Atjaunotajā Latvijā – brīvās Latvijas izglītību
Kāpēc atjaunotajā Latvijā nav atjaunota brīvās Latvijas izglītības sistēma? Kāpēc Latvijas valdība liek skolotājiem mocīties ar īsteno padomju skolas mantojumu – deviņgadīgo skolu un deformēto trīs klašu vidusskolu? Kāpēc likvidēja izglītības zinātniskās un metodoloģiskās vadības institūcijas – Izglītības ministrijas (IM) Pedagoģijas zinātniskās pētniecības institūtu, IM Skolotāju kvalifikācijas celšanas institūtu, Mācību metodisko kabinetu, Skolēnu profesionālās orientācijas un konsultācijas kabinetu (Igaunijā un Lietuvā nelikvidēja), bet likvidēto institūciju vietā izveidoja 389 darbinieku birokrātiju (99 centrālā aparāta un 290 pakļautības iestāžu darbinieki)? Kāpēc izglītības un zinātnes ministri kā neizskaidrojama īstenība ir nekompetentas personas, kuri neko negrib mācīties no neatkarīgās Latvijas izcilajiem zinātnes, pedagoģijas, filozofijas, psiholoģijas, mūzikas profesoriem, doktoriem?
Brīvās Latvijas valsts skolotāju
institūtu audzēkņi jau 5., 6. klasē (19–20 gadus veci jaunieši)
zināja pedagoģijas vēsturi, teoriju, izglītības paradigmu.
Izglītības un skolu sistēmas problēmas ar lielu interesi un
pārliecību risinājuši lielie grieķu un romiešu domātāji.
Skolu sistēmas pilnveidē un precizēšanā liela nozīme ir vācu
pedagoga G.Keršenšteinera (1854–1932) darbībai.
Balstoties uz sociālpedagoģijas teoriju, G.Keršenšteiners atzīst:
“Skolai jāmāca audzēkņiem sabiedriskos un valstiskos mērķus un
ideālus turēt pirmajā vietā, tai jāatsakās no teorētiskās un
intelektuālās vienpusības un jākļūst humānai, praktiskai un
daudzpusīgai, tai jācenšas iemācīt ne tik daudz dažādu zināšanu,
bet jo vairāk jārāda, kā tās praktiski izlietojamas.” Izglītības
mērķis nevar būt vispārējā izglītība. Enciklopēdiska izglītība ir
īstas izglītības ienaidniece, jo daudz labāk ir zināt pamatīgi
kādu atsevišķu zinātņu nozari nekā visas pavirši. Katrs cilvēks
var apgūt tikai tās garīgās kultūrvērtības, kas piemērotas viņa
būtībai un atbilst viņa gara tieksmēm. Viens nododas zinātnei,
otrs mākslai, trešais tehnikai. Īsta izglītība cenšas attīstīt
cilvēka individuālo būtību, tiecoties pēc tikumiska ideāla.
Skolai jātop par dzīvi, tāpat kā dzīve ir skola. Pārmaiņām skolā
jānorit plānveidīgi un lēnām. Visam jāpamatojas uz psiholoģiju un
ētiku, cieši jāpiemērojas audzēkņu individuālajām īpatnībām,
ievērojot sabiedrības ideālus un vajadzības.
Trīs izglītības pakāpes: pamatizglītība, vidējā izglītība un
augstākā izglītība.
Pamatskolā liek pamatus valsts pilsoņu audzināšanai. Tās centrs
ir tēvijas pasaule, iesākot ar lauku māju un beidzot ar tautas
savienības garīgajām vērtībām zinātnē un tehnikā, tikumos, valsts
iekārtā, mākslā un reliģijā.
Pamatskolas beidzēji turpina izglītību divos virzienos.
Daļa absolventu saskaņā ar savām spējām un tieksmēm mācās
papildskolās, amatniecības skolās, tehnikumos un tautas
augstskolās, kur noris praktiska tehnikas mācība un piemērota
teorētiskā mācība, īstenojas sagatavošanās dzīvei, arodam.
Absolventu mazākums mācās ģimnāzijās, lai sagatavotos
augstskolai.
