Izturēt un turpināt
Vecrīgas galerijā BONHAN S.S otro nedēļu skatītājus pulcina Andas Andersones personālizstāde. Koši ziedi un ainavas kā sveiciens no saulainās Kalifornijas, kur latviešu māksliniece radusi mājvietu. Īpašu noskaņu rada ekspozīcijas centrā liktā glezna ar sarkanbaltsarkaniem karogiem, kuri paceļas pāri Latvijas laukiem. Tie liekas plīvojam vienā ritmā ar tautumeitu brunčiem otrā gleznā. Šie darbi radušies pēc 1990.gada, kad Anda pirmo reizi atbraukusi uz Latviju. Saites ar dzimto zemi veidojas arvien ciešākas. Pirmo reizi viņa atvedusi uz Rīgu savas gleznas. Nākotnē iecerēts izdot grāmatu par Gustavu Zemgalu, jo Anda Andersone ir Latvijas otrā Valsts prezidenta mazmeita. Viņas māte Anna Ūdris bija Gustava Zemgala meita, tāpēc Anda kā pašlaik šīs dzimtas vecākā uzskata par savu pienākumu gādāt par vectēva piemiņas saglabāšanu.
Anda Andersone Foto: Arnis Blumbergs, “LV” |
Atvadas no ābelēm un no bērnības
Andas tēvs Aleksandrs Ūdris bija
Bāriņtiesas tiesnesis. Tai rudenī, kad sarkanā armija atkal
tuvojās Rīgai un daudzi neatkarīgās Latvijas ļaudis devās bēgļu
gaitās, viņa sieva ar abām meitiņām bija pie radiem Bauskas
apkaimē un dēliņš – Ērgļos. Tēvs kaut kā sadabūja nelielu smago
mašīnu un vāca ģimeni kopā. Andai tās ir ļoti sāpīgas
atmiņas:
– Māmiņai vajadzēja vairāk rūpēties par mazo māsiņu, jo viņai
bija tikko deviņi mēneši. Nevienam nebija laika ar mani
parunāties, paskaidrot, kas notiek. Es nezināju, kas ir karš un
kāpēc mums jābrauc projām. Bet man pēkšņi likās, ka jāšķiras būs
uz ilgiem laikiem. Apskrēju visu lielo dārzu un katrai ābelei
teicu: “Uz redzēšanos!” Devāmies uz Ventspili un ar kuģi tālāk uz
Dancigu. Mitinājāmies šķūņos un pagrabos, baznīcās un skolās,
visur, kur vien varēja bēgļus novietot. Notika uzlidojumi, sprāga
bumbas. Mātei rokas arvien bija aizņemtas, es varēju pieturēties
tikai pie brunčiem. Man bija pašai par sevi jāatbild. Kad
nokļuvām Eslingenē, dzīve kļuva daudz jaukāka. Tur bija daudz
latviešu. Un, kur latvieši, tur skola, teātris, koris, baznīca.
Es arī visu to baudīju, bet ne kā bezrūpīgs bērns. Mamma bieži
slimoja, un man bija jāuzņemas ģimenes rūpes. Tīrīju māju,
auklēju mazo māsiņu, gādāju par pusdienām. Kad māmiņa bija
slimnīcā, viņa man pa telefonu iemācīja zupu vārīt. Mana bērnība
bija beigusies.
Māksla palīdzēja atraisīt arī valodu
Kad Ūdru ģimene iebrauca Amerikā,
Andai bija trīspadsmit. Viņa atceras dramatisko braucienu pāri
okeānam, kas bangojies rudens vētrās. Iedzīvošanās jaunajā vidē
nav bijusi viegla:
– Trīspadsmit – tas ir tāds sarežģīts vecums. Ne vairs bērns, ne
pieaugušais. Man bija garas blondas bizes. Amerikāņu bērnu
uztverē droši vien jocīgas drānas un jocīgi apavi. Kaut gan es
tur dabūju savas pirmās meiteņu kurpes, jo līdz tam man vienmēr
bija jānovalkā brāļa zābaki, kad tie viņam sāka spiest. Angļu
valodā varēja sarunāties tikai brālis, jo viņš to bija mācījies
skolā. Tēvs, kamēr apguva valodu, strādāja kādā dzelžu fabrikā.
Smagu un vienmuļu darbu. Māte tīrīja svešiem cilvēkiem istabas un
gludināja kreklus. Es angliski iemācījos trijos mēnešos.
Palīdzēja tas, ka viens no skolotājiem ievēroja manas zīmēšanas
talantu un sāka uzticēt dažādus darbiņus. Ilustrēju skolas
gadagrāmatu, zīmēju dekorācijas skolēnu izrādei un tā pamazām
sāku iejusties skolas vidē un vairs nebaidījos vērt muti vaļā.
Vēlāk pedagoģiskajā koledžā apguvu franču un krievu valodu. Biju
gide pasaules izstādē Briselē 1958. gadā, kur varēju izmantot
visas savas valodu prasmes. Desmit gadus strādāju ar bērnu un
pieaugušo grupām Losandželosas mākslas muzejā, kur ir ļoti bagāta
gleznu kolekcija un lieli lietišķās mākslas un tēlniecības darbu
krājumi. Arī man pašai tās bija labas mākslas studijas.
