Negācijas nav mūsu laika sūtība
Artis Pabriks, ārlietu ministrs – “Latvijas Vēstnesim”
Ārlietu ministrs Artis Pabriks, atbildot uz “Latvijas Vēstneša” jautājumiem Foto: Arnis Blumbergs, “LV” |
Par Eiropas un pašmāju kaislībām
– Vispirms – kā jūs vērtējat
jaunās Eiropas Komisijas sastāvu kopumā?
– Es domāju, ka jaunajam Eiropas Komisijas prezidentam Barrozu
kungam izdevies neiespējamais. Viņš ir spējis atrast kompromisu
un saskaņu starp tā sauktajām vecajām un jaunajām ES valstīm, kā
arī starp lielajām un mazajām valstīm. Jo es īsti neredzu nevienu
valsti, kas būtu palikusi neapmierināta. Šādā kontekstā mums
jāraugās arī no Latvijas, jo mēs esam Eiropas Komisijā ieguvuši
pozīciju, kas atbild par nodokļiem un muitu. Es domāju, tas ir
ļoti svarīgi, sevišķi no mūsu ekonomiskās attīstības
perspektīvas, jo diskusija par nodokļiem jau ir sākusies un tā
arī turpināsies. Līdz ar to mēs varēsim arī daudz labāk
argumentēt un pamatot savu pozīciju – ne vien bilaterāli,
Ministru padomē vai starp valstīm, bet tieši Eiropas
Komisijā.
– Mūsu valsts pārstāve Eiropas Komisijā izraisījusi asu diskusiju Latvijā, un kaislības joprojām turpinās. Kā jūs uz šo situāciju raugāties no ārlietu ministra pozīcijas?
– Es kā ministrs un kā Tautas partijas biedrs tajā laikā atbalstīju citu kandidatūru – Sandru Kalnieti, jo šī kandidatūra man bija labi pazīstama un viņa izteica atbalstu arī Tautas partijas nostādnēm. Arī Eiropas līmenī – Tautas partijas frakcijas nostādnēm. Bet tajā pašā laikā es nepiekrītu tiem oponentiem, kas saka, ka procedūra bija nepareiza un ka tā nebija demokrātiska. Šajā gadījumā mēs, kas piedāvājām citu kandidatūru, uzskatām, ka procedūra bija tāda, kāda tā ir. Arī iepriekšējais premjers Einars Repše tieši šādā procedūrā izvirzīja Sandru Kalnieti. No demokrātijas viedokļa, es domāju, šeit problēmas nav. Jautājums ir, protams, vai sabiedrībā pil-nībā tika atspoguļota šī diskusija un izvērtēti katra kandidāta pozitīvie un negatīvie faktori. Manā izpratnē, Ingrīda Ūdre ir pietiekami spējīga, lai varētu godam pārstāvēt gan Latvijas intereses, gan Komisijas intereses Eiropā. Par to nav šaubu. Bet demokrātija, protams, pieprasīja, lai būtu vairāki kandidāti.
Veiksmes stāstu sauc “Latvija”
– Kopš deviņdesmito gadu vidus
mūsu valsts un sabiedrība visai mērķtiecīgi virzījās uz ES un
NATO, kas oficiāli bija mūsu ārpolitikas stratēģiskās attīstības
prioritātes. Grūti būtu atrast jautājumu, kurā vairākums Latvijas
politisko partiju un politiķu bijuši vienotāki. Tagad mērķi
sasniegti. Kā mūsu valsts tagad izskatās starptautiskā
kontekstā?
– Vienā teikumā – Latvija ir veiksmes stāsts. Un šis veiksmes
stāsts pirmām kārtām jāapzinās mums pašiem. Īpaši šobrīd, kad
“Baltijas ceļam” aprit piecpadsmit gadu, mums pašiem jābūt
lepniem par to, ko esam sasnieguši. Diemžēl mēs šad un tad
ieslīgstam neticībā, depresijā un atsvešinātībā – paši savā
sabiedrībā un savā valstī. Taču šis nu tādām negācijām nav īstais
laiks. Mums ir pietiekami daudz sasniegumu, un mums nevajag
balstīt sabiedrības diskusijas tikai uz iekšpolitisko skaudību,
nenovīdību... – tās vairāk atbilstu kādai 18. vai 19. gadsimta
tautiņai, kas vēl nav ieguvusi brīvlaišanu. Mēs esam brīvlaisti!
Mēs vadām savu valsti. Mēs esam viena no divdesmit piecām
līdztiesīgām nācijām ES. Mēs esam ļoti godājama NATO dalībvalsts.
