Ministru kabineta 2004.gada 24.augusta sēdē
Pieņemti “Noteikumi par
obligāti piemērojamiem Latvijas grāmatvedības standartiem un
kārtību, kādā sagatavojami naudas plūsmas pārskati un pašu
kapitāla izmaiņu pārskati”.
Noteikumi nosaka obligāti
piemērojamos Latvijas grāmatvedības standartus, kuri attiecas uz
komersantu, uzņēmumu vai uzņēmējsabiedrību – likuma “Par uzņēmumu
gada pārskatiem” vai likuma “Par konsolidētajiem gada pārskatiem”
subjektu –, un kārtību, kādā sagatavojams likumā “Par uzņēmumu
gada pārskatiem” noteiktais naudas plūsmas pārskats un pašu
kapitāla izmaiņu pārskats, kā arī likumā “Par konsolidētajiem
gada pārskatiem” noteiktais konsolidētais naudas plūsmas pārskats
un pašu kapitāla izmaiņu pārskats.
Lai atzītu un novērtētu finanšu pārskata un konsolidētā finanšu
pārskata posteņus un sniegtu skaidrojumus par tiem, uzņēmums
piemēro šādus Latvijas grāmatvedības standartus: Latvijas
grāmatvedības standarts Nr.1 “Finanšu pārskatu sagatavošanas
pamatnostādnes” (publicēts laikrakstā “Latvijas Vēstnesis”, 2004,
23.nr.); Latvijas grāmatvedības standarts Nr.2 “Naudas
plūsmas pārskats” (publicēts laikrakstā “Latvijas Vēstnesis”,
2004, 23.nr.).
Noteikts, ka pašu kapitāla izmaiņu pārskatu un konsolidēto pašu
kapitāla izmaiņu pārskatu uzņēmums sagatavo saskaņā ar šajos
noteikumos minētā Latvijas grāmatvedības standarta XIII nodaļas
prasībām.
Naudas plūsmas pārskatu un konsolidēto naudas plūsmas pārskatu
uzņēmums sagatavo saskaņā ar šajos noteikumos minētā Latvijas
grāmatvedības standarta prasībām.
Pieņemti noteikumi “Grozījumi Ministru kabineta 2003.gada
18.marta noteikumos Nr.119 “Noteikumi par augstāko virsnieku
militārajām dienesta pakāpēm atbilstošajiem
amatiem””.
Saskaņā ar Militārā dienesta likumu Ministru
kabinets apstiprina augstāko virsnieku dienesta pakāpēm
atbilstošo amatu sarakstu. Ievērojot to, ka Latvija ir uzņemta
Eiropas Savienībā, ir paplašinājušās militārā pārstāvja
funkcijas. Līdz ar to ir nepieciešams papildināt militārā
pārstāvja amata nosaukumu ar norādi uz pārstāvību Eiropas
Savienībā.
Sakarā ar Nacionālajiem bruņotajiem spēkiem (NBS) piešķirtajām
kvotām NATO štābos ir nepieciešams papildināt brigādes ģenerāļa
dienesta pakāpei atbilstošo amatu sarakstu ar jaunu amatu –
augstākais štāba virsnieks NATO štābos. Šā amata ieviešana
nepieciešama Nacionālo bruņoto spēku sekmīgai integrēšanai NATO
struktūrās un augstāko virsnieku nosūtīšanai ALLIED COMMAND
TRANSFORMATION (ACT) štābā, štāba priekšnieka vietnieka amatā
(ģenerāļa kategorijas amatā). Visi 26 NATO dalībvalstu pārstāvji
ir augstākās pakāpes karavīri.
NBS štāba Operatīvās plānošanas departamenta priekšnieka amats
iekļauts brigādes ģenerāļa dienesta pakāpei atbilstošo amatu
sarakstā, ņemot vērā šī departamenta vadošās struktūras lomu
štābā. Šī departamenta vadītājs nepieciešamības gadījumā aizvieto
arī NBS štāba priekšnieku, kā arī atbilstošai komandķēdes
funkcionēšanas nodrošināšanai kopējā NBS struktūrā tam jābūt
vismaz par pakāpi augstākam par attiecīgo struktūrvienību amatiem
spēku veidu štābos.
Ar grozījumiem Valsts drošības iestāžu likumā Militārās
pretizlūkošanas dienests pārdēvēts par Militārās izlūkošanas un
drošības dienestu, tāpēc mainās arī šī dienesta priekšnieka amata
nosaukums.
Pārējo amatu nosaukumu maiņa saistīta ar Nacionālo bruņoto spēku
reorganizāciju un dinamisko attīstību.
Akceptēts Saeimas lēmumprojekts “Par Latvijas Nacionālo
bruņoto spēku vienību dalību ANO daudznacionālajos spēkos
Irākā”.
Saeima 2003.gada 20.martā pieņēma lēmumu “Par
Latvijas atbalstu ANO Drošības padomes rezolūcijas Nr. 1441
izpildei”, nolemjot atļaut Latvijas Nacionālo bruņoto spēku
vienībām piedalīties starptautiskajās miera nodrošināšanas
operācijās un starptautiskajās humānajās operācijās
starptautiskās koalīcijas bruņoto spēku militārās vadības pārziņā
un nosakot NBS dalības periodu līdz 2003.gada 31.decembrim.
Saeimai pieņemot šādu lēmumu, Latvija oficiāli ir paudusi
atbalstu cīņai pret terorismu un savu vēlmi veicināt vispārējo
drošību. Līdz ar to NBS vienību dalība starptautiskās koalīcijas
bruņoto spēku vadītajās starptautiskajās miera nodrošināšanas un
starptautiskajās humānajās operācijās parāda Latvijas gatavību
sniegt savu ieguldījumu globālās drošības stabilizācijā.
