Šogad finansējums mācību grāmatu iegādei dubultots
Kā katru gadu, kad nepielūdzami un, kā daudziem šķiet, pārāk straujiem soļiem tuvojas rudens, vecāki pārskaita naudu maciņos, gatavojoties laist bērnus skolā.
Pārdevēja Ņina Paukša piedāvā iegādādies jaunākās mācību grāmatas Foto: Aigars Jansons, A.F.I. |
Vieni no lielākajiem izdevumiem ir par mācību grāmatām. Lai gan skolām ir gan valsts, gan pašvaldību dotācijas mācību grāmatu iegādei, ar to tomēr nepietiek, lai skola spētu visus nodrošināt ar mācību līdzekļiem, tāpat lielākā daļa jāiegādājas vecākiem. Skolu bibliotēkās esošās grāmatas pirmām kārtām pienākas bērniem no mazturīgām ģimenēm. Kā “Latvijas Vēstnesim” stāsta Izglītības satura un eksaminācijas centra (ISEC) direktors Māris Krastiņš, izglītības un zinātnes ministrs Juris Radzevičs ir panācis, ka šā gada budžeta grozījumos skolām mācību grāmatu iegādei papildus tiks atvēlēts miljons latu. Jautāts, cik iznāk vienam skolēnam, M. Krastiņš atbild, ka apmēram trīs lati un četrdesmit santīmi. Taču, piemēram, mācību grāmatas svešvalodām maksā līdz pat pieciem latiem.
Visas mācību grāmatas vērtē ISEC
Mācību literatūras izdevniecība ir
plaukstošs bizness, katru gadu parādās aizvien jaunas grāmatas.
Un tieši skolotājs ir tas, kas izvēlas, pēc kuras grāmatas viņa
skolēni mācīsies. Vienīgais, ar ko mācību literatūras izdevējiem
jārēķinās – ja viņi vēlas, lai viņu izdotos mācību līdzekļus
skolu bibliotēkas iegādātos par valsts līdzekļiem, tajās jābūt
grifam jeb Izglītības un zinātnes ministrijas atzinumam, ka tās
atbilst apstiprinātajam valsts standartam konkrētā
priekšmetā.
Ir bijuši gadījumi, kad mācību grāmata nav grifu saņēmusi. ISEC
pārstāvis atzīst, ka tā ir viena desmitā daļa no visām mācību
grāmatām. Taču visbiežāk, ja ir kādas neatbilstības vai
papildinājumi, grāmata tiek atdota izdevējiem, kas to tālāk nodod
autoram vai autoru kolektīvam, kas strādā ar grāmatu tikmēr,
kamēr ISEC to apstiprina.
Jautāts, vai nepastāv korupcijas iespējas, jo neapstiprinātai
grāmatai peļņa būs daudz mazāka, varbūt to nepirks vispār, centra
pārstāvis atbild noraidoši, jo vērtēšanas sistēma ir pārāk
caurskatāma. Katrai mācību grāmatai ir divi recenzenti: viens –
augstskolu pasniedzējs, otrs – praktizējošs pedagogs. Ja viedokļi
atšķiras, ir izstrādāta īpaša kārtība, kā tomēr grāmatu
izvērtēt.
Standartu izstrādē piedalās skolotāji un pasniedzēji
Saskaņā ar Vispārējās izglītības
likumu Ministru kabinets apstiprina vispārējos izglītības
standartus. Mācību priekšmetu standarti tiek izstrādāti un
apstiprināti ISEC. Lai izstrādātu mācību priekšmeta standartu,
vispirms tiek veidota darba grupa, kurā piedalās konkrētā
priekšmeta pedagogi un augstskolu mācībspēki. Darba grupas
izstrādātos variantus izskata konsultatīvā padome, kurā bez
skolotājiem un augstskolu pasniedzējiem ietilpst arī izglītības
pārvalžu un ISEC pārstāvji.
