanu”” un
“Grozījumi Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksā” .
Likums “Par valsts sociālo apdrošināšanu” paredz pienākumu darba
devējam reģistrēt katru darba ņēmēju Valsts ieņēmumu dienestā
līdz mēnesim, kurā persona ieguvusi darba ņēmēja statusu,
sekojošā mēneša piektajam datumam, tomēr par šī pienākuma
neizpildi likumā nav paredzēta atbildība. Projekts paredz
papildināt likumu ar nosacījumu, ka par šajā likumā paredzēto
ziņu par darba ņēmējiem neiesniegšanu Valsts ieņēmumu dienests
darba devējam uzliek piecu latu soda naudu par katru personu,
kura ieguvusi, mainījusi vai zaudējusi darba ņēmēja statusu. Ja
ziņas par darba ņēmējiem ir iesniegtas, tad par katru ziņās
neuzrādīto personu, kura ieguvusi, mainījusi vai zaudējusi darba
ņēmēja statusu, darba devējam uzliek soda naudu piecu latu
vērtībā.
Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksa 41.pants reglamentē
vispārēju atbildību par darbu regulējošo normatīvo aktu
pārkāpšanu. Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksā ir noteikta
administratīvā atbildība par Darba likuma pārkāpumiem, paredzot
naudas sodu līdz 250 latiem darba devējam fiziskai personai un
līdz 500 latiem darba devējam juridiskai personai.
Lai pastiprinātu to darba devēju atbildību, kas sistemātiski
pārkāpj darba tiesisko attiecību regulējošo normatīvo aktu
prasības, nepieciešams minēto Latvijas Administratīvo pārkāpumu
kodeksa pantu papildināt ar attiecīgu normu. Projekts paredz
noteikt, ka par tādiem pašiem pārkāpumiem, ja tie izdarīti
atkārtoti gada laikā pēc administratīvā soda piemērošanas, uzliek
naudas sodu darba devējam fiziskajai personai līdz piecsimt
latiem, juridiskajai personai – līdz tūkstoš latiem vai atņem
tiesības uz zināma veida vai visa veida uzņēmējdarbību uz laiku
no viena gada līdz trim gadiem.
Projekts nodots saskaņošanai Tieslietu, Aizsardzības, Ārlietu,
Bērnu un ģimenes lietu, Ekonomikas, Labklājības, Reģionālās
attīstības un pašvaldību lietu, Satiksmes, Veselības ministrijā,
Nacionālajā trīspusējās sadarbības padomē, Valsts
kancelejā;
– pieteica izskatīšanai Ministru kabinetā noteikumu projektus
“Grozījumi Ministru kabineta 2001.gada 30.aprīļa noteikumos
Nr.179 “Kārtība, kādā finansu ministrs valsts vārdā sniedz
galvojumus”” un “Grozījums Ministru kabineta 2002.gada
17.decembra noteikumos Nr.543 “Noteikumi par pašvaldību
aizņēmumiem un galvojumiem””.
Noteikumu projekti
izstrādāti saskaņā ar koncepciju “Informācijas tehnoloģiju
izmantošana sabiedrisko iepirkumu sistēmas pilnveidošanā”. Lai
nodrošinātu koncepcijas mērķu sasniegšanu – samazinātu
birokrātiju un korupcijas risku, valsts e–iepirkumu sistēmas
ietvaros jāizveido elektroniski aktualizējams pasūtītāju
reģistrs, kurā būtu ziņas par visiem likuma “Par iepirkumu valsts
vai pašvaldību vajadzībām” subjektiem.