Atkal skolas solā
Kamēr auga un skolās tika izvadīti
trīs dēli, Anda Andersone algotu darbu nestrādāja. Atlika laiks
dažādiem kursiem un gleznošanai. Molberts vilināja aizvien
vairāk. Radošais darbs deva gandarījumu un lika domāt par mākslas
dziedinošo spēku. Viņa atceras, kā atkal kļuvusi par
studenti:
– Es sāku just, ka gleznošana no manis attālina visas dzīves
problēmas. Tā atsvabadina no visām domām, jo manu prātu aizņem
tikai krāsas, toņi, kompozīcija. Sapratu, ka māksla dod cilvēkam
daudz vairāk nekā bildi, ko viņš uzglezno. Satiku kādu cilvēku,
kas strādāja mākslas terapijā. Tā mani ļoti ieinteresēja, un es
nolēmu atkal sēsties skolas solā. Divus gadus cītīgi studēju
psiholoģiju, mākslas interpretāciju un vēl citus priekšmetus.
Ieguvu maģistra grādu klīniskajā mākslas terapijā. Tā ir viena no
ģimenes un laulību psihoterapijas nozarēm, kas sākusi attīstīties
samērā nesen. Tikai kopš 1970.gada, kad tapusi pirmā studiju
programma. Liela autoritāte šajā nozarē ir mūsu tautiete Vija
Lusebrinka, vairāku mācību grāmatu autore. Arī viņa dzīvo
Kalifornijā.
Foto: Arnis Blumbergs, “LV” |
Māca katram pašam tikt ar sevi galā
Desmit gadus Andas Andersones
pacienti bijuši bērni un sievietes, kas cietuši no vardarbības
ģimenē, pusaudži dažādos dzīves samezglojumu brīžos, laulātie,
kam radušās saticības problēmas, un veci ļaudis, kas nonākuši
līdz stāvoklim, kad vairāk negatīvu domu nekā pozitīvu. Viņa
strādājusi slimnīcās, vecu ļaužu mītnēs un dažādos bērnu un
ģimenes centros. Kā tad mākslas terapeits ārstē slimās
dvēseles?
– Es sava darba augļus parasti neredzu. Tie ienākas tikai pēc
kāda laika, dažreiz – pēc vairākiem gadiem. Mans pirmais uzdevums
ir panākt, lai cilvēks man uzticas, sāk stāstīt par savām
likstām. Un te daudz var palīdzēt zīmēšana, veidošana un daudz
kas cits, ko var darīt ar zīmuli, ar tušu vai krāsām, ar
plastilīnu vai spēļu klucīšiem. Mans uzdevums ir novērtēt, kāds
paņēmiens katrā konkrētā gadījumā būtu labākais. Nav svarīgi, kas
tur iznāks, svarīgi ir vērot pašu procesu: kādu krāsu tu
izvēlies, vai tu svītru velc īsu vai garu, stingri vai viegli.
Bērnus no sasprindzinājuma labi atbrīvo darbošanās ar plastilīnu
un dažādu kolāžu veidošana. Tas ir pirmais solis uz to, lai
cilvēks mācītos pats tikt galā ar sevi, pārvarēt savas
emocionālās grūtības. Šādās nodarbībās tiek atmodināta arī
cilvēka zemapziņa, un viņš sāk apzināties sevī tādas īpašības,
par ko agrāk nav domājis.
Vai Amerikā cilvēki meklē palīdzību pie mākslas terapeita? Jā,
meklējot gan, un arvien biežāk. Sevišķi spāniski runājošie.
Latvieša gan starp Andas Andersones pacientiem pa visiem desmit
gadiem neesot neviena: “Latvieši ir pārāk atturīgi, tādi
inteliģenti atturīgi.”
Prezidenta meita
Kad Gustavs Zemgals 1939.gadā
aizgāja mūžībā, Andai bija trīs gadi. Viņa atceras tikai to, ka
brālis arvien pirmais ierāpies vectēvam klēpī un viņu ļoti
mīlējis. Vectēva vārds bieži ticis pieminēts, un ne tikai
ģimenē:
– Atceros, ka nometņu laikos pret mums izturējās kā pret īpašām
personām. Man gan tas likās savādi – kāpēc tad man jābūt tādai
īpašai. Un vēl man radās doma: “Vectēvs bija ļoti cienījams
cilvēks, viņš kļuva par prezidentu. Bet kas es esmu? Kas man
jādara?” Tagad gan man patīk mūsu Latviešu centrā, kur pie sienas
izlikti visu Latvijas Valsts prezidentu fotoportreti, apsēsties
tieši pie vectēva.
