Konkurences padomes lēmums Nr.53
Rīgā 2004.gada 4.augustā (prot. Nr.41, 6. §)
Par lietas izpētes izbeigšanu
Lieta Nr.124/04/06/3
Par Latvijas elektronisko
komunikāciju asociācijas
13.02.2004. iesniegumu Nr.13/02–1
16.02.2004. Konkurences padome saņēma Latvijas Elektronisko komunikāciju asociācijas (turpmāk – LEKA) 13.02.2004. iesniegumu Nr.13/02–1, kurā bija skaidrots, ka SIA “Baltkom TV SIA” Teikā un Juglā kabeļtelevīzijas pakalpojumu piedāvā pieslēgt bez maksas, kā arī ir noteicis vienreizēju
zemu abonēšanas maksu par ĒTERA,
SOCIĀLO un PAMATA programmu blokiem. Tas nozīmē, ka klientam nav
jāmaksā par pakalpojumu katru mēnesi, bet tiek veikts vienreizējs
maksājums par 12 mēnešiem. LEKA uzskata, ka SIA “Baltkom TV SIA”
ar šādu tarifu sniedz 80% – 90% atlaidi no parasti piedāvātās
cenas, un, tā kā šāda atlaide tiek piemērota 12 mēnešus, tad tas
ir ilgs laiks, lai kavētu, ierobežotu vai deformētu
konkurenci.
Kabeļtelevīzijas tirgū tādējādi rodoties maldīgs priekšstats par
pakalpojuma patieso vērtību. LEKA uzskata, ka SIA “Baltkom TV
SIA” ļaunprātīgi izmanto savu dominējošo stāvokli Rīgas
pilsētā.
18.02.2004. Konkurences padome, pamatojoties uz Ministru kabineta
29.04.2003. noteikumu Nr.224 “Konkurences padomes lēmumu
pieņemšanas kārtība” 2.1.punktu, nolēma ierosināt lietu par LEKA
iesniegumu par Konkurences likuma 13.panta iespējamo pārkāpumu
SIA “Baltkom TV SIA” darbībās.
17.03.2004. Konkurences padome, pamatojoties uz Ministru kabineta
29.04.2003. noteikumu Nr.224 “Konkurences padomes lēmumu
pieņemšanas kārtība” 19.punktu, nolēma pagarināt lēmuma
pieņemšanas termiņu lietā līdz 16.06.2004.
06.04.2004. Konkurences padome saņēma LEKA iesniegumu ar lūgumu
lietā kā trešo personu pieaicināt Autortiesību un komunicēšanās
konsultāciju aģentūru/Latvijas autortiesību aģentūru (turpmāk –
AKKA/LAA). 12.05.2004. Konkurences padome pieņēma lēmumu Nr.39,
ar kuru nolēma nepiešķirt AKKA/LAA trešās personas statusu
lietā.
11.06.2004. Konkurences padome, pamatojoties uz Konkurences
likuma 27.panta pirmo daļu, nolēma pagarināt lēmuma pieņemšanas
termiņu lietā Nr.124/04/06/3 uz laiku līdz 18.08.2004.
01.07.2004. Konkurences padome ar vēstulēm Nr.6–976 un Nr.6–978
procesa dalībniekiem paziņoja, ka lietā ir konstatēti lēmuma
pieņemšanai nepieciešamie fakti un ka tiem desmit dienu laikā no
paziņojuma saņemšanas brīža ir tiesības iepazīties ar lietu,
izteikt viedokli un iesniegt papildu informāciju.
08.07.2004. LEKA, bet 15.07.2004. SIA “Baltkom TV SIA”
pilnvarotie pārstāvji iepazinās ar lietas Nr.124/04/06/3
materiāliem.
Izvērtējot LEKA, SIA “Baltkom TV SIA” un citu kabeļtelevīzijas
tirgū darbojošos uzņēmējsabiedrību sniegto informāciju, kā arī
kabeļtelevīzijas tirgū pastāvošo konkurences situāciju un citu
rīcībā esošo informāciju, Konkurences padome
konstatēja:
1. Pamatojoties uz Konkurences
likuma 1.panta 5.punktu, konkrētās preces tirgus lietā ir
kabeļtelevīzijas pakalpojumu sniegšanas tirgus. Šāda konkrētās
preces tirgus definīcija izriet no lietas apstākļiem un
iepriekšējiem Konkurences padomes lēmumiem (28.05.2003. lēmums
Nr.20, 20.02.2004. lēmums Nr.16).
