Piezīmes uz lugas eksemplāra malām
Memuārliteratūrai piemīt dīvaina daba – tā it kā pretendē uz patiesu notikumu un faktu atspoguļošanu, bet ir tik subjektīva, ka zaudē gandrīz jebkādu piesaisti realitātei. Bet tāds jau laikam ir šā žanra uzdevums – personiska attieksme, intīmi sīkumi, subjektīvs viedoklis un brīva faktu interpretācija.
Vija Artmane “Ziemcieši. Mirkļi no manas dzīves”, R., “Pētergailis”, 2004 |
Viju Artmane – talantīga, skaista,
cēla un šķietami nesatricināma. 21. augustā viņa nosvinēja savu
75 gadu jubileju. Septembrī Dailes teātrī notiks godināšanas
vakari, bet nule iznākusi Vijas Artmanes atmiņu grāmata
“Ziemcieši. Mirkļi no manas dzīves”.
Vizuāli ārkārtīgi skaista grāmata ar kvalitatīvām, rūpīgi
atlasītām fotogrāfijām, kas izgaismo un ilustrē mākslinieces
būtiskākos dzīves mirkļus un svarīgākās lomas. Tīri teorētiski
literārajai daļai būtu jāsniedz ieskats Vijas Artmanes personībā,
jātuvina tā lasītājam, teātra un kino mīļotājam. Bet praktiski ir
noticis tā, ka šī grāmata līdzinās vairāk vai mazāk teicami
nospēlētai lomai. Vija Artmane spēlē Viju Artmani vai varbūt
turpina Džūlijas Lambertes lomu. Viņa ir patiesi liela aktrise,
jo pat tik intīmā procesā kā rakstīšana (precīzāk – atmiņu,
notikumu utt. stāstīšana) ir spējusi par sevi nepateikt tikpat kā
neko. Protams, šajā grāmatā ir atrodamas Vijas Artmanes atmiņas
par bērnību, lomām, sastaptajiem cilvēkiem un pārdomas par
aktiera sūtību un teātra būtību, tomēr tās ir tikušas pakļautas
ārkārtīgi rūpīgai, piesardzīgai un skrupulozai iekšējai cenzūrai
un ne pārāk “piekasīgam” redaktora darbam.
Tie, kas, lasot šos memuārus, cer ielūrēt teātra aizkulisēs,
slavenu aktieru piedzīvojumos un dēkās, tenkās vai intrigās,
smagi vilsies, jo nekā tāda grāmatā nav (un labi, ka tā!).
Vija Artmane ir lieliski maskējusies – viņas mērķis nav bijis
atklāt savas dvēseles dzīles vai izsūdzēt grēkus tam kungam
lasītājam (lasi – skatītājam). Šķiet, cienījamā māksliniece
vienkārši ir vēlējusies atgādināt par sevi un citiem talantīgiem
savas paaudzes aktieriem. Vienīgā nelaime, ka grāmatas mēdz lasīt
ne jau tāpēc, lai gūtu pamācību vai padomu, bet gan tāpēc, lai
izkustinātu un izlaistu paskrieties emocijas. Bet tas var notikt
vien tad, ja rakstītais vārds aizķer kādu stīgu; ja neaizķer,
pārņem vienīgi īgnums un kāds nieks garlaicības. Daļa īgnuma ir
arī Vijas Artmanes atmiņās – mazliet dusmu uz valsti, kas
nenovērtē, kolēģiem, kam skauž, skatītājiem, kas nesaprot,
jaunajiem aktieriem, kas neprot. Uz Artūru Dimiteru un Pēteri
Pētersonu, uz Dailes teātri kopumā un atsevišķiem cilvēkiem
individuāli. Lasot rodas sajūta, ka māksliniece laiku pa laikam
maķenīt izkrīt no lomas, tad acumirklī attopas un kļūst par jauku
kundzīti, kas neko sliktu ne par vienu nesaka. Tikai labu, labu
vien...
Iespējams, grāmata būtu ieguvusi, ja tiktu veidota uz intervijas
pamata, tādējādi panākot rūpīgāk pārdomātu kompozīciju, citādi ik
pa brīdim šķiet, ka “plate iet uz riņķi”. Protams, ar atmiņām tā
mēdz notikt, tomēr memuāru grāmatas uzdevums nav vienkārši
stenografēt notikumus vai atmiņu uzplaiksnījumus.
Tiklab ir iespējams, ka šīs grāmatas sakarā nemaz nevajag
piesieties literāriem negludumiem, kompozicionālām niansēm,
neveiksmīgi nospēlētām etīdēm un citām smalkām lietām. Varbūt
patiesi šis darbs jāuztver kā piezīmes uz lugas eksemplāra malām,
kas atklāj talantīgi spožas aktrises mīlestību pret teātri,
atmiņas par lomām un cieņas apliecinājumu režisoram Eduardam
Smiļģim.
Solvita Kāršeniece, Mag.philol.