Apvienoto Nāciju Organizācija, izvērtējot situāciju Irākā,
pieņēma lēmumu (2003.gada 16.oktobra rezolūcijā nr.1511), ka
drošības un stabilizācijas nodrošināšanai Irākā ir nepieciešams
ANO daudznacionālo spēku atbalsts. Pamatojoties uz šo rezolūciju,
Saeima 2003.gada 11.decembrī pieņēma lēmumu par termiņa
pagarināšanu Latvijas Nacionālo bruņoto spēku vienību dalībai
miera nodrošināšanas operācijā Irākā Apvienoto Nāciju
Organizācijas daudznacionālo spēku sastāvā. Lēmuma darbības laiks
tika noteikts līdz 2004.gada 16.oktobrim.
ANO, veicot sociālpolitisko apstākļu un drošības situācijas
analīzi, 2004.gada 8.jūnijā pieņēma jaunu rezolūciju Nr.1546,
kurā pauda viedokli, ka daudznacionālo spēku klātbūtne Irākā
nepieciešama vēl uz 12 mēnešiem, kā arī nolēma, ka ir gatava
mandāta darbību izbeigt ātrāk pēc Irākas valdības pieprasījuma.
Līdz ar to, lai Latvijas NBS vienības varētu piedalīties ANO
daudznacionālo spēku sastāvā līdz noteiktā termiņa beigām – t.i.,
2005.gada 8.jūnijam, ir nepieciešams jauns Saeimas lēmums.
Akceptēts likumprojekts “Grozījumi Valsts statistikas
likumā”.
Spēkā esošā Valsts statistikas likuma redakcija
ietver sevī normas un terminoloģiju, kura nav saskaņota ar Valsts
pārvaldes iekārtas likumā un Komerclikumā noteiktām prasībām. Lai
ieviestu Valsts pārvaldes iekārtas likumu, panāktu vienotu pieeju
valsts pārvaldes institucionālās un funkcionālās sistēmas
sakārtošanai, kā arī lai saskaņotu likumā lietoto terminoloģiju
ar Komerclikumā minēto terminoloģiju, ir sagatavoti grozījumi
Valsts statistikas likumā.
Likumprojekts paredz noteikt: pārvaldes padotību atbilstoši
Valsts pārvaldes likuma prasībām; paredzēts svītrot likumā normu
par rajona statistikas nodaļām, jo šobrīd statistikas sistēmā
notiek iekšēja reorganizācija, kā rezultātā rajona statistikas
nodaļas tiek likvidētas un līdz 2004. gada beigām tiek izveidoti
4 datu savākšanas un apstrādes centri; likumā lietotās
terminoloģijas saskaņošanu ar Valsts pārvaldes iekārtas likumu un
Komerclikumu.
Akceptēts likumprojekts “Grozījums Nacionālās drošības
likumā”.
Nacionālās drošības likumā ir noteikts, ka
izņēmuma vai kara stāvokļa pārvarēšanai ir jāizstrādā
tautsaimniecības mobilizācijas plāns. Saskaņā ar rīkojumu “Par
pasākumu plānu tautsaimniecības mobilizācijas plāna
sagatavošanai” Ekonomikas ministrijai sadarbībā ar pārējām
ministrijām jāizstrādā un noteiktā kārtībā līdz 2005.gada
1.aprīlim jāiesniedz Ministru kabinetā tautsaimniecības
mobilizācijas plāns 2005.–2009.gadam.
Šobrīd ir vairāki iemesli, kas liek atlikt tautsaimniecības
mobilizācijas plāna izstrādi, kā arī ir izstrādāts koncepcijas
projekts “Par papildu resursu piesaistes pasākumiem valsts
apdraudējuma gadījumā”, kuras pamatā ir principiāli jauna un
mūsdienīga pieeja materiālu resursu nodrošinājuma jautājumiem
izņēmumu un karastāvokļa situācijās.
Tādējādi sagatavotais likumprojekts paredz grozīt Nacionālās
drošības likuma Pārejas noteikumu 8.punktu un pārcelt
tautsaimniecības mobilizācijas plāna izstrādes termiņu no
2005.gada 1.jūnija uz 2009. gada 1.jūnijam.
Akceptēts likumprojekts “Grozījums Izglītības inovācijas fonda
likumā”.
Grozījums likumā nosaka Izglītības inovācijas
fonda statusu. Izglītības inovācijas fonds ir atvasināta publiska
persona, kas darbojas saskaņā ar šo likumu, Ministru kabineta
apstiprinātu Fonda nolikumu un citiem normatīvajiem aktiem. Fonds
atrodas izglītības un zinātnes ministra pārraudzībā.
Likumprojekts nepieciešams, lai likumu precizētu atbilstoši
Valsts pārvaldes iekārtas likumam.
Pieņemti noteikumi “Grozījumi
Ministru kabineta 2003.gada 16.decembra noteikumos Nr.709
“Noteikumi par valsts sociālās apdrošināšanas iemaksu likmes
sadalījumu pa valsts sociālās apdrošināšanas veidiem
2004.gadā””.
Grozījumi noteikumos izstrādāti, lai
saskaņotu noteikumu normas ar 2004.gada 22.janvārī Saeimā
pieņemtā likuma “Grozījumi likumā “Par valsts sociālo
apdrošināšanu”” normām.
Grozījumi paredz, ka noteikumi tiek papildināti ar normu, ka
izdienas pensijas saņēmēji un III grupas invalīdi – valsts
speciālās pensijas saņēmēji – neveic sociālās apdrošināšanas
iemaksas apdrošināšanai pret bezdarbu. Līdz ar to no 2004.gada
1.jūlija obligāto iemaksu likme darba ņēmējiem, kuri ir izdienas
pensiju saņēmēji vai III grupas invalīdi – valsts speciālās
pensijas saņēmēji, būs 30,32%, kur darba devējs maksās 22,08%,
bet darba ņēmējs – 8,24%.
