Eiropas lauku politikā gaidāmas izmaiņas
Pirms pāris nedēļām “Latvijas Vēstnesis” lasītājiem stāstīja par gaidāmo Eiropas Savienības (ES) lauksaimniecības politikas reformu. Tās iznākumā paredzēts, ka mazāk tiks stimulēta ražošana, vairāk – dzīvošana un strādāšana laukos. Tomēr izrādās, ka arī ES lauku politika ir uz reformas sliekšņa.Zemkopības ministrijas Lauku attīstības departamenta direktors Indulis Āboliņš sarunā ar “Latvijas Vēstnesi” stāsta, ka lauku attīstība kļūst par arvien būtiskāku kopējās lauksaimniecības politikas sastāvdaļu.
Foto: Gatis Dieziņš, A.F.I. |
Viens no pīlāriem – lauku politika
ES kopējā lauksaimniecības
politika sastāv no diviem pīlāriem. Viens no tiem tiek dēvēts par
tirgus organizācijas pīlāru. Tas ietver tādus jautājumus kā
tiešie maksājumi, tirgus intervence, aizsardzības mehānismi u.c.
Savukārt otrais ir lauku attīstības pīlārs. Pakļaujoties Pasaules
tirdzniecības organizācijas un citu pasaules valstu spiedienam,
ES ir piekritusi, ka nākotnē uzsvars liekams nevis uz tirgus
organizācijas jautājumiem, bet gan uz lauku attīstību.
19.jūlijā Eiropas lauksaimniecības ministru padomes sēdē Eiropas
Komisija prezentēja regulu, kurā izklāstīts Komisijas
priekšlikums par to, kādai nākotnē vajadzētu izskatīties lauku
attīstības politikai.
Laukiem būs viens fonds
Regulas projektā paredzēts, ka
nākotnē lauku attīstības stimulēšanai darbosies tikai viens fonds
– Eiropas lauku attīstības fonds. I. Āboliņš skaidro, ka līdz šim
Latvijā lauku attīstība tika finansēta no diviem avotiem. Viens
no tiem ir finansējums, kas tiek piešķirts, izejot no vienotā
programmdokumenta, par kuru atbild Finanšu ministrija. Otrs ir
Lauku attīstības plāns, par kuru savukārt atbildīga ir Zemkopības
ministrija.
Finansēšana būs vienkāršāka ne tikai valsts pārvaldes iestādēm,
bet arī lauksaimniekiem, jo, izveidojot vienu fondu, tiek
piemēroti arī vienādi kritēriji. Lauksaimniekiem vairs nebūs
jādomā – saņemt naudu no viena vai kāda cita fonda, pārliecināts
I. Āboliņš. Ierēdnis norāda, ka tiks ievērots arī tā sauktais “n
plus divi” princips, proti, konkrētā gada naudu varēs tērēt arī
pat divus gadus vēlāk.
Vairāk iesaistīs laukos dzīvojošos
Lauku attīstības politikas reforma
paredz vēl kādu jaunumu.
Turpmāk visi lauku attīstības pasākumi tiks veidoti ap trim
asīm.
Pirmā ass ir investīcijas lauksaimniecībā. Tās ietvaros
paredzētas investīcijas lauksaimniecības uzņēmumos, pārstrādē,
dažāda veida mācība, jauno zemnieku atbalsts utt. Tas viss vērsts
uz lauksaimniecības attīstību.
Otra ass ir zemes izmantošanas un uzturēšanas jautājumi. Tas
ietver tādus jautājumus kā mazāk labvēlīgie apvidi, agrovides
pasākumi, kā arī pasākumi, kas veicina vides uzturēšanu un
ainavas saglabāšanu.
Savukārt trešā ass vērsta uz lauku ekonomikas dažādošanu,
piemēram, lauku tūrisms, amatniecība, mazo uzņēmumu attīstība
lauku teritorijās u.tml.
Bet ceturtais tā sauktais horizontālais līderpasākums, kas
caurvij visas iepriekšminētās asis, ir aktīvāka laukos dzīvojošo
iedzīvotāju iesaistīšana. “Lai lauku teritorijas attīstītos,
nepietiek tikai ar to, ka atsevišķi uzņēmēji gatavo projektus un
saņem naudu. Problēmu risināšanā jābūt iesaistītām daudz plašākām
tautas masām,” teic I. Āboliņš.
Mazāk labvēlīgie apvidi pēc vienādiem principiem
Jaunais regulas projekts paredz
izmaiņas arī saistībā ar mazāk labvēlīgajiem apvidiem. Līdz šim
katra valsts pati varēja noteikt, kuri reģioni un kāpēc valstī
tiek uzskatīti par mazāk labvēlīgiem lauksaimniecībai.
“Dokuments paredz, ka nākotnē šis jautājums tiks skatīts
kompleksi. Proti, Eiropā mazāk labvēlīgie apvidi turpmāk varētu
tikt noteikti pēc vienādiem principiem,” saka I. Āboliņš. “Mazāk
labvēlīgie apvidi varētu tikt noteikti, ņemot vērā zemes auglību.