Pamatojoties uz Konkurences likuma 1.panta 3.punktu, lietā
konkrētais ģeogrāfiskais tirgus ir nosakāms kā visa Rīgas
pilsētas teritorija. Šāda konkrētā ģeogrāfiskā tirgus
definīcija izriet no lietas apstākļiem un arī no iepriekš
minētajiem Konkurences padomes lēmumiem. Konkurences padome ir
konstatējusi, ka SIA “Baltkom TV SIA” darbības teritorija
kabeļtelevīzijas pakalpojumu sniegšanā aptver gandrīz visu Rīgas
pilsētas teritoriju. SIA “Baltkom TV SIA” kabeļtelevīzijas
pakalpojumus Rīgas pilsētas teritorijā ar optiskajiem
kabeļtīkliem sniedz Centrā, Dārzciemā, Iļģuciemā, Imantā, Juglā,
Ķengaragā, Mežciemā, Pļavniekos, Strautu ielā, Teikā un Zolitūdē.
Lokālos kabeļtīklus SIA “Baltkom TV SIA” ir izveidojis
Āgenskalnā, Aplokciemā, Bolderājā, Daugavgrīvas ielā, Salnas
ielā, Zasulaukā un Ziepniekkalnā. Konkurences padome ir
konstatējusi, ka, ievērojot SIA “Baltkom TV SIA” finansiālo
stāvokli jeb “dziļās kabatas” esamību, tās ievērojamo tirgus daļu
visā Rīgas pilsētas teritorijā konkrētajā tirgū, tai nav šķēršļu
piedāvāt un attīstīt kabeļtelevīzijas pakalpojumus visā Rīgas
pilsētas teritorijā.
Līdz ar to saskaņā ar
Konkurences likuma 1.panta 4.punktu kā konkrētais tirgus lietā
ir nosakāms kabeļtelevīzijas pakalpojumu sniegšanas tirgus visā
Rīgas pilsētas teritorijā.
Pēc Konkurences padomes konstatētā, vienlaikus pastāv iespējas
noteikt arī šaurākas ģeogrāfiskā tirgus robežas jeb noteikt
apakštirgus konkrētajā lietā. Saskaņā ar Konkurences likuma
1.panta 3.punktu kā atsevišķi konkrētie ģeogrāfiskie apakštirgi
ir izdalāmi Teikas un Juglas mikrorajoni. Iegūtā informācija
liecina, ka Teikas un Juglas mikrorajonos SIA “Baltkom TV SIA”
neatrodas dominējošā stāvoklī. SIA “Livas” un SIA “Telia
MultiCom” atrodas dominējošā stāvoklī, katra savā atsevišķajā
mikrorajonā (Teikā – SIA “Livas”, Juglā – SIA “Telia MultiCom”).
Argumenti, kas ļauj noteikt šaurākas ģeogrāfiskā tirgus
teritorijas jeb apakštirgus, ir saistīti ar faktu, ka
uzņēmējsabiedrības kabeļtelevīzijas tirgū konkurē tikai tajos
ģeogrāfiskajos tirgos, kur pārklājas to kabeļtīkli. Ievērojot
teikto, jāsecina, ka SIA “Baltkom TV SIA” atrodas dominējošā
stāvoklī visā Rīgas pilsētas teritorijā, tomēr atsevišķos Rīgas
rajonos tai ir daudz mazāka tirgus daļa nekā 40%. Tieši šāda
situācija ir konstatējama Teikas un Juglas mikrorajonos.
2. Konkurences likuma 13.panta ģenerālklauzula nosaka,
ka:”Jebkuram tirgus dalībniekam, kas atrodas dominējošā
stāvoklī, ir aizliegts jebkādā veidā ļaunprātīgi to izmantot
Latvijas teritorijā”.
