Kam domāta sociālā terapija
Latvijā, tāpat kā citur Eiropā, ir aktuāls jautājums par sabiedrības sociālo integrāciju un to, kā pārvarēt plaisu starp bagātajiem un trūcīgajiem, veiksmīgajiem un dzīves izstumtajiem. Latvija atbilstoši Eiropas Savienības (ES) vadlīnijām ir izstrādājusi Kopējās iekļaušanas memorandu, identificējot sociālās atstumtības riska grupas (piemēram, invalīdi, ilgstošie bezdarbnieki, no ieslodzījuma vietām atbrīvotie utt.) un nosakot pasākumu kopu, kā šo sociālo atstumtību mazināt. Ministru kabinets arī apstiprinājis Nacionālo rīcības plānu nabadzības un sociālās atstumtības mazināšanai 2004. – 2006. gadam. Latvija no 2004. līdz 2006. gadam no Eiropas Sociālā fonda tieši sociālās rehabilitācijas attīstībai un pilnveidei varēs saņemt 2 572 599 latus, kurus administrēs Sabiedrības integrācijas fonds. Par to, kāda ir pašreizējā situācija un kas būtu pilnveidojams, “Latvijas Vēstnesim” stāsta Labklājības ministrijas (LM) Sociālās palīdzības un sociālo pakalpojumu departamenta direktore Sandra Baltiņa.
Sandra Baltiņa Foto: Elmārs Rudzītis, A.F.I. |
Latvijā jau darbojas vairākas valsts finansētas sociālās rehabilitācijas programmas
Viens no svarīgākajiem
turpmākajiem uzdevumiem ir pāriet no sociālās aprūpes un
rehabilitācijas pakalpojumu sniegšanas institūcijās uz
rehabilitāciju dzīvesvietā un dienas centros. 2003. gadā Latvijā
29 sociālās aprūpes iestādēs atradās 4136 personas ar smagiem
garīga rakstura traucējumiem. Pēc ekspertu aprēķiniem, apmēram
desmitā daļa no šiem cilvēkiem veiksmīgas sociālās terapijas
gadījumā būtu spējīgi dzīvot ārpus institūcijām un pat paši
nopelnīt sev iztiku.
Šobrīd LM izstrādā pamatnostādnes invalīdu rehabilitācijai, un
darba gaitā tapa skaidrs, ka Latvijā nepieciešams īpašs
Rehabilitācijas likums, kurš noteiktu gan medicīniskās, gan
sociālās rehabilitācijas saņemšanas tiesības un kārtību. S.
Baltiņa uzsver, ka sociālā rehabilitācija nozīmē valsts pienākumu
palīdzēt cilvēkam pārvarēt krīzes situācijas un tās radītās
sekas, maksimāli novēršot funkcionālos traucējumus, kā arī
atsevišķos gadījumos palīdzēt iekļauties darba tirgū. Jau šobrīd
ir vairākas valsts programmas – “No vardarbības cietušo bērnu
sociālā rehabilitācija”, “No psihotropām vielām atkarīgo bērnu
sociālā rehabilitācija”, “Redzes un dzirdes invalīdu sociālā
rehabilitācija”, kas turklāt īstenojamas arī cilvēka dzīvesvietā.
Nākamgad sāks darboties ar celiakiju slimu bērnu atbalsta
programma. LM arī cer, ka tiks atrasts finansējums, lai no nākamā
gada sāktu darboties programma “Personu ar funkcionāliem
traucējumiem sociālā rehabilitācija”, kam, protams, jāiet roku
rokā ar medicīnisko. Sociālo rehabilitologu uzdevums būtu iemācīt
cilvēkam sadzīvot ar šiem traucējumiem. Valsts pienākumos arī
ietilpst invalīdu profesionālā rehabilitācija, kā arī apgāde ar
tehniskajiem palīglīdzekļiem.
Sociālā atveseļošana nav tikai aprūpe
Vēl aizvien daudzi sociālo
terapiju jauc ar aprūpi. Rehabilitācijas uzdevums ir pilnībā cits
– panākt, lai cilvēkam aprūpe nebūtu vajadzīga, lai viņš pats
spētu funkcionēt, strādāt, nopelnīt sev iztiku. Bieži vispirms ir
nepieciešama īpaša motivācijas programma. Jo nav noslēpums, ka
atsevišķi garantētā minimālā ienākuma saņēmēji nemaz negrib paši
strādāt. Tāpat ilgstošie bezdarbnieki un cilvēki pirmspensijas
vecumā bieži ir zaudējuši ticību saviem spēkiem un cerību, ka
viņi kādam šajā valstī ir nepieciešami. Un sociālajiem
darbiniekiem vispirms šie cilvēki ir jāpārliecina, ka arī viņi ir
spējīgi apgūt jaunas zināšanas un amata prasmes, atrast sev
darbu. Piemēram, izbijuša nepilngadīga narkomāna, kurš izgājis
ārstēšanas un motivācijas kursu, sociālā rehabilitācija ilgst
pusotru gadu. Ar viņu strādā gan psihologs, gan sociālais
darbinieks, kuru uzdevums ir palīdzēt šim nepilngadīgajam atrast
savu vietu sabiedrībā, iespējas piepildīt savas intereses. Jo, ja
šis bērns atkal jutīsies lieks un izstumts, var sekot narkotiku
lietošanas recidīvs.