Pieci noteikumi: vidusskolas ir humāniskas, dabzinātniskas,
jaunvalodnieciskas un tehniskas; audzēkņu atlasē un apmācībā
jāievēro viņu garīgās spējas; katram skolas tipam kopā ar
galvenajiem mācību priekšmetiem jāiekļauj arī šim tipam mazāk
svarīgi priekšmeti; katrā skolā mācības veidojamas atbilstīgi
audzēkņu brīvajām izglītības tieksmēm, lai neietu zudumā neviena
audzēkņa sevišķās gara dāvanas; visiem skolu tipiem jākalpo
valsts pilsoņu audzināšanai.
Augstskolā mācās studenti, kuru īpašās gara spējas un tieksmes
izpaužas jau pirmajā izglītības pakāpē.
Tā bija pirms kara
Lai pēc Pirmā pasaules kara
brīvajā Latvijā atjaunotu tautas izpostīto dzīvi, sakārtotu
sociālās attiecības, vispirms vajadzēja rūpēties par cilvēku,
tautas garīgo spēku pacēlumu, par skolu, par pašizglītību
tautā.
Tautas vadoņi, īstenojot skolu reformu, centās ar attiecīgiem
likumiem radīt skolās apstākļus, lai bērnu audzināšanā un
mācīšanā dominētu pašdarbības princips, lai jaunajā skolā bērni
garīgi un fiziski varētu brīvi attīstīties, augt par harmoniski
attīstītiem intelektuāļiem, morāli, sociāli ētiski un estētiski
bagātām personībām. Aicinājumā tautai organizēties jaunai dzīvei
un izglītībai galvenie akcenti bija darba skolas ideja un vienota
trīspakāpju izglītības, skolu sistēma.
Pedagogi atzina: darbam ir liela nozīme audzināšanā un mācībās.
Radītājs darbs ir materiālās un garīgās, tehniskās un
mākslinieciskās, sabiedriskās un tikumiskās kultūras
pamats.
Mācoties no Eiropas (Anglijas, Austrijas, Francijas, Itālijas,
Šveices un Vācijas) skolu pieredzes, apzinoties nepieciešamību
atjaunot tautas saimniecību, zinot izglītības un kultūras līmeni,
brīvajā Latvijā divdesmitajos un trīsdesmitajos gados nodibināja,
attīstīja un pilnveidoja klasisko triju pakāpju skolu
sistēmu.
Saskaņā ar Likumu par Latvijas izglītības iestādēm, katram
Latvijas pilsonim bija obligāti jāmācās no pilna sešu gadu vecuma
līdz 16 gadiem.
Mācības aptvēra mājmācību un pirmskolu (7–8 gadi), pamatskolu
(9–14 g.) un papildskolu (15–16 g.).
Pamatskolu varēja sadalīt divās pakāpēs: 4 gadi – pirmā pakāpe, 2
pēdējie gadi – 2.pakāpe.
Neobligāta mācība notika ģimnāzijās un arodskolās. Ģimnāzijās,
izņemot klasiskās ģimnāzijas, mācības ilga 5 gadus un bija
pamatskolas izglītības turpinājums. Klasiskajā ģimnāzijā bija
sešgadīgs kurss, un tajā varēja iestāties pēc pamatskolas
4.klases. Ģimnāzijas kursu beigušos ar gatavības apliecībām
uzņēma augstskolās.
Arodskolas iedalīja zemākajās un vidējās. Arodskolu pirmajā kursā
uzņēma audzēkņus ar pilnu pamatskolas izglītību.
Vidējās arodskolas bija skolotāju institūti, komercskolas,
tehnikumi, mākslas amatniecības skolas, lauksaimniecības un
dārzkopības vidusskolas, jūras, pasta un telegrāfa, dzelzceļa
arodskolas.
Zemākās arodskolas bija divgadīgās lauksaimniecības skolas,
mājturības, lopkopības, piensaimniecības, dārzkopības,
biškopības, mežkopības skolas. Trīsgadīgās arodskolas sagatavoja
teorētiski un praktiski izglītotus amatniekus.
Visas obligātās mācību skolas, izņemot klasiskās ģimnāzijas un
daļēji komercskolas, dibinājās uz sešklasīgo pamatskolu. Bija
radīta vienotas skolas sistēma. Līdz 14 gadiem visi mācījās pēc
vienas programmas ar vienādu iespēju iestāties jebkurā tālākās
izglītības skolas tipā.
