Kādus grožus liksim ūdens braucējiem
“Eiropas prakse liecina, ka kuģošanas satiksme ir vēl bīstamāka nekā ceļu satiksme, tādēļ tai jābūt perfekti sakārtotai likumdošanas ziņā un kontrolētai. Mums likumdošana nav sakārtota,” teic Rīgas Galvenās policijas pārvaldes kārtības policijas pārvaldes patruļpolicijas vienības komandiera vietnieks Edmunds Zivtiņš, ieskicēdams ar ūdensmotocikliem (viena no mazizmēra kuģošanas līdzekļu veidiem) saistīto problēmu cēloņus. Tas savukārt daļā šādas sportiskas un visnotaļ apsveicamas atpūtas piekritēju veicina visatļautības apziņu. Kopš ūdensmotociklu triumfa gājiena pirmsākumiem Latvijā pagājis ne viens vien gads un to skaits krietni audzis. Iedibinātas arī spēcīgas sporta sacensību tradīcijas. Taču šoreiz par ūdensmoča vietu publiskajā telpā un likuma instrumentiem, kas to regulē.
Viens no priekšnoteikumiem, lai sēstos uz ūdensmotocikla, ir glābšanas veste Foto: Aigars Jansons, A.F.I. |
Ūdens motoru skaits
Pēc Ministru kabineta noteikumiem Nr.766 “Mazizmēra kuģošanas līdzekļu reģistrācijas noteikumi” (publicēti “LV” 08.01.2004), kas izdoti saskaņā ar Jūras kodeksa 8.panta 3.daļu (publicēts “LV” 29.05.2003), ūdensmotocikls ir kuģošanas līdzeklis ar mehānisko dzinēju, kurš paredzēts braukšanai vadītājam vai vadītājam un vienam vai vairākiem pasažieriem, sēžot vai stāvot uz tā. Tajos noteikts, ka ūdensmotociklus reģistrē Ceļu satiksmes drošības direkcija (CSDD). Cik īsti Latvijā ir ūdensmotociklu? No februāra, kad Ceļu satiksmes drošības direkcija (CSDD) pārņēma mazizmēra kuģošanas līdzekļu reģistrācijas funkciju, līdz augusta vidum reģistrēti 389 ūdensmotocikli. CSDD iedzīvotājiem jāreģistrē ne tikai jauniegūtie ūdens spēkrati, bet jāpārreģistrē arī tie, kas savulaik jau bija reģistrēti citur. Termiņš pagarināts līdz šā gada beigām. Tātad pagaidām, visticamāk, uzskaitīti ne visi, jo ne viens vien ūdens rumaka īpašnieks, iespējams, pārreģistrāciju atstājis uz pēdējo brīdi. Savukārt tas, kura institūcija turpmāk mazizmēra kuģošanas līdzekļu vadītājiem, tātad arī ūdensmotociklistiem, izsniegs vadītāja apliecības un kādas būs prasības, lai sekmīgi nokārtotu eksāmenu, nav zināms, norāda CSDD. Pieļaujams, nākotnē apliecību izsniegšana tomēr varētu būt CSDD funkcija, jo tas paredzēts Satiksmes ministrijas Jūrniecības departamenta izstrādātajā noteikumu projektā “Kuģošanas noteikumi Latvijas iekšējos ūdeņos”. Par apmācību gan šobrīd esot maz skaidrības. Kā teic CSDD sabiedrisko attiecību speciāliste Džoanna Eglīte, pagaidām apliecības neizsniedz pilnīgi neviena institūcija.
Kur slēpjas pārgalvības atslēga
Dažu ūdensmotociklistu
nedisciplinētība izpaužas ne tikai vietās, kur nav stingra
kontroles mehānisma, bet arī oficiālajās peldvietās. Kā piemēru
var minēt situāciju sešās Jūrmalas pludmales glābšanas stacijās –
Bulduros, Mellužos, Majoros, Kauguros, Jaunķemeros, kā arī
Lielupē. “Kopumā vērtējot, ūdensmotociklisti ir diezgan agresīvi,
lai gan pēdējos gados jūtama tendence situācijai uzlaboties,”
teic Jūrmalas pilsētas ātrās palīdzības vadītājs Imants
Ostrovskis, piebilstot, ka tas notiek, pateicoties
profilaktiskajam darbam.