Noteikumi papildināti ar normu, lai nodrošinātu regulas (EEK)
Nr.1408/71 par sociālās drošības shēmu attiecināšanu uz darba
ņēmējiem, pašnodarbinātajiem un viņu ģimenes locekļiem, kuri
pārvietojas Kopienas teritorijā, piemērošanas kārtību.
Pieņemts rīkojums “Par valsts uzņēmuma bezpeļņas organizācijas
“Akadēmisko programmu aģentūra” reorganizāciju un valsts
aģentūras “Akadēmisko programmu aģentūra”
izveidi”.
Saskaņā ar Publisko aģentūru likumu nolemts
uzsākt Izglītības un zinātnes ministrijas pārziņā esošā valsts
uzņēmuma bezpeļņas organizācijas “Akadēmisko programmu aģentūra”
reorganizāciju un līdz 2004.gada 18.oktobrim izveidot valsts
aģentūru “Akadēmisko programmu aģentūra”.
Noteikts, ka aģentūra ir uzņēmuma funkciju, saistību, mantas un
finanšu līdzekļu pārņēmēja. Aģentūra ir Izglītības un
zinātnes ministrijas pārraudzībā esoša valsts iestāde, kuras
darbības mērķis ir Eiropas Savienības programmu īstenošana
izglītības nozarē, kā arī citu valsts vai starptautisku
izglītības pasākumu īstenošana.
Aģentūrai ir šādas funkcijas: nodrošināt Eiropas Kopienas
izglītības programmas SOCRATES darbību
Latvijā; īstenot starpniekinstitūcijas funkcijas
SOCRATES decentralizēto vai daļēji decentralizēto fondu
finanšu vadībā; ieviest, vadīt un koordinēt Eiropas Kopienas
integrētās mūžizglītības un akadēmiskās izglītības programmas
Latvijā.
Aģentūra tiek finansēta no likumā par valsts budžetu kārtējam
gadam paredzētajiem līdzekļiem.
Pieņemts rīkojums “Par valsts bezpeļņas organizācijas
sabiedrības ar ierobežotu atbildību “Valsts tehniskās uzraudzības
inspekcija” reorganizāciju un valsts aģentūras “Valsts tehniskās
uzraudzības aģentūra” izveidi”.
Saskaņā ar Publisko
aģentūru likumu nolemts uzsākt Zemkopības ministrijas padotībā
esošās valsts bezpeļņas organizācijas sabiedrības ar ierobežotu
atbildību “Valsts tehniskās uzraudzības inspekcija”
reorganizāciju un līdz 2004.gada 31.oktobrim izveidot valsts
aģentūru “Valsts tehniskās uzraudzības aģentūra”.
Noteikts, ka aģentūra ir sabiedrības tiesību, funkciju, saistību,
mantas un finanšu līdzekļu pārņēmēja. Aģentūra ir Zemkopības
ministrijas pārraudzībā esoša valsts iestāde, kuras darbības
mērķis ir nodrošināt traktortehnikas, tās piekabju un
traktortehnikas vadītāju uzskaiti valstī.
Aģentūrai ir šādas galvenās funkcijas: nodrošināt un uzturēt
traktortehnikas, tās piekabju un traktortehnikas vadītāju
informatīvo sistēmu; atestēt traktortehnikas vadītājus un
izsniegt traktortehnikas vadītāju apliecības; veikt
traktortehnikas, tās piekabju valsts tehnisko apskati un to
ekspluatācijas drošības kontroli; reģistrēt un dzēst
traktortehnikas atsavināšanas aizliegumus un komercķīlas atzīmes;
nodrošināt patērētāju tiesību aizsardzību, ja tirgū tiek
piedāvāti riteņtraktori un satiksmē neizmantojamos mehānismos
uzstādīti dzinēji.
Aģentūra tiek finansēta no likumā par valsts budžetu kārtējam
gadam paredzētajiem līdzekļiem. Ar reorganizāciju saistītos
izdevumus paredzēts segt no sabiedrības līdzekļiem.
Pieņemti “Noteikumi par stipendijām”.
Noteikumi
nosaka stipendiju minimālo apmēru un kārtību, kādā stipendijas
saņem: augstākās izglītības programmās studējošie, kuri
uzņemti konkursa kārtībā un studē valsts finansētajās studiju
vietās; profesionālās pamatizglītības un profesionālās
vidējās izglītības programmās izglītojamie, kuri uzņemti
atbilstoši valsts finansēto vietu skaitam, izņemot izglītojamos
brīvības atņemšanas vietās; profesionālās pamatizglītības un
profesionālās vidējās izglītības programmās izglītojamie, kuri
uzņemti atbilstoši pašvaldību finansēto vietu skaitam, izņemot
izglītojamos brīvības atņemšanas vietās.
Augstākās izglītības programmās studējošie, kuri uzņemti konkursa
kārtībā un studē valsts finansētajās studiju vietās,
un profesionālās pamatizglītības un profesionālās vidējās
izglītības programmās izglītojamie, kuri uzņemti atbilstoši
valsts finansēto vietu skaitam, stipendiju saņem no izglītības
iestādes stipendiju fonda, kuru izveido no valsts budžeta
līdzekļiem – no dotācijas no vispārējiem ieņēmumiem.
Profesionālās pamatizglītības un profesionālās vidējās izglītības
programmās izglītojamie, kuri uzņemti atbilstoši pašvaldību
finansēto vietu skaitam, stipendiju saņem no izglītības iestādes
stipendiju fonda, kuru izveido no pašvaldības budžeta
līdzekļiem.
Uz stipendiju konkursa kārtībā var pretendēt augstākās izglītības
programmās studējošie, kuri uzņemti konkursa kārtībā un studē
valsts finansētajās studiju vietās, kuri: sekmīgi
noteiktajā termiņā nokārto nepieciešamos
pārbaudījumus; pilnībā iegūst attiecīgajam akadēmiskā
gada semestrim paredzēto kredītpunktu skaitu; nav pakļauti valsts
sociālajai apdrošināšanai saskaņā ar likumu “Par valsts sociālo
apdrošināšanu”, izņemot brīvprātīgi valsts sociālajai
apdrošināšanai pievienojušās personas.