Konkurences likuma 1.panta 1.punkts nosaka, ka: “dominējošais
stāvoklis – tirgus dalībnieka vai vairāku tirgus dalībnieku
ekonomisks (saimniecisks) stāvoklis konkrētajā tirgū, ja šā
dalībnieka vai šo dalībnieku tirgus daļa šajā tirgū ir vismaz 40
procentu un šis dalībnieks vai šie dalībnieki spēj ievērojami
kavēt, ierobežot vai deformēt konkurenci jebkurā konkrētajā tirgū
pietiekami ilgā laika posmā, darbojoties pilnīgi vai daļēji
neatkarīgi no konkurentiem, klientiem, vai
patērētājiem”.
20.02.2004. Konkurences padomes lēmumā
Nr.16k ir konstatēts, ka SIA “Balkom TV SIA”, apvienojoties ar
SIA “Netcom”, tās tirgus daļa Rīgas pilsētas teritorijā pārsniegs
40% dominējošā stāvokļa kritēriju un SIA “Baltkom TV SIA”
dominējošais stāvoklis nostiprināsies kabeļtelevīzijas
pakalpojumu sniegšanas tirgū visā Rīgas pilsētas teritorijā.
Tātad izskatāmajā lietā Nr.124/04/06/3 uz 2004.gadu ir
konstatējama SIA “Baltkom TV SIA” atrašanās dominējošā stāvoklī
visā Rīgas pilsētas teritorijā.
Ja dominējošā stāvoklī esošs uzņēmums pārdod pakalpojumu zem
izmaksām ar nolūku iznīcināt konkurentus vai aizšķērsot ienākšanu
tirgū, padarot sev iespējamu tālāku tirgus varas palielināšanu,
tad šāda darbība tiek uzskatīta par plēsonīgo cenu piemērošanu un
dominējošā stāvokļa ļaunprātīgu izmantošanu. Šāds secinājums ir
ietverts arī Eiropas Komisijas lēmumā lietā
COMP/35.141–Deutsche Post AG. Cenu noteikšana zem vidējām
mainīgajām izmaksām tiek prezumēta par dominējošā stāvokļa
ļaunprātīgas izmantošanas aizlieguma pārkāpumu. Šis princips tika
iedibināts lietā C-62/86 AKZO v Commision (1991) ECR
I–3359.
Tā kā Latvijas Republikas Konkurences likuma normas ir saskaņotas
ar Eiropas Savienības konkurenci regulējošiem tiesību aktiem
(Eiropas Kopienas dibināšanas līguma 82.pantu), un, piemērojot LR
Konkurences likuma 13.panta normas, attiecīgi ir ievērojami
principi un prakse, kas ir izveidojusies Eiropas Savienībā, tad
Konkurences padome uzskata par pamatotu un iespējamu izmantot kā
palīgtiesību avotus Eiropas Kopienas Tiesas spriedumus un Eiropas
Komisijas lēmumus un atsaukties uz tiem. Līdz ar to minētās
lietas apstākļi tiek vērtēti, ievērojot arī Eiropas Kopienas
Tiesas un Eiropas Komisijas izveidoto praksi plēsonīgo cenu
piemērošanas sakarā.
Lietā COMP/35.141-Deutsche Post AG ir iekļauts princips,
ka uzņēmējsabiedrībai, atrodoties dominējošā stāvoklī kādā
konkrētā teritorijā (piemēram, visā Rīgas pilsētas teritorijā),
pastāv iespēja ļaunprātīgi izmantot šo savu dominējošo stāvokli,
izmantojot šķērssubsidēšanu, atsevišķās citās nodalītās
teritorijās/apakštirgos (piemēram, Teikas vai Juglas
mikrorajoni). Tas nozīmē, ka plēsonīgo cenu noteikšanas pārkāpums
var notikt ne tikai visā Rīgas pilsētas tirgū, kurā SIA “Baltkom
TV SIA” ir dominējošais stāvoklis, bet kādā apakštirgū ar nolūku
konkurentus atturēt no ienākšanas vai kavēt to paplašināšanos
tirgū. Kaut arī konkurentiem SIA “Livas” un SIA “Telia MultiCom”
Teikas un Juglas mikrorajonos ir būtiskas tirgus daļas, tirgos,
kuros iespējams notiek plēsonīgu cenu noteikšana, SIA “Baltkom TV
SIA” tirgus vara var būt iegūta, pateicoties viņa ekonomiskajam
stāvoklim citos ģeogrāfiskajos tirgos.
