Mainīgi nemainīgā Pekina
Dienās, kad Ķīna atzīmē savu reformu tēva Dena Sjaopina simto gadskārtu, plašsaziņas līdzekļi, visai atšķirīgi vērtējot Ķīnas jaunākās vēstures faktus un politisko virzību, vienprātīgi atzīmē pasaules lielākās valsts – iedzīvotāju skaita ziņā – dinamisko attīstību. Tās apliecinājums ir arī fakts, ka Ķīnas galvaspilsētai uzticēta nākamo olimpisko spēļu rīkošana 2008. gadā. Taču vērienīgie Pekinas rekonstrukcijas projekti saistīti arī ar vēsturisko un arhitektonisko vērtību saglabāšanu – aizvien aktuālāku problēmu visā pasaulē.
Senatnīgs tilts parkā Pekinas centrā Foto: Pēteris Pildegovičs |
Darbs rit divās maiņās
Šodien Ķīnā nekas nenoveco tik
ātri kā pilsētu vai arī valsts ceļu kartes. 2003. gada “ Pekinas
gadagrāmatā” atzīmēti 385 jauni Pekinas vietu un objektu
nosaukumi. Šo objektu skaitā – 127 dzīvojamie rajoni, 125
autoceļi, 106 tilti, 16 metrostacijas, 7 rūpnieciskās zonas, 2
parki un tunelis. Notiek aktīva pilsētas dzelzceļa, kā arī loka
ceļu celtniecība.
Īpašu dinamiku Pekinas jauncelsmei piešķir gatavošanās 2008. gada
vasaras olimpiskajām spēlēm, par kuru saimnieci savā ilgajā
pastāvēšanas laikā Pekina kļūs pirmoreiz.
Tiltu, ceļu, viaduktu un metrotuneļu celtniecība nerimst ne
dienu, ne nakti. Modernie, nereti bezdvēseliskie stikla un betona
torņi pa lielākai daļai tiek celti divās maiņās. Šajos, kā arī
citos darbos iesaistīti ap divi miljoni tā saukto “vaidižeņ” –
cilvēki, kas Pekinā ieradušies no pārapdzīvotajiem laukiem vai
citām provincēm. Jaunceltņu torņiem pieslienas strādnieku pagaidu
barakas. Nereti strādnieki dzīvo kādā pusbūvētā torņa stāvā,
turpinot kāpt pretim debesīm kopā ar debesskrāpi. Viena no
Pekinas raksturīgākajām iezīmēm šodien ir ceļamkrānu mežs, kas
nešķirami saistīts ar vēl kādu iezīmi.
Ja nav sveša hieroglifu rakstība, tad Pekinā ļoti bieži var
ieraudzīt rakstu zīmi “chai”, kas latviešu valodā varētu nozīmēt
“nojaukt”, “novākt”, “demontēt”. Šo hieroglifu var ieraudzīt ne
tikai uz savu mūžu nodzīvojušiem graustiem, bet arī uz
lielveikalu sienām un milzīgiem tirgiem. Tā no zemes virsas
pazuda viens no Pekinas “vēderiem” – vairumtirdzniecības pārtikas
tirgus “Dazhongsi shichang”. Tāds pats liktenis brīžiem skar
veselus dzīvojamo namu kvartālus, kas pagadījušies olimpiskā
objekta vai maģistrāles ceļā.
Izzūdošo šķērsieliņu senatnīgais šarms
Vērienīgajā Pekinas atjaunotnē
izzuduši daudzi hutongi – gar 2.loka ceļu “Dongzhimen” un
“Xizhimen” rajonos, pie Pekinas zooloģiskā dārza un citur.
“Hutong” tulkojumā nozīmē šķērsiela vai ieliņa. Taču par “hutong”
bieži dēvē arī mūra apjoztos, pelēkos vienstāva Pekinas
kvartālus, kas ir Ķīnas galvaspilsētas neatņemams vaibsts.
Hutongos arī šodien saglabājusies vecā dzīves kārtība un
attiecības starp iemītniekiem, kādas tās bija jau pirms vairākiem
gadu simteņiem. No mūsdienu viedokļa skarbās, ar ogļu briketēm
apkurināmās ēkas glabā neatkārtojamu, tikai Pekinai raksturīgu
vēstures aromātu.
Divus gadus mana darbavieta atradās šāda hutonga tuvumā, un es
bieži izmantoju brīvos brīžus, lai iegrieztos hutongā un parunātu
ar tā iemītniekiem. Kādā reizē viens no ķīniešiem man izteica
savu pārliecību: “Tikai tas, kas dzīvojis hutongā, ir īsts
pekinietis.” Taču patiesības labad gan jāpiebilst, ka ne visi
mani sarunu biedri atbalstīja šādu viedokli, jo mūsdienīga
dzīvokļa ērtības novērtētas arī Ķīnā.
