Valsts sekretāru 2004.gada 26.augusta sanāksmē
Aizsardzības
ministrija
– pieteica izskatīšanai Ministru kabinetā koncepcijas projektu
“Latvijas Republikas Mobilizācijas koncepcija”.
Latvijas
dalība kolektīvajā NATO militārajā aizsardzības sistēmā veido
jaunu drošības situāciju un paredz alianses dalībvalstu militāro
atbalstu Latvijai militāra apdraudējuma gadījumā, kā arī mūsu
militāro atbalstu citai alianses dalībvalstij tās apdraudējuma
gadījumā pēc visu NATO dalībvalstu vienprātīga lēmuma. Līdz ar to
tiek būtiski pārskatīti valsts drošības un aizsardzības
pamatprincipi – atsacīšanās no totālās aizsardzības, profesionālu
bruņoto spēku veidošana, kas savukārt mazina mobilizācijas
resursu piesaisti valsts apdraudējuma gadījumā.
Tomēr, neraugoties uz dalību NATO kolektīvās drošības sistēmā,
Latvijas pašaizsardzības spējām jāvar saviem spēkiem pārvarēt
ārkārtēju situāciju (dabas katastrofu vai avāriju, epidēmiju,
epizootiju, epifitotiju, sabiedrisku nekārtību, terorisma un
bruņotu konfliktu gadījumos, ja apdraudēta sabiedrības, vides un
saimnieciskās darbības drošība), izņēmuma stāvokli (valsts
iekārtu apdraudošu iekšēju nemieru vai ārēju draudu gadījumos),
kā arī karastāvokli (ja valstij pieteikts karš vai izdarīts
militārs iebrukums tās teritorijā) līdz brīdim, kad Latvija
saņems NATO militāro atbalstu.
Līdz ar to atbilstoši jaunajai drošības situācijai ir
nepieciešams pārstrādāt 2001.gadā apstiprināto Mobilizācijas
koncepciju, lai nodrošinātu funkcionējošu personālsastāva un
materiālo resursu piesaistes sistēmu, kas balstīta uz
mobilizācijas standartiem un normām, mobilizācijas pieprasījumiem
un to izpildes elementiem: apmācītām (profesionāli sagatavotām)
personālsastāva rezervēm, valsts materiālajām rezervēm, skaidri
definētām tautsaimniecības uzņēmumu ražotnēm pēc nepieciešamības
un iespējamām rekvizīcijām.
Veidojamā mobilizācijas sistēma ietver Nacionālos bruņotos
spēkus, valsts civilās aizsardzības sistēmu, tautsaimniecību un
valsts materiālās rezerves.
Netiek paredzēts veidot un uzturēt visaptverošas rezerves visiem
iespējamiem apdraudējuma gadījumiem, bet gan veidot sistēmu, kas
nodrošinās elastīgu nepieciešamo resursu piesaistes mehānismu
valsts apdraudējuma seku pārvarēšanai.
Mobilizācijas sistēmas izveidi paredzēts realizēt piecos
posmos:
I posms: Mobilizācijas likuma precizēšana un grozījumu
iesniegšana Ministru kabinetā atbilstoši precizētajai
Mobilizācijas koncepcijai un krīžu (ārkārtas situāciju)
pārvarēšanas analīzei;
II posms: mobilizāciju reglamentējošo normatīvo aktu un
materiāltehniskā nodrošinājuma standartu izstrāde un
pieņemšana;
III posms: mobilizācijas darbinieku atlase atbilstoši
nepieciešamībai un apmācība, mobilizācijas plānošanas un vadības
struktūrvienību izveide, šo struktūrvienību darbību
reglamentējošu normatīvo aktu izstrāde;
IV posms: mobilizācijas plānu un mobilizācijas pieprasījumu
izstrāde, atlikto piegāžu līguma slēgšana;
V posms: sistēmas gatavības izvērtējums un vadības
vingrinājumi.
Izpildes termiņi atkarīgi no valsts budžeta iespējām un
tautsaimniecības attīstības rādītājiem. Mobilizācijas plāni tiek
regulāri pārskatīti, pēc nepieciešamības laboti un apstiprināti
Ministru kabinetā.
Projekts nodots saskaņošanai Finanšu, Tieslietu, Ārlietu,
Ekonomikas, Iekšlietu, Izglītības un zinātnes, Kultūras,
Labklājības, Reģionālās attīstības un pašvaldību lietu,
Satiksmes, Veselības, Vides, Zemkopības ministrijā, Ministru
prezidenta biedra birojā, Korupcijas novēršanas un apkarošanas
birojā, Latvijas Pašvaldību savienībā, Nacionālajā trīspusējās
sadarbības padomā, Valsts kancelejā.
Ārlietu ministrija
– pieteica izskatīšanai Ministru kabinetā noteikumu projektu
“Noteikumi par Latvijas Republikas valdības un Japānas valdības
līgumu par Japānas valdības piešķirto neatmaksājamo tehnisko
palīdzību Latvijai kultūras jomā – Latvijas Vēstures muzejam
dokumentu saglabāšanas iekārtu iegādei”.