Valsts uzturamās augstākās mācību iestādes bija Latvijas
Universitāte, Mākslas akadēmija un Konservatorija, vēlāk arī
Lauksaimniecības akadēmija, kuru atdalīja no Universitātes.
Latvijas vienotā trīspakāpju izglītības, skolu sistēma dota
tabulā “Skolu sistēma Latvijā”.
Brīvās Latvijas Izglītības likums noteica izglītot jauniešus
sabiedriskā un personiskā krietnībā, darba un tēvzemes mīlestībā,
tautas un šķiru saprašanās garā.
1940.gadā Latvijā nebija neviena jaunieša, kas neprastu lasīt un
rakstīt. Eiropā uz 1000 iedzīvotājiem Latvijā bija visvairāk
studentu – 3,2 studenti (Vācijā – 0,9, Anglijā – 0,7
studenti).
1939.gadā sešklasu pamatskolu ar tiesībām iestāties vidusskolā
beidza 68% absolventu.
Pie sapostīta darba
Pirmajam pasaules karam līdzīgu
postu tautas saimniecībai, ekonomikai, kultūrai un izglītībai
nodarīja Otrais pasaules karš. No visiem padomju varas laikā
Latvijas izglītības sistēmai nodarītajiem ļaunumiem vislielākais
nodarījums ir jauniešu komunistiskā audzināšana un deviņgadīgās
darba skolas un nenoteiktās trīsgadu vidusskolas ar mācību un
ražošanas kombinātiem iedibināšana. Deviņgadīgā skola ar
pastarpināto krievu valodas mācīšanu kalpoja latviešu
pārkrievošanai.
Lielu ļaunumu 21.augustā atjaunotās Latvijas Republikas
izglītības sistēmai nodarīja izglītības ministrs Andris Piebalgs
un Mācību satura departamenta direktors Jānis Bokāns ar saviem
atbalstītājiem LR Augstākajā padomē.
Abi nepedagogi neatjaunoja brīvās Latvijas klasisko trīspakāpju
izglītības sistēmu, likvidēja mācību un ražošanas kombinātus, bet
atstāja kombinātu dēļ radīto deviņgadīgo skolu.
Ir izteikti atšķirīgi intelektuālās, praktiskās,
organizatoriskās, mākslinieciskās un somatiskās darbības tipa
skolēni. Bērni nav tik vienveidīgi, lai pēc vienotas programmas
apgūtu vienādu deviņu klašu vispārīgo izglītību. Pavirša
statistika liecina: no 7. līdz 9.klasēm aiziet 16–20% skolēnu.
7.–9. klasēs liek sēdēt skolēniem, kuri vienkārši negrib
mācīties.
Nekompetentais izglītības ministrs vardarbīgi likvidēja
izglītības sistēmas zinātnisko un pedagoģisko vadību: parakstīja
pavēli par Pedagoģijas zinātniskās pētniecības institūta,
Skolotāju kvalifikācijas celšanas institūta, Mācību metodiskā
kabineta un Profesionālās orientācijas un konsultācijas dienesta
likvidēšanu.
Nenovērtējama ļaundarība Latvijas izglītības sistēmai ir mācību
un audzināšanas programmu likvidēšana un nekompetentu Izglītības
un zinātnes ministrijas darbinieku izstrādātie kaut kādi ārzemēs
noskatīti izglītības standarti. Tikai tagad – pēc 13 gadiem – sāk
atjēgties, ka visiem mācību priekšmetiem jāizstrādā mācību
programmas (ko mācīt, kā mācīt, kam, kāpēc, kad un kādā secībā
mācīt).
Unikāls jaunums bija 10 baļļu skolēnu sekmju vērtēšanas sistēmas
ieviešana un sekmju nevērtēšana ar atzīmi 1.–3. klasēs.
Lūk, 1991.gada 19.jūnijā pieņemtā Latvijas Republikas Izglītības
likuma galvenie rezultāti.
Katru gadu vairāk nekā tūkstotis bērnu neuzsāk mācības 1.klasē.
7., 8. un 9. klasēs nopietna nesekmība. Apmēram 20% skolēnu
nebeidz devīto klasi.
Saskaņā ar publicēto statistiku 30% skolēnu smēķē, lieto
alkoholiskos dzērienus, kļūst atkarīgi no narkotikām. 7.–9.
klasēs un nepilnīgajā vidusskolā attīstās noziedzība.
