Sieviešu šovinisms Stepfordā
No 13.augusta Rīgā rāda filmu “Stepfordas sievas”. Tā pirmo reizi uzņemta 1975.gadā pēc Ira Levina šausmu stāsta motīviem. Šogad savu versiju piedāvā režisors Franks Ozs.
Glena Klouza, Nikola Kidmena un Beta Midlere filmā “Stepfordas sievas” Foto no Paramount Pictures, DreamWorks Pictures |
Īsumā filmas sižets ir šāds:
Džoannas (Nikola Kidmena) karjeru izjauc viņas feministiski
šovinistisko raidījumu traģiskās sekas; ģimenes dzīve sāk
ļodzīties, tāpēc vīrs Volters (Metjū Broderiks) iesaka no
Manhetenas pārcelties uz mazpilsētu Stepfordu, lai sāktu visu no
jauna. Tur viņi sastopas ar ideāli iekārtotu dzīvi, kur katram
viduvējam vīrietim ir brīnumskaista un saimnieciska sieva, kas
klausa uz vārda. Pilsētiņā no krīzes ārstējas vēl divi ņujorkieši
– ciniskā rakstniece Bobija (Beta Midlere) un apburošais gejs
Rodžers (Rodžerts Barts). Drīz vien trijotne sāk ievērot dīvainas
lietas apkārtējo sieviešu uzvedībā, līdz atklāj, ka visas
sievietes ar smadzenēs implantētu mikročipu palīdzību ir
pārvērstas robotos. Pilsētiņu koordinē garīgā līdere Klēra (Glena
Klouza), kura sameistarojusi sev vīru Maiku (Kristofers Volkens).
Brīdī, kad arī Džoannu nolemts pārvērst supersievietē, vīrs
mīlestības uzplūdā pārdomā, un pa abiem viņiem izdodas atbrīvot
no atkarības arī pārējās Stepfordas sievas, kas atgūst savu
sākotnējo un īsteno – karjeras sievietes – iedabu. Arī Džoanna
atgriežas pie karjeras, uzņemot dokumentālo filmu par Stepfordas
sievām.
Centos izprast, par ko īsti ir šī filma, kas tiek pieskaitīta pie
tādiem žanriem kā komēdija, zinātniskā fantastika, drāma, arī
trilleris.
Komēdija par superterjeru
Vienīgais komisma elements filmā
ir tās veidotāju vēlme radīt sarežģītu mūsdienu tehnoloģiju
iespēju tīklu – sākot ar runājošu ledusskapi, kas prasa pienu, un
beidzot ar mikročipu iemontēšanu sievietes galvā, lai sievieti
uzlabotu. Ko tik šī sieviete neprot – mute kalpo par bankas
automātu, ar vienu pults slēdzi iespējams mirklī panākt krūšu
palielināšanos, turklāt ugunsdroša. Pie jokiem iederas arī
terjers, kas, izmantojot pārvērtību burzmu, tiek pārvērsts par
superterjeru, taču neko ievērības cienīgu nepaveic.
Filmas veidotāji, iejutušies burvju mākslinieku lomā, vicina
zizli uz visām pusēm, nespējot konsekventi izlemt, kas par ko
tiek pārvērsts un kādas metodes labāk izmantot. Tā kā zināšanas
par mūsdienu piedāvātajām iespējām ir visnotaļ nepilnīgas, cieš
ne tikai sievietes un vīrieši, bet arī suņi.
Jociņi filmā pasekli, īsti nav saprotams – smieties vai raudāt
par “šaušalīgo” ainu ar sprigani “veļas mazgājamo mašīnu stilā”
vingrojošām mājsaimniecēm puķainās kleitās.
1975.gadā uzņemtā filma tika ieskaitīta šausmu filmu klasikas
fondā. Tagad tajā pašā tēmā iekodēts komisma elements, un
pasaule, kurā vīrieši izmaina un uzlabo savas sievas, pēc 30
gadiem vairs nešķiet ne šaušalīga, ne biedējoša, bet fantastiska
un komiska. Turklāt lieliski kalpo par fonu sieviešu
šovinismam.