Ar ūdensmotocikliem vizināties peldu zonā ir stingri aizliegts.
Kāpēc – pašsaprotami. Taču ne visiem. “Pludmales patruļa” jūrmalā
noķērusi vairākus desmitus ūdensmotociklu vadītāju, kas
vizinājušies peldvietās. Un tas ir pludmalēs, kur noteiktās
vietās ierīkotas speciālas nožogotas ūdensmotociklu iebrauktuves
un kur norādīts, ka braukt drīkst tikai noteiktā attālumā no
krasta, lai neapdraudētu peldētājus.
Šovasar līdz augusta sākumam minēto glābšanas staciju zonās ar
ūdensmotocikliem nepatikšanās bija iekūlušies gandrīz sešdesmit
braucēju, tostarp astoņi bērni. Diemžēl Lielupē kādai sievietei
ļoti nelaimējās un viņa salauza mugurkaulu. Divas jaunietes bija
iestrēgušas Babītes ezera purvainē. Pēc ilgas meklēšanas glābēji
viņas atrada un palīdzēja nokļūt krastā.
Jūrmalā glābēju modrā acs pasargā gan pašus braucējus, gan citus
pludmales apmeklētājus no varbūtējām pārgalvību sekām, bet
daudzviet viss ir pašu ūdensmotociklistu un atpūtnieku rokās.
Piemēram, Kurzemes puses piekrastē un arī Rīgas līcī nav retas
reizes, kad vienu un otru izpratne par pieļaujamo krasi atšķiras.
35 gadus vecā Sigita, kas pērn atvaļinājumu pavadīja Bērzciemā,
min šādu gadījumu: “Bija silta pievakare un pludmalē daudz ļaužu.
Piebrauca mašīna. Kāda kompānija bija ieradusies ar ūdensmoci.
Dažs vizinājās. Sākumā vēl nekas, bet pēc tam mocis traucās pat
starp pirmo un otro sēkli. Situācija izvērsās absurda. Atpūtnieki
pret notiekošo skaļi neiebilda, negribēja varbūt riskēt ar asu
vārda pārmaiņu un bojāt sev atpūtu, bet ātri “evakuēja” bērnus no
ūdens. Galu galā neizturēju un gāju runāties. Kompānija šķita
saprotoša, tikai viens no viņiem – tas, kurš vizinājās tik tuvu
krastam, – ne. Nonāca līdz tam, ka otrreiz biju spiesta aizrādīt.
Piezvanīju arī policijai, bet, kā tas viss beidzās,
negaidīju.”
Striktākas prasības tiem, kas uz ūdens
RGPP Kārtības policijas
patruļpolicijas struktūrvienība, kas nodarbojas ar noteikumu
ievērošanas kontroli uz ūdens Rīgā, ikdienā saskaras ar
likumdošanas nepilnību radītajām sekām. “Situācija ir zem katras
kritikas,” raksturojot notiekošo, teic E.Zivtiņš. “Ja runājam
konkrēti par ūdensmotociklistiem, nevis kopumā par peldlīdzekļu
vadītājiem, daļa no viņiem ir pārņemti ar visatļautības apziņu.
Pārgalvība un pašpārliecinātība par savām spējām iet roku rokā,
lai gan dažs labs vispār nejēdz braukt. Un mums pat nav īsti
tiesiska pamata iejaukties.”
Policijas skatījumā, uz ūdeņiem sistēma būtu jāsakārto vēl
stingrāk nekā ceļu satiksmē, jo, kā liecina Eiropas prakse,
kuģošana, runājot par mazizmēra peldlīdzekļiem, ir vēl bīstamāka.