3. Informācija
lietā liecina, ka SIA “Baltkom TV SIA” akcijas piedāvājums bija
spēkā no 01.02.2004. līdz 31.03.2004., kuras laikā varēja iegūt
kabeļtelevīzijas pakalpojumu par zemu cenu. Pieslēgums bija bez
maksas, bet par pirmajiem 12 mēnešiem bija jāveic vienreizējs
abonēšanas maksājums, kas Juglas mikrorajonā par attiecīgajiem
programmu blokiem bija: ĒTERS – Ls 2,88 (parasti Ls 1,20 · 12 =
Ls 14,40); SOCIĀLAIS – Ls 3,96 (parasti Ls 2,20 · 12 = Ls 26,40);
PAMATA– Ls 6,60 (parasti Ls 5,50 · 12 = Ls 66,00). Vienreizējās
zemās abonēšanas maksas Teikas mikrorajonā par programmu blokiem
bija: ĒTERS – Ls 2,88 (parasti Ls 1,20 · 12 = Ls 14,40);
SOCIĀLAIS – Ls 3,96 (parasti Ls 2,20 · 12 = Ls 26,40);
PAMATA– Ls 5,76 (parasti Ls 4,80· 12 = Ls 57, 60). Izvēlētais
programmu bloks jaunajam abonentam bija jāabonē vismaz 18
mēnešus. Sākot no 13. mēneša, abonentam ir jāsāk maksāt parastās
ikmēneša abonēšanas maksas par attiecīgi izvēlēto programmu
bloku, kas Juglā ir: ĒTERS – Ls 1,20; SOCIĀLAIS – Ls 2,20; PAMATA
– Ls 5,50, bet Teikā: ĒTERS – Ls 1,20; SOCIĀLAIS – Ls 2,20;
PAMATA – Ls 4,80.
SIA “Baltkom TV SIA” vēstulēs Konkurences padomei skaidro, ka
pakalpojums netiek sniegts zem pašizmaksas, jo, noslēdzot līgumu
uz 18
mēnešiem, abonentam laužot līgumu
pirms šī termiņa, ir jāmaksā soda nauda Ls 10,00 + pieslēguma
maksa (Ls 5,45 vai Ls 10,90), kas nosedz iespējamos zaudējumus.
SIA “Baltkom TV SIA” uzskata, ka, ņemot vērā līguma nosacījumus,
akcijas ilgums ir 18 mēneši un, kā rādot prakse un aprēķini pēc
18 mēnešiem, šie jaunie pieslēgtie abonenti nes peļņu. Turklāt
konkrētais pasākums esot jāvērtē kā mārketinga akcija.
23.04.2004. SIA “Baltkom TV SIA” vēstulē raksta, ka akcijas
mērķis bija piesaistīt jaunus abonentus, lai atmaksātu
kabeļtelevīzijas tīkla izbūves izmaksas.
4. 19.03.2004. vēstulē viedokli par pastāvošo situāciju pauž
kabeļtelevīzijas operators SIA “Livas”. Par akcijas bīstamību
liecinot salīdzinoši lielā abonentu atteikšanās no pakalpojuma
Teikā salīdzinājumā ar citiem mikrorajoniem, kuros SIA “Baltkom
TV SIA” neesot (Čiekurkalns/Mežaparks). 22.03.2004. vēstulē SIA
“Telia MultiCom” pauž līdzīgu nostāju, jo SIA “Baltkom TV SIA”
darbību rezultātā esot samazinājies abonentu skaits Juglas
mikrorajonā, ko savukārt salīdzinoši nevarot teikt par citiem
mikrorajoniem, kā Purvciems, Āgenskalns, Iļģuciems.