M. Krastiņš prognozē, ka arī turpmāk šie konkrētie standarti
Eiropas Savienības dalībvalstīs būs atšķirīgi un nekādas
direktīvas tos neregulēs. Kopēji gan jau šobrīd ir visas
izglītības sistēmas mērķi. Piemēram, samazināt atšķirības starp
zēnu un meiteņu sekmju līmeni, veicināt informācijas sabiedrības
izveidošanos, palielinot skolā apgūstamās datorprasmes, utt.
Vienoti mācību standarti nav iespējami arī tādēļ, ka dalībvalstīs
ir atšķirīgs katram priekšmetam atvēlēto stundu skaits. Eiropā ir
valstis, kur ir obligāta vidējā izglītība, un valstis, arī
Latvija, kur obligāta tikai pamatizglītība.
ISEC speciālisti, protams, seko līdzi un pārzina mācību
priekšmetu standartus citās Eiropas valstīs. Atsevišķas lietas
tiek arī pārņemtas, lai gan ļoti uzmanīgi, jo, kā jau minēts,
atšķirīgas ir pašas izglītības sistēmas.
Jautāts, cik ilgu laiku darbojas izstrādātais standarts, M.
Krastiņš atbild, ka šobrīd tiek gatavots trešais standarts, kas
2005.gadā tiks ieviests visās Latvijas pamatskolās. Un normāla
prakse ir tā, ka esošais standarts tiek nemitīgi papildināts, bet
netiek mainīti pamatdokumenti. Latvijā standarti ir mainījušies
tādēļ, ka pēc neatkarības atgūšanas pagājuši vien 14 gadi un līdz
ar to nav lielas pieredzes šādu dokumentu izstrādē.
M. Krastiņš stāsta, ka ISEC ļoti cieši sadarbojas ar mācību
literatūras izdevējiem. Šā gada sākumā izveidota konsultatīvā
padome, kurā piedalās arī izdevēju pārstāvji, lai pie apaļā galda
pārrunātu tos jautājumus, kas skar mācību literatūras
izdošanu.
Arī vecākiem jāpiedalās mācību literatūras saraksta veidošanā
Lai atvieglotu dzīvi vecākiem,
ministrija izdevusi instrukciju, ka katrai skolai ir pienākums
līdz mācību gada beigām informēt vecākus, kādas mācību grāmatas
būs nepieciešamas nākamajā gadā. Tā ka augusta beigās un
septembra sākumā garās rindas pēc mācību grāmatām ir pašu vecāku
kavēšanās dēļ. Apgāda “Zvaigzne” galvenā redaktore Ilze Briģe
stāsta, ka mācību grāmatas ir nopērkamas visu gadu, vecākiem nav
jāgaida rudens sākums. “Zvaigznei” ir 14 veikali visā Latvijā, kā
arī sadarbības līgumi ar grāmatu veikaliem visā Latvijā, tā ka
lauku skolēnu vecākiem nav jāmēro ceļš uz Rīgu pēc apgāda
izdotajām mācību grāmatām. I. Briģe arī uzsver, ka Latvijā cena
mācību grāmatām ir zemākā visā Baltijā. Ne velti no apgāda
izdotajām grāmatām 60% ir cita veida literatūra un tikai 40% –
mācību. Instrukcija noteic, ka skolai ir jāizstrādā saraksts ar
izmantojamo mācību literatūru katrā priekšmetā katrai klasei trim
gadiem. Saraksts jāapstiprina skolas padomei, kurā noteikti jābūt
vecāku pārstāvjiem. Izmaiņas tajā drīkst izdarīt tikai reizi gadā
– pirms mācību gada sākuma. Tā ir garantija, ka gada vidū netiks
mainīti mācību līdzekļi un vecākiem nebūs papildu izdevumu.
M. Krastiņš gan skumji atzina, ka vēl ilgi valsts dotācija nebūs
tik liela, lai skolu bibliotēkas varētu iegādāties divus mācību
grāmatu komplektus un skolēniem nebūtu jāpārnēsā uz muguras
nevajadzīgi smagumi. Pagaidām šādas ērtības saviem bērniem var
nodrošināt tikai maksātspējīgie vecāki.
Rūta Kesnere, “LV”