Par ostas attīstību – pretrunīgi viedokļi
Rīgas domes priekšsēdētājs Gundars Bojārs atklāj starptautisko konferenci “Moderna ostas pilsēta Jaunajā Eiropā” viesnīcā “Radisson SAS Daugava” Foto: Gatis Dieziņš, A.F.I. |
“Latvijas Vēstnesis” jau ziņoja par Rīgas domes un uzņēmēju plāniem Rīgas brīvostas pārvietošanai un modernizācijai. Šajā kontekstā nozīmīga bija 20. augustā mūsu valsts galvaspilsētā, viesnīcas “Radisson SAS Daugava” telpās, noritējusī starptautiskā konference “Moderna ostas pilsēta jaunajā Eiropā”. Konferenci jau trešo gadu rīkotajā Rīgas forumā organizēja Rīgas menedžeru skola sadarbībā ar Rīgas domi un Rīgas brīvostas pārvaldi.
Konferences ievadā tās dalībniekus
uzrunāja Rīgas domes priekšsēdētājs, Rīgas brīvostas valdes
priekšsēdētājs Gundars Bojārs. Viņš pauda viedokli, ka Rīgai kā
modernai Eiropas metropolei nepieciešama decentralizācija. Un tās
kontekstā īpaša uzmanība pievēršama ostas teritorijas attīstībai.
G.Bojārs norādīja, ka Rīgas osta aizņem apmēram divdesmit
procentus pilsētas teritorijas, taču atrodas pārāk tuvu pilsētas
vēsturiskajam centram. Vēsturiskā centra teritoriju aizliegts
izmantot rūpnieciskiem nolūkiem, tāpēc ostas pašreizējais
novietojums kavē uzņēmējdarbības attīstību tās teritorijā.
Rīgas mērs pastāstīja, ka jau ilgāk nekā gadu noris darbs pie
jaunā Rīgas attīstības plāna laika periodam no 2006. līdz 2018.
gadam. G.Bojārs minēja vairākus būtiskus Rīgas brīvostas
pārvietošanas un modernizācijas virzienus. Viņš arī pastāstīja,
ka Daugavas krastmalu pilsētas centrā paredzēts intensīvāk
izmantot tūrisma attīstīšanai – kruīzu kuģiem noteikti būtu
jāpiestāj tuvāk centram. Savukārt pasažieru prāmju termināli
varētu izveidot netālajā Andrejsalā. Kā kompensāciju par
“atkāpšanos” no Rīgas vēsturiskā centra brīvostas rīcībā varētu
nodot Piejūras dabas parka teritoriju. G.Bojārs uzsvēra, ka runas
par iespējamo naftas termināļu celtniecību šajā vietā ir mīts –
šādu plānu brīvostai neesot. Piejūras dabas parka teritorijā
varētu izveidot konteineru termināļus un pārkraut tikai “tīras
kravas”. Viņš arī atzīmēja, ka izdevīga vieta naftas termināļu
ierīkošanai ir Kundziņsala, taču jāizstrādā mehānisms salā esošo
nekustamo privātīpašumu kompensācijai. Pilsētas un ostas
attīstības plāns tiks apstiprināts 2005.gadā, un to īstenos
nākamā sasaukuma dome.
Kā zināms, sabiedrībā viedokļi par ostas modernizāciju un
pārvietošanu tuvāk Daugavas grīvai dalās. Piektdien konferences
dalībniekus pie ieejas viesnīcā sagaidīja vairāki vērienīgo
projektu pretinieki. Viņi dalīja lapas, kurās pausts uzskats, ka
ostas attīstības plāni nopietni apdraud Daugavas ietekas Rīgas
līča ekosistēmu, Rīgas iedzīvotāju cilvēktiesības un valsts
nozīmes kultūras pieminekli – abpus Daugavai izvietoto
Komētfortu. Jāatgādina, ka 3. augustā preses konferencē, kurā
sabiedrība tika informēta par Rīgas foruma pasākumiem, uzņēmējs
Viesturs Koziols Komētfortu nodēvēja par “nožēlojamām drupām” un
pauda uzskatu, ka forta statuss tiek kaitnieciski izmantots, lai
liktu šķēršļus ostas attīstībai. Kultūras ministre Helēna
Demakova šā gada jūlijā izteica pārliecību, ka Komētforta statuss
nav apstrīdams, un norādīja: uzņēmējdarbības plāni un pilsētas
attīstības ieceres jāsabalansē ar valsts kultūrvēsturiskā
mantojuma saglabāšanas interesēm. Savukārt Ietekmes uz vidi
novērtējuma valsts birojs 10. augustā pieņēma lēmumu, ka
topošajai brīvostas attīstības programmai vajadzīgs ietekmes uz
vidi stratēģiskais novērtējums. Tā nepieciešamību nosaka Latvijas
normatīvie akti, kas saskaņoti ar Eiropas Savienības likumdošanu,
bet novērtējuma veikšanas termiņi ir ostas vadības ziņā.
Juris Bārtulis, “LV”