Ar vislielāko apbrīnu Anda runā par savu māti Annu Ūdris:
– Kad 1928.gadā nomira vecmāmiņa un Gustavs Zemgals kļuva
atraitnis, Annai savos deviņpadsmit gados bija jākļūst par pirmo
dāmu pilī, jārīko pieņemšanas un jābūt tēvam par balstu visās
lietās. Un viņa ar to visu lieliski tika galā. Viņa apprecējās ar
Aleksandru Ūdri, juristu, ļoti cienījamu cilvēku. Tēvs palīdzēja
jaunajam pārim tikt pie sava mājokļa, un viņi vija drošu ģimenes
ligzdu. Bēgļu ceļā viņi izgāja ar trim bērniem. Kad cauri Vācijas
bēgļu nometnēm 1950.gadā nonāca Amerikā, dzīve atkal bija jāsāk
no jauna. Bet lielākie pārbaudījumi mūsu dzimtai un it sevišķi
mammai nāca laikā no 1976. līdz 1978. gadam. Zviedrijā nomira
Pauls Zemgals, mammas brālis. Gadu vēlāk autokatastrofā gāja bojā
dēls Juris. Tā bija šausmīga traģēdija viņa sievai un bērniem,
traģēdija mums visiem, jo Juris bija labākais un gudrākais no
mums, viņš visus mācēja apmīļot, nomierināt, iedrošināt.
Juridiskais birojs, kur viņš bija strādājis, pēc tam palīdzēja
izskolot visus trīs bērnus. Bet vēl pēc gada nomira mūsu tēvs
Aleksandrs Ūdris. Citu pēc cita māte bija zaudējusi trīs viņai
vistuvākos cilvēkus. Un tomēr māte izķepurojās. Savā 85 gadu
jubilejā viņa vēlējās tikai vienu dāvanu – lai svētkos būtu klāt
viņas deviņi mazbērni. Un tā notika, tā bija brīnišķīga jubileja.
Mūžībā māte aizgāja mēnesi pirms savas 90.dzimumdienas. Tas bija
1999.gadā. Vēl 1991.gadā viņa brauca uz Jelgavu, lai piedalītos
Gustava Zemgala 120 gadu jubilejas sarīkojumos. Pēc šī brauciena
māte saņēma daudz fotogrāfiju, kas deva iespēju izveidot labus
dzimtas fotoalbumus, kuru mums nebija, jo bēgļu somās pārāk daudz
vietas fotogrāfijām nebija.
Kas mātei palīdzēja nesalūzt dzīves pārbaudījumos, saglabāt labu,
atsaucīgu sirdi līdz mūža galam? Es domāju, ka viņa vienkārši
bija īsta latviete. Kuram latvietim gan nav bijis jāiet cauri
grūtībām? Vecāki man iemācījuši jebkurās likstās izturēt un iet
tālāk. Ir laiks, kad jānoraud sava asara, bet jābūt stipram,
jārod dzīvei piepildījums.
Turpinājums
Gustava Zemgala mazmeita
izaudzinājusi trīs dēlus. Mārtiņš ir biznesa finanšu analītiķis,
Filips – namdaris un Pēteris – ārsts. Anda visvairāk priecājas
par viņu saskaņu: “Viņiem ir tik atšķirīgi darbības lauki, bet
viņi cits citu papildina un vienmēr ir gatavi palīdzēt viens
otram. Es domāju, ka tā mums ir dzimtas tradīcija.”
Kamēr puikas bijuši mazi, mājās ticis runāts tikai latviski. Kad
sākuši iet skolā, dikti gribējies būt tādiem kā visi citi,
vairījušies no savas valodas. Tomēr Anda bieži tikusi aicināta uz
skolu stāstīt par latviešu tradīcijām – kā cep kliņģeri, kā
rupjmaizi, kā pušķo krēslu jubilāram, kā svin Jāņus. Ar gadiem
dēli atkal aizvien vairāk interesējoties par latviešu valodu.
Mārtiņš ņēmis pat privātstundas, lai savā profesijā varētu
izteikties latviski. Arī Filips lasa latviešu avīzes un grāmatas.
“Viņi sāk apzināties, kāda tā ir vērtība, jo ir lietas, ko
vislabāk var izteikt latviešu valodā.”
Anda pati pabijusi visos Amerikas latviešu centros, jo dejojusi
tautiskās dejas un spēlējusi volejbolu, dziedājusi meiteņu
ansamblī un korī, piedalījusies latviešu dziesmu svētkos.
Arī uz Latviju pirmo reizi atbraukusi ar latviešu amatieru grupu:
“Piedalījos Andreja Ritmaņa dziesmuspēlē “Tas vakars piektdienā”.
Mūs uzņēma ļoti sirsnīgi, uzstājāmies 14 dažādās vietās. Bet
visvairāk palicis atmiņā tas brīdis, kad zem lidmašīnas spārna
pavērās Latvijas ainava. Un pēkšņi – Brīvības piemineklis! Man
aizrāvās elpa. Gribējās pieminekli apkampt. Tai mirklī atcerējos,
ka pieminekļa ideju iecerēja jau Gustavs Zemgals, tikai viņam
nebija lemts piedzīvot tā atklāšanu.”
Aina Rozeniece, “LV”