Augstākās izglītības programmā studējošajam stipendiju fonda
ietvaros var piešķirt: minimālo stipendiju desmit mēnešus
gadā (izņemot jūliju un augustu); vienreizēju stipendiju, kuras
apmērs semestra laikā nepārsniedz minimālās stipendijas apmēru,
ja studējošais ir situācijā, kad nepieciešami papildu
izdevumi.
Augstākās izglītības iestāde apstiprina stipendiju piešķiršanas
nolikumu un izveido stipendiju piešķiršanas komisiju, kuras
sastāvā iekļauj minētās iestādes administrācijas, akadēmiskā
personāla un studējošo pašpārvaldes pārstāvjus.
Augstākās izglītības iestādes stipendiju fondu izveido,
paredzot: katrai pilna laika bakalaura studiju programmas,
profesionālās augstākās izglītības programmas, maģistra studiju
programmas un rezidenta medicīnā studiju vietai – 102 latus
gadā; katrai pilna laika doktora studiju programmas studiju
vietai – 696 latus gadā; katrai pilna laika doktora studiju
programmas studiju vietai izglītības un zinātnes ministra
apstiprinātajā izglītības tematiskajā jomā – 720 latus
gadā; katram pilna laika augstākās izglītības programmā
studējošajam – četrus latus gadā stipendijas izmaksām
grūtniecības atvaļinājuma laikā.
Vienreizējām stipendijām paredz ne vairāk kā piecus procentus no
augstākās izglītības iestādes stipendiju fonda apmēra.
Studējošajiem minimālās mēneša stipendijas nosaka šādā
apmērā: bakalaura studiju programmas, profesionālās
augstākās izglītības programmas, maģistra studiju programmas
studentam un rezidentam medicīnā – 70 lati mēnesī; doktora
studiju programmas studentam: studiju programmas apguvei –
80 lati mēnesī; zinātniskā grāda ieguvei – 60 lati
mēnesī.
Ja diviem vai vairākiem studējošajiem, kuri pretendē uz šajos
noteikumos minēto stipendiju, ir līdzvērtīgi sekmības rādītāji,
augstākās izglītības iestādes stipendiju piešķiršanas komisija
stipendiju pirmkārt piešķir: invalīdam, bārenim un bez vecāku
gādības palikušajam, kā arī studējošajam, kura ģimenei, ar kuru
viņš atrodas nedalītā saimniecībā, piešķirts trūcīgas ģimenes
statuss, pamatojoties uz normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā
izsniegtu izziņu par atbilstību trūcīgas ģimenes (personas)
statusam; studējošajam no ģimenes, kura audzina trīs un vairāk
bērnus; studējošajam, kura ģimenē ir bērni.
Izglītības un zinātnes ministrs ne vēlāk kā līdz kārtējā gada
1.martam ar rīkojumu apstiprina to doktora studiju programmu
izglītības tematisko jomu sarakstu nākamajam saimnieciskajam
gadam, kurās studējošais var pretendēt uz kredītam pielīdzināto
stipendiju.
Augstākās izglītības iestādes stipendiju piešķiršanas komisija
semestra laikā var anulēt studējošā stipendijas apstiprinājumu,
ja persona neievēro nepieciešamo pārbaudījumu un praktisko darbu
izpildes termiņus vai pārkāpj izglītības iestādes iekšējās
kārtības noteikumus.
Augstākās izglītības iestādē stipendiju pārtrauc izmaksāt studiju
pārtraukuma laikā. Stipendijas izmaksu var atjaunot pēc studiju
pārtraukuma, ja persona sekmīgi turpina studijas.
Izglītojamais, kas profesionālās izglītības iestādē klātienē
apgūst profesionālās pamatizglītības vai profesionālās vidējās
izglītības programmu, stipendiju fonda ietvaros saņem ikmēneša
stipendiju. Profesionālās pamatizglītības un profesionālās
vidējās izglītības iestādes stipendiju fondu izveido, paredzot
katram izglītojamajam 8,5 latus mēnesī. Izglītojamajam minimālo
ikmēneša stipendiju nosaka 6 latu apmērā.
Profesionālās izglītības iestādē izglītojamajam stipendiju fonda
ietvaros piešķir paaugstinātu stipendiju, ja persona: ir
bārenis vai bez vecāku gādības palicis bērns, kurš nav nodots
audzināšanā bērnu aprūpes un audzināšanas iestādē, audžuģimenē
vai aizbildņa ģimenē; ir pilngadīgs, sekmīgs bez vecāku
gādības palicis izglītojamais vai bārenis.
Profesionālās izglītības iestādē stipendiju fonda ietvaros var
piešķirt: vienreizēju stipendiju, ja izglītojamais iesniedz
iesniegumu un ir situācijā, kad ir nepieciešami papildu izdevumi
un nav paredzēta kompensācija no valsts sociālās apdrošināšanas
sistēmas, vienreizējām stipendijām paredzot ne vairāk kā piecus
procentus no stipendiju fonda apmēra; paaugstinātu stipendiju par
labām un izcilām sekmēm mācībās un aktivitāti izglītības iestādes
sabiedriskajā dzīvē.
Profesionālās izglītības iestādē vienreizējās un paaugstinātās
stipendijas apmērs nepārsniedz minimālās ikmēneša stipendijas
pieckārtīgu apmēru.
Profesionālās izglītības iestādes apstiprina stipendiju
piešķiršanas nolikumu un izveido stipendiju piešķiršanas
komisiju. Komisijas sastāvā iekļauj profesionālās izglītības
iestādes administrācijas, pedagoģiskā personāla un klātienē
izglītojamo pašpārvaldes pārstāvjus.