“Šogad uzrakstījām savus priekšlikumus Satiksmes ministrijai, lai
novērstu robus likumdošanā. Tos noraidīja. Tagad situāciju
risinām ar Valsts policijas vadības starpniecību, tas ir, nule
sagatavota vēstule ar priekšlikumiem Satiksmes ministrijai,”
skaidro patruļpolicijas vienības komandiera vietnieks. Lūgts
minēt būtiskākos no priekšlikumiem, E.Zivtiņš kā pirmo min
aizliegumu vadīt peldlīdzekli alkoholisko, psihotropo vai
narkotisko vielu reibumā. Tas ir, uz ceļa pie transportlīdzekļa
stūres vēl drīkst atrasties, ja ir līdz 0,5 promilēm, savukārt uz
ūdens nulles robeža nedrīkst būt pārsniegta. Kā otru būtiskāko
viņš min ātruma ierobežojumu. Šobrīd jau esot atsevišķas vietas,
kur noteikts ierobežojums, tajā pašā laikā paliek neatbildēti
jautājumi, kā veikt ātruma kontroli un kāds varētu būt sods par
pārkāpumu.
Pašreiz pienākumi un tiesības ūdens atpūtas cienītājiem nav
līdzsvarā, uzskata policists. Par pirmajiem runājot, jāmin, ka
šobrīd ir noteikts, kādiem jābūt dokumentiem un kādam jābūt
aprīkojumam. Piemēram, glābšanas vestes. Administratīvo pārkāpumu
kodeksā paredzēts sods, ja tās nav. Šis ir pārkāpums, kas apdraud
pašu braucēju. E.Zivtiņš izstāsta traģisku piemēru: “Pērn kāds
ūdensmotociklists pārvietojās bez glābšanas vestes. Vadītāja
apliecība un pārējie nepieciešamie dokumenti tam bija. Aizrādījām
un likām braukt malā. Braucējs piekrita un devās krastā. Pēc
kādas stundas saņēmām izsaukumu – noslīcis kāds
ūdensmotociklists. Izrādās, tas bija tas pats braucējs, kurš
nebija ņēmis vērā aizrādījumu un turpinājis braukāšanu bez
vestes. Garāmbraucošas motorlaivas radīto viļņu dēļ
ūdensmotocikls palēcās, apkrita otrādi un uzkrita virsū
vadītājam, kurš zaudēja samaņu. Būtu veste, cilvēks paliktu virs
ūdens un nenoslīktu.”
Minētās policijas struktūrvienības rīcībā ir divi kuteri,
motorlaiva, rācijas un citas palīgierīces, lai veiktu kontroles
darbus uz ūdens. Taču skaidrs, ka visur vienlaikus tie nespēj
atrasties. Biežāk kontrolētās vietas ir Daugavas grīva, Ķīšezers,
Buļļupe. Turklāt darba pilnas rokas sagādā arī peldētāji, jo, kā
teic E.Zivtiņš, siltajā laikā teju nepārtraukti nākas patrulēt
posmā starp Vanšu un Salu tiltu, jo tos īpaši iecienījuši
trakgalvji, lai lēktu ūdenī. Tikpat “populārs” ir vecais Juglas
dzelzceļa tilts.
***
Mēģinot izzināt, cik precīzi ir
definētas ūdensmotociklistu tiesības, pienākumi un atbildība,
kļuva skaidrs, ka nekas nav skaidrs. Drošības normas, lai
nenodarītu gauži sev vai citiem, ir katra ūdensmotociklista brīva
interpretācija. Atziņa, ka šajā jomā ir ne viena vien nepilnība,
izskanēja no visu mutēm. Arī Satiksmes ministrijas Sabiedrisko
attiecību nodaļā, norādot, ka izstrādāt pilnīgākas prasības un
iniciēt izmaiņas likumdošanā vajadzētu būt CSDD kompetencē.
Savukārt CSDD par to pauda izbrīnu.
Taču viss jau kādreiz tiek sakārtots, un pienāks laiks arī
ūdensmotocikliem. Un cerams, ka neatkārtosies Latvijā tik bēdīgi
slavenā prakse, ka pie konkrētu lietu sakārtošanas ķeramies vien
tad, kad nelaime jau notikusi.
Ilze Apine, “LV”