Arī miega bads nogalina
Šobrīd tiek plaši diskutēts par ceļu satiksmes negadījumu, īpaši smago avāriju, iemesliem, kā arī par veidiem, kā tos iznīdēt pašā saknē. Taču aizkadrā palicis viens no nelaimju cēloņiem, kas ieņem pārliecinošu vietu līdzās agresīvam braukšanas stilam vai automašīnas vadīšanai alkohola reibumā. Tā ir braukšana miega badā vai pārmērīgā nogurumā.
Šķiet, tūlīt aizmigsi, sēžot pie stūres? Tālbraucēji šoferi zina – tālāk braukt nedrīkst, jāapstājas. Miega bada problēma gan neskar tikai viņus vien Foto: Māris Kaparkalējs, “LV” |
Par šo iemeslu sabiedrībai
atgādina Latvijas Miega medicīnas asociācija (LMMA), kuras
prezidente Dr. Ija Cimdiņa “LV” atzina: “Šajā steigas un
stresa laikmetā mēs esam pieraduši miegu uztvert nenopietni, tas
ir, tā nozīmei vairs nepiešķiram vajadzīgo vērību.”
Pasaulē ir veikti virkne pētījumu, kas spilgti apliecina vienu un
to pašu atziņu – miega bads vai pārmērīgs nogurums ir ļoti biežs
autoavāriju cēlonis. Latvijā līdzīgs pētījums nav veikts, tādēļ
situācijas ilustrācijai minēsim citu valstu datus. Pēc ASV
datiem, 40 procentiem
fatālu autoavāriju iemesls ir
šoferu iemigšana pie stūres. Savukārt Austrālijā, Lielbritānijā,
Somijā un citās Eiropas valstīs veiktie pētījumi liecina, ka 10
līdz 20 procenti no visiem ceļu satiksmes negadījumiem notikuši
tādēļ, ka šoferis bijis miega badā vai pārmērīgi noguris. Turklāt
gados jaunie autovadītāji četras reizes biežāk izraisa
autoavārijas miega bada dēļ nekā tie šoferi, kam pāri 30 gadiem.
I.Cimdiņa min nesen Somijā veiktā pētījuma datus – vairāk nekā
piektā daļa aptaujāto tālbraucēju šoferu atzinuši, ka pēdējos
trīs mēnešos, braucot pie stūres, aizsnaudušies vismaz divas
reizes, un desmitā daļa tālbraucēji nav slēpuši, ka savas
profesionālās darbības laikā izraisījuši avāriju iemigšanas
dēļ.
LMMA prezidente atzīst: lai gan mūsu valstī nav veikts līdzīgs
pētījums, kas atspoguļotu minētās problēmas kopainu Latvijā,
problēma nav noliedzama. Lai pievērstu tai sabiedrības un
atbildīgo valsts institūciju uzmanību, kā arī rosinātu meklēt
risinājumus, šai tēmai būs veltīta 4. Latvijas miega medicīnas
konference, kas notiks 14.oktobrī. “Pamatreferāts būs par miega
badu, taču konferencē tiks skarti vēl vairāki ar to saistīti
jautājumi – kādu ietekmi uz autovadītāju, precīzāk – viņa
koncentrēšanās spējām atstāj atkarību izraisošas vielas,
medikamenti vai trankvilizatori,” skaidro I.Cimdiņa.
Miega bads iet roku rokā ar mūsu steidzīgo dzīves ritmu.
Speciāliste skaidro, ka mūsdienās cilvēki visā pasaulē guļ mazāk
nekā mūsu priekšteči. Tātad guļam nepietiekami. Tajā pašā laikā
pētījumi atspoguļo to, ka pieaugušam cilvēkam vajadzīgas astoņas
stundas miega. Protams, katram no mums ir savas individuālās
īpatnības, tomēr vidējam miega ilgumam diennaktī jābūt minētajām
astoņām stundām. Cilvēks var pierast gulēt mazāk, tas ir,
adaptēties pie šāda stāvokļa, taču dzīves kvalitāte mazinās.
Viņš, iespējams, to pat nemana.
Miega lomu LMMA prezidente raksturo ar elementāru piemēru – guļot
tikai par vienu stundu mazāk, nekā nepieciešams, indivīda
tolerance pret nepatīkamām situācijām pazeminās par 25 (!)
procentiem. “Iedomājieties, kā cilvēkam tad uz nerviem krīt
sastrēgumi vai kāda cita autovadītāja neadekvāta uzvedība! Viss
kaitina,” skaidro speciāliste. Šādā stāvoklī arī pats ātri vien
apzināti vai neapzināti izdarīsi ko nepareizu.
Pārslodze darbā, stress, depresijas, steiga – tas viss atstāj
dziļu ietekmi. Tam visam simptoms ir miega problēmas. I.Cimdiņa
min četrus būtiskākos kritērijus, kas liecina, ka cilvēkam tādas
radušās: grūtības aizmigt; naktī raksturīga pamošanās, pēc kuras
ir grūtības iemigt; mošanās ļoti agri no rīta; pēc pamošanās nav
laba pašsajūta.
Pēdējo speciāliste min kā galveno kritēriju, pēc kura noteikt,
vai cilvēkam ir problēmas ar veselīgu miegu. Iepriekšminētais
norāda, ka miega bads un pārmērīgs nogurums nebūt nav raksturīgs
tikai profesionāliem šoferiem, piemēram, tālbraucējiem. Protams,
tā ir viena no riska grupām. Ne velti tiek reglamentēts, cik ilgi
profesionālis drīkst atrasties pie stūres un cik stundu tam
jāvelta atpūtai. Skaidrs, ka ne visi to ievēro. Tajā pašā laikā
profesionālie šoferi varbūt pat vairāk apzinās risku, kāds rodas,
nogurušam vai miegainam vadot auto, līdz ar to laikus apstājas
atpūsties, jo spēj izsvērt, kad klāt kritiskais mirklis. Lai gan,
kā uzsver I.Cimdiņa, iemigšanas brīdi taču cilvēks pats nefiksē,
viņš fiksē tikai pamošanos. Labi, ja vēl pamostas laikus...
Pārējiem cilvēkiem, kas sēžas pie stūres, arī, protams,
raksturīgs miega bads un nogurums, kas sakņojas jau minētajā
mūsdienu stresa pārpilnajā dzīvesveidā. Šobrīd var tikai minēt,
cik tā dēļ Latvijā notikušas avārijas un cik cilvēku cietuši vai
gājuši bojā. Turklāt diennaktī ir divi tā sauktie kritiskie
periodi, kurā pat tie cilvēki, kurus neietekmē miega problēmu
sekas, jo paraksti viņi guļ veselīgā miegā, kuri nav
pārpūlējušies un ir mundri, vadot automašīnu, var nonākt pēkšņā
un nepārvaramā miega varā. Kā skaidro I.Cimdiņa, tas ir laiks no
diviem līdz sešiem rītā un no 14 līdz 16 pēcpusdienā. Ārvalstīs
veiktie pētījumi apliecina šo sakarību. Minētajās kritiskajās
stundās avāriju iemesls visbiežāk ir tieši iemigšana vai
miegainības dēļ zudušās koncentrēšanās spējas u.tml.
Ilze Apine, “LV”