“airBaltic”: pirmais pusgads bijis veiksmīgs
Latvijas aviosatiksme 2004.gadā piedzīvojusi vēl nebijušus izaugsmes tempus un jaunievedumus. Pēc valsts pievienošanās Eiropas Savienībai strauji palielinājusies gan ārvalstu tūristu, gan aviosabiedrību interese par Latvijas un Rīgas tūrisma piedāvājumiem un biznesa iespējām. Taču, neraugoties uz sīvo konkurenci, šogad labi klājies arī Latvijas nacionālajai aviosabiedrībai “airBaltic”.
Akciju sabiedrības “airBaltic”
prezidents Bertolts Fliks atzina, ka šā gada pirmie seši mēneši
kompānijai bijuši nepieredzēti interesanti un intensīvi. Šajā
laika periodā “airBaltic” pārvadājusi 235 695 pasažierus, par 57
procentiem pārsniedzot pērnā gada attiecīgā perioda rādītājus.
Aviosabiedrības apgrozījums šā gada pirmajā pusgadā bija 21,6
miljoni latu, kas ir par 37 procentiem vairāk nekā pērnā gada
pirmajos sešos mēnešos, bet 2004.gada pirmās puses peļņa bijusi
3,3 miljoni latu. Kā zināms, a/s “airBaltic” kontrolpakete – 52,6
procenti akciju – pieder Latvijas valstij, bet 47,2 procenti –
kompānijai “SAS AB”.
B.Fliks norādīja, ka “airBaltic” attīstība ir cieši saistīta ar
lidostas “Rīga” attīstības tempiem un tendencēm. Taču
aviosabiedrības vadība ir gandarīta arī par šogad sperto nozīmīgo
soli uzņēmuma darbības paplašināšanā – jaunas bāzes atklāšanu
Viļņā. B.Fliks uzsvēra, ka “airBaltic” ir pirmā nacionālā
aviokompānija, kas, izmantojot tirgus liberalizāciju, izveidojusi
bāzi citā valstī, un atzīmēja, ka bāzes darbības rezultāti jau
šobrīd ir ārkārtīgi labi – no Viļņas tiek pārvadāti apmēram 20
procenti “airBaltic” pasažieru. B.Fliks prognozēja, ka nākotnē
“airBaltic” Viļņas bāzes darbības mērogi varētu tuvoties uzņēmuma
darbības rādītājiem Rīgā. Būtiska atšķirība varētu būt vienīgi
maršrutu izvēles politikā – no Rīgas aviosabiedrības lidaparāti
kursē arī pa komerciāli mazāk izdevīgiem maršrutiem, bet Viļņas
bāzei paredzēts izvēlēt tikai maršrutus ar augstu
rentabilitāti.
B.Fliks pastāstīja, ka uzņēmums pārtrauks lidojumus uz Varšavu
maršruta neapmierinošo finansiālo rezultātu dēļ. Viņš izteica
pieņēmumu, ka situācijā vainīgs Polijas tirgus konservatīvisms –
zemās biļešu cenas izraisa potenciālo pasažieru neuzticību.
B.Fliks gan izteica cerību, ka ar laiku šī attieksme mainīsies,
un uzsvēra, ka kompānijas plānos nav paredzēta maršruta
neatgriezeniska slēgšana. Tomēr nākotnē, atzina B.Fliks, kāda
maršruta slēgšana ir iespējama.
“airBaltic” prezidents sacīja, ka citu aviosabiedrību ienākšana
Latvijas tirgū nav būtiski ietekmējusi nacionālās aviokompānijas
biļešu rezervācijas rādītājus. B.Fliks arī pauda skepsi attiecībā
uz dažu konkurējošo kompāniju paziņojumiem par iespējamiem
turpmākiem bezmaksas lidojumiem. Šādi lidojumi būtu iespējami, ja
to izmaksas segtu ieinteresētās viesnīcas. Taču tādējādi
lidojumus nevarētu dēvēt par bezmaksas pakalpojumiem, jo, kā
paskaidroja B.Fliks, lidojums ir ļoti dārgs pakalpojums un kādam
tas neizbēgami jāapmaksā.
B.Fliks norādīja: kaut gan visus tirgus un finanšu faktorus
prognozēt būtu grūti, “airBaltic” šā gada darbībai paredzami ļoti
pozitīvi rezultāti. Šogad jau atklāti deviņi jauni tiešie
maršruti, bet šā gada otrajā pusgadā plānots atklāt vēl piecus.
Paredzēts arī aviosabiedrības floti papildināt ar divām “Boeing
737 – 500” tipa lidmašīnām.
Juris Bārtulis, “LV”
“airBaltic” tirgus daļa lidostā “Rīga” |