Vara ir sieviešu rokās
Feministiskā šovinisma akcijas
filmā šokē. Filmā attēlotie vīrieši ir nepievilcīgas viduvējības
uz brīnumdaiļo, visuspēcīgo sievu fona. Sižetam risinoties, tiek
pierādīts vīriešu zemiskums, tiecoties pārvērst gudrās un
veiksmīgās sievas paklausīgos robotos. Nobeigumā ir saldā
atriebība – vīriešu pārmācīšana: ieģērbti puķotos kreklos, viņi
tiek dzenāti pa lielveikalu ar iepirkumu ratiņiem, turklāt bez
tiesībām sarunāties. Turpat arī Bobijas frivolais secinājums:
“Vīrieši ir cūkas, pretīgi un bezsirdīgi radījumi, (..) bet mēs
pūlamies viņiem palīdzēt un viņus izmainīt.” Vēlme izmainīt
pretējo dzimumu šoreiz sagūstījusi sievietes, un vara ir viņu
rokās.
Skatoties filmu, nav iespējams nostāties ne vienu, ne otru varoņu
pusē. Nekādi nespēju just līdzi sievietēm, kuras pārvērš par
robotiem, līdzjūtību vairāk pelna vīrieši, ne filmas varoņi, bet
gan tie, kas šo filmu skatīsies un prātos, ka viņu jaukā,
izdarīgā un skaistā sieva var būt vienīgi robots.
Uzticība kā netikums
Filmā rādītajām ainām vajadzētu
pierādīt, ka būt vienlaikus labai sievai, gādīgai mātei, čaklai
mājsaimniecei, turklāt vēl labi izskatīties ir grēka darbs, ja
vien neesi robots. Kādai no glītajām un saimnieciskajām
Stepfordas sievām Džoanna velta frāzi, ka viņai ir sakārtota
māja, turklāt vēl sekss ar savu vīru dienas vidū, kā aprakstot
divas pilnīgi nesavienojamas lietas.
“Stepfordas sievas” atklāj vēl kādu neparastu netikumu – uzticību
laulībā. Džoannas veiksmīgajā TV šovā “Es varu labāk!” laulāts
pāris uz nedēļu tiek iesprostots tropiskā salā, kur viņiem
uzmācas dažādi kārdinājumi profesionālu izklaidētāju un
prostitūtu izskatā. Laulātais draugs kā atbildi savai
saglabātajai uzticībai saņem sievas uzvarošo “Es varu labāk!”,
kad pēc vētrainās orģijās pavadītas nedēļas sieva izvēlas palikt
kopā ar muskuļotu žigolo.
Vairākas šāda tipa ainas filmā rosina domāt, ka kaut kas nav
kārtībā ar vērtību sistēmu. Šausmu filmas statusu šim ekrāna
darbam piešķir amorālais skatījums uz būtiskām lietām un
vērtībām. Par komēdiju to grūti nosaukt.
Pašu nopelnītās tiesības
Filmas pirmā uzņemšana 1975.gadā
sasaucas ar pirmo feminisma vilni 70.gadu Amerikā. Kopš tā laika
daudz ūdeņu ir aiztecējis, un šobrīd, šķiet, glābt nāksies
vīriešus. No līdzīgām filmām, kas tiecas rādīt un radīt
nepārprotamus modeļus – ko klājas un neklājas domāt un darīt
konkrētu dzimumu pārstāvjiem. Kinoindustrija mēģina skatītājam
bāzt acīs “labo” un “ļauno”, turklāt attiecīgi marķētu. Šim
brīdim lomu sadalījums ir skaidrs – sievietes vieta ir karjeras
augstceltnēs, vīrietis aicināts pacietīgi nogaidīt, par
nepaklausību draudot ar lielveikala ratiņiem.
Varbūt beidzot, kad vīrieši ir izcīnījuši spēju būt tiesīgi un
sievietes – iespēju būt līdztiesīgas, ir pienācis laiks, kad
cilvēki – sievietes un vīrieši – ir pelnījuši iemantot tiesības
uz pašnoteikšanos.
Tiesības izlemt pašiem.
Astra Nagle