Lai stātos līdzās ārzemniekiem
Sabiedriskās politikas centrs (SPC) “Providus” izdevis pētījumu “Latvijas rūpniecības uzņēmumu internacionalizācija: politikas un ārvalstu investīciju ietekme”.
Pētījuma prezentācijā SPC
“Providus” direktore Vita Tērauda uzsvēra: uzņēmumu
internacionalizācijas faktora apzināšanās ļautu izvēlēties
sevišķi atbalstāmās rūpniecības nozares, kā arī radīt metodes
visas rūpniecības attīstības veicināšanai.
Pētījuma autore Jūlija Alašejeva pastāstīja, ka darbā galvenā
uzmanība pievērsta rūpniecības attīstībai, ārvalstu investīciju
lomai šajā procesā, valsts politikas lomai Eiropas Savienības
(ES) kontekstā, kā arī vēlamajiem valsts industriālās politikas
modeļiem.
J. Alašejeva norādīja: rūpniecībai ir mazs īpatsvars Latvijas
ekonomikas struktūrā. 2001.gadā rūpniecība veidoja 14,9 procentus
no valsts kopējās bruto pievienotās vērtības (bruto pievienotā
vērtība – starpība starp produkcijas vērtību un izejvielu
izmaksām jebkurā nozarē). Šis rādītājs bija zemākais toreizējo ES
kandidātvalstu vidū. Salīdzinājumam jāpiebilst, ka Igaunijai šis
rādītājs bija 18,4, bet Lietuvai – 20,5. Savukārt vislielāko daļu
bruto pievienotās vērtības – 80,1 procentu – Latvijai veidoja
pakalpojumi. Kā negatīvu un diemžēl noturīgu tendenci J.Alašejeva
minēja arī mūsu valsts negatīvo tirdzniecības bilanci. Turklāt,
kā norādīja pētījuma autore, arī ES struktūrfondu līdzekļu
piesaiste tirdzniecības bilancē var radīt papildu spriedzi – no
“ārpuses” ieplūdusī nauda liks augt pieprasījumam pēc patēriņa
precēm, proti, importa produkcijas. Tāpēc, lai uzlabotu
tirdzniecības bilances rādītājus, Latvijas uzdevums ir palielināt
rūpniecības produkcijas apjomu.
Taču, atzina J. Alašejeva, eksistē būtiski šķēršļi Latvijas
rūpniecības sekmīgai attīstībai. No vienas puses, šī
tautsaimniecības sfēra aizvien vēl lielā mērā balstās uz lēta un
mazkvalificēta darbaspēka izmantošanu. No otras puses, augsti
kvalificētu speciālistu trūkst, jo Latvijas augstskolu dabas un
tehnisko zinātņu fakultātēm ir raksturīgs neliels absolventu
skaits.
Protams, daudzi negatīvi ekonomikas rādītāji ir raksturīgi ne
tikai Latvijai vien: 2002.gada Pasaules ekonomikas forumam
sagatavotajā salīdzinošo kritēriju pētījumā secināts, ka vidējai
jaunajai ES dalībvalstij visās Lisabonas stratēģijas dimensijās
ir daudz sliktāki rezultāti nekā vidējai ES dalībvalstij.
Lisabonas stratēģija tika pieņemta 2001.gadā, un tās galvenais
mērķis ir ES izvirzīšana pasaules konkurētspējīgāko ekonomisko
struktūru priekšgalā. J. Alašejeva pētījumā uzsver, ka Lisabonas
stratēģijas ietvaros izvirzītā prioritāte “Ceļā uz
konkurētspējīgu un dinamisku, uz zināšanām balstītu ekonomiku un
labākām darbavietām: veicinot ražīgumu un uzņēmējdarbību” ir
tieši saistīta ar politikas veidošanu vietējās rūpniecības
attīstībā.
Pētījumā minēti šādi, autoresprāt, noteicošie Latvijas
ekonomiskās politikas attīstības virzieni: vienotā tirgus
pabeigšana, uzņēmējdarbības un mazo un vidējo uzņēmumu (MVU)
attīstība, kā arī lielāks valsts sektora ieguldījums izaugsmē.