Ja diviem vai vairākiem izglītojamajiem, kuri vēlas saņemt
vienreizēju stipendiju, ir līdzvērtīgi sekmības rādītāji,
izglītības iestādes stipendiju piešķiršanas komisija vienreizēju
stipendiju pirmkārt piešķir invalīdiem, bāreņiem un bez vecāku
gādības palikušiem bērniem, kā arī izglītojamajiem no ģimenēm,
kuras audzina trīs un vairāk bērnus, un trūcīgām ģimenēm.
Profesionālās izglītības iestādes izglītojamajai grūtniecības un
dzemdību atvaļinājuma laikā piešķir minimālo ikmēneša stipendiju,
pamatojoties uz normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā izsniegtu
darbnespējas lapu.
Ja profesionālās izglītības iestādē izglītojamais veselības
stāvokļa dēļ ir akadēmiskajā atvaļinājumā, viņam stipendiju
nepiešķir.
Pieņemti noteikumi “Grozījumi Ministru kabineta 2002.gada
1.oktobra noteikumos Nr.443 “Kārtība, kādā iekasē, maksā un
administrē transportlīdzekļu ikgadējo nodevu un piemēro
atbrīvojumus no nodevas maksāšanas un nodevas
atlaides””.
Noteikumi izstrādāti atbilstoši likuma “Par
transportlīdzekļu ikgadējo nodevu” deleģējumam un 2004.gada
22.aprīlī Saeimā pieņemtajiem grozījumiem likumā “Par
transportlīdzekļu ikgadējo nodevu”, kas stājas spēkā ar 2004.gada
1.maiju. Grozījumu projekts nosaka kārtību, kādā notiek nodevas
maksāšana par divasu un trīsasu puspiekabēm.
Maksājot nodevu par divasu vai trīsasu puspiekabi, nodevas likme
tiek noteikta, pamatojoties uz informāciju, kas norādīta
deklarācijā par puspiekabes izmantošanu.
Deklarāciju par puspiekabes izmantošanu sastāda katrai
puspiekabei atsevišķi. Deklarāciju paraksta uzņēmuma vadītājs,
apliecinot ar uzņēmuma zīmogu, vai īpašnieks vai to pilnvarota
persona.
Ceļu satiksmes drošības direkcija pārbauda piemērotās nodevas
likmes atbilstību likumam “Par transportlīdzekļu ikgadējo nodevu”
un deklarācijā norādītajai informācijai.
Piemērojot nodevas likmi puspiekabei, seglu vilcēja pašmasas un
puspiekabes pilnas masas summu nosaka, puspiekabes reģistrācijas
apliecībā uzrādītajai puspiekabes pilnai masai pieskaitot: 7000
kg, ja puspiekabe saskaņā ar deklarāciju galvenokārt tiek vilkta
ar divasu seglu vilcēju; 8000 kg, ja puspiekabe saskaņā ar
deklarāciju galvenokārt tiek vilkta ar trīsasu seglu
vilcēju.
Ja iepriekšējā gadā nodeva par puspiekabi nav maksāta, nodevas
likmi puspiekabei aprēķina, pieņemot, ka puspiekabe ir vilkta ar
trīsasu seglu vilcēju ar dzenošā tilta mehānisko atsperojumu.
Akceptēts likumprojekts “Grozījumi Latvijas Administratīvo
pārkāpumu kodeksā”.
Kravu pārvadāšana ar smagsvara
transportlīdzekļiem nepārprotami paātrina ceļu segumu sairšanu.
Bet, pretlikumīgi pārvadājot smagākas kravas, nekā normatīvajos
aktos atļauts, prognozējamais ceļu segumu kalpošanas laiks tiek
strauji samazināts.
Pašreiz Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksa
149.33pants paredz tādas sodu sankcijas, kas nav
adekvāti salīdzināmas ar kaitējumu, kas tiek nodarīts, veicot
smagsvara kravas pārvadājumus ar pārsniegto pieļaujamo faktisko
masu vai ass slodzi. Ar stingrāku soda sankciju ieviešanu ir
iespējams panākt minēto pārkāpumu samazināšanu, ar to pagarinot
ceļu segumu kalpošanas laiku, un ieekonomēt līdzekļus to
atjaunošanai. Pārvadājot kravas ar pārkrautiem
transportlīdzekļiem, tiek ne tikai neatgriezeniski grauts ceļu
asfalta segums, bet arī apdraudēta satiksmes drošība.
Likumprojekts paredz par kravas pārvadāšanu bez noteiktā kārtībā
izsniegtas atļaujas vai pārsniedzot noteikto transportlīdzekļa
pieļaujamo faktisko masu vai ass slodzi soda sankcijas
palielināšanu: transportlīdzekļa vadītājam – divkāršā apmērā,
kravas pārvadātājam vai nosūtītājam – fiziskajai personai –
divkāršā apmērā, kravas pārvadātājam vai nosūtītājam – juridiskai
personai – desmitkārt.
Pieņemti “Noteikumi par atlīdzības izmaksas kārtību un tās
apmēru fiziskās personas pārstāvim administratīvajā lietā, kas
adresātam ir sarežģīta”.
Noteikumi nosaka atlīdzības
izmaksas kārtību un tās apmēru fiziskās personas pārstāvim
administratīvajā lietā, kas adresātam ir sarežģīta. Lēmumu
par atlīdzības izmaksāšanu pieņem iestāde vai tiesa, ievērojot
fiziskās personas mantisko stāvokli.
Atlīdzību pārstāvim izmaksā, pamatojoties uz šādiem dokumentiem:
iestādes vai tiesas lēmumu par atlīdzības izmaksāšanu; uzziņu par
pārstāvja piedalīšanos administratīvajā lietā.
Lai saņemtu atlīdzību par pārstāvja pienākumu veikšanu
administratīvajā lietā iestādē, pārstāvis mēneša laikā pēc minēto
pienākumu veikšanas iesniedz iestādē iesniegumu par atlīdzības
saņemšanu.
