Valsts atbalstam jāatspoguļojas iedzīvotāju maciņos
Pasažieru autopārvadātājiem noteikti būtu nepieciešams valsts atbalsts, taču jādiskutē par veidiem, kā panākt, lai valsts atbalsts patiešām tiktu sniegts pārvadājumiem nerentablos maršrutos, uzskata finanšu ministrs Oskars Spurdziņš. Tāpat valdībai jārēķinās ar budžeta iespējām un papildu līdzekļu pieprasījumiem, ko izteikuši visu nozaru pārstāvji.
Kā “Latvijas Vēstnesi” informēja
Finanšu ministrijas (FM) preses sekretāre Baiba Melnace, ministrs
vakar, 18.augustā, tikās ar Latvijas Pasažieru autopārvadātāju
asociācijas vadību, lai pārrunātu nozarei aktuālos finanšu
jautājumus – pievienotās vērtības nodokļa (PVN) pazeminātās
likmes iespējamo piemērošanu pasažieru pārvadājumiem un valsts
budžeta dotācijas šim pakalpojumu veidam.
Jautājumā par PVN pazeminātās likmes piemērošanu nepieciešama
detalizētāka diskusija Ministru kabinetā, uzskata finanšu
ministrs. Turklāt šajā diskusijā konceptuāli jālemj, iespējams,
par otras pazeminātās likmes ieviešanu, piemēram, 9% apmērā. Pēc
Latvijas Pasažieru autopārvadātāju asociācijas datiem, šīs
nozares uzņēmumiem PVN priekšnodoklis ir vidēji 11%, tādēļ,
nosakot tiem 5% PVN likmi, valsts sniegtu dubultu atbalstu – gan
nodokli nesaņemot, gan arī maksājot atpakaļ kā priekšnodokli.
Asociācija konceptuāli neiebilstu arī pret ideju pārvadājumiem
noteikt 9% PVN likmi, jo arī tas sniegtu ievērojamu atbalstu
nozares uzņēmumiem.
Tomēr, kā sarunā ar “Latvijas Vēstnesi” atzina Latvijas Pasažieru
autopārvadātāju asociācijas izpilddirektors Edvīns Šadeiko,
autopārvadātāju prasība attiecībā uz 5% PVN likmi paliek spēkā.
Viņš kopumā pozitīvi novērtēja tikšanos ar ministru, kuras laikā
abas puses izteikušas savu viedokli, un pauda cerību, ka tiks
rasts visiem pieņemams risinājums.
O.Spurdziņš norādīja, ka jautājumu par PVN pazeminātās likmes
piemērošanu valdībā izskatīs, ņemot vērā nozares pārstāvju
sniegto informāciju. “Taču vienlaikus mums jārunā ne vien par
valsts atbalstu pārvadātājiem, bet arī par šī atbalsta
efektivitāti un konkrētu mērķu sasniegšanu. Manuprāt, ir būtiski,
lai valsts dotācijas sasniegtu tieši nerentablos maršrutus un
reģionus ar mazāko pasažieru maksātspēju,” uzsvēra
ministrs.
Svarīgs jautājums arī – ko dos valsts atbalsts, piemēram,
pazeminātā PVN likme. Lai gan pārvadātāju pārstāvji atzīst, ka
valsts atbalsts nodrošinās lēnāku pārvadājumu tarifu kāpumu,
O.Spurdziņš atgādināja, ka Latvijā diemžēl ir arī pretēja
pieredze, proti, samazinot PVN likmi no 9% uz 5%, preču un
pakalpojumu cenas nesamazinājās, bet pakalpojumu sniedzēji un
preču ražotāji savus ienākumus palielināja. Tātad šajos gadījumos
“valsts atbalsts pozitīvi neatspoguļojās iedzīvotāju maciņos. Es
gribu būt drošs, ka atbalsts pasažieru pārvadātājiem neveidos
līdzīgu situāciju,” sacīja finanšu ministrs.
Lielākajā daļā Eiropas valstu PVN likmes pasažieru pārvadājumiem
ir ievērojami zemākas nekā Latvijā. Kā “Latvijas Vēstnesis”
uzzināja Satiksmes ministrijā, Luksemburgā tā ir tikai 3%,
Spānijā, Grieķijā un Itālijā – 4%, Īrijā – 4,3%, Zviedrijā – 6%,
Vācijā – 7%, Somijā – 8%. Arī kaimiņvalstī Lietuvā šim
pakalpojumu veidam noteikta zema – 5% PVN likme, Igaunijā gan tā
ir 18%.
Šā gada valsts budžetā regulārajiem pasažieru autopārvadājumiem
paredzētas dotācijas 10,1 miljons latu, bet par dotāciju apjomu
2005.gadam, pēc O.Spurdziņa teiktā, viņš spriedīs, tiekoties ar
Satiksmes ministrijas vadību un runājot par nākamā gada
finansējumu satiksmes nozarei kopumā.
E.Šadeiko uzskata, ka sakarā ar degvielas cenu pieaugumu un
vispārējā inflācijas līmeņa celšanos dotācijas nozarei nākamgad
noteikti jāpalielina. Viņaprāt, šim pieaugumam vajadzētu būt
vismaz četri vai pieci miljoni latu. Autobusu vidējais vecums ir
12 gadu, un to remontam nepieciešamās izmaksas sasniedz vairākus
tūkstošus latu.
Gita Kronberga, “LV”