Pētījuma autore atzīmēja, ka MVU bieži strādā inovatīvi, taču
tiem ir apgrūtināta pieeja kredītiem, kas liedz iespējas šo
uzņēmumu izaugsmei un internacionalizācijai. J.Alašejeva norāda,
ka nepieciešams uzlabot un pilnveidot šo uzņēmumu kreditēšanas
sistēmu. MVU nelielie apjomi traucē to paplašināšanās izmaksu
segšanu, turklāt šiem uzņēmumiem ir īsāka kredītvēsture un mazāki
pieejamie kredītu nodrošinājumi. Pēc pētījuma autores domām, būtu
lietderīgi, pirmkārt, MVU kreditēšanu veicināt, izmantojot
garantiju shēmas, nevis kredītu subsīdijas, bet, otrkārt,
veicināt konkurenci banku pakalpojumu sniegšanā MVU. Šobrīd MVU
finansēšanas programmā šīs funkcijas veic tikai Latvijas Zemes un
hipotēku banka.
Ārvalstu tiešo investīciju (ĀTI) īpatsvars iekšzemes kopprodukta
struktūrā Latvijā laikā no 1993. līdz 2001. gadam ir augstāks
nekā vidēji Centrāleiropā: mūsu valstī ĀTI veido 28 procentus
IKP, kamēr Centrāleiropas vidējais rādītājs ir tikai 19 procenti.
Laikā līdz 2002. gadam Latvija investīcijās saņēmusi 1100 ASV
dolāru uz vienu iedzīvotāju, savukārt Lietuvā šis rādītājs ir
1000 dolāru, bet Igaunijā – 2800 dolāru.
Taču jāņem vērā, ka vislielākās ārvalstu investīcijas saņēmušas
nozares, kuru produkciju patērē Latvijas iedzīvotāji, tātad
nepalielinot valsts eksporta apjomu. Vislielākais investīciju
apjoms vērojams tirdzniecībā, finansēs (bankās) un būvniecībā.
Savukārt rūpniecībā veiktās ārvalstu investīcijas lielā mērā
koncentrētas jomās, kurām raksturīgs vislielākais eksporta
īpatsvars: koksnes un koka izstrādājumu ražošanā, metāla
ražošanā, pārtikas rūpniecībā. J. Alašejeva savā darbā norāda, ka
ārvalstu investīciju piesaistīšana ir viens no skaidriem Latvijas
ekonomiskās politikas mērķiem. Lai to īstenotu, uzskata pētījuma
autore, ir jāuzlabo attīstības aģentūru kapacitāte. Viņa uzsver:
Latvija cīņā par starptautiskajām investīcijām konkurēs ar
kaimiņvalstīm, un attīstības aģentūru uzdevums ir nodrošināt
informācijas pieejamību potenciālajiem investoriem. J. Alašejeva
arī atgādina, ka investīciju piesaistes politika uzskatāma par
veiksmīgu, ja ĀTI veicināšanai izmantotie stimuli ir mazāki par
investīciju rezultātā gūto labumu, un atzīst, ka šādu labumu
apjomu paredzēt ir ļoti grūti. Tāpēc svarīgi nodrošināt vienādus
nosacījumus visiem investoriem neatkarīgi no nozares vai
investīciju izcelsmes valsts. J. Alašejeva uzsver, ka veicinoši
pasākumi jāizmanto netiešas pozitīvas ietekmes īstenošanai
izglītībā, apmācībā, kā arī izpētē un attīstībā. Pētījuma ievadā
autore paskaidro, ka Latvijas uzdevums ir saprast, kas jādara,
lai valsts ES sistēmas ietvaros kļūtu bagātāka. Investīcijām
neapšaubāmi ir liela nozīme rūpniecības sektora modernizācijā un
attīstībā. Kā valdība var ietekmēt Latvijas rūpniecības
kapacitātes attīstību? Šim jautājumam pētījumā atbildi cenšas
rast J. Alašejeva.
Pētījuma konsultants, Baltijas Starptautiskās ekonomiskās
politikas studiju centra direktors Alfs Vanags norādīja, ka
Latvijā ir ļoti maz kvalitatīvu un dziļu ekonomikas pētījumu,
tāpēc jāveicina nopietna tautsaimniecības monitoringa attīstība.
Arī profesors, firmas “Konsorts” direktors Uldis Osis atzina, ka
nule publicētais pētījums ir vajadzīgs un aktuāls. Viņš uzsvēra
ĀTI nepieciešamību ekonomikā un nepieciešamību rūpēties par MVU
attīstību. U. Osis norādīja – eksistē vēl neapgūtas tirgus nišas,
tās aizņemot un piesaistot investīcijas, Latvijas uzņēmumi varētu
sekmīgi konkurēt ar ārvalstu gigantiem.
Juris Bārtulis, “LV”