Lai saņemtu atlīdzību par pārstāvja pienākumu veikšanu
administratīvajā lietā tiesā, pārstāvis mēneša laikā pēc minēto
pienākumu veikšanas iesniedz Tiesu administrācijā iesniegumu par
atlīdzības saņemšanu, tiesas lēmumu un uzziņu.
Par pienākumu veikšanu administratīvajā lietā tiesā pārstāvim
izmaksā atlīdzību triju latu apmērā par vienu darba stundu, bet
ne vairāk par 20 latiem par pilnu darba dienu. Atlīdzību
aprēķina un izmaksā Tiesu administrācija no tai attiecīgajam
mērķim piešķirtajiem valsts budžeta līdzekļiem.
Par pienākumu veikšanu administratīvajā lietā iestādē pārstāvim
izmaksā atlīdzību triju latu apmērā par vienu darba stundu, bet
ne vairāk par 15 latiem par pilnu darba dienu. Atlīdzību
aprēķina un izmaksā iestāde no tai attiecīgajam mērķim
piešķirtajiem valsts budžeta līdzekļiem.
Pieņemti noteikumi “Elektrisko un elektronisko iekārtu
marķēšanas un informācijas sniegšanas
prasības”.
Noteikumi nosaka: elektrisko un elektronisko
iekārtu marķēšanas prasības, lai veicinātu šo iekārtu atkritumu
dalītu savākšanu; patērētāju informēšanas prasības, elektrisko un
elektronisko iekārtu atkritumu apstrādes un atkārtotas
izmantošanas prasības, prasības pārstrādes un reģenerācijas
iekārtu operatoriem, kā arī sabiedrības un Eiropas Komisijas
informēšanas prasības.
Šie noteikumi attiecas uz Ministru kabineta 2004.gada 27.jūlija
noteikumos Nr.624 “Noteikumi par elektrisko un elektronisko
iekārtu kategorijām” minētajām elektriskajām un elektroniskajām
iekārtām.
Elektrisko un elektronisko iekārtu ražotāji un izplatītāji savā
mājaslapā internetā, tirdzniecības vietās un mājsaimniecībā
lietojamo elektrisko un elektronisko iekārtu lietošanas
instrukcijās patērētājiem norāda šādu informāciju: noteikumu
pielikumā norādītā simbola nozīme – prasība nodot elektrisko un
elektronisko iekārtu atkritumus atsevišķi no citiem atkritumiem;
elektrisko un elektronisko iekārtu atkritumu nodošanas iespējas;
nepieciešamās darbības, lai sekmētu elektronisko atkritumu
pārstrādi, reģenerāciju un atkārtotu izmantošanu; elektriskajās
un elektroniskajās iekārtās esošo bīstamo vielu potenciālā
ietekme uz vidi, cilvēku dzīvību un veselību.
Papildus citos normatīvajos aktos noteiktajām marķēšanas
prasībām, kas attiecas uz elektriskajām un elektroniskajām
iekārtām, ražotāji iekārtas marķējumā norāda: noteikumu pielikumā
norādīto simbolu; ražošanas datumu. Marķējumu izvieto uz
elektriskās vai elektroniskās iekārtas redzamā vietā. Marķējumam
jābūt viegli salasāmam un neizdzēšamam. Ja elektrisko vai
elektronisko iekārtu izmēra vai funkciju dēļ to marķēšana nav
iespējama, marķējumu izvieto uz elektriskās vai elektroniskās
iekārtas iepakojuma, garantijas talona un lietošanas instrukcijā.
Minētie nosacījumi attiecas uz iekārtām, kas laistas tirgū pēc
2005.gada 13.augusta.
Gada laikā pēc jauna veida elektriskas vai elektroniskas iekārtas
piedāvāšanas tirgū tās ražotājs elektrisko un elektronisko
iekārtu atkritumu apstrādes, atkārtotas izmantošanas, pārstrādes
un reģenerācijas iekārtu operatoriem elektroniski vai rakstiski
nosūta šādu informāciju: elektrisko vai elektronisko iekārtu
sastāvā esošie materiāli, vielas un sastāvdaļas; bīstamo ķīmisko
vielu un produktu izvietojums iekārtā.
Vides ministrija vai tās pilnvarota institūcija nosūta Eiropas
Komisijai ziņojumu (ievērojot Eiropas Komisijai noteikto ziņojuma
formu) par elektrisko un elektronisko iekārtu atkritumu
apsaimniekošanu divus gadus ilgā laikposmā. Ziņojums sniedzams 18
mēnešu laikā pēc ziņojumā iekļautā laikposma beigām, un tajā
iekļautā informācija ir brīvi pieejama sabiedrībai. Pirmais
ziņojums tiek sniegts par laikposmu no 2005. līdz
2006.gadam.
Vides ministrija vai tās pilnvarota institūcija pēc pieprasījuma
informē citas Eiropas Savienības dalībvalstis par Latvijā no
Eiropas Savienības dalībvalstīm ievesto elektrisko un
elektronisko iekārtu atkritumu apstrādi, pārstrādi un
reģenerāciju.
Pieņemts rīkojums “Par valsts pārvaldes iestādes “Latvijas
Dabas muzejs” reorganizāciju un valsts aģentūras “Latvijas Dabas
muzejs” izveidi”, kā arī noteikumus “Valsts aģentūras “Latvijas
Dabas muzejs” nolikums”.
Saskaņā ar Publisko aģentūru
likumu ar 2004.gada 1.novembri paredzēts uzsākt Vides ministrijas
padotībā esošās valsts pārvaldes iestādes “Latvijas Dabas muzejs”
reorganizāciju un ar 2005.gada 1.janvāri izveidot valsts aģentūru
“Latvijas Dabas muzejs”.
Noteikts, ka aģentūra ir iestādes tiesību, saistību, Nacionālā
muzeju krājuma daļas, mantas un finanšu līdzekļu pārņēmēja.
