Ventspils – kam šodienas, kam rītdienas, kam tālas nākotnes pilsēta
Nav noliedzams, ka mazajā Latvijā grūti būs sameklēt kādu apdzīvotu vietu, kas ekonomiskās izaugsmes, ārējo finanšu piesaistes, moderno tehnoloģiju ieviešanas, pilsētas attīstības, vides labiekārtotības un daudzās citās jomās varētu līdzināties Ventspilij. Protams, ir iemesli, apstākļi, kas noteikuši Ventspils raķetes šāvienam līdzīgu izrāvienu salīdzinājumā ar citām Latvijas pilsētām. Un par tiem runāt nav nozīmes.
Runa būs par morālo padarītā darba novērtējumu, par nelabprāt izmantotām pozitīvās pieredzes pārņemšanas iespējām. Par to, ka aizspriedumi, varbūt lepnums vai vēl kādi principi daudzkārt veltīgi liek divriteni izdomāt no jauna. Uz to ne bez pamatojuma un rūgtuma aizvadītajā piektdienā Latvijas paš-valdību izpilddirektoru seminārā “Ventspils naftas” biznesa centrā norādīja Ventspils domes pārstāvji.
Izpilddirektori apmeklē Ventspili
Latvijas Pašvaldību
izpilddirektoru asociācija (LPIA) ik ceturksni rīko izbraukuma
seminārus kādā no Latvijas pašvaldībām. Tā ir iespēja asociācijas
biedriem, kā arī to pašvaldību vadītājiem, kuru pašvaldībās nav
izpilddirektora, iepazīties ar labāko pieredzi, kā arī aci pret
aci jautāt, dibināt kontaktus ar plašu pašvaldības un iestāžu
darbinieku loku, lai rastu kādas aktualitātes risinājumu.
Klātbūtne vienlaikus ļauj pamanīt to, kas telefonsarunā vai
prezentācijas bukletā netiek minēts. Jāteic, ka šīs iespējas tiek
izmantotas.
Ventspilī 20.augustā bija ieradušies 80 pašvaldību
izpilddirektori. Pašu ventspilnieku viesiem apskatei piedāvātā
programma bija tematiski plaša, ļoti labi organizēta un
interesanta. Skatīt varēja jaunizveidoto Ventspils reģionālo
atkritumu apsaimniekošanas poligonu, Ventspils Augstskolas
kompleksu, Ventspils olimpisko centru, Ventspils muzeju –
Livonijas ordeņa pili. Profesionāla gida stāstījuma fonā bija
iespēja redzēt sakopto Ventspils pilsētvidi un tās lepnākos
objektus. Vienīgais, ko nekomentējot gribas piebilst pie redzētā,
– no ikkatra todien sastaptā cilvēka var mācīties saskarsmes
kultūru un prasmi katrā radīt īpašā viesa sajūtu. Tā ir
goddevība.
Uzņēmumu skaita sadalījums pa nozarēm |
Sūrs darbs – saldi augļi
Šo daudzkārt dzirdēto sakāmvārdu kā paroli neliekuļoti var piemērot Ventspils pašvaldības darbinieku ikdienai. Viens no pilsētas izpilddirektora vietniekiem Aldis Ābele klātesošajiem neslēpjot atzina – katra struktūrvienības vadītāja darba novērtējuma mēraukla ir spēja piesaistīt ārējo finansējumu. Sacītais liecina, ka pašvaldība mērķtiecīgi iet resursu meklēšanas ceļu, nevis izmanto jau tās rīcībā esošos. Nav arī noslēpums, ka dažs Ventspils domes darbinieks nepietiekamas kapacitātes dēļ darbu pašvaldībā ir zaudējis.
Plašais projektu klāsts
Ventspils domes investīciju
nodaļas vadītāja Jana Berka, iepazīstinot ar pašvaldības pēdējos
gados paveikto pilsētas infrastruktūras objektu sakārtošanā,
stāstīja par realizētajiem vai procesā esošajiem projektiem, kam
piesaistīts ES pirmsstrukturālo fondu finansējums. Kopsummā par
13,199 miljoniem latu īstenots Ventspils ūdenssaimniecības
attīstības projekts. Ventspils reģiona cieto sadzīves atkritumu
apsaimniekošanas projekta rezultātus semināra dalībnieki varēja
novērtēt klātienē. Nav šaubu, ka atkritumu apsaimniekošanas
poligons, ko apsaimnieko pašvaldības uzņēmums, atbilst mūsdienu
vides kvalitātes prasībām, tomēr redzētais radīja vēlmi uzdot
jautājumu par atkritumu šķirošanas iespējām, kas patlaban netiek
veikta. Kā pastāstīja projekta koordinatore, projekta kopējās
izmaksas ir 5,326 miljoni latu un atkritumu šķirošanas mašīnu
uzstādīšanu uzņēmums plāno veikt nākotnē.