25.03.2004. vēstulē SIA “Baltkom TV SIA” skaidro, ka, izmantojot
akcijas atlaides līdz 22.03.2004. Teikā ir pieslēdzies 81
abonents, bet Juglā – 153 abonenti. Pēc Konkurences padomes
veiktajiem aprēķiniem, akcijas laikā SIA “Baltkom TV SIA”
iegūtais abonentu skaits ir neliels un nesasniedz 5% slieksni
konkrētajos mikrorajonos (t.i., no kopējā abonentu skaita katrā
mikrorajonā), un tas neliecina par būtisku konkurences
ierobežošanu. Aptuveni robežās no 1,6% līdz 3,4% SIA “Baltkom TV
SIA” ir izdevies iegūt sev jaunus abonentus ar minētās akcijas
palīdzību Juglas un Teikas mikrorajonos.
Konkurences padome uzskata, ka ir pieļaujama šāda veida neliela
apjoma akcijas organizēšana, lai veicinātu jauna tirgus
dalībnieka ienākšanu tirgū.
Konkurences padome secina, ka, tā kā SIA “Baltkom TV SIA” akcijas
laikā nav ieguvusi 5% no kopējā abonentu skaita katrā
mikrorajonā, tad šādu SIA “Baltkom TV SIA” rīcību konkrētajā
gadījumā nenozīmīgo seku dēļ nevar vērtēt kā pārkāpumu.
Konkurences padome vērš SIA “Baltkom TV SIA” uzmanību uz to, ka
līdzīgus vienreizējus vai atkārtotus akciju organizēšanas
gadījumus, kad pakalpojums tiks piedāvāts zem izmaksām un to
rezultātā kopumā iegūtais abonentu skaits konkrētajā mikrorajonā
pārsniegs 5% robežu, vai arī akcijas tiks rīkotas vairākos Rīgas
pilsētas mikrorajonos, Konkurences padome var vērtēt kā
dominējošā stāvokļa ļaunprātīgas izmantošanas aizlieguma
pārkāpumu.
5. Konkurences padome nepiekrīt 26.07.2004. saņemtajā SIA
“Baltkom TV SIA” 23.07.2004. vēstulē Nr.215 minētajam par to, ka
LEKA nevar būt pieteicējs šajā administratīvajā lietā un ka SIA
“Baltkom TV SIA” 2004.gadā nav konstatējams dominējošais
stāvoklis visā Rīgas pilsētas teritorijā.
SIA “Baltkom TV SIA” atrašanās dominējošajā stāvoklī Rīgas
pilsētas teritorijā ir konstatēta 20.02.2004. lēmumā Nr.16, SIA
“Balkom TV SIA” apvienojoties ar SIA “Netcom”.
Konkurences padome secina, ka LEKA ir pamatota interese minētā
iespējamā pārkāpuma izvērtēšanā, jo tā pārstāv savu biedru – SIA
“Livas” un SIA “Telia MultiCom”, t.i., kabeļtelevīzijas tirgū
darbojošos uzņēmējsabiedrību intereses.
Pamatojoties uz iepriekš minēto, Konkurences padome secina, ka
SIA “Baltkom TV SIA” darbībās nav konstatējams Konkurences likuma
13.panta ģenerālklauzulā noteiktais dominējošā stāvokļa
ļaunprātīgas izmantošanas aizlieguma pārkāpuma fakts, kas ir
izpaudies kā plēsonīgo cenu piemērošana.
Ievērojot minēto un pamatojoties uz Konkurences likuma 8.panta
pirmās daļas 4.punktu, 13.pantu, Konkurences padome
nolēma:
Izbeigt lietas Nr.124/04/06/3
izpēti “Par Latvijas elektronisko komunikāciju asociācijas
13.02.2004. iesniegumu Nr.13/02–1”, jo Konkurences likuma
13.panta ģenerālklauzulā noteiktais dominējošā stāvokļa
ļaunprātīgas izmantošanas aizlieguma pārkāpuma fakts, kas ir
izpaudies kā plēsonīgo cenu piemērošana SIA “Baltkom TV SIA”
darbībās, nav konstatējams.
Saskaņā ar Konkurences likuma 8.panta otro daļu Konkurences
padomes lēmums ir pārsūdzams Administratīvajā rajona tiesā viena
mēneša laikā no lēmuma spēkā stāšanās dienas.
Konkurences padomes priekšsēdētāja v.i. T.Jefremova