Ar mums rēķinās. Jautājums ir, vai mēs esam spējīgi šīs pozīcijas
nostiprināt un iegūt vēl vairāk. Gan prestiža, gan arī tīri
labklājības ziņā.
– Bet kāds, jūsuprāt, ir cēlonis depresijai un atsvešinātībai? Varbūt tā izpaužas arī mūsu ārpolitikas jauno orientieru trūkums vai neskaidrība par tiem – gan sabiedrībā, gan arī politiķu vidū?
– Valstiskās problēmas plašākā,
filozofiskā plāksnē nevar atdalīt arī no personiskajām problēmām
un cilvēku izpratnes par dzīvi. Ja palasām grāmatas, ko latviešu
autori par mūsu valsti rakstīja divdesmitajos un trīsdesmitajos
gados, tad viens no uzsvariem bija, ka mēs esam jauna valsts. Ka
mums jāiemācās savu valsti pārvaldīt, būt saimniekiem tajā. Es
domāju, mēs joprojām neesam atrisinājuši šo problēmu arī
atjaunotajā valstī. Mums pie tā nopietni jāstrādā. Tas taču ir
saistībā ar cilvēku valstisko pašapziņu. Jā, mēs visi esam ļoti
labi kritiķi. Un tāpat kā padomju laikā mēs esam ļoti labi
oponenti visam, kas saistās ar valsti, varu un valsts
institūcijām. Bet jautājums ir, vai mēs kā sabiedrība varam
konstruktīvi strādāt kopā ar valsts institūcijām. Tas ir pats
svarīgākais jautājums!
Skaidrojums šīm parādībām rodams arī vēsturiskajā faktā, ka mūsu
valstiskuma vēsture nav bijusi īpaši ilga. Tas pirmkārt. Otrkārt,
pārejas periods – deviņdesmitie gadi – mums bija ļoti smags.
Daudzi cilvēki nejutās labi finansiāli. Zināms, ka šādos brīžos,
kad notiek pāreja no vienas ekonomikas uz citu, notiek arī
daudzas sociālas parādības – izjūk ģimenes, pieaug pašnāvību
skaits. Bet statistika rāda, ka šīs parādības gājušas mazumā. Arī
tas liecina, ka sabiedrība, par spīti mūsu pašu skepsei,
atveseļojas. Mēs sākam dzīvot labāk! Kaut paši tam neticam.
Protams, no ārpolitikas viedokļa man šķiet svarīgi, lai mēs sevi
varētu parādīt no stingrākām pozīcijām. Lai mēs varētu nākt ar
savu piedāvājumu un savām prasībām gan ES, gan plašajā pasaulē.
Bet, lai es, lai Ārlietu ministrijas personāls to varētu darīt,
mums jābūt drošiem par savu aizmuguri. Ka tauta stāv aiz mums.
Tāpēc es aicinu ne tikai kritizēt, bet arī konstruktīvi
līdzdarboties. Jo mēs nevaram nodalīt valsti no sabiedrības.
– Vecā ārpolitiskās attīstības koncepcija ir izpildīta un vairs neeksistē. Šķiet, īstais brīdis teikt: “Lai dzīvo jaunā koncepcija!”
– Pie jaunās koncepcijas pašlaik tiek strādāts. Domāju, kaut kad vēlā rudenī mēs varēsim Saeimu ar to iepazīstināt. Vai vismaz celt priekšā jaunās koncepcijas pamatvirzienus. Lielie mērķi ir izpildīti, un tagad mums ir daudz mazu mērķu, kas varbūt nav mazāk svarīgi. Bet tie vairs nav tik lieli, lai varētu mobilizēt visu nāciju. Mūsu mērķis, no vienas puses, būtu noteikt prioritātes, ko gribam darīt tuvākajos piecos, desmit, piecpadsmit gados. Un otrs mērķis ar šīs koncepcijas priekšāstādīšanu mūsu parlamentā ir veicināt ārpolitisko diskusiju kultūru, kas atšķirībā no Igaunijas Latvijā līdz šim nav izplatīta. Igaunijā, cik zinu, par ārpolitikas jautājumiem tiek diskutēts divas reizes gadā. Pie mums tāda tradīcija nav ieviesta, bet, es domāju, mēs to varētu ieviest.
– Kas tad būs galvenie stūrakmeņi jaunajā ārpolitikas koncepcijā?
