Par atbalstu pasažieru autopārvadātājiem
Finanšu ministrs Oskars Spurdziņš
trešdien, 18.augustā, tikās ar Latvijas Pasažieru autopārvadātāju
asociācijas vadību, lai pārrunātu nozarei aktuālos finanšu
jautājumus – pievienotās vērtības nodokļa (PVN) pazeminātās
likmes iespējamo piemērošanu šim pakalpojumu veidam un valsts
budžeta dotācijas pasažieru pārvadājumiem.
Finanšu ministrs pēc detalizētas iepazīšanās ar situāciju
pasažieru autopārvadājumu nozarē atzina, ka valsts atbalsts šai
nozarei nenoliedzami būtu nepieciešams, taču jādiskutē par tā
sniegšanu un veidiem, kā nodrošināt, lai valsts atbalsts tiešām
tiktu sniegts pārvadājumiem nerentablos maršrutos. Tāpat valdībai
jārēķinās ar budžeta iespējām un visu nozaru papildu līdzekļu
pieprasījumiem.
2004.gada valsts budžets regulārajiem pasažieru autopārvadātājiem
paredz dotācijas 10,1 miljonu latu. O.Spurdziņš pastāstīja, ka
par dotāciju apjomu 2005.gadam viņš runās, tiekoties ar Satiksmes
ministrijas vadību un pārrunājot kopumā nākamā gada finansējumu
satiksmes nozarei.
“Ņemot vērā mūsu tikšanos un asociācijās sniegto informāciju, es
būšu daudz vairāk gatavs sarunai valdībā par dotācijām pasažieru
autopārvadātājiem,” teica finanšu ministrs.
Savukārt jautājumā par PVN pazeminātās likmes piemērošanu, kā
skaidroja ministrs, nepieciešama detalizētāka Ministru kabineta
diskusija. Turklāt šajā diskusijā konceptuāli jālemj, iespējams,
par otras pazeminātās likmes ieviešanu, piemēram, 9% apmērā. Pēc
Latvijas Pasažieru autopārvadātāju asociācijas datiem, šīs
nozares uzņēmumiem PVN priekšnodoklis ir vidēji 11%, tādēļ,
nosakot tiem 5% PVN likmi, valsts sniegtu dubultu atbalstu – gan
nodokli nesaņemot, gan arī maksājot atpakaļ kā priekšnodokli.
Asociācija konceptuāli neiebilstu arī pret ideju pārvadājumiem
noteikt 9% PVN likmi, jo arī tas sniegtu ievērojamu atbalstu
nozares uzņēmumiem.
Finanšu ministrs O.Spurdziņš uzsvēra, ka jautājums par PVN
pazeminātās likmes piemērošanu tiks izskatīts Ministru kabinetā,
ņemot vērā nozares pārstāvju sniegto informāciju.
“Taču vienlaikus mums ir jārunā ne tikai par valsts atbalstu
pārvadātājiem, bet par šī atbalsta efektivitāti un konkrētu mērķu
sasniegšanu. Manuprāt, ir būtiski, lai valsts dotācijas sasniegtu
tieši nerentablos maršrutus un reģionus ar mazāko pasažieru
maksātspēju.
Otrs būtisks jautājums ir – ko dos valsts atbalsts, piemēram,
pazeminātā PVN likme. Pārvadātāju pārstāvji atzīst, ka tas
nodrošinās lēnāku pārvadājumu tarifu kāpumu. Diemžēl Latvijā ir
arī pretēja pieredze, ka, samazinot PVN likmi no 9% uz 5%, preču
un pakalpojumu cenas nesamazinājās, bet pakalpojumu sniedzēji un
preču ražotāji palielināja savus ienākumus. Respektīvi, valsts
atbalsts pozitīvi neatspoguļojās iedzīvotāju maciņos. Es gribu
būt drošs, ka atbalsts pasažieru pārvadātājiem neveidos līdzīgu
situāciju,” norāda finanšu ministrs.
Finanšu ministrijas Komunikācijas departaments