Aģentūra ir Vides ministrijas pārraudzībā esoša valsts iestāde,
kuras mērķis ir uzkrāt Latvijas dabas un materiālās kultūras
vērtības un veidot sabiedrībā priekšstatu par Latvijas dabu kā
nacionālo bagātību un daļu no pasaules dabas daudzveidības.
Aģentūrai ir šādas funkcijas: uzturēt un attīstīt muzeja
krājumu kā Nacionālā muzeju krājuma daļu; veikt zinātnisko
darbību dabaszinātņu un muzeoloģijas jomā; veikt vides
izglītības darbu; informēt sabiedrību par Latvijas un
pasaules dabas daudzveidību, popularizēt sabiedrības ilgtspējīgu
attīstību un saudzīgu attieksmi pret dabu.
Noteikumi nosaka, ka muzeja darbības mērķis ir uzkrāt Latvijas
dabas un materiālās kultūras vērtības, kas liecina par tās
daudzveidību, vēsturi un aizsardzību, un veidot sabiedrībā
priekšstatu par Latvijas dabu kā nacionālo bagātību un daļu no
pasaules dabas daudzveidības.
Muzejam ir noteiktas šādas funkcijas: uzturēt un attīstīt
muzeja krājumu kā Nacionālā muzeju krājuma daļu; veikt
zinātnisko darbību dabaszinātņu un muzeoloģijas jomā; veikt
vides izglītības darbu; informēt sabiedrību par Latvijas un
pasaules dabas daudzveidību, popularizēt sabiedrības ilgtspējīgu
attīstību un saudzīgu attieksmi pret dabu.
Lai nodrošinātu funkciju izpildi, muzejs: saglabā esošās
dabaszinātniskās kolekcijas un priekšmetus un turpina to
komplektēšanu, veic muzeja krājuma uzskaiti un zinātnisko izpēti;
veido pastāvīgās ekspozīcijas; organizē un veido izstādes par
dabaszinātņu tēmām; veic Latvijas dabas izpēti,
sagatavo un publicē zinātniskos pētījumus par muzeja krājumu un
Latvijas dabu; sagatavo un īsteno dabas izpētes un vides
izglītības projektus; vāc, apkopo un analizē statistikas
datus par muzeja apmeklētājiem un pasākumiem; organizē
skolēnu dabaszinātnisko pulciņu nodarbības; organizē
lekcijas, rīko ekskursijas muzeja telpās un dabā, kā arī organizē
mācību ekspedīcijas Latvijā un ārvalstīs; izstrādā un īsteno
izglītojošas pedagoģiskās programmas un pasākumus; izdod
ceļvežus, katalogus un citus informatīvus materiālus par Latvijas
dabu, muzeja krājumu, muzeja vēsturi un muzeja zinātnisko un
izglītojošo darbību, kā arī sniedz konsultācijas dabaszinātņu
jomā un muzeoloģijā; veic dabas objektu ekspertīzi; sniedz
fotografēšanas, filmēšanas un taksidermijas pakalpojumus.
Pieņemti noteikumi “Prasības trušu bioloģiskajai audzēšanai,
turēšanai, kaušanai un transportēšanai”.
Noteikumi
nosaka prasības trušu bioloģiskajai audzēšanai, turēšanai,
kaušanai un transportēšanai. Bioloģiskajā lauksaimniecībā
trušus audzē saskaņā ar normatīvajiem aktiem par lauksaimniecības
dzīvnieku labturības prasībām, kā arī ievērojot Eiropas
Parlamenta un Padomes 1991.gada 24.jūnija regulu Nr.2092/91 par
lauksaimniecības produktu bioloģisku ražošanu un norādēm par
lauksaimniecības produktiem un pārtikas produktiem un tās
grozījumiem.
Saimniecību par bioloģisko saimniecību pārveido saskaņā ar
regulas Nr.2092/91 I pielikuma A daļu, ņemot vērā
noteiktos pārejas periodus, lai nodrošinātu trušu barošanā
izmantojamo augu un augu produktu, kā arī attiecīgās zemes
platības (kurā audzē minētos augus) atbilstību bioloģiskās
ražošanas prasībām.
Ja trušus audzē saskaņā ar regulā Nr.2092/91 un šajos noteikumos
minētajām prasībām, par bioloģiskiem produktiem
uzskata: jauntrušus, kas dzimuši bioloģiskajā
saimniecībā; trušus, kas vismaz sešus mēnešus nodzīvojuši
bioloģiskajā saimniecībā.
Ja vienlaikus visu saimniecību pārveido par bioloģisko
saimniecību, nosaka kopējo pārejas periodu – 24 mēnešus.
Pārejas periods attiecināms gan uz saimniecībā esošajiem trušiem
un to pēcnācējiem, gan uz zemi ar nosacījumu, ka trušus baro
tikai ar attiecīgajā saimniecībā iegūtu barību.
Saimniecībā var turēt arī citus dažādu sugu dzīvniekus, kurus
neaudzē saskaņā ar bioloģiskās ražošanas prasībām, bet tikai tādā
gadījumā, ja tos tur ēkās un zemesgabalos, kas ir atdalīti no tām
ēkām un zemesgabaliem, kuros audzē trušus saskaņā ar šiem
noteikumiem. Saimniecības daļa, kurā bioloģiski audzē trušus,
atbilst regulas Nr.2092/91 6.pantā un I pielikumā
noteiktajām prasībām.
Ja trušu ganāmpulku veido pirmo reizi vai to atjauno un
bioloģiski audzēti truši nav pieejami, kontroles institūcija
(Pārtikas un veterinārā dienesta apstiprināta kontroles
institūcija, kas akreditēta bioloģiskās lauksaimniecības jomā
atbilstoši standartam EN 45011) var atļaut ievest saimniecībā:
trusēnus pēc to atšķiršanas; vaislas materiālu.
