Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijas padomes lēmums Nr.208
Rīgā 2004.gada 11.augustā (prot.Nr.35(190), 8.p.)
Par Strīdu izšķiršanas kārtību elektronisko sakaru nozarē
Pamatojoties uz likuma “Par
sabiedrisko pakalpojumu regulatoriem” 9.panta otro daļu un
Ministru kabineta 2004.gada 15.aprīļa noteikumu “Elektronisko
sakaru likums” 8.panta pirmās daļas 3.punktu un otro daļu, padome
nolemj:
1. Apstiprināt Strīdu izšķiršanas kārtību elektronisko sakaru
nozarē (pielikumā).
2. Publicēt Strīdu izšķiršanas kārtību elektronisko sakaru nozarē
laikrakstā “Latvijas Vēstnesis”.
3. Noteikt, ka šī lēmuma 1.punktā minētā kārtība stājas spēkā
nākamajā dienā pēc tās publicēšanas laikrakstā “Latvijas
Vēstnesis”.
Lēmums stājas spēkā ar tā pieņemšanas brīdi.
Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijas priekšsēdētāja I.Šteinbuka
Strīdu izšķiršanas kārtība elektronisko sakaru nozarē
Izdota saskaņā ar Ministru kabineta 2004.gada 15.aprīļa noteikumu Nr.304 “Elektronisko sakaru likums” 8.panta pirmās daļas 3.punktu
I. Vispārējie noteikumi
1. Šie noteikumi nosaka kārtību,
kādā Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisija (turpmāk tekstā
– komisija) kā obligāta iepriekšēja ārpustiesas instance izšķir
strīdus elektronisko sakaru nozarē.
2. Strīdu izšķiršana komisijā notiek Administratīvā procesa
likumā un citos normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā. Lietas
dalībniekiem ir tiesības izklāstīt savu viedokli un aizstāvēt
savas tiesības.
3. Komisija izšķir strīdus starp:
3.1. elektronisko sakaru komersantiem starpsavienojumu,
piekļuves, iekārtu kopīgas izmantošanas un nomāto līniju
jautājumos;
3.2. elektronisko sakaru komersantiem un elektronisko sakaru
pakalpojumu lietotājiem, ja strīds saistīts ar elektronisko
sakaru pakalpojumu lietotāju pretenzijām.
4. Komisija neizšķir strīdus starp elektronisko sakaru
komersantiem un elektronisko sakaru komersantu un elektronisko
sakaru lietotāju par parādu piedziņu.
5. Pirms iesnieguma iesniegšanas komisijā strīdā iesaistītajām
pusēm ir jāveic līgumā vai normatīvajos aktos noteiktos pasākumus
strīda noregulēšanai izlīguma veidā.
II. Iesnieguma izvērtēšana
6. Komisija izskata strīdu uz
rakstveida iesnieguma pamata.
7. Rakstveida iesniegumā iesniedzējs norāda šādu
informāciju:
7.1. iesniedzējs (fiziskajai personai – vārds, uzvārds,
dzīvesvieta vai citas ziņas, kas palīdz identificēt personu,
komersantam – nosaukums (firma), reģistrācijas numurs un
juridiskā adrese, juridiskai personai – nosaukums, juridiskā
adrese un reģistrācijas numurs);
7.2. atbildētājs (fiziskajai personai – vārds, uzvārds,
dzīvesvieta vai citas ziņas, kas palīdz identificēt personu,
komersantam – nosaukums (firma), reģistrācijas numurs un
juridiskā adrese, juridiskai personai – nosaukums, juridiskā
adrese un reģistrācijas numurs);
7.3. citi lietas dalībnieki vai ieinteresētās personas;
7.4. iesniedzēja prasījums (strīda priekšmets);
7.5. informācija par pasākumiem strīda atrisināšanai izlīguma
veidā vai vienojoties ar atbildētāju.
8. Iesniegumam iesniedzējs pievieno materiālus un dokumentus, kas
pamato strīda priekšmetu.
