Huligānisms vai māksla?
Apzinīgi pilsoņi (pie kādiem neapšaubāmi pieder lielākā daļa “Latvijas Vēstneša” lasītāju) neraksta uz sienām. Bet tas nenozīmē, ka apzinīgiem pilsoņiem nebūtu noderīgi laiku pa laikam pievērst uzmanību tam, ko uz sienām uzrakstījuši citi – it īpaši tagad, kad jau labu laiciņu daļa no šiem tekstiem un zīmējumiem sāk tuvoties mākslas pasaulei.
Foto: Arnis Blumbergs, “LV” |
Laba māksla bieži ir šokējoša, tā
katrā ziņā liek cilvēkam apstāties, tā kaut uz brīdi maina
cilvēka pasaules uztveri un attieksmi pret dzīvi. Laba māksla var
būt arī kaitinoša, tā var izraisīt spēcīgu pretreakciju – ne jau
visi vēlas paskatīties paši uz sevi no malas. Un mākslai nav
obligāti jābūt pārdodamai vai glīti iesaiņotai – tā var būt arī
demokrātiska, ikvienam pieejama, izpildīta pavisam vienkāršā
tehnikā. Tas viss piemīt labākajiem uzrakstiem un zīmējumiem
ielās – ne tikai Rīgā, bet arī citās pilsētās.
Protams, lielākā daļa uzrakstu uz sienām vēl joprojām ir tikai
huligānisma izpausme – jēlības, kulta grupu nosaukumi un
mēģinājumi iepazīties (vai ļaunprātīgi publiskot kāda paziņas
tālruņa numuru). Par tiem labākajā gadījumā var pasmaidīt,
piemēram, par uzkrītoši nepareizu gramatiku ne tikai angļu, bet
pat krievu valodā, kas rakstītājam droši vien bijusi dzimtā.
Reizēm rodas negribēts komisms – kāds uzraksts “Sanita ir idiote”
pēc kāda laika (visticamāk, ka pati Sanita) tika papildināts ar
pašapsūdzošu piebildi “Tie, kas raksta uz sienām, paši ir
idioti”. Gadās arī gribēts komisms. Piemēram, braucot pa
Vecmīlgrāvja apvedceļu, uz sētas bija lasāms uzraksts “IVETA ES
TEVI MĪLU. IGORS”, kurš tagad ir papildināts un nu izskatās šādi:
“IVETA ES TEVI MĪLU. IGORS ARIKS ANDIS JĀNIS”.
Tomēr ir arī uzraksti, kas cenšas sagraut vai vismaz iedragāt
mietpilsoniskos stereotipus, kas mūs neizbēgami pārņem pilsētas
burzmā. Piemēram, vienkāršs, ar flomāsteru uzrakstīts “TU NEREDZI
TO, KĀ PATIESĪBĀ IR” vai “LAIKS NAV NAUDA”. Kādu laiku netālu no
Mangaļu stacijas uz tukša afišu staba bija lasāms uzraksts “BRĪVA
VIETA MELIEM”. Tagad šim uzrakstam pāri pārlīmēts kārtējais
reklāmas plakāts...
Protams, arī pēdējās kategorijas uzrakstus var uzskatīt par
vandalismu un sveša īpašuma bojāšanu. Bet, iespējams, tas ir
vienīgais ceļš, kādā var sasniegt noguruša, darbos iegrimuša
cilvēka apziņu – jo nav nemaz tik daudz ļaužu, kas regulāri
atlicinātu laiku labai grāmatai, mākslas izstādei vai – vēl jo
mazāk – filozofisku tekstu lasīšanai. Un uzraksts uz sienas ir
iedarbīgs ar savu lakonismu un negaidītību. Pati to esmu
piedzīvojusi, steidzoties pa Brīvības ielu un kādā brīdī
apstājoties netālu no Centrālās bibliotēkas, lai pārlasītu
uzrakstu “IELA IR BRĪVĪBAS NAV”. Varbūt neesmu vienīgais cilvēks,
kas kaut uz brīdi palēninājis soli, lai pajautātu sev – vai es
esmu brīva? Vai arī darbs, draugi un pienākumi mani ir saistījuši
tik cieši, ka nav nekādu iespēju veltīt kaut mirkli sev
pašai?
Attēli uz ielām būtu pelnījuši atsevišķu rakstu, turklāt nevis no
vienkārša garāmgājēja un mākslas baudītāja, bet mākslas
zinātnieka rakstu. Jo īpaši tagad, kad hiphopa stilā ieturētos
graffiti, kas tomēr ir visai vienveidīgi un (vismaz manā
skatījumā) bez nopietni ņemama idejiskā noslogojuma, ir
nomainījuši trafaretu tehnikā izpildīti attēli. Ir jūtams, ka
māksliniekiem, kas tos veido, ir savdabīgs pasaules redzējums un
atbildība par sava darba kvalitāti.
Daži no šiem attēliem ir pārsteidzoši mīļi un aizkustinoši – kas
nebūt nesaskan ar stereotipisko “ielu apgleznotāja tēlu”.
Iespējams, lasītājs jau ir ievērojis apaļīgo lāčuku ar puķi rokās
tunelī, kas ved uz autoostu, vai mīlīgo zaķēnu, kas, sakrustojis
kājas, sēž skolas solā. Citi attēli ir humoristiskas parafrāzes
par mūsdienu aktualitātēm, piemēram, trafarets ar ekspremjeru
Einaru Repši un lidojošo šķīvīti. Bet ir arī attēli, kas
asprātīgā formā mēģina pievērsties nopietnākām tēmām – aģitē pret
karu vai nacismu, ironizē par patērētāju sabiedrības naudaskāri,
par mūsu atkarību no naudas un reklāmas.
Bet, šķiet, vismīļākais uzraksts, ko esmu redzējusi, ir trafaretu
tehnikā izpildītais “ПАСМАИДИ”. Nezinu, vai darba mērķis ir tikai
likt cilvēkam pasmaidīt – kas notiek gandrīz neizbēgami, ja vien
lasītājs nav iesīkstējis drūmiķis. Katrā ziņā šis, manuprāt, ir
viens no labākajiem veidiem, kā parādīt, ka latviešu un krievu
valodas nav naidīgas un nesavienojamas – uz robežas starp abām
kultūrām un atšķirīgajām mentalitātēm var atrast iespēju
saprasties, radīt pārsteidzošus, pilnvērtīgus mākslas darbus...
vai arī vienkārši ПАСМАИДИИТ.
Ieva Melgalve,
literāte