– Starp stūrakmeņiem varētu būt labklājība – kā veicināt valstisko un arī individuālo labklājību. Ekonomiskie aspekti. Noteikti vienmēr starp mūsu prioritātēm jābūt valsts drošības jautājumiem. Tur varētu būt arī sabiedrības integrācijas un minoritāšu jautājumi un, protams, arī mūsu sadarbība ar tautiešiem ārzemēs jeb trimdas latviešiem.
Vai galvu reibinoša karjera?
– Šī ir jūsu pirmā intervija
“Latvijas Vēstnesim” ārlietu ministra amatā. Kā jūtaties jaunajā
amatā?
– Laiks skrien ļoti ātri, jo darba nenoliedzami ir daudz vairāk,
nekā bija pirms tam, vadot Saeimas Ārlietu komisiju. Protams,
līdz
ar to man uz laiku nāksies pārtraukt darbību akadēmiskajā vidē, jo ministra amatu ar Vidzemes Augstskolas asociētā profesora pienākumiem, vienkārši, nav iespējams fiziski apvienot. Ir daudz lietu, ko gribētos uzlabot, mainīt. Mūsu intervijas brīdī man rit ceturtā nedēļa šajā amatā, un joprojām notiek it kā darbības laukuma izpēte. Es gribu iepazīties ar visām ministra darba niansēm un faktoriem. Man, protams, jāiepazīstas ar personālu. Kaut ļoti daudzus no ministrijas cilvēkiem pazīstu jau no studiju laikiem – tie ir gan mani studiju biedri, gan mani bijušie studenti. Domāju, es esmu viens no ministriem, kas, nenākdams no šā resora iekšienes, tomēr visvairāk pazīst ministrijas cilvēkus. Tas, protams, ir pozitīvi.
– Plašsaziņas līdzekļos pazibēja arī viedoklis, ka vecuma ziņā jūs esot ļoti jauns ārlietu ministrs. Taču, paskatoties Latvijas ārlietu resora vēsturē...
– Es gan domāju, ka esmu vecāks par Zigfrīdu Meierovicu, lūk, tur, portretā pie mana kabineta sienas. Bet tālāk – jā, varbūt es savos 38 gados varētu pretendēt uz kādu no nākamajām vietām. Bet tas jāpārbauda.
– Jūsu virzību šogad varas gaiteņos varētu saukt par galvu reibinošu karjeru. Jūs tikai šogad kļuvāt par parlamenta deputātu, un tūdaļ jums tika uzticēta tik svarīgās Ārlietu komisijas vadīšana. Pagāja daži mēneši un – ministra portfelis. Kā pats to izjūtat?
– Ja atklāti, es tomēr negribētu par to daudz domāt. Jā, objektīvi vērtējot, tā ir strauja karjera vai, precīzāk sakot, strauja notikumu attīstība. Bet, strauji kāpjot kalnā, būtiski ir nepazaudēt saikni ar pamatiem. Tas ir galvenais. Es domāju, cilvēkiem, kam dzīvē strauji nākas mainīt profesiju vai amatus augšupejošā virzienā, ir ļoti būtiski, lai tas nesakāptu galvā. Lai cilvēks spētu noturēt psiholoģisko līdzsvaru un saikni ar savu iepriekšējo vidi. Lai vienkārši uztvertu sevi kā vienu no pilsoņiem.
– Mūsu iepriekšējā intervijā Saeimas namā jūs kā Ārlietu komisijas priekšsēdētājs teicāt, ka jums ir daudz ideju un ieceru, ar ko jūs ienācāt Saeimā un ko gribējāt virzīt tālāk. Cik jūs savā iepriekšējā amatā no tā paguvāt, un vai iespējams kādas no šim idejām pārņemt?
– Ārlietu komisijā es sāku to, ko varētu saukt par aktīvu ārpolitiku, jo esmu tādas politikas piekritējs – to es esmu centies paņemt līdzi arī šajā ministra amatā. Protams, strādājot ministrijā, ir daudz lielākas iespējas kaut ko izdarīt. Kaut vai salīdzinot personālu. Saeimas komisijā ir daži cilvēki, bet ministrijā – vairāki simti. Un, protams, arī pilnvaru ziņā ministram un valdībai ir iespējams izdarīt daudz vairāk konkrēta nekā parlamenta komisijai – tieši likumdošanas vai paziņojumu un deklarāciju ziņā. No tāda viedokļa komisija bija vieta, kur es spēju ārpolitikas jautājumos iedziļināties vairāk no praktiskās puses, un tie četri mēneši, ko pavadīju Saeimas komisijā, man, kā tagad redzams, bija devuši laiku, lai izdomātu, kas jādara šajā ministra postenī. Taču joprojām ir atklāts jautājums, cik daudz no idejām, ko es ik dienu varu ģenerēt, var īstenoties. Šeit, ministrijā, strādā profesionāli cilvēki, un viena lieta ir viņiem piedāvāt konkrētu ideju, ko darīt, bet tad ir jāgaida, līdz tiek izanalizēts, vai šis pasākums būs vietā un laikā. Ir jau arī ļoti daudz ideju, kas sabiedrībai tā arī paliek nezināmas, jo aprēķinot nākas secināt, ka pastāv lielāka varbūtība mērķi nesasniegt. Tad mēs konkrēto ieceri pārliekam uz vēlāku laiku vai vispār atsakāmies no tās.