9. Komisija, izvērtējot iesniegumā sniegto informāciju un
iesniegumam pievienotos materiālus un dokumentus, konstatē, vai
ir pamats ierosināt strīda izskatīšanu saskaņā ar normatīvajiem
aktiem.
10. Ja komisija konstatē, ka nav pamats ierosināt strīda
izskatīšanu saskaņā ar normatīvajiem aktiem, iesniedzējam tiek
sagatavota atbilde likumā “Iesniegumu, sūdzību un priekšlikumu
izskatīšanas kārtība valsts un pašvaldības institūcijās”
noteiktajā kārtībā un termiņos.
III. Strīda ierosināšana, izskatīšana un lēmuma pieņemšana
11. Ja ir pamats ierosināt srīda
izskatīšanu saskaņā ar normatīvajiem aktiem, komisija divu nedēļu
laikā no iesnieguma saņemšanas dienas lemj par strīda
izskatīšanas ierosināšanu.
12. Komisijas lēmums par strīda izskatīšanas ierosināšanu tiek
izdots atbilstoši Administratīvā procesa likuma prasībām un tajā
norāda šādu informāciju:
12.1. iesniedzējs;
12.2. atbildētājs;
12.3. iesniedzēja prasījums (strīda priekšmets);
12.4. iesniedzēja norādītā informācija par pasākumiem strīda
atrisināšanai izlīguma veidā vai vienojoties ar
atbildētāju;
12.5. faktu konstatējums par to, ka strīds pēc būtības ir
izskatāms komisijā;
12.6. termiņš, kādā strīds izskatāms:
12.6.1. mēneša laikā no iesnieguma iesniegšanas dienas, ja strīds
nav komplicēts un tā izskatīšana neprasa papildu materiālu vai
informācijas vākšanu un apkopošanu, papildu apstākļu
noskaidrošanu vai ekspertu atzinuma saņemšanu;
12.6.2. četru mēnešu laikā no iesnieguma iesniegšanas dienas, ja
strīds ir komplicēts un tā izskatīšana prasa papildu materiālu
vai informācijas vākšanu un apkopošanu, papildu apstākļu
noskaidrošanu vai ekspertu atzinuma saņemšanu, kā arī citas
darbības strīda taisnīgai un objektīvai izskatīšanai;
12.6.3. ja nepieciešama ilgstoša faktu konstatācija un strīdu nav
iespējams izšķirt četru mēnešu laikā, lēmuma pieņemšanas termiņu
var pagarināt līdz sešiem mēnešiem, pieņemot motivētu
lēmumu.
13. Lietā par strīda izskatīšanu komisija var pieaicināt trešo
personu, ja tāda ir.
14. Par strīda izskatīšanas ierosināšanu komisija paziņo visiem
lietas dalībniekiem triju darba dienu laikā pēc lēmuma
pieņemšanas.
15. Lietas dalībnieki pēc strīda ierosināšanas ir tiesīgi saņemt
komisijā informāciju par ierosināto strīdu, iepazīties ar
iesniegumiem, dokumentiem un citiem lietas materiāliem, kas
saņemti, kā arī ar ekspertu atzinumiem, ja tādi ir, kā arī sniegt
paskaidrojumus un iebildumus, iesniegt informāciju un dokumentus
savu interešu aizsardzībai un objektīvai strīda
izskatīšanai.
16. Komisija var pieaicināt ekspertus atzinuma sniegšanai vai
papildus pieprasīt informācijas no lietas dalībniekiem, citām
personām vai institūcijām.
17. Ja kāds no lietas dalībniekiem vēlas uzaicināt ekspertus vai
veikt citas darbības, kuru mērķis ir pierādījumu iegūšana, un
šādas darbības ir par atlīdzību, pienākums apmaksāt ir tam lietas
dalībniekam, kurš šādas darbības vēlējies.
18. Komisija pirms lēmuma pieņemšanas par strīda izšķiršanu
piedāvā lietas dalībniekiem vienoties par izlīgumu.
