Teritorijas plānojums nav ierēdņu kaprīze
Labi zināms: veiksmīga darījuma pamatā ir iepriekš pārdomātu rīcību ķēde. To, ka viss jādara laikus, jāplāno, jāanalizē un tikai tad jārealizē, māca jau no skolas sola un atgādina ik uz soļa.
Foto: Māris Kaparkalējs, “LV” |
Par savas teritorijas nākotnes
redzējumu, plānojot attīstību, rakstot un pilnveidojot attīstības
programmas, izstrādājot teritorijas plānojumus un
detālplānojumus, Latvijā runā jau desmit gadus. Pašvaldību
kuplajā saimē šajā jomā ir gan teicamnieki, ir zelta vidusceļa
piekritēji, kā arī nesekmīgi vieglprāši. Iemesli vienu centībai
un citu vieglprātībai ir dažādi. Katrā ziņā nav pamata skaļi
kliegt, ka valsts nesniedz atbalstu un padomus šā piņķerīgā darba
veikšanai. Tiesa, ir jāstāv rindā, lai saņemtu mērķdotāciju
teritorijas plānošanai. Valsts piešķirtās naudas, kā “LV” stāsta
Reģionālās attīstības un pašvaldību lietu ministrijas (RAPLM)
valsts sekretāre Ilze Kukute, nepietiek, lai segtu visus
pašvaldības teritorijas plānojuma izstrādes izdevumus. Tādēļ
nauda šiem mērķiem ir jāparedz arī no sava budžeta. Turklāt par
valsts naudas tēriņiem ir jāatskaitās. Ministrijas Telpiskās
plānošanas departamenta direktore Ilze Kjahjare norāda uz gadiem
atbalstītu pieradumu. Proti, paš-valdības funkcijas – teritorijas
plānošanas – īstenošana līdz šim tika veikta lielākoties tad, ja
valsts piešķīra naudu. Tas ir aplami, valstij būtu jāsniedz
vienīgi līdzfinansējums. Pārējā nauda pašvaldībai jāmaksā no
savas kabatas.
Pirms pusotra mēneša RAPLM un Latvijas Pašvaldību savienības
(LPS) ikgadējo sarunu laikā ministrs Andrejs Radzevičs norādīja,
ka pussimts pašvaldību līdz šim brīdim nav uzsākušas teritorijas
plānojuma izstrādi. Ilze Kjahjare stāsta, ka divu mēnešu laikā
plānošanu neuzsākušo pašvaldību skaits sarucis līdz divdesmit.
Pieredze liecina – kāda pašvaldība ir pamanījusies par plānošanai
piešķirto naudu veikt saimnieciskos tēriņus, piemēram, iepirkt
ziemai malku. Ilze Kukute neslēpj, ka ministrijas mērķis ir līdz
šā gada beigām panākt, lai visas pašvaldības būtu pieņēmušas
lēmumu par teritorijas plānojuma izstrādes sākšanu. Izskatot
pieteikumus, kas saņemti no pašvaldībām par mērķdotācijas
pieprasījumu, ministrija vērtē un priekšroku naudas saņemšanai
dod tām paš-valdībām, kas jau ir pieņēmušas lēmumu par
teritorijas plānojuma izstrādes uzsākšanu. Te jāpiebilst, ka
jaunie mērķdotācijas piešķiršanas noteikumi paredzēs pašvaldības
līdzfinansējumu 25% apmērā. Līdz šim pašvaldības teritorijas un
attīstību plānoja ar 80% valsts atbalstu un ieguldot apmēram 20%
savu līdzekļu.
Kāpēc negribam plānot?
Kādēļ pašvaldības kavējas sākt
plānošanu, ja reiz nauda pamatdarbu izpildei tiek dota? Viens no
iemesliem ir nenoteiktība ar pašvaldību administratīvi
teritoriālo reformu. Biežās valdību un arī valsts politikas
maiņas īpaši nelielās pašvaldības ir nostādījušas ķīlnieku lomā.
Mazie pagasti valsts nomalēs apzināti nedara neko. Attaisnojoties
– kāda nozīme kaut ko darīt, ja mūs vienalga kādam pievienos un
viss plānotais izrādīsies veltas pūles. Tā nav taisnība, pat ja
plāni nākotnē būs jākoriģē. Teritorijas plānojuma neesamība
neļauj pašvaldībai veikt nekādus nopietnus kapitālieguldījumus.
Neviens ceļš, ūdens attīrīšanas iekārtas vai cits objekts netiks
uzsākts būvēt, ja nebūs plāna. Ja plānojuma nav, nav vērts arī
cerēt uz Eiropas Savienības struktūrfondu naudu.
Otrs iemesls varētu būt neziņa. Ar ko praktiski sākt, kā pareizāk
darīt, kam lūgt padomu? Ilze Kukute stāsta, ka ministrija ir
ieinteresēta plānojumu izstrādē, tādēļ praktisku padomu un
konsultāciju sniegšana nevienam netiks atteikta. Ilze Kjahjare
norāda, ka pašvaldības pēdējā pusgada laikā labprāt meklē
palīdzību RAPLM. Iespēju robežās to arī ministrijas darbinieki
sniedz.