– Vai bija arī kādas ieceres, ko jums Saeimā neizdevās īstenot un tagad nākas nožēlot?
– Jā un nē. Viena no idejām, ko man kā deputātam gribējās aktualizēt, ir par sadraudzības grupām ar citām valstīm. Parlamentā ir ļoti daudz šādu sadraudzības grupu, deputāti tajās pierakstās nevis pēc partijiskās piederības un frakciju vai valstiskajām vajadzībām, bet gan vadoties no personiskajām simpātijām vai antipātijām. Un bieži iznāk tā, ka grupās kontaktiem ar valstīm, kurās mums vajadzētu darboties aktīvāk un runāt par sevi, nav pārstāvētas labējās partijas vai valdībā esošās partijas. Es gribēju ierosināt Saeimas deputātiem pacensties šo situāciju sakārtot. Ir palikuši ierosināšanai arī vairāki likumdošanas akti, bet to es varu darīt arī no šejienes. Tie ir gan saistībā ir mūsu diplomātisko dienestu, gan vēstnieku pensijām. Vai jūs varat iedomāties – mūsu vēstniekiem alga ir 180 latu! Protams, ārzemēs viņiem ir piemaksas, bet pensijas viņiem aprēķina no šiem 180 latiem. Es domāju, nav normāli, ja cilvēks, kas vairāk nekā desmit gadus veltījis Latvijas valstisko mērķu sasniegšanai, aizejot pensijā, saņem kādus 60 latus mēnesī... Es domāju, tas nav normāli! Un mans uzdevums ir pievērst parlamenta uzmanību šai situācijai. Es nevaru pieļaut, ka cilvēki ministrijā strādā, kā tas tradicionāli bijis jau gadiem, tikai balstoties uz entuziasmu un patriotismu.
Atbildība iepriekšējo paaudžu priekšā
– Tikko stājies amatā, jūs
tikāties ar Okupācijas muzeja fonda vadītājiem un apspriedāt gan
muzeja darba apstākļu uzlabošanas iespējas, gan muzeja iespēju
plašāku izmantošanu Latvijas vēstures skaidrošanā. Patiešām
aktuāli – jau no ārzemju preses publikācijām redzams, ka pat
Latvijai draudzīgās rietumvalstīs maz zina par mūsu pretrunīgo
vēsturi.
– Tieši tā!
– Ar ko tas, jūsuprāt, izskaidrojams?
– Kamēr neesam iemesti ūdenī, mēs nesākam peldēt. Un, kamēr mēs paši necenšamies informēt par mūsu vēstures problēmām, viņi par to neinteresēsies. Mūsu uzdevums ir šo jautājumu aktualizēt, un Latvijas okupācijas muzejam ir ļoti labas iestrādes. Ārlietu minis-trijai vajag šīs valstiskās intereses koordinēt, apvienot. Mana vēlme ir konsolidēt cilvēkus un iestādes darboties vienā valstiskā virzienā un pietuvināt mūsu kopīgā mērķa sasniegšanai.
– Jūs savos 38 gados tomēr jau pārstāvat paaudzi, kas pati nav pieredzējusi briesmīgākās okupācijas gadu represijas. Kad jūs piedzimāt, Staļins jau bija miris un masu deportācijas piederēja vēsturei. Kāda ir jūsu psiholoģiskā motivācija pievērsties šīm Latvijas vēstures baisākajām lappusēm?
– Es teiktu, tā ir personīgā atbildība iepriekšējo paaudžu priekšā un arī mana izpratne par vēsturisko taisnīgumu. Es runāju par to, par ko godīgam cilvēkam gluži vienkārši ir jārunā. Es domāju, katrai ģimenei Latvijā kāds bijis vai nu leģionā, vai Sibīrijas izsūtījumā, un tā bijis arī manā ģimenē. Un es esmu pateicīgs saviem vecākiem, kas mani audzināja patriotiskā garā arī padomju laikā.
