Kāpēc man bāž sprunguļus spieķos?
Piedaloties
“Latvijas Vēstneša” sāktajā diskusijā, kuras mērķis acīmredzot ir
pēc būtības noskaidrot notiekošā cēloņus un meklēt risinājumus,
gribu pievērsties ceļiem, pa kuriem ikdienā braucam. Un ne jau
lai kārtējo reizi gaustos par to, cik tie sliktā stāvoklī. Nē!
Kādi nu tie ceļi mums ir, tādi ir, un ar gaušanos te kaut ko
panākt var vismazāk. Daudz trakāk, ja uz tiem pašiem sliktajiem
ceļiem pilnīgi apzināti rada haosu, kas jau tā grūto braukšanu
padara vēl grūtāku.
Visbiežāk, kā labi zina ikviens autovadītājs, tas notiek ceļu
remonta laikā. Norādes par apbraucamo ceļu, braukšanas joslām un
citas tamlīdzīgas lietas nereti parādās tikai tad, kad remonts
jau rit pilnā spēkā. Lai atceramies kaut vai gadījumu uz
Pleskavas un Tallinas šosejas, ceļa remontam pie Baltezera
sākoties. Pat zinātājam toreiz šajā posmā bija grūti orientēties,
kur nu vēl iebraucējam. Tikai pēc preses saceltā trokšņa un
augstāku amatpersonu iejaukšanās stāvoklis beidzot tika labots.
Un arī tad it kā negribīgi, ar ilgu un garu atrunāšanos.
Salīdzinājumam atceros, ka vēl pagājušā gadsimta beigās man nācās
iekļūt tādā vērienīgā ceļa remontā pie Berlīnes. Turklāt tas
notika ļoti vēlu vakarā tumsā un lietū. Tagad vairs neatceros,
kas mani toreiz pārsteidza vairāk – lieliski izvietotās ceļa
norādes, brīdinājumu gaismu virknes vai tas, ka, neraugoties uz
vēlo stundu un slikto laiku, remontdarbi ritēja pilnā
sparā.
Bet, ja arī ceļa zīmes un norādes, ceļu remontēšanu sākot, agrāk
vai vēlāk tomēr izliek, tad itin bieži laikus tās novākt gan
aizmirst. Un tā ir otra nejēdzība, kas demoralizē autovadītājus,
bet jaunajiem skaidri un gaiši liek saprast, ka uz tādām zīmēm
nav ko skatīties. Ātruma ierobežojums līdz piecdesmit vai pat
trīsdesmit kilometriem stundā – loģikas tādam ierobežojumam
nekādas, tāpēc arī visi brauc garām divreiz un pat trīsreiz
ātrāk. Tad kāds tur brīnums, ja pēc neilga laika tieši tāpat
brauc garām zīmei, kas braukšanas ātrumu ierobežo līdz
septiņdesmit kilometriem stundā? Bet varbūt šīs neloģiskās zīmes
tiek speciāli aizmirstas, lai policistiem būtu kur
patverties.
Visbeidzot gribu runāt par pašiem ceļu remontiem. Ne tiem, kuru
rezultāts patiešām redzams, bet tā sauktajiem sīkajiem vai
kosmētiskajiem. Nereti pēc šāda “remonta” situācija attiecīgajā
vietā kļūst vēl sliktāka nekā pirms tam. Un nevajag mani
mierināt, ka tas ir tikai uz laiku – tā sakot, pārejošas
grūtības. Jo, braucot pa tādu ceļu, riskēju es, tāpat kā par
mašīnas remontu ik konkrētajā situācijā jāmaksā man, nevis tiem,
kas radījuši tās pārejošās grūtības. Piemērus? Lūdzu! Pats vismaz
reizes trīs esmu mainījis auto vējstiklus pēc braukšanas pa
šosejām, kuras nokaisītas ar tā dēvētajām sīkšķembām. Un noteikti
ne tuvu neesmu vienīgais, ko piemeklējušas līdzīgas nelaimes. Jo,
kad pa šādu ceļu pat ar visminimālāko ātrumu nāk pretī lielā
“fūre”, tā šauj uz tevi, nabagu, kā no ložmetēja.
Savukārt pagājušajā nedēļā viens tāds lielisks remonts veikts
posmā no Lilastes līdz Saulkrastiem. Bija ceļš, kā jau visi ceļi
pie mums, bet tagad tas no vienas vietas ik pa dažiem metriem
nosēts ar tādiem kā “gulošajiem policistiem”, respektīvi, ceļam
perpendikulāriem valnīšiem. Noteikti atradīsies zinātājs, kas man
izskaidros, kāpēc tas darīts, cik tas progresīvi un cik pateicīgs
es viņiem būšu pēc pusgada vai gada. Tikai diemžēl šonedēļ pēc
vairākkārtējas attiecīgā maršruta izbraukšanas man neatliks nekas
cits, kā doties uz servisu, lai novērstu tieši šajā posmā radušos
priekšējā tilta defektu. Meistars mašīnu bez šaubām sataisīs
svilpodams, bet kas man atlīdzinās zaudētos līdzekļus un laiku?
Kam lai es sūdzos? Un vai vispār kāds tamlīdzīgās situācijās ir
sūdzējies un panācis savu taisnību? Varbūt cienījamie “Latvijas
Vēstneša” žurnālisti man palīdzētu rast atbildi uz šo jautājumu.
Pašam jau tam neatliek laika – jāsēž servisā.
Māris Tomsons,
autovadītājs ar 29 gadu stāžu