Kā trešais iemesls minama pašvaldību neizpratne, kāpēc vispār
vajadzīgi šādi plānojumi. Tādu jautājumu gan pēdējā laikā vairs
pašvaldības neuzdodot. Ir radusies izpratne, ka šī nav RAPLM
kaprīze, bet gan pašu lietošanai nozīmīgs dokuments. Neapdomīga
un netālredzīga plānošana gan liek stūrēt otrā grāvī. Pašvaldības
ir ieinteresētas paplašināt apbūves teritorijas, jo tas nes
nodokļu ieņēmumus, skaidro I.Kjahjare un piebilst, ka neizvērtēti
riski draud pašai pašvaldībai. Piemēram, pavirši izstrādājot
teritorijas plānojumu un neapzinot, vai attiecīgā teritorija nav
pakļauta kādam dabas riskam (plūdiem, erozijai), un atļaujot
būvniecību attiecīgajā teritorijā, atbildība par radītajiem
zaudējumiem gulsies uz pašvaldību, jo teritorijas plānojumu
apstiprina ar pašvaldības saistošajiem noteikumiem un tas ir
saistošs ne tikai būvētgribētājiem, bet arī pašai
pašvaldībai.
Sīkumi, kas jāatceras
Teritorijas plānojums ir
dokuments, kurā grafiski un rakstveidā attēlo teritorijas
pašreizējo izmantošanu un nosaka teritorijas plānoto (atļauto)
izmantošanu un izmantošanas ierobežojumus. Tas tiek apstiprināts
ar pašvaldības saistošajiem noteikumiem. Izstrādāts teritorijas
plānojums nozīmē ne tikai plānoto teritorijas izmantošanu. Kur
būs apbūve, kur rūpnieciskais sektors, kur stadions, atpūtas zona
utt. Plānojums ir pašvaldības apņemšanās sakārtot infrastruktūru,
lai plānojumu īstenotu. Tātad vienlaikus jāplāno līdzekļi
komunikāciju ierīkošanai. Šo pamatlikumu diemžēl pašvaldības
nereti piemirst, piebilst I.Kukute.
Pašvaldībām derētu paturēt prātā, ka teritorijas plānojums nav
līdz ar deputātu sasaukuma maiņu atceļams lēmums. Plānošana ir
ilgtermiņa darbība, 10 līdz 15 gadiem. Protams, politiskajai
varai ir tiesības plānojumā veikt korekcijas. Tomēr plānoto
nedrīkst ignorēt. Plānotais ir jāīsteno.
Nereti teritorijas plānojuma izstrādei pašvaldības nolīgst pēc
reklāmās lasītā – profesionālus izpildītājus. Tās ir firmas, kam
jābūt iepriekšējai pieredzei līdzīgu plānošanas dokumentu
izstrādē. RAPLM, vērtējot darba rezultātu, nereti nākas atzīt, ka
pašvaldības teritoriālais plānojums ir zemas kvalitātes. Kartei
trūkst izstrādātāja rekvizītu – nosaukuma, zīmoga, parakstu. Par
visu tiek maksāta nauda, tādēļ pasūtītājam būtu jāseko, cik
kvalitatīvi darbs tiek padarīts. Šādu plānojumu RAPLM
Mērķdotāciju piešķiršanas komisija neakceptē, uzdodot novērst
trūkumus. Paš-valdībām nopietni jāseko, kā firma ievēro plānojuma
izstrādes procedūru. Visvairāk tas attiecas uz sabiedrisko
apspriešanu un priekšlikumu izvērtēšanu. Atbildība par plānojuma
redakciju gulstas nevis uz izstrādātājfirmas, bet gan pašvaldības
pleciem.
I.Kjahjare neslēpj, ka daudz pārdomātāki un kvalitatīvāki ir to
pašvaldību teritoriju plānojumi, kas tos veikušas pašu spēkiem,
iesaistot savus speciālistus un iedzīvotājus. Katrā pašvaldībā
jābūt savam plānošanas speciālistam, cerīgi piebilst RAPLM
Telpiskās plānošanas departamenta direktore, vienlaikus
apzinoties, ka tā ir tuvākajai nākotnei nereāla iecere.
Līdz pilnībai sistēmā – pāris gadu
Par pašvaldību, rajona, reģiona un
nacionālo plānojumu savstarpēju nesasaisti runāts daudz. Veidojas
nelāga aina: katrs kaut ko plāno, nerēķinoties ar citu un neņemot
vērā kopējās nostādnes. Teritorijas plānošanu regulē atbilstoša
nosaukuma likums, bet trūkst darbotiesspējīgas sistēmas. Tādējādi
valsts līmenī ir jāizstrādā telpiskās plānošanas politikas
pamatnostādnes, atzīmē I.Kjahjare. Valsts sekretāre Ilze Kukute
domā, ka vienotas politikas izstrādei, ņemot vērā tendences
Eiropas valstīs, būs nepieciešami apmēram divi gadi.
Mazs solis uz priekšu ir sperts pašvaldību plānojumu izstrādē.
Ministrijā ir sagatavots teritorijas plānojumos lietojamo vienoto
apzīmējumu projekts, kas pašvaldībām būs kā metodisks materiāls,
izstrādājot teritorijas plānojumu.