Vai arī policistam ir cilvēktiesības?
Modris Žeivots, Latvijas Policijas akadēmijas asociētais profesors
Aptaujājot jaunos policijas
darbiniekus, kas tikko nodevuši zvērestu, par to, kādu motīvu
vadīti viņi izvēlējušies darbu policijā, vairums atbild – lai
palīdzētu citiem cilvēkiem. Jāpiekrīt, daži pirmajā mirklī šķiet
ciniski un nepiekāpīgi, bet tā ir tikai ārēja čaula pret visu,
kas jāpacieš uz ielas. Policistu var pagrūst, viņam var iesist,
var apvainot, aizskarot viņa godu un cieņu, pazemot viņa ģimenes
locekļus. Ir nepieciešams īpašs patiesīguma un drosmes
savienojums, lai apzinīgi tiektos nokļūt vardarbīgās un traģiskās
situācijās, nedomājot par sevi. Kādēļ baidāmies runāt par
policistu cilvēktiesībām? Kādēļ tās nevaram vai negribam
aizstāvēt? Cik lielā mērā
pie tā vainīgi esam paši – policijas darbinieki?
Foto: Elmārs Rudzītis, A.F.I. |
Arvien dilemmas priekšā
Policists ir tāds pats
cilvēktiesību subjekts kā visi pārējie sabiedrības locekļi, taču
darba profesionālās specifikas dēļ sabiedrība policistus pārsvarā
uzskata par cilvēktiesību ierobežotājiem un ne vienmēr uztver kā
šo tiesību garantētājus. Piemēram, saskaņā ar Operatīvās darbības
likumu, veicot operatīvos pasākumus, tiek aizskartas tiesības uz
privāto un ģimenes dzīvi, lai novērstu kaitējumu citām personām
vai valsts interesēm. Šā iemesla dēļ policisti regulāri atrodas
dilemmas priekšā: jānodrošina citu cilvēku tiesības saskaņā ar
likumu, taču vienlaikus pašiem nav garantētas elementārās
cilvēktiesības, piemēram:
• jāstrādā brīvdienās, svētku dienās, veselībai bīstamos
apstākļos, jāveic virsstundu un nakts stundu darbs par neadekvātu
atalgojumu;
• ierobežotas tiesības piedalīties politiskajā dzīvē, darboties
partijās, sabiedriskajās organizācijās;
• ar likumu aizliegts veidot un apvienoties arodbiedrībās savu
tiesību aizsardzībai;
• netiek nodrošinātas likumā “Par policiju” paredzētās sociālās
garantijas: veselības aprūpe; komunālo pakalpojumu atvieglojumi;
kādreizējā bezmaksas braukšana sabiedriskajā transportā; nelaimes
gadījumos policists un viņa ģimene nesaņem vai saņem nepamatoti
mazu kompensāciju salīdzinājumā ar citu tiesību aizsardzības
dienestu pārstāvjiem.
Policijas darbinieks, kura tiesības negarantē valsts, nevar
nodrošināt un garantēt pārējo valsts iedzīvotāju cilvēktiesības,
jo pastāv tieša saikne starp apstākļiem, kādos strādā policists,
un viņa darba rezultātiem. Galvenais šādos pārkāpumos ir
policijas darbiniekam nodarītais fiziskais vai morālais
kaitējums, emocionālās ciešanas, ekonomiskais zaudējums vai
nozīmīgs pamattiesību aizskārums valsts darbības vai bezdarbības
dēļ.
Parasti šādās situācijās tiek apelēts pie zvēresta, kas dots,
stājoties policijas dienestā. Tomēr zvērests ir nozīmējis ne
tikai policijas darbinieka pienākumu pret valsti, bet arī valsts
pienākumu pret policijas darbinieku, un sabiedrībai, kurai
policija kalpo, jāprot šīs tiesības nodrošināt.
Starp labklājību un pienākumu
Skaidra ir nodokļu maksātāja
negatīvā attieksme un nevēlēšanās palielināt budžetu policistiem
par labu, jo, pēc viņa domām, tie savējo vienalga paņems,
papildinot savas kabatas nelikumīgā ceļā. Šeit rodas arī tā
vienaldzība un formalitāte darbā ar iesniedzējiem, sūdzētājiem
vai arī tāda parādība, kas ļoti krīt acīs, ka policijas
darbinieki brauc ar dārgām automašīnām, ja alga ir tikai nedaudz
pāri simt latiem.