– Jūs jau esat izpelnījies asu Krievijas masu mediju un arī Latvijā iznākošo krievu laikrakstu kritiku par savu atklāto vēstures skatījumu. Nesen es pamanīju virsrakstu “Artim Pabrikam sava vēsture”.
– Es domāju, gan cilvēkiem, gan institūcijām piemīt kopīga vājība, kas rada iekšēju nepatiku, kad acīs pasaka taisnību. Domāju, tas arī bija viens no iemesliem, kas dažām aprindām Latvijā un arī mūsu kaimiņvalstī lika nedaudz saspringt. Jo viņi saprot, ka es ne vienmēr runāšu aplinkus, bet dažkārt arī pateikšu tieši, ko domāju – par spīti savam amatam.
– Kā jūs vērtējat mūsu pašreizējās attiecības ar lielāko kaimiņvalsti un kādas tās vēlaties redzēt – tagad, kad Latvijas robeža ar Krieviju ir arī ES un NATO austrumu robeža?
– Protams, es vēlos redzēt ļoti draudzīgas attiecības ar Krieviju. Attiecības, kurās pirmkārt dominē savstarpēja uzticība, kā pašlaik, manuprāt, pietrūkst. Kurās dominē labas attiecības starp pilsoņiem un laba ekonomiskā sadarbība. Tādas attiecības, kad masu mediji un cilvēki neveido un neizplata aizspriedumus pret otru valsti.
Situācija Irākā neļauj iebāzt galvu smiltīs
– ASV kongresmenis Dankans nesen, beidzot vizīti Latvijā, man teica, ka pats svarīgākais no Rīgā pārrunātajiem jautājumiem bijusi situācija Irākā.
– Es arī piedalījos Valsts
prezidentes sarunā ar ASV kongresmeņiem, un otrais teikums, ko
viens no viņiem man teica, bija: “Liels paldies par jūsu atbalstu
un lielo ieguldījumu Irākā!”
Mūsu attiecības ar šo pašreiz vienīgo patieso pasaules lielvalsti
ir ļoti labas. Ar amerikāņiem man gan kā diplomātam, gan
ministram ir ļoti viegli strādāt. Jo amerikāņu politikā konkrēta
loma ir atvēlēta arī morāles standartiem. Amerikāņi nedala savus
draugus lielos un mazos un spēj pateikt paldies arī valstij, kas
ir daudz mazāka. Draudzīgu attiecību veidošana starp Latviju un
ASV ir ļoti labs piemērs arī citu valstu iespējamajām
attiecībām.
– Kā jūs raugāties uz mūsu sabiedrības attieksmi pret Latvijas piedalīšanos starptautiskās koalīcijas spēkos Irākā? Nesen Irākā gāja bojā arī latviešu karavīrs.
– Jā, tā bija sāpīga ziņa. Taču
man šķiet dīvaini, ka viena mūsu karavīra nāve Irākā tiek
pasniegta kā nācijas traģēdija, bet simtiem cilvēku nāve uz
Latvijas autoceļiem tiek uztverta kā ikdiena. Kaut arī no tādas
nāves mēs varētu izvairīties.
Es domāju, diskutējot par mūsu klātbūtni Irākā, ir jānodala divi
posmi: šā kara sākums, un ko darīt tālāk. Neviens jau negrib šajā
valstī ar savu karaspēku palikt, bet mums, manā izpratnē, nav
alternatīvas, jo situācija tur ir tik smaga, ka, izvedot
sabiedroto karaspēku no Irākas, krīze padziļināsies un
pārmetīsies pāri Irākas robežām, zināmā mērā skarot arī mūs. Mēs
nevaram aiziet no Irākas, atstājot pašreizējās problēmas. Arī
jaunā Irākas valdība ir ļoti priecīga par mūsu klātbūtni. Es,
protams, ceru, ka situācija Irākā stabilizēsies pēc iespējas
drīzāk, bet aiziešana šobrīd nav alternatīva. Bez tam jāatceras,
ka tagad mūsu karavīri Irākā atrodas arī ar ANO mandātu. Tātad
mūsu klātbūtnei nav nekādu likumisku šķēršļu. Arī tas cilvēkiem
jāņem vērā, domājot par Irāku. Mēs nevaram šo situāciju
atrisināt, iebāžot galvu smiltīs – vienkārši aizbraucot no
Irākas.
Jānis Ūdris, “LV”