Starp hutongu iedzīvotājiem joprojām saglabājas Ķīnā vienmēr
augstu vērtētā pleca sajūta, kad gadu desmitiem vai pat visu mūžu
cieši kopā dzīvojošie kaimiņi ne tikai labi pazīst cits citu, bet
arī, ja nepieciešams, grūtā brīdī nāk talkā. Hutonga iemītnieks
arī šodien iet tikai pie savas ieliņas skrodera vai kurpnieka,
iepērkas savas ieliņas sīkbodītē vai pārtikas tirdziņā, ietur
azaidu tuvākajā lētajā un parasti jo garšīgajā ēdūzītī…
Tipiska hutonga aina ir veci vīri, kas prāvos pulciņos, arī
ziemas mēnešos, sēžot uz saviem pasažieru vai kravas
trīsriteņiem, aizrautīgi spēlē Ķīnā populāro “majiangu” vai uzsit
kārtis. Vecenītes, reizēm vēl ar senlaicīgā manierē nosaitētām
kājām, uz niecīgiem ķeblīšiem uzmetušās, ucina mazbērnus,
pārrunājot pēdējos jaunumus… Klaudz nažu trinēja klabeklis, skan
monotonie vecu mantu uzpircēja vai ogļu pārdevēja saucieni… Visur
dzirdama pekiniešiem tik raksturīgā, ar neatkārtojamo “er” skaņu
vārda galotnē piebārstītā valoda. Bet pavisam netālu pa
modernajām galvaspilsētas maģistrālēm traucas divstāvu autobusi
un mutuļo gandrīz piecpadsmit miljonu cilvēku lielās
galvaspilsētas dzīve.
Trīsriteņu velorikšas – joprojām izplatīts
transporta līdzeklis. Mirklis Pekinas sakņu tirgū Foto: Pēteris Pildegovičs |
Cita Pekinai raksturīga arhitektoniska iezīme ir “siheijuaņ`i”, ko latviešu valodā var tulkot kā “četrstūru pagalms” – no visām četrām pusēm ieskauts pagalms, kas gadsimtiem bijis pekiniešu iemīļots ēku izvietojuma veids gan imperatora piļu kompleksā “Aizliegtajā pilsētā”, gan arī citās senās Pekinas daļās.
Ceļot arī atjauno
Straujā Pekinas labiekārtošana un
modernizācija saduras ar akūtu nepieciešamību saudzīgi izturēties
pret kultūrvēsturisko mantojumu. Pekinas mērija, izvirzot
uzdevumu līdz 2008. gada vasaras olimpisko spēļu dienām pārvērst
Pekinu par modernu pilsētu ar ērtu satiksmi un komunikācijām,
cenšas paturēt prātā arī citu ne mazāk svarīgu uzdevumu. 2003.
gadā tika izstrādātas un pieņemtas divas programmas Pekinas
kultūrvēsturiskā mantojuma saglabāšanai un imperatora
galvaspilsētas sākotnējā veidola atjaunošanai.
Pekina tika plānota un celta pēc seno Ķīnas galvaspilsētu
parauga, kad pilsētas galvenās artērijas stiepās strikti no
dienvidiem uz ziemeļiem un no rietumiem uz austrumiem. Pekinas
ass viduspunktā atrodas imperatora piļu komplekss “Aizliegtā
pilsēta”, kas pēc ĶTR nodibināšanās pazīstams ar nosaukumu
“Gugun”.
2003. gadā “Gugun” tika slēgts vēl nebijuša vēriena
rekonstrukcijai, kas ilgs sešus gadus un tiks pabeigta pirms
2008. gada olimpiskajām spēlēm. Rekonstrukcijas gaitā tiks
nomainīta un pilnveidota ugunsdzēsības sistēma, elektroapgāde un
apsildīšana. Kompleksa pagalmos asfaltu un betonu nomainīs akmens
plātnes. Pavisam rekonstruējamas 999 kompleksa telpas, kas
simbolizē pašu mūžību. Bez tam “Gugun” fondos glabājas vairāk
nekā miljons kultūras un vēstures relikviju, kuru uzglabāšanai un
apskatei rekonstrukcijas gaitā tiks uzbūvētas pazemes
zāles.
Savā laikā “Gugun” notika augstākie valsts eksāmeni, kuros kā
eksaminētājs piedalījās pats imperators. Citās kompleksa zālēs
tika pieņemti ārzemju vēstnieki. No “Gugun” imperators ik gadu
21. jūnijā devās uz Debesu templi, lai veiktu upurēšanu debesīm
un lūgtu debesu spēkus sūtīt bagātu ražu. 1998. gadā arī Debesu
templis tika iekļauts UNESCO pasaules kultūras mantojuma
reģistrā.
Pekinas mērijas programmās iekļauts arī Minu dinastijas
(1368–1644) imperatoru kapeņu “Shisanlin” rekonstrukcijas plāns
un daudzi citi vērienīgi darbi.
Kaut tikai galvenajos vilcienos iepazīstoties ar Pekinas
attīstības plāniem, īpaši vēsturisko šķērsieliņu un pagalmu
aizsargāšanas un Pekinas kā imperatora pilsētas sākotnējā veidola
atjaunošanas iecerēm, ļoti gribas ticēt, ka Pekina 2008. –
nākamās olimpiādes – gadā pilnībā atspoguļos arī Ķīnas unikālo
vēsturi un kultūru.
Pēteris Pildegovičs,
sinologs