Neattīstīta skolēnu morālā, ētiskā, estētiskā, sociālā un
patriotiskā audzināšana.
No mācību plāniem izņemta cilvēka dvēseles un gara izglītotāja
dziedāšana un mūzika.
Lai atkal liktu stingru pamatu
Lai iedibinātu optimistisku
izglītības sistēmu atjaunotajā Latvijā, ir:
• jāizstrādā jauns Latvijas Republikas Izglītības likums;
•389 Izglītības un zinātnes ministrijas birokrātu vietā jāatjauno
brīvās Latvijas 80 akadēmiski izglītoti profesionāļi Izglītības
un zinātnes ministrijā. Ministrijas vadībai jābūt ar
akadēmiskajiem grādiem un nosaukumiem;
•ar Izglītības likumu jāatjauno klasiskā Eiropas trīspakāpju
izglītības sistēma: pamatskola, vidusskola un augstskola;
•paralēli klasiskajai, humanitārajai, reālajai un praktiskajai
ģimnāzijai jāatjauno valsts skolotāju institūts, jānostiprina
mākslas un mūzikas vidusskola, koledžas, liceji, arodskola un
tehnikums;
• skolotāji visu priekšmetu mācīšanai pamatskolā jāizglīto
atjaunotā valsts skolotāju institūtā, īpaši akcentējot
psiholoģijas, pedagoģijas, filozofijas, ētikas mācību,
pastiprinātu dziedāšanas, mūzikas un mākslas priekšmetu
mācīšanu;
• Rīgā, Vaļņu ielā 2, jāatjauno Pedagoģijas zinātniskās
pētniecības institūts, Skolotāju kvalifikācijas celšanas
institūts, Mācību metodiskais kabinets un Skolēnu profesionālās
orientācijas un konsultācijas centrs;
• izglītības sistēmas operatīvas pārveides nolūkā Izglītības un
zinātnes ministrijas speciālistiem jāizstrādā mācību programmas
visiem mācību priekšmetiem (ko, kā, kam, kāpēc, kad, kādā secībā
mācīt);
• jāizstrādā valstiski nozīmīgas audzināšanas programmas;
• skolai – gaismas pilij – jābūt svētai vietai pagastā, rajonā,
valstī;
• skolā jāmāca ticības mācība un ētika;
• skolā īstenojama mīlestības pedagoģija;
• mācību darba galvenais princips – pirms divarpus tūkstošiem
gadu iedibināta atziņa: “Es dzirdu – es aizmirstu. Es redzu – es
atceros. Es darbojos – es saprotu”;
• skolēnu sekmes mācībās, uzcītībā, uzvedībā visās klasēs
vērtējamas ar atzīmi piecu baļļu sistēmā;
• pamatskolas klasēs mācību plānā katrai klasei dziedāšanai
jāatvēl 2 stundas nedēļā un 2 stundas kora dziedāšanai,
vidusskolā – katrai 1 stunda nedēļā un 2 stundas kora
dziedāšanai;
• visiem pilsoņiem obligāta vienāda pamatskolas izglītības
apguve.
Dr.paed. Vilmārs Vītiņš
Skolu sistēma Latvijā pirms Otrā pasaules kara
Mūža |
Skolas |
Papildskolas, kursi, |
Augstskolas |
|||||||
24–25 |
17 |
|||||||||
23–24 |
16 |
|||||||||
22–23 |
15 |
|||||||||
21–22 |
14 |
|||||||||
20–21 |
13 |
Skolotāju institūts |
||||||||
19–20 |
12 |
Klasiskā ģimnāzija |
Ģimnāzija |
Komercskola |
Tehnikums |
|||||
18–19 |
11 |
Lauksaimniecības |
||||||||
17–18 |
10 |
Trīsgadīgās |
||||||||
16–17 |
9 |
Divgadīgās |
||||||||
15–16 |
8 |
|||||||||
14–15 |
7 |
Otrās pakāpes pamatskola |
||||||||
13–14 |
6 |
|||||||||
12–13 |
5 |
Pirmās pakāpes pamatskola |
||||||||
11–12 |
4 |
|||||||||
10–11 |
3 |
|||||||||
9–10 |
2 |
|||||||||
8–9 |
1 |
Pirmskola vai mājmācība |