Jautājums par policijas darbinieka labklājību un pienākumu
izpildes kvalitāti pēc būtības tiek pielīdzināts pārspriedumiem
par to, vai viņš ir cienīgs algas palielināšanai vai “pat šo vēl
neatstrādā”. Iznāk, ka, godīgi sargājot cilvēka tiesības un
brīvības, paši sargātāji paliek neaizsargāti. Vai ar tādu
attieksmi pret mūsu darbu, pret mums spējam normāli izpildīt
savus darba pienākumus? No tā arī izriet viss negatīvais, kas
redzams un lasāms par policijas darbu.
Daudzos plašsaziņas līdzekļos bieži izskan kritika par policijas
darbinieku neizdarību, neprofesionalitāti u.tml. Tiek meklētas
sensācijas, taču reti rodams plašāks skaidrojums par pašu
policijas darbinieku tiesībām, darba problēmām, to cēloņiem un
reāliem risinājumiem. Piemēram, saistībā ar smagiem ceļu
satiksmes negadījumiem un tajos bojāgājušo skaita straujo
pieaugumu presē parādās raksti “Policijai būs īpašas kontroles
tiesības”, “Ministrs policijai dod mēnesi laika smago avāriju
novēršanai”, “Satiksmes drošību cer uzlabot ar slēpto kontroli”.
Rakstus caurstrāvo doma par policijas slikto darba organizāciju
šajā jomā un “iekšlietu ministrs policijai devis starta šāvienu
dažādu represīvu metožu izmantošanai, tostarp slēptajai kontrolei
un dokumentu pārbaudei, apturot bez īpaša iemesla, lai
pārliecinātos, ka šoferim vispār ir autovadītāja tiesības”.
Nezinu, cik šādi amatpersonu izteikumi ir patiesi, nemaz
nerunājot par teiktā atbilstību likuma normām, tomēr šādām
publikācijām paredzu arī atgriezenisko saikni. Jau līdz šim ik pa
brīdim plašsaziņas līdzekļos varējām lasīt, ka aizturēts
kārtējais policijas darbinieks par dienesta pilnvaru pārsniegšanu
vai pat to ļaunprātīgu izmantošanu, kas daudzos gadījumos beidzas
ar krimināllietas ierosināšanu un notiesājošu spriedumu.
Pieļauju – arī šoreiz uz to ilgi nebūs jāgaida. Šādos gadījumos
paralēli izmeklēšanai krimināllietā tiek veikta arī dienesta
pārbaude. Tikai retos gadījumos dienesta pārbaudes slēdzienā tiek
mēģināts noskaidrot un analizēt arī apstākļus, kas veicinājuši
prettiesisko rīcību, kā šajos gadījumos ar amatpersonu
nepārdomātiem izteikumiem vai to pārspīlēto atstāstījumu.
Piemēram, transportlīdzekļu aizturēšanas gadījumos policijas
darbiniekiem bieži tiek pārmests, ka nav tikuši izmantoti citi
tiesiski un taktiski pasākumi aizturēšanai, bet tikai tā
vajāšana, kas beigusies ar avāriju un cietušajiem.
Ieilgušās policijas reformas apstākļos mūsu valstī, kad tika
mēģināts ieviest tādu vai citu darbības metodi, policijas
darbinieki arvien mēģinājuši pielāgoties tā, lai nepaliktu
zaudētājos, nereti balansējot uz likumības robežas. Diezin vai
viņus par to drīkstētu nosodīt.
Tomēr nav pieļaujama policijas darbinieka pārlieka izmantošana,
nenodrošinot viņa tiesisko un sociālo aizsardzību. Katram ir
tiesības par savu darbu saņemt adekvātu atlīdzību, un valsts
pienākums ir šīs tiesības nodrošināt.
Tādēļ arī sākta policijas reforma – lai, no vienas puses,
policijas pakalpojumi būtu vienlīdz pieejami itin visiem
iedzīvotājiem, no otras – lai tam garantētu finansējumu. Tiesa,
optimālā modeļa meklējumi ir ieilguši. Tam par cēloni nav tikai
sliktās valdības, tikai reformas autori un to virzītāji, bet
paradoksālā kārtā arī paši policijas darbinieki. Pareizāk – viņu
apjukums, nespēja orientēties mūsdienu tirgus ekonomikas
apstākļos. Viņi arvien pieraduši pildīt tikai likumus un
rīkojumus. Īpaši tas attiecas uz cilvēka tiesībām. Vienlaikus
piemirstot, ka arī policijas darbiniekam ir tiesības, par kurām
ikdienā netiek domāts.