Likums “Par iepirkumu valsts vai pašvaldību vajadzībām” nosaka
to, ka pasūtītājs ir arī komersants (izņemot sabiedrisko
pakalpojumu uzņēmumu), kurš saņem kredītu un kura galvotājs
attiecībā uz šā kredīta atmaksāšanu un izmantošanu ir valsts vai
pašvaldība. Līdz šim likuma piemērošanas kontrole ir bijusi vāja,
jo Iepirkumu uzraudzības birojs nesaņem informāciju par valsts
izsniegtajiem galvojumiem. Grozījumi noteikumos sniegs iespēju
kontrolēt vai komersants, kurš saņēmis valsts vai pašvaldības
galvotu kredītu, savā darbībā piemēro likumu “Par iepirkumu
valsts vai pašvaldību vajadzībām”, un nodrošinās minētā likuma
prasību ievērošanas kontroli.
Projekti nodoti saskaņošanai Tieslietu, Reģionālās attīstības un
pašvaldību lietu ministrijā, Valsts kontrolē.
Izglītības un zinātnes ministrija
– pieteica izskatīšanai Ministru kabinetā rīkojuma projektu
“Par Piegriezēju modelētāju arodskolas un Purvciema Amatniecības
vidusskolas reorganizāciju”.
Lai turpinātu
profesionālās izglītības iestāžu tīkla optimizāciju, veicinātu
valsts budžeta līdzekļu un profesionālās izglītības iestāžu
materiāli tehniskās bāzes racionālu izmantošanu, kā arī ieviestu
normējošās izmaksas profesionālās izglītības programmu īstenošanā
(valsts budžeta līdzekļu plānošanā) un realizētu Profesionālās
izglītības sistēmas attīstības programmu 2003.–2005.gadam,
Izglītības un zinātnes ministrijas Profesionālās izglītības un
tālākizglītības departaments pēc iepazīšanās ar pašreizējo
stāvokli audzēkņu izglītošanā un izglītības iestāžu rīcībā esošo
ēku izmantošanas apstākļiem ierosina reorganizēt Piegriezēju un
modelētāju arodskolu un Purvciema Amatniecības vidusskolu, tās
apvienojot.
Abas profesionālās izglītības iestādes māca apģērbu gatavošanas
speciālistus. Purvciema Amatniecības vidusskola sagatavo arī
tūrisma nozares speciālistus. Abām profesionālās izglītības
iestādēm ir dienesta viesnīcas, vairākas klases un iekārtas
pašreizējā situācijā dublējas.
Lai valsts profesionālās izglītības iestāžu absolventi darba
tirgū būtu konkurētspējīgi, šobrīd valsts finansējums ir
nepietiekams. Valsts budžeta programmā “Profesionālā izglītība”
un Valsts investīciju programmā trūkst līdzekļu abu
iepriekšminēto profesionālās izglītības iestāžu telpu renovācijai
un iekārtu modernizācijai. Lai ekonomētu esošos līdzekļus,
piepildītu Purvciema Amatniecības vidusskolu ar audzēkņiem,
nezaudējot Piegriezēju modelētāju arodskolas pedagogu un mācību
bāzes potenciālu, ieteikts abas izglītības iestādes apvienot, tās
reorganizējot.
Reorganizāciju plānots veikt pakāpeniski 2004./2005. mācību gada
laikā, to administratīvi sākot ar 2005.gada 1.janvāri un līdz
2005.gada 1.septembrim atbrīvojot pašreizējās Piegriezēju
modelētāju arodskolas telpas. Pēc reorganizācijas jaunā Rīgas
Purvciema amatu skola var uzņemt visus abu profesionālās
izglītības iestāžu audzēkņus un pedagogus, tā izvietojas
Purvciema Amatniecības vidusskolas telpās. Valsts budžetā turpmāk
tiek taupīti līdzekļi telpu uzturēšanai, ko var novirzīt mācību
kvalitātes uzlabošanai un izglītības programmu
modernizēšanai.
Skolu reorganizācija ļaus efektīvāk izmantot pedagogu resursus un
ekonomēt administrācijas izdevumus. Kopējais audzēkņu skaits abām
profesionālās izglītības iestādēm netiek samazināts.
Projekts nodots saskaņošanai Finanšu un Tieslietu ministrijā,
Valsts kancelejā.
Valsts kancelejas Komunikācijas departaments