Eiropas kontekstā mūsu valstij tas varētu būt izdevīgi. Latvijā
zemes auglība ir zemāka nekā vidēji Eiropā. Tas nozīmē, ka
Latvijai būs lielākas iespējas noteikt kādu teritoriju par mazāk
auglīgu nekā, piemēram, Francijai vai Nīderlandei.” Tādējādi arī
būs iespējams novērst tādus absurdus gadījumus kā, piemēram,
Luksemburgā, kur par mazāk labvēlīgiem apvidiem atzīta pilnīgi
visa valsts teritorija. “Tāds scenārijs Latvijai būtu
izdevīgāks,” pārliecinoši saka ierēdnis.
ES paredzēts arī izstrādāt Eiropas kopējo lauku attīstības
stratēģiju. I.Āboliņš atzīst, ka tad nacionālie lauku attīstības
plāni tiks pakārtoti kopējai Eiropas vīzijai. Tādējādi visai
Eiropai būs kopēji mērķi. Katra valsts nevarēs darboties pati par
sevi.
“Naudas mazāk nebūs”
Tā kā ES kontekstā arvien
nozīmīgāki kļūst lauku attīstības jautājumi, I.Āboliņš prognozē,
ka šai jomai naudas mazāk nebūs. “Pirmajam pīlāram laiku pa
laikam finanšu resursi tiek “apcirpti”, bet lauku attīstībai –
gluži pretēji.” I.Āboliņš arī skaidro, ka visi resursi, kas
paredzēti lauku attīstībai, galvenokārt saistīti ar
lauksaimniecisko ražošanu. Vienlaikus viņš norāda, ka Latvijā ir
ļoti daudz lauksaimniecībā neizmantojamās zemes, kas jāuztur
kārtībā, un arī tam ir vajadzīga nauda.
Savukārt, ja Latvijā arvien vairāk attīstīsies lauksaimnieciskā
ražošana, kurai būs vajadzīgas lielas zemes platības, vairāk
naudas aizies tieši ražotājiem. Tajā pašā laikā ierēdnis atzīst,
ka politika galvenokārt būs vērsta uz lauku vides saglabāšanu.
Tomēr “lauku ainava Eiropā nav iedomājama bez lauksaimniecības,”
piebilst I.Āboliņš.
Izmaiņām nevajadzētu būt sāpīgām
Skaidrojot iespējamos ieguvumus
Latvijas zemniekiem, I.Āboliņš stāsta, ka līdzšinējā
lauksaimniecības politika bijusi izdevīga tieši lielajiem
ražotājiem. Tāpēc reforma sāpīgāka varētu būt lielajiem, nevis
mazajiem lauksaimniekiem. Šeit jāpiebilst, ka Latvijā galveno
kārt darbojas tieši mazi lauksaimniecības uzņēmumi ar nelielu
nodarbināto skaitu.
Vienlaikus gan ierēdnis norāda, ka Latvijā izmaiņām nevajadzētu
būt īpaši krasām. “Mēs turpināsim tās pašas darbības ar fondiem.
Investīcijas lauksaimniecības uzņēmumos būs. Atbalsts jaunajiem
zemniekiem būs. Būs pieejams arī atbalsts lauksaimniecības
produkcijas pārstrādei. Jaunā regula dod iespēju saņemt vēl
papildu labumus un iespējas saņemt naudu. Mums būs lielākas
iespējas pārlikt naudu no vienas kabatas otrā, piemēram, no lauku
attīstībai paredzētajiem līdzekļiem nevaram finansēt investīcijas
lauksaimniecības uzņēmumos u.tml. Ja būs viens fonds, varēsim
vairāk naudas paredzēt tieši investīcijām. Reforma vairāk skar
administrēšanu. Zemniekam, kurš gribēs pirkt traktoru, tāpat būs
jāraksta projekts. Protams, zemnieku neinteresē, vai ir divi vai
viens fonds, viņu interesē tikai nauda. Saskaņā ar Eiropas
Komisijas priekšlikumu lauku attīstība necietīs.”
Tiesa, I.Āboliņš piebilst, ka tā tomēr ir spekulācija, jo jaunais
budžets 2007.–2013.gadam vēl nav apstiprināts.
Vēl apspriedīs
I.Āboliņš uzsver, ka tas ir tikai
dokumenta projekts un paredzēta vēl tālāka tā apspriešana.
“Katrai valstij par to būs iespējams izteikties. Arī Latvijai.”
Ierēdnis stāsta, ka līdz novembrim regulas projekts tiek vētīts
dažādās darba grupās.
Nākamā Ministru padomes sēde, kad tiks lemts par šo dokumentu,
notiks novembrī. Tomēr ierēdnis atzīst, ka viņam nav zināms, vai
tad paredzēts galīgais balsojums.
“Tā kā dokuments paredz lauku attīstības virzienus no 2007. līdz
2013.gadam, diskusijas varētu arī ieilgt.”
Ilze Sedliņa,
“LV”
ilze.sedlina@vestnesis.lv