Šāda sociālā terapija absolūti nepieciešama ir arī bijušajiem
ieslodzītajiem. Taču naudas trūkuma dēļ tā nav iekļauta valsts
programmā, Sociālās palīdzības un sociālo pakalpojumu likumā
noteikts, ka tā ir pašvaldību kompetence. Izvērtējot sociālās
rehabilitācijas stiprās un vājās puses, par lielāko problēmu
atzītas pašvaldību krasi nevienādās finansiālās iespējas. Līdz ar
to likumā noteiktās vienādās tiesības visiem iedzīvotājiem saņemt
sociālos pakalpojumus praksē lielā mērā ir atkarīgas no tā, cik
bagātā vai nabadzīgā pašvaldībā konkrētais cilvēks dzīvo. Tāpēc,
pēc S. Baltiņas teiktā, par ESF līdzekļiem varētu attīstīt no
ieslodzījuma vietām atbrīvoto personu rehabilitāciju, ar kuru jau
nodarbojas arī Valsts Probācijas dienests.
Latvijā diemžēl nav sveša vardarbība ģimenē. Pēc statistikas
datiem, mūsu valstī ik gadu ģimenē tiek nosistas 35 sievietes.
Tām, kas palikušas dzīvas un grib sākt jaunu dzīvi, arī
nepieciešama sociālā terapija, jo visas šīs sievietes ir cietušas
ne tikai fiziski, bet arī morāli. Pašvaldību sociālie darbinieki
kā lielāko problēmu min krīzes centru trūkumu, jo sievietēm, kas
aiziet no varmākas vīra, bieži nav kur patverties. S. Baltiņa
informē, ka ir gan paredzēts laika posmā no 2006. līdz 2008.
gadam izveidot katru gadu vienu krīzes centru, kas sniegtu
kompleksu palīdzību. Kas notiks ar cietušajām sievietēm – līdz
tam laikam tas ir Dieva un pašvaldības ziņā. LM atzīst, ka naudas
trūkuma dēļ tā ir spiesta no visām prioritātēm izvēlēties pašas
svarīgākās. Ja budžetā atradīsies nauda (75 000 latu), 2006. gadā
darbu varētu sākt sociālās rehabilitācijas valsts programmu
cilvēktirdzniecības upuriem.
Valstī jāattīsta sociālās rehabilitācijas infrastruktūra
Sociālās rehabilitācijas
pakalpojumu attīstībai nepieciešama arī atbilstoša infrastruktūra
(piemēram, minēto dienas centru izveide). No Eiropas Reģionālās
attīstības fonda (ERAF) šai grantu shēmai atvēlēti 1,8 miljoni
latu, kurus administrēs Sociālās palīdzības fonds. Īpaša vērība
tiks veltīta alternatīvo pakalpojumu attīstībai cilvēkiem ar
psihiskiem traucējumiem. Par ERAF līdzekļiem aprūpes institūcijās
tiks izveidotas tā sauktās pusceļa mājas. Tas nozīmē, ka
speciālisti no visiem iemītniekiem izvēlēsies atsevišķu cilvēku
grupu, par kuriem ir cerības, ka viņi varētu dzīvot patstāvīgi.
Ar šiem cilvēkiem tad strādās komanda, kas viņiem mācīs sociālās
iemaņas un pamatprasmes, piemēram, kā mazgāt veļu veļas mašīnā,
kā rīkoties ar gāzes plīti, mazgāt traukus utt. Pusceļa mājas
paredzēts izveidot 6 aprūpes institūcijās Liepājā, Valmierā,
Daugavpilī, Jelgavā, Allažos un Ropažos. Nacionālās programmas
ietvaros par ERAF līdzekļiem paredzēts izveidot arī grupu
dzīvokļus, kuros varētu dzīvot tie cilvēki, kas sekmīgi izgājuši
šo sociālās rehabilitācijas kursu. Līdztekus tiks izveidoti arī
dienas centri un specializētās darbnīcas, kurās viņi varēs
strādāt.
Kā atzīst S. Baltiņa, pašlaik darbu apgrūtina tas, ka Latvijā
sociālie darbinieki ir nepietiekami sagatavoti darbam ar psihiski
slimajiem cilvēkiem, viņiem var būt arī bailes iet pie viņiem uz
mājām. Taču par ESF līdzekļiem (500 000 latu) tiks uzsākta plaša
sociālo darbinieku (vispirms jau strādājošo) apmācība un
specializācija.
Rūta Kesnere, “LV”