Radošā foto konfrontācija
Vidusjūras fotomākslinieki Latvijā
Jau vairāk nekā desmit gadu turpinās Latvijas un Francijas kultūras sadarbības projekts “Interpretācija & Konfrontācija” – Latvijas un Provansas reģiona fotomākslinieku izstāžu apmaiņa. Tomēr nekad vēl Latvijā nav bijis tik daudz franču fotogrāfu kā pašlaik. Viņi atveduši uz Latviju darbus sešām izstādēm. Tie ir gan vairāk vai mazāk dokumentāli, gan mākslas foto žanram piederīgi.
Franču fotomāksliniece Žoela Elīza Kornu;
Franču mākslinieks Klods Anjēzs un Latvijas Fotogrāfijas
muzeja direktors Vilnis Auziņš Foto: Evelīna Salceviča |
Mencendorfa namā skatāmās izstādes
tēma ir “Pilsēta. Laika arheoloģija” kur redzami atpazīstamu
pilsētu vaibsti un portreti – Brīvības statuja, vēl nesagrautie
Dvīņu torņi un citi debesskrāpji Ņujorkā, Ņevas krasti
Sanktpēterburgā, Vīnes ielas un pilis. Taču ir arī lielu un mazu
pilsētu vīzijas, arī “Lidojoša pilsēta”. Kloda Anjēza Venēcijas
atspīdumi ūdeņos, stiklā un spoguļos fascinē ar maskām, statujām,
bet visvairāk – ar piesātinātajām krāsām.
Vecrīgas galerijā “Carousell” izstādē “Uzplaiksnījumi” atkal
valdzina Kloda Anjēza pasteļtoņu “Venēcija”, Marka Selerjē
Marseļa un fotogrāfijai neraksturīgā faktūra Žerāra Berna darbā
“Jūtīgās virsmas”.
Franču fotomāksliniece Žoela Elīza
Kornu rādās apmulsusi daudzpusīgās realitātes priekšā. Viņa
cenšas pārvarēt mirkļa un skatpunkta nejaušību, tvert mainību, un
viņas ainavas iznāk daudzplākšņainas un daudzšķautņainas. Vienā
attēlā ieraugāmas divu, triju, pat piecu, sešu ainavu aprises.
Varbūt vēl vairāk – tas jau atkarīgs no skatītāja. Šie atspulgi
ar nosaukumu “Ainavu ēnas” eksponēti Latvijas Fotogrāfijas muzeja
salonā.
Šā paša muzeja fotogalerijā ieraugām Rīgu franču fotomākslinieku
skatījumā. Tie ir franču mākslinieku iespaidi pirmajā Rīgas
apmeklējumā 1996. gadā. Attēli ir kontrastaini, izteikti
melnbalti, bez pelēkām pārejām, grafiski. Trotuāri, bruģis, žogi,
durvis, logu rāmji un tilti veido ritmus un akcentus, debesis un
ūdeņi – noskaņas.
Pilsētu portretos ir arī cilvēki – parasti kā neliels akcents
lielā laukumā – mazas figūriņas līdzās milzīgām kolonnām, mazs
bērns pie platas upes vai arī kā krāsaini vai lineāri akcenti un
sabalsojumi.
13. augustā franču fotogrāfi devās uz Pedvāli, lai piedalītos
radošajā darbnīcā “Slēpti attēli”, kur, cerams, radīsies pirmās
iestrādes nākotnes fotoprojektiem, bet Sabiles sinagogā tajā pašā
dienā atklāja Dienvidfrancijas fotomākslinieku izstādi “Zeme.
Skats no Provansas puses”. Kultūras sadarbības projekta 2004.
gada pēdējais pasākums notiks Viesītes kultūras pilī 27. augustā,
kur tiks atklāta izstāde “Atkailināšana”.
Evelīna Salceviča