Striktas prasības auto pārbūvē
17.augustā Ministru kabinets
apstiprinājis jaunos Transportlīdzekļu pārbūves noteikumus, kur
detalizēti noteiktas dažādu transportlīdzekļu pārbūves iespējas
un ierobežojumi. Tie stāsies spēkā, tikko būs izsludināti
“Latvijas Vēstnesī”. Jaunie noteikumi būtiski neatšķiras no līdz
šim spēkā esošajiem Satiksmes ministrijas noteikumiem. Galvenais
Transportlīdzekļu pārbūves noteikumu mērķis ir rūpēties, lai ceļu
satiksmē piedalītos gan pašam vadītājam, gan apkārtējiem droši
transporta līdzekļi. Aktīvākie “pārbūvētāji” ir autotirgotāji,
kas Latvijā aprīko nepabeigtus transportlīdzekļus, piemēram,
kravas šasijas, kuras var izveidot par dažādu kategoriju
automašīnām. Bez tam ļoti bieži savus spēkratus pārbūvē
pārvadātāji, kas spiesti pielāgoties tirgus pieprasījumam.
Kas ir uzskatāms par pārbūvi? Transportlīdzekļu pārbūves
noteikumi attiecas vienīgi uz tiem transportlīdzekļu īpašniekiem,
kas nolēmuši savu transportlīdzekli pārveidot. Izšķir tādas
pārbūves, kam ir vajadzīga pārbūves projekta apstiprināšana Ceļu
satiksmes drošības direkcijā (CSDD), un tādas, ko var veikt bez
īpašas saskaņošanas, norāda Imants Paeglītis, CSDD
Transportlīdzekļu kontroles un sertifikācijas daļas vadītājs.
“Tāpat ir virkne darbību, kas vispār nav uzskatāmas par pārbūvi,
piemēram, priekšējo, sānu vai pakaļējo spoileru uzstādīšana vai
demontāža, motora nomaiņa pret tā paša transportlīdzekļa tipa,
varianta vai versijas motoru, sēdekļu maiņa pret citas
transportlīdzekļu markas un modeļa sēdekļiem, nemainot sēdekļu
stiprinājumu vietas.” Tos, kas plāno transportlīdzekļu pārbūvi,
bet nav pārliecināti, vai iecerētā pārbūve ir likumīga un vai tai
nepieciešama saskaņošana un projekta apstiprināšana, I.Paeglītis
aicina visu noskaidrot CSDD. Šāda konsultācija ir bez maksas un
var pasargāt auto īpašnieku no nepatikšanām par nelikumīgi veiktu
pārbūvi.
Ne vienmēr pārliecinošs rādītājs pārbūves likumībai būs
autoservisa darbinieku piekrišana to veikt. “Servisa cilvēkiem
vajadzīgs darbs, un viņi izpilda pasūtījumu, iespējams, nemaz
īpaši neinteresējoties, vai šāda pārbūve atbilst noteikumiem vai
ne. Viņi dara to, ko vēlas pasūtītājs,” brīdina I.Paeglītis.
Tāpat viņš atgādina, ka Latvijā nav oficiāli sertificētu mašīnu
tjūninga kompāniju, kas drīkstētu nodarboties ar mašīnas
aprīkošanu. Esošo kompetencē ietilpst vienīgi specifisku
izstrādājumu tirdzniecība, bet ne uzstādīšana. Tādēļ, izlemjot
veikt pārbūvi, vispirms vērts personīgi pārliecināties, vai
plānotais pasākums atbilst noteikumiem. Interese pārbūvēt savus
automobiļus raksturīga ne tikai tiem, kas to uzskata par savu
hobiju, bet arī daudz praktiskāk noskaņotajiem – lauku
iedzīvotājiem, kas, piemēram, bieži vien cenšas modernizēt savu
veco tehniku, ieliekot citas ražotājfirmas vai pat
transportlīdzekļa motoru un detaļas. Arī par šo darbību
atbilstību noteikumiem I.Paeglītis iesaka iepriekš konsultēties,
“lai nerastos situācija, ka ar automašīnu iespējams vizināties
vairs vienīgi pa mežu laukos”. Izstrādājot Transportlīdzekļu
pārbūves noteikumus, CSDD rūpējusies par to, lai atvieglotu
kārtību, kādā interesenti var saskaņot sava auto pārbūvi.
Piemēram, jaunie tehniskās ekspertīzes akti pieejami elektroniskā
veidā. Tie ir formatizēti un pilnībā nepieļauj iespēju, ka dažādi
inspektori atsevišķus jautājumus varētu interpretēt dažādi.
Rēķinoties ar klientu laiku un vēlmēm, veidlapu aizpilde kļuvusi
vienkāršāka un nepieciešamo dokumentu skaits – mazāks.
CSDD informācija