19. Komisija, izšķirot strīdu, uzaicina uz sēdi visus lietas
dalībniekus vai to pārstāvjus, lai noklausītos paskaidrojumus un
iebildumus, kā arī lai pārbaudītu pierādījumus sēdes laikā.
20. Komisija var izšķirt strīdu bez lietas dalībnieku vai to
pārstāvju klātbūtnes sēdē, pamatojoties tikai uz iesniegtajiem
rakstveida pierādījumiem un materiāliem, ja lietā esošie
dokumenti ir pietiekami un ja lietas dalībnieki vai to pārstāvji
rakstiski tam ir piekrituši.
21. Komisija var izšķirt strīdu
bez lietas dalībnieku vai to pārstāvju klātbūtnes sēdē, ja lietas
dalībnieki vai to pārstāvji nav ieradušies uz sēdi, trīs darba
dienas iepriekš par to nebrīdinot komisiju.
22. Komisijas lēmums par strīda izšķiršanu tiek izdots atbilstoši
Administratīvā procesa likuma prasībām un tajā norāda šādu
informāciju:
22.1. komisijas nosaukums un
adrese;
22.2. iesniedzējs (fiziskajai personai – vārds, uzvārds,
dzīvesvieta vai citas ziņas, kas palīdz identificēt personu,
komersantam – nosaukums (firma), reģistrācijas numurs un
juridiskā adrese, juridiskai personai – nosaukums, juridiskā
adrese un reģistrācijas numurs);
22.3. atbildētājs (fiziskajai personai – vārds, uzvārds,
dzīvesvieta vai citas ziņas, kas palīdz identificēt personu,
komersantam – nosaukums (firma) un reģistrācijas numurs,
juridiskā adrese, juridiskai personai – nosaukums, juridiskā
adrese un reģistrācijas numurs);
22.4. iesniedzēja prasījums;
22.5. lietas dalībnieku viedokļi, argumenti, pierādījumi, ja tādi
ir izteikti;
22.6. ekspertu atzinumi, ja tādi tika pieprasīti;
22.7. faktu konstatējums;
22.8. lēmuma pamatojums, it sevišķi ietverot lietderības
apsvērumus;
22.9. piemēroto tiesību normu uzskaitījums (norādot normatīvā
akta pantu, tā daļu, punktu un apakšpunktu);
22.10. komisijas nolēmums, tai skaitā adresātam uzliktais
tiesiskais pienākums, nolēmuma izpildes kārtība un termiņš, un
lēmuma spēkā stāšanās kārtība;
22.11. norāde, kur un kādā termiņā lēmumu var pārsūdzēt.
21. Komisijas pilns lēmuma teksts par strīda izšķiršanu tiek
nosūtīts strīdā iesai-stītajiem lietas dalībniekiem triju darba
dienu laikā pēc lēmuma pieņemšanas.
22. Komisijas lēmumu par strīda izšķiršanu var pārsūdzēt likumā
noteiktajā kārtībā mēneša laikā pēc tā spēkā stāšanās.
23. Ja komisijas lēmums par strīda izšķiršanu netiek pārsūdzēts,
tā izpilde tiek nodrošināta lēmumā noteiktajā kārtībā un
termiņos.
IV. Lēmuma par strīda izšķiršanu izpilde
24. Lietas dalībniekiem ir pienākums informēt komisiju tās noteiktā kārtībā par komisijas lēmuma izpildi.
Informatīvā atsauce uz Eiropas Savienības direktīvām
Šajā kārtībā ir iekļautas tiesību normas, kas izriet no Eiropas Parlamenta un Padomes 2002.gada 7.marta Direktīvas 2002/21/EK par kopējiem reglamentējošajiem noteikumiem attiecībā uz elektronisko komunikāciju tīkliem un pakalpojumiem (pamatdirektīva) // OJL 108, 24.02.2004.
Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijas priekšsēdētāja I.Šteinbuka