Nesakārtotā likumdošana
2003.gada 18. jūlijā garīgi
nelīdzsvarots jaunietis, kas reanimācijas nodaļā bija piesiets ar
ķēdēm pie guļvietas, tās pārrāvis un no blakusgaldiņa paķēris
tukšu šļirci. Viņam klāt piesteidzies policijas darbinieks, kuram
I. M. ar šļirci iedūris krūškurvja kreisajā pusē. 2003.gada
27.jūlijā Rīgas pilsētas Galvenās policijas pārvaldes Operatīvās
nodaļas darbinieki saņēma lūgumu pēc palīdzības no neatliekamās
medicīniskās palīdzības darbiniekiem, kuri bija izsaukti uz kādu
dzīvokli. Pēc mediķu sniegtās informācijas, kāds garīgi
nelīdzsvarots 22 gadus vecs vīrietis minētajā dzīvoklī bija
ieslēdzies kopā ar māti. Uz notikuma vietu izbrauca operatīvā
grupa. Pēc pārrunām ar policijas darbiniekiem un mediķiem
vīrietis atvēra durvis. Tiklīdz policijas darbinieki iegāja
dzīvoklī, vīrietis, izmantojot zobenu, vairākkārt ievainoja divus
policijas darbiniekus. Trešais policijas darbinieks, izvērtējot
radušos situāciju, lietoja dienesta ieroci un ievainoja vīrieti.
Gan ievainotie policijas darbinieki, gan uzbrucējs tika nogādāti
slimnīcā medicīniskās palīdzības sniegšanai. Jau operācijas laikā
1971.gadā dzimušais policijas darbinieks R.K. mira. Savukārt
1964.gadā dzimušajam kriminālpolicijas darbiniekam mediķi
turpināja sniegt medicīnisko palīdzību.
Ierosināta krimināllieta par slepkavību sevišķi pastiprinošos
apstākļos, jo cietušais izpildīja savus dienesta un profesionālos
pienākumus, piedalījās prettiesiska nodarījuma novēršanā.
Varētu šķist, ka šis sižets patapināts no kāda trillera. Diemžēl
tas ir viens no notikumiem, kas nu jau kļuvuši gandrīz vai par
ikdienu.
Cik tad vērta ir policijas darbinieka dzīvība?
Ja policijas darbinieks, pildot dienesta pienākumus, gājis bojā,
viņa neatraidāmajiem mantiniekiem izmaksā vienreizēju pabalstu
50 000 latu. Arī šajā gadījumā bojāgājušā policijas
darbinieka mantiniekiem tas pienācās. Bet vai šī procedūra nav
pārāk sarežģīta un pazemojoša? Iekšlietu ministrija (IeM) ar
zobenu nodurtā policista ģimenei 50 000 latu kompensāciju varēs
izmaksāt tikai pēc tam, kad tiesa būs izlēmusi, kurai personai ir
šādas mantojuma tiesības, un, kā zināms, atbilstoši Latvijas
Civillikumam jautājumu par mantojuma tiesībām var atrisināt ne
agrāk kā pēc sešiem mēnešiem, jo mantojums atklājas pēc mantojuma
atstājēja nāves vai pēc viņa izsludināšanas par mirušu ar tiesas
lēmumu, bet mantojuma atstājēja nāve jāpierāda mantojuma
pieprasītājam.
Iekšlietu ministrijas finanšu speciālisti lēš, ka kompensāciju
par bojāgājušo policistu reāli varēs izmaksāt tikai 2005.gada
sākumā – janvāra beigās vai februāra sākumā. Plānots, ka minētā
summa tiks izmaksāta no Finanšu ministrijas fonda līdzekļiem
neparedzētiem gadījumiem.
Bet kas notiks ar ievainoto policijas darbinieku? Likums šāda
apjoma kompensāciju paredz tikai gadījumos, kad persona gājusi
bojā. Bet ievainojuma gadījumā? Ja Valsts policijas vai Drošības
policijas darbinieks, pildot dienesta pienākumus, guvis
ievainojumu vai sakropļojumu vai saistībā ar dienesta pienākumu
veikšanu viņa veselībai ir nodarīts citāds kaitējums, viņam
papildus likumā noteiktajām kompensācijām un pabalstiem izmaksā
vienreizēju kompensāciju Ministru kabineta noteiktajā kārtībā un
apmērā.
