Palīdzību gaida unikāls kultūrvēstures piemineklis
Uzraksts mājas gaitenī } Foto: Pēteris Korsaks |
“Dzintari” atrodas netālu no Talsiem. Ēka veidota latviskā garā kā sens dievturu templis. Latviskā tādā nozīmē, kā to izpratis šīs mājas kādreizējais
īpašnieks Tics Dzintarkalns
(1874–1937), īstajā vārdā Teodors Dzintarkalns. Novadpētnieks.
Talsu ģimnāzijas skolotājs no 1920. līdz 1933. gadam. Talsu
ģimnāzijas novadvēstures muzeja dibinātājs. Arī Talsu pilsētas
vecākais (1923).
Pašlaik ēkas stāvoklis ir bēdīgs, lai neteiktu vairāk. Gribu
pievērst sabiedrības uzmanību tam, ka iet bojā vienreizējs
mākslas piemineklis. Ar labu meistaru darbu ēku vēl varētu glābt.
Mājas pašreizējie iedzīvotāji – Liene Eidone ar ģimeni –
ierobežotu līdzekļu dēļ šo unikālo mākslas objektu nespēj uzturēt
pienācīgā kārtībā. Apzinoties telpu māksliniecisko vērtību,
ģimene savu iespēju robežās tomēr cenšas paglābt māju no
bojāejas.
“Dzintari” celti pagājušā gadsimta 30.gados. Par to, kādi tie
izskatījās, varam lasīt 1939. gadā izdotajā Kārļa Vanaga “Ceļvedī
pa dzimto zemi”.
Pār latviskā stilā darinātiem vārtiem uzraksts – “Debesu tēvs,
Zemes māte – sargi”. Dzīvojamā ēka mazliet atgādina senlatviešu
pili. Torņa galā – uzlecošas saules veidols. Ieejot pa parādes
durvīm, labajā pusē simboliska mājas atslēga (pašlaik tā atrodas
Talsu muzejā). Kreisajā pusē – freskas tehnikā darināts uzraksts.
Norādīti mājas cēlāji un izdaiļotāji, kā arī īpašnieka uzvārds un
celšanas gads. Mājas iekštelpas ar freskām izdaiļojis Talsu
novadā dzimušais mākslinieks Kārlis Sūniņš, ko pēckara paaudzes
pazīst kā spožu akvareļglezniecības meistaru. Daiļrades sākuma
posmā viņš raženi darbojies fresku glezniecībā. Kārļa Sūniņa
darbi rotā vairākas sabiedriskas ēkas un dzīvojamās mājas Rīgā un
Cēsīs, kā arī Siguldas pili. Apjoma ziņā vislielākie darbi ir
veikti “Dzintaros”.
Fresku tematikas pamatā ir latviešu mitoloģija. Atbilstoši
iecerētaajm telpas lietojumam rotājumos izmantoti stilizēti
latvju raksti un zīmējumi. Te ir altāra istaba, pasaku istaba,
zāle un darbistaba. Izdaiļotas arī kāpņu telpu sienas, kā arī
logu un durvju ailas. Latviski ornamenti rotā arī mēbeles un
gaismas ķermeņus.
Kā te izskatījās 1939.gadā? Ceļvedī lasām: “Pagalmā redzam kūti
ar uzrakstu – “Cilvēk, esi iecietīgs pret saviem radiem”. Pretī
kūtij ir Ojāra muiža – puķēm rotāta suņa būda ar logiem. Aiz
dārza sākas tīrumi, pret kuriem vērsts uzraksts “Daba”. Dārzā uz
neliela paaugstinājuma atrodas vairāku metru augsts bruņinieku
pils modelis. Pretī mājas ieejas durvīm slejas ozola kokā veidots
Pērkona tēls, kam ap galvu varā kaltas liesmu mēles, bet labā
rokā lokās vara zibens čūska. Uzraksti likti arī klētij un
vairākām citām “Dzintaru” ēkām. Sētu aptver mākslinieciski
veidots žogs. Visi sētas stabi un ēku pakši ir ornamentēti ar
saulītēm un lietuvēna krustiem.”
Nāca karš un Kurzemes katls, māja palika bez saimnieka. Maz kas
atlicis no kādreizējās godības. Bet to, kas ir, var celt saulē.
Arī Kārļa Sūniņa freskas. Savā laikā šī sēta bija iecienīts
tūrisma objekts. Par tādu tā atkal varētu kļūt, turklāt ne tik
vien rajona, bet visas valsts mērogā. Par to vajadzētu domāt ne
tikai tūrisma organizētājiem, bet arī kultūras darbiniekiem,
Mākslinieku savienībai. Tas būtu cienīgs piemineklis Talsu novada
pētniekam Teodoram Dzintarkalnam un māksliniekam Kārlim
Sūniņam.
Gunārs Kušķis,
kultūrvēsturnieks
Kārļa Sūniņa freskas |
Foto: Pēteris Korsaks |