Ganāmpulka uzlabošanai vai atjaunošanai kontroles institūcija var
atļaut gada laikā bioloģiskajā saimniecībā ievest no parastajām
lopkopības saimniecībām līdz 20% negrūsnu trušu mātīšu un 20%
trušu tēviņu no kopējā trušu skaita, ja bioloģiski audzēti truši
nav pieejami. Ar kontroles institūcijas atļauju minēto
procentuālo īpatsvaru var palielināt līdz 40%, ja: saimniecību
būtiski paplašina; tiek mainīta trušu šķirne; notiek
specializācija jaunā lopkopības nozarē; šķirņu izmantošana
lauksaimniecībā ir apdraudēta.
Trušu mātītei nepieļauj vairāk par četriem metieniem gadā.
Trusēnus no mātēm atšķir ne agrāk kā: 45 dienu vecumā – broileru
trušus un to krustojumus; 60 dienu vecumā – pārējo šķirņu
trušus.
Barība atbilst visām trušu uzturam noteiktajām prasībām dažādos
attīstības posmos. Piespiedu ēdināšana ir aizliegta. Trušus ēdina
tikai ar bioloģiski audzētu barību, kas ražota tajā pašā
saimniecībā, vai, ja tas nav iespējams, ar barību, kas ražota
citās saimniecībās, kuras atbilst regulā Nr.2092/91 noteiktajām
prasībām.
Barības devas sastāvā drīkst būt līdz 30% no pārejas periodā
iegūtās barības. Ja pārejas periodā iegūtā barība ir no tās pašas
saimniecības, šo attiecību drīkst paaugstināt līdz
70%. Trušu dienas barības devas sausnas sastāvā iekļauj
vismaz 60% rupjās lopbarības (siens, salmi, zariņbarība), kā arī
svaigu vai žāvētu (apvītinātu) lopbarību (zāle, sakņaugi un to
lapas, siens, skābsiens vai skābbarība).
Trušu audzētājs nodrošina trušu uzskaiti, lai kontroles
institūcija tos spētu identificēt: vaislas trušus – visos to
audzēšanas posmos; pārējos trušus – sagatavošanas,
pārvadāšanas un tirgū laišanas posmā.
Trušu turēšanas apstākļi neierobežo dzīvnieku kustības, nerada
tiem diskomfortu un ciešanas. Dzīvniekiem nodrošina iespēju brīvi
piecelties, apgulties, atpūsties, piekļūt pie barības un
ūdens.
Trušus atļauts turēt aplokos, aizgaldos un sprostos, ja to
platība atbilst trušu vajadzībām. Jauntrušus tur aplokos vai
aizgaldos. Trušus var turēt ārā – aplokos vai pārvietojamos
iežogojumos, ja laikapstākļi ir piemēroti trušu turēšanai ārā.
Āra aplokos izveido nojumes, kur trušiem patverties no saules,
lietus un vēja. Āra aplokos truši ir nodrošināti ar ganību zāli,
zaļbarību vai citu sulīgo barību (skābbarība, sakņaugi), kā arī
dzeramo ūdeni. Trušu mītnēs vismaz 10 stundas diennaktī ir
nodrošināta gaisma.
Trušu mītnēs nav atļauta trušu turēšana tikai uz režģu grīdām.
Sprostos vismaz viena trešdaļa no grīdas platības ir ar cieto
segumu un pakaišiem.
Mītnēs minimālā grīdas platība uz dzīvnieku ir šāda: vaislas
dzīvniekiem – 0,5 m2; mātītēm ar trusēniem –
0,6 m2; jauntrušiem un nobarojamiem trušiem,
turot tos grupās, – 0,3 m2. Optimālais sprostu
augstums noteiktai trušu šķirnei ir šāds: mazajām šķirnēm – ne
mazāks par 0,50 m; vidējām un lielajām šķirnēm – ne mazāks par
0,70 m. Minētie nosacījumi stājas spēkā ar 2006.gada
1.janvāri.
Pieņemti “Pedagogu darba samaksas noteikumi”.
Saskaņā
ar Izglītības likuma Pārejas noteikumiem līdz 2004.gada
1.septembrim pedagogu darba samaksu nosaka saskaņā ar Ministru
kabineta 2000.gada 15.februāra noteikumiem Nr.73 “Pedagogu darba
samaksas noteikumi”, kas reglamentē pedagogu zemākās darba algas
likmes lielumu.
Izglītības un zinātnes ministrija ir sagatavojusi jaunu Ministru
kabineta noteikumu projektu “Pedagogu darba samaksas noteikumi”.
Pedagogu darba samaksas paaugstināšanas mērķis: samazināt
apmaksājamo pedagoģiskā darba likmju skaitu un, vienlaikus
palielinot darba samaksas fondu, panākt ievērojamu darba samaksas
par vienu pedagoģiskā darba likmi pieaugumu. Sešu gadu laikā
vidējā algas likme pedagogam ar augstāko izglītību pieaugusi
divkārt (no 80 līdz 160 latiem).
Noteikumi nosaka paaugstinātas pedagogu zemākās mēneša algas
likmes, lai īstenotu Izglītības likuma 53.panta 2.daļā noteikto:
“Pedagogam ar zemāko profesionālo kvalifikāciju minimālā darba
samaksa par vienu slodzi nedrīkst būt zemāka par divām
minimālajām mēnešalgām.”
Izglītības iestāžu vadītāju algu likmes plānotais paaugstinājums
ir vidēji 47 lati par likmi. Augstskolu mācībspēkiem algu likmes
plānots paaugstināt vidēji par 166 latiem. Noteikumi paredz arī
speciālu algas skalu koledžu pedagogiem.
Šie noteikumi piemērojami valsts budžetā un pašvaldību budžetos
attiecīgajam gadam apstiprinātā darba samaksas fonda
ietvaros.
Par spēku zaudējušiem atzīti Ministru kabineta 2000.gada
15.februāra noteikumi Nr.73 “Pedagogu darba samaksas
noteikumi”.
Valsts kancelejas Komunikācijas departaments