Bet kur ir šīs likumā noteiktās kompensācijas, kur ir šie
Ministru kabineta noteikumi? Arī no likuma “Par policiju” tika
svītrota norma, ka policijas darbinieks ir pakļauts obligātajai
valsts apdrošināšanai Ministru kabineta noteiktajā kārtībā.
Vēl nesenā pagātnē šādas situācijas reglamentēja ar Latvijas
Ministru padomes 1993.gada 18.janvāra lēmumu Nr. 27 apstiprināts
nolikums par Aizsardzības ministrijas, Iekšlietu ministrijas un
civilās aizsardzības struktūrvienību ierindas, komandējošā
sastāva personu un uz līguma pamata strādājošo darbinieku valsts
obligāto apdrošināšanu. Šī norma nav atcelta, tomēr nedarbojas.
Tajā noteikts, ka Iekšlietu ministrijas struktūrvienību, tajā
skaitā arī Valsts policijas iestādēs strādājošie, ierindas,
komandējošā sastāva personas un pat uz līguma pamata strādājošie
darbinieki tiek apdrošināti bojāejas (nāves), ievainojuma
(kontūzijas) un slimību gadījumā dienesta, apmācību vai darba
līguma laikā.
Šajā lēmumā uzskaitīti apdrošināšanas gadījumi un izmaksājamo
atlīdzību apmēri, kas gan pašreizējai ekonomiskajai situācijai ir
smieklīgi mazi. Tā apdrošināšanas atlīdzība paredzēta:
• ja apdrošinātais gājis bojā (miris) dienesta, apmācību vai
darba līguma laikā vai 6 mēnešu laikā pēc atbrīvošanas no
dienesta (pēc apmācību vai darba līguma beigām) vai ja nāve
iestājusies sakarā ar dienesta, apmācību vai darba līguma laikā
iegūto ievainojumu (kontūziju) vai slimību;
• ja apdrošinātajam sakarā ar dienesta, apmācību vai darba līguma
laikā iegūto ievainojumu (kontūziju) vai slimību uzreiz vai 6
mēnešu laikā pēc atbrīvošanas no dienesta (pēc apmācību vai darba
līguma beigām) noteikta smagā vai mēreni izteiktā
invaliditāte;
• ja apdrošinātais dienesta, apmācību vai darba līguma laikā
ieguvis smagus vai vieglus miesas bojājumus;
• ja apdrošinātais veselības stāvokļa dēļ atzīts par nederīgu
dienestam vai noslēgtajā darba līgumā minētajiem
pienākumiem.
Turklāt apdrošinājuma summas pēc šā apdrošinājuma veida tiek
izmaksātas neatkarīgi no izmaksām par citiem apdrošināšanas
veidiem un nodarīto kaitējumu atlīdzināšanas izmaksām.
Jautājums par policijas darbinieku valsts obligāto apdrošināšanu
jāizlemj valdībai. Jāizspriež, cik lielā mērā esam tiesīgi prasīt
no policistiem pašuzupurēšanos, ja pašu policijas darbinieku
garantijas un viņu drošība netiek pienācīgi nodrošināta.
Katrai valdībai būtu jāapzinās, ka valsts attīstību, tajā skaitā
arī sabiedrības tiesības justies drošai, zināmā mērā garantē
policija, tās darba efektivitāte. Lai attīstību sekmētu, ir
nepieciešami apmierināti un sabiedrībai lojāli policijas
darbinieki. Tādus var iegūt un noturēt, veidojot efektīvu
atalgojumu sistēmu, kur līdz ar darba algu, prēmijām un
apmaksātām mobilā tālruņa sarunām ietilpst arī policijas
darbinieku apdrošināšana. Tādējādi apdrošinātā persona var saņemt
pakalpojumus, ko sedz apdrošināšanas polise. Arī policiju veido
cilvēki, kas vēlas būt veseli, droši un pārliecināti par
rītdienu.
Vēl vajadzētu runāt par pasākumiem bojāgājušo un ievainoto
policijas darbinieku ģimenes locekļu rehabilitācijai.
Turpinājums sekos