Pašvaldība var lepoties arī ar vairākiem realizētiem valsts
investīciju projektiem. Tādi ir izglītības, kultūras un vides
piesārņojuma novēršanas jomā. Pie sadarbības projektiem, kuros
iesaistītas vairākas pašvaldības, pieder tūrisma projekts
“Sadarbība starp Baltijas jūras rietumu piekrastes pilsētām
Ventspili, Liepāju un Klaipēdu ilgtspējīgas tūrisma vides
veidošanā”, projekts “SuPortNet II” (jahtu tūrisma veicināšana
Baltijas jūrā, sadarbība starp Baltijas jūras jahtu ostām,
palīdzot atjaunot mazo ostu darbību).
Interesants un zīmīgs šķiet PHARE 2001 ESK ietvaros uzsāktais
sadarbības projekts starp Ventspils un Jēkabpils pašvaldībām un
Latvijas Kokrūpniecības federāciju, kas paredz veidot Jēkabpils
kokapstrādes biznesa parku. Kā minēts projekta pasē, tā mērķis ir
“paaugstināt Latvijas kokapstrādes un saistīto nozaru uzņēmumu
konkurētspēju, lai veidotu efektīvu mežsaimniecības klasteru, kas
būtu balstīts uz zinātņietilpīgas produkcijas un augstas
pievienotās vērtības produkcijas ražošanu”. Projekta Ventspils
komponentes galvenās aktivitātes ir kokrūpniecības kompetences
centra izveide un ražošanas angāra konstrukcija Ventspils
industriālajā parkā. Ir vēl virkne ar Ventspils ostas darbības
virzienu attīstību saistītu projektu, kas liecina, ka
izdaudzinātais Ventspils bagātības avots – naftas vads –
netiek pārvērtēts. Domāts tiek visos virzienos un pilsētas
rītdienai maksimāli meklētas iespējas. Tā, piemēram, Ventspils
dome ir izveidojusi projektu ideju datu bāzi, ar ko paredzēts
strādāt ES struktūrfondu finansējuma piesaistei līdz 2006.gadam.
Šajā datu bāzē par prioritāriem atzīti 15 projekti, kas aptver
dažādus izglītības, kultūras mantojuma saglabāšanas, sporta un
brīvā laika pavadīšanas iespēju projektus.
www un e-Ventspils
Moderno tehnoloģiju
vents-pilniekiem dotās iespējas, to izmantošana un priekšrocības
ir atsevišķas sarunas vērta tēma. Par informāciju tehnoloģiju
progresa virzības tempiem Ventspilī atbild izpilddirektora
vietnieks Armands Magone. Seminārā dzirdētais lika aizdomāties
par nesen medijos publicēto informāciju, kas vēstīja par
interneta tīkla lietotāju skaita pārspīlējumiem. Proti, vai
tendence vēlamo padarīt par patiesību, tādējādi mudinot arvien
vairāk paļauties uz globālā tīmekļa un informācijas tehnoloģiju
(IT) visvarenību, laika ietaupīšanu un citām nesalīdzināmajām
priekšrocībām, nekļūst par atsvešinātības un norobežošanās
iemeslu saiknē starp pašvaldību un tās iedzīvotājiem. Armands
Magone norādīja, ka informācijas sabiedrība ir jāpieņem kā reāla
nākotnes sabiedrība, kurā neviens nedrīkst justies atstumts. Cik
nu kuram tas izdodas.
Neiedziļinoties ventspilnieku kā IT jomas pirmrindnieku vai, kā
viņi paši sevi dēvē, skrējēju pa priekšu citiem, veikuma
uzskaitījumā, pārdomu vērts bija A.Magones problēmu uzstādījums.
Atskats nesenā pagātnē ļauj secināt, ka valsts palīdzīgu
priekšroku galvenokārt dod “neko nedarītāju armijai”. Nacionālās
programmas tiek veidotas, nevis atbalstot tos, kam mazāk naudas,
bet gan neko nedarītājus. Tā vietā, lai apliecinātu vienīgo
valstiski pareizo pieeju – sekmēt labākās pieredzes pārņemšanu,
arvien vairāk zeļ centralizācijas tendences. Nemaz nerunājot par
elementāru pateicību, trūkst pat ieinteresētības uzklausīt par
reģionos padarīto. Vai tā ir valsts nevēlēšanas vai nespēja
iedomāties, ka arī perifērijā var ko vērtīgu un vērā ņemamu
izdarīt, lai jau praksē pārbaudīto piedāvātu īstenošanai citos
reģionos? Latvija uz Eiropas valstu fona nevar lepoties ar
pārticību un augstu labklājības līmeni. Kļūdas, ko pieļāvuši
citi, nebūtu aprobējamas vēlreiz. Ventspilī ir atrasts risinājums
šo anomāliju novēršanai. Pavisam drīzā laikā ventspilnieki
piedāvās jaunu struktūru – Pašvaldību kompetences centru. Kā
atklāja A.Magone, tā nebūs fiziska iestāde, bet iespējas ar IT
tehnoloģiju starpniecību saņemt padomus – no elementārākajiem
jautājumiem IT jomā līdz pašvaldību pakalpojumu klāsta,
stratēģijas, ideoloģijas izveidei un tehnoloģiju
pielietojumam.
Zaida Kalniņa, “LV”
zaida.kalnina@vestnesis.lv