Kā baltkrievi jūtas Latvijā
Šajā pavasarī Latvijas Universitātes Filozofijas un socioloģijas institūts rīkoja vairākas aptaujas par kopīgu tēmu “Mainīgās identitātes: etnisko grupu mobilizēšanās un sabiedrības etniskās struktūras izmaiņu ietekme uz sabiedrības integrāciju”. Savu skatījumu par minēto problēmu esam aicinājuši izteikt astrofiziķi Natāliju Cimahoviču, kura darbojas arī baltkrievu kultūras biedrībā “Svitanak” (“Rītausma”).
Esmu vēl pirms ulmaņlaikiem Rīgā
dzimusi baltkrieviete, guvusi valstisko audzināšanu latviešu
skolā un pieredzējusi visas te pāri gājušās varu maiņas.
Vēsturiskais skatījums palīdz izprast mūsdienu problēmas.
Pašreizējās šķietami etniskās nesaskaņas īstenībā ir dažādu
valstiskumu sadursme. Diskusijas par valodu lietošanu aizsedz
pamatproblēmu par pamatiedzīvotāju un pēdējā laika ienācēju
savstarpējām attiecībām.
Man Latvija ir ne vien dzimtene, bet arī tēvu zeme. Mans tēvs ir
cēlies no senas Krāslavas Daugavas zvejnieku dzimtas, bet māte
nāk no Daugavpils novada dzelzceļniekiem. Mani vecāki ienāca Rīgā
pagājušā gadsimta 20.gadu sākumā, līdz ar to viņu dzīve
attīstījās jau latviskā vidē, apgūstot latviešu valodu un
tradīcijas. Es mācījos latviešu skolā, kur bija arī daudzu citu
tautību bērni – vācieši, ebreji, turki. Dokumentos mums bija
rakstīta etniskā piederība, bet mēs visi jutāmies kā viena saime,
savā starpā arī ārpus skolas runājām latviski. Mēs apzinājāmies
sevi kā Latvijas pilsoņi. Un šās paaudzes pārstāvji arī tagad
jūtas kā Latvijas pilsoņi. Etniskā apziņa mums ir sekundārs
jautājums. Mūsu mentalitātē dominē Latvijas brīvvalsts garīgās
vērtības, kultūra un paradumi.
Gluži citādi jūtas padomju varas laikā te iepludinātie dažādu
tautību pārstāvji, kuri būtībā veido dažādu tautību mehānisku
sajaukumu – padomju tautu. Tāpēc socioloģiskās aptaujas, kas
aplūko tikai etniskās attiecības, ir vienpusīgas ne vien skarto
problēmu ziņā, bet arī pēc respondentu izvēles.
Gluži citādi jūtas arī padomju varas laikā iepludinātie
baltkrievi. Vairākus gadu desmitus, jau kopš revolūcijas, Padomju
Savienībā tika speciāli veidota padomju tauta. Dažādo tautību
etniskais apzinīgums tika nežēlīgi apzīmogots par kaitīgu
nacionālismu un pēc iespējas represēts. Raksturīgs piemērs te ir
Rietumbaltkrievija, kas līdz Otrajam pasaules karam ietilpa
Polijas sastāvā. Kad šo teritoriju iekļāva Padomju Savienībā,
liela uzmanība tika pievērsta “kaitīgās” Rietumu ideoloģijas
ravēšanai no iedzīvotāju apziņas. Baltkrievijas austrumu rajonos
plaši izvērsās rusifikācija, īpaši jauniešu vidū. Jaunās varas
iestādes realizēja tautu sajaukšanas politiku: vietējos
iedzīvotājus nelabprāt pieņēma darbā pat par vienkāršiem
strādniekiem, bet viņu vietā ieveda citu Padomju Savienības
apgabalu darbaspēku.
Tādā kārtā tika veidots mobils cilvēku slānis bez cieņas pret
savām un citu tautu etniskajām vērtībām. Ar šiem ļaudīm varēja
viegli manipulēt, apsolot ekonomiskus labumus un jebkuru
neapmierinātību vēršot pret iedomātiem “tautas ienaidniekiem”.
Personām, kas pēc 1945.gada sāka masveidīgi ieplūst Latvijā, tika
piešķirtas dažādas ekonomiskas privilēģijas un potēta pārākuma
apziņa pār vietējiem iedzīvotājiem.
Tā Latvijā satikās divi iedzīvotāju slāņi: pamatiedzīvotāji – ar
Latvijas pilsonības apziņu un tradīcijām; un ienācēji – ar
padomju cilvēka pārākuma apziņu. Šīs apziņas pamatlīnijas
eksistēja neatkarīgi no etniskajām saknēm un ir saglabājušās līdz
pat mūsdienām no paaudzes paaudzē. Tāpēc ienācēji kā spaidu
uzskata aicinājumu mācīties latviešu valodu, naturalizēties,
piedalīties kopīgos pasākumos ar latviešiem. Viņi nejūtas savās
mājās. Turpretī vietējie te jūtas mājās neatkarīgi no etniskās
piederības. Tas attiecas arī uz baltkrieviem. Latvijas
pamatiedzīvotāji un ienācēju inteliģentākā daļa izprot
vēsturiskos procesus, bet šeit iemitinātie padomju tautas
pārstāvji nejūtas kā savās mājās. Viņi arī daļēji aizmirsuši savu
dzimto valodu, ir emocionāli vāji saistīti ar baltkrievu etnisko
kultūru, maz piedalās baltkrievu biedrības pasākumos.
Taču dažādu tautību sekmīga integrācija ir iespējama, tikai
pamatojoties attīstītā etniskajā kultūrā, šo kultūru
mijiedarbībā. Kā pozitīvu piemēru te var minēt mākslinieku
V.Ceļešu. Nācis no Rietumbaltkrievijas, viņš saprot latviešu
problēmas. Jau pirmajā dienā viņš iegādājās latviešu valodas
vārdnīcu un apguva latviešu valodu pašmācības ceļā, neprasot
nekādu palīdzību. Viņš arī allaž saka: “Es neesmu
“krievvalodīgais”, man ir sava valoda, un es cienu Latvijas
valsti.” Savulaik viņš vadījis Rīgas Baltkrievu pamatskolu un ir
pārliecināts, ka pilsonības apziņa veidojama vispirms jau skolā.
Visu mūžu Latvijā dzīvoja baltkrievu dzejnieks Pjotrs Masaļskis
(1905–1985). Viņš garīgi jutās latviešu kultūrai tik tuvs, ka
spēja ar mīlestību pārlikt baltkrievu valodā veselu latvju dainu
krājumu.
Turpretī kreiso partiju sakūdītie tā saukto krievvalodīgo skolu
bērni pilda politisku pasūtījumu, vienlaikus atraujot sevi no
latviešu kultūras un pretī saņemot vēsturē aizejošu
ideoloģiju.
Runājot par sevi, par savu vietu Latvijā, gribu atgādināt Raiņa
dzejas rindas: “Mums visiem vienas sāpes un vienas cerības. Kad
es jums manas sūdzu, jūs dzirdat savējās.” Jo mūsu garīgās
struktūras pamatā ir Latvijas brīvvalstī iegūtās vērtības.
Natālija Cimahoviča,
astrofiziķe