Nelaimju sakne – tiesiskais nihilisms
“Situācija uz ceļiem ir stabilizējusies, varētu pat teikt, nedaudz uzlabojusies,” atzīst iekšlietu ministrs Ēriks Jēkabsons, kas kā apmierinošu vērtē Ceļu policijas pēdējā mēneša laikā paveikto, lai stiprinātu ceļu satiksmes drošību. Apmierinošu tāpēc, ka tikmēr, kamēr uz ceļiem iet bojā cilvēki, ministraprāt, cits novērtējums nebūtu īsti vietā.
Vakar Ē.Jēkabsons tikās ar Valsts
policijas (VP) priekšnieku Jāni Zaščirinski, VP Galvenās kārtības
policijas pārvaldes priekšnieku Aivaru Griguli un Ceļu
policijas pārvaldes priekšnieku Visvaldi Puķīti, lai izvērtētu
mēneša laikā paveikto satiksmes drošības uzlabošanā, kā arī
detalizēti analizētu Kārtības policijas izstrādāto plānu smago
satiksmes negadījumu novēršanai, par kuru jau rakstījām
12.augusta “LV” numurā.
Pēc tikšanās iekšlietu ministrs atzina, ka “pie apvāršņa redzams
situācijas uzlabojums”. Augusta sākumā avāriju skaits ir
samazinājies. Vienlaikus, kā uzsvēra Ē.Jēkabsons, nav vaļas
priekam, jo pašreiz ir vēl smagāks uzdevums – noturēt šo
stabilizējušos situāciju uz ceļiem, turklāt tiekties to vēl
uzlabot. Drīzumā sāksies diennakts tumšais laiks, biežāk līs, un,
kā liecina pieredze, tādos apstākļos ceļu satiksmes negadījumu
skaits pieaug. “Katram ceļu satiksmes dalībniekam sevī ir
jāattīsta policists,” uzskata ministrs.
Ē.Jēkabsons ieskicēja arī savu redzējumu par nelaimju cēloņiem.
Viņa galvenais secinājums, kas balstīts arī uz praktiskiem
novērojumiem, piedaloties kopā ar policistiem reidos, –
sabiedrības tiesiskā un morālā apziņa ir zemā līmenī. “Tiesiskais
nihilisms redzams ik uz soļa,” teic ministrs, kā piemēru minot
paša pieredzēto uz Jūrmalas šosejas. Proti, kamēr policija
atradās reidā atklāti, visi satiksmes dalībnieki pārvietojās tik
pareizi, ka labāk nevarētu vēlēties. Vien tas, ka daudzi
draudzīgi padeva signālu citiem: priekšā ir policija... Tikko
izmantota slēptā metode, autoceļš pilnībā pārvērties. “Man pat
brīžam palika aukstas kājas,” atklāti teica Ē.Jēkabsons. “Tad
vairums brāzās krietni virs pieļaujamā ātruma, pat mātes pie
džipu stūres, vedot bērnus.” Viņaprāt, lielais ātrums un
braukšana dzērumā ir lielākie noziegumi uz ceļiem. Bet tā pamatā
ir jau minētais tiesiskais nihilisms.
Statistika to nepielūdzami apliecina. Piemēram, ļoti daudz ir
tādu vadītāju, kuri reibumā vadījuši auto, bet viņiem pat nav
tiesību. Daudzi aizturēti gada laikā atkārtoti par braukšanu
dzērumā.
Fakti Šogad jūlijā gājuši bojā 50
cilvēki, liecina Valsts policijas sniegtā informācija.
Salīdzinājumam – pērn 43, aizpērn 40. Savukārt cietušo
skaits aizvadītajā mēnesī ir zem, ja tā var teikt, vidējā
skaita pēdējos gados. Proti, šogad jūlijā cietuši 592, pērn
šajā mēnesī – 661, aizpērn – 654. Ir rajoni un vietas
Latvijā, kur pēdējos trīs gados jūlijā nav gājis bojā
neviens cilvēks, piemēram, Aizkraukles rajonā, Jūrmalā,
Rēzeknē, Valkas rajonā un Ventspilī. Ik gadu visvairāk
ļaužu jūlijā gājuši bojā Rīgas rajonā. Savukārt cietušo
skaita ziņā līderpozīcijas ieņem Rīga, kurā ik jūliju
cietusi aptuveni trešā daļa no kopējā cietušo skaita. |
Gan Ē.Jēkabsons, gan A.Grigulis
atzina, ka policija saviem spēkiem vien nespēj kardināli mainīt
situāciju, tādēļ problēmas risināšanā jāiesaistās visai
sabiedrībai.
V.Puķītis, īsumā raksturojot turpmākās Ceļu policijas praktiskās
ieceres, norādīja uz vienu no prioritātēm – darbā vēl vairāk
izmantot tā sauktās slēptās metodes, kontrolējot ceļu satiksmes
noteikumu ievērošanu. Septembra pirmajā dekādē likumsargi
pastiprināti strādās pie skolām. Arī kultūras un masu pasākumi
būs uzmanības lokā, proti, tiks kontrolēts, vai autovadītāji pēc
to apmeklēšanas nav sēdušies pie stūres reibumā. Bīstamajos ceļu
posmos jeb tā sauktajos melnajos punktos iecerēts aktīvāk
strādāt, pārbaudot, kā tiek ievērots ātruma ierobežojums, lai
nepieļautu nelaimes. Savukārt intensīvas satiksmes vietās un
sastrēgumos kārtības sargi uzmanīs tā sauktos ceļu huligānus jeb
agresīvos braucējus. Arī gājējiem pēdējais laiks atsaukt atmiņā
noteikumus, jo, iestājoties diennakts tumšākajam laikam,
policisti kontrolēs, kā tiek ievērota prasība lietot gaismas
atstarotāju.
A.Grigulis, atsaucoties uz iekšlietu ministra rīkojumu
pārstrukturēt Ceļu policijas darbu, norādīja, ka plānota
reģionālā reforma. Ceļu policistu skaits ir tāds pats kā
deviņdesmito gadu sākumā, un tuvākajā laikā štatu paplašināšanas
nebūs. “Racionāli jāizmanto esošie resursi,” teic Kārtības
policijas pārvaldes priekšnieks, uzsverot, ka reformas mērķis būs
optimizēt Ceļu policijas darbu.
Ilze Apine, “LV”