Noteikumu
projekts paredz apstiprināt līguma projektu par Japānas valdības
piešķirto neatmaksājamo tehnisko palīdzību Latvijai kultūras jomā
– Latvijas Vēstures muzejam dokumentu saglabāšanas iekārtu
iegādei.
Līgums paredz piegādāt Latvijas Vēstures muzejam dokumentu
uzglabāšanas iekārtas 31 000 000 jenu (~152 000 LVL) vērtībā. Šis
ir jau piektais Japānas valdības piedāvātais grants Latvijai
kultūras jomā. Pirmie četri – Japānas valdības dāvinājums
Latvijas simfoniskajiem orķestriem un Latvijas Valsts
kinofotofonodokumentu arhīvam.
Kultūras ministrija koordinē līguma izpildi un tai piešķirtā
valsts budžeta līdzekļu ietvaros sedz izdevumus, kas varētu
rasties sakarā ar Japānas neatmaksājamās tehniskās palīdzības
realizēšanu, bet netiek segti no piešķirtās tehniskās palīdzības
līdzekļiem.
Līgums tiks noslēgts diplomātisko notu apmaiņas ceļā. Latvijas
puses notu parakstīs Ārlietu ministrijas valsts sekretārs Māris
Riekstiņš. Notu apmaiņa ir ieplānota septembra beigās Rīgā.
Projekts nodots saskaņošanai Finanšu, Tieslietu, Izglītības un
zinātnes, Kultūras, Satiksmes ministrijā, saskaņojumi jāsniedz
līdz 10.septembrim.
Bērnu un ģimenes lietu ministrija
– pieteica izskatīšanai Ministru kabinetā likumprojektu
“Grozījums Izglītības likumā”.
Saskaņā ar Ministru
kabineta rīkojumu “Par atsevišķu Izglītības un zinātnes
ministrijas funkciju nodošanu Bērnu un ģimenes lietu ministrijai”
ar 2004.gada 1.oktobri Izglītības un zinātnes ministrijas
jaunatnes politikas izstrādes, organizēšanas un koordinēšanas
funkcijas tiek nodotas Bērnu un ģimenes lietu ministrijai. Tā kā
Bērnu un ģimenes lietu ministrija, īstenojot minētās funkcijas,
būs atbildīga arī par priekšlikumu izstrādi un pieprasījumu
iesniegšanu valsts budžeta līdzekļu piešķiršanai jaunatnes
lietām, nepieciešams izdarīt grozījumu Izglītības likumā, kas
paredz, ka iepriekš norādītais ir Izglītības un zinātnes
ministrijas kompetencē.
Likumprojekts paredz izslēgt no Izglītības likuma normu, kas
uzliek par pienākumu Izglītības un zinātnes ministrijai izstrādāt
priekšlikumus un noteiktā kārtībā iesniegt pieprasījumu valsts
budžeta līdzekļu piešķiršanai jaunatnes lietām.
Projekts nodots saskaņošanai Finanšu, Tieslietu, Izglītības un
zinātnes, Kultūras, Satiksmes ministrijā, saskaņojumi jāsniedz
līdz 10.septembrim.
Iekšlietu ministrija
– pieteica izskatīšanai Ministru kabinetā likumprojektu
“Grozījumi Ugunsdrošības un ugunsdzēsības
likumā”.
Ministru kabinets ir atbalstījis Vienotas
valsts uguns apsardzības un glābšanas sistēmas izveidošanas
koncepciju, kura paredz laikposmā no 2005. līdz 2011.gadam
izveidot uz Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienesta bāzes
vienotu uguns apsardzības un glābšanas sistēmu, pakāpeniski
(iedalīto finanšu līdzekļu ietvaros) pārņemot no Valsts meža
dienesta meža ugunsdrošības uzraudzības un ugunsgrēku
ierobežošanas funkciju.
Saskaņā ar Ugunsdrošības un ugunsdzēsības likumu Valsts
ugunsdzēsības un glābšanas dienestam ir šādas funkcijas:
organizēt un veikt valsts ugunsdrošības uzraudzību; veikt un
vadīt ugunsgrēku dzēšanu. Ņemot vērā meža ugunsgrēku specifiku,
iepriekš minētās koncepcijas īstenošanas nodrošināšanai
nepieciešams papildināt Valsts ugunsdzēsības un glābšanas
dienesta funkcijas, uzdodot tam organizēt un veikt meža
ugunsgrēku ierobežošanu.
Sakarā ar to, ka Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienests
pārņem funkciju organizēt un veikt meža ugunsgrēku ierobežošanu,
uz šiem darbiem attiecināms arī normatīvais regulējums, kas
nosaka Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienesta un tā
amatpersonu rīcību negadījuma vietā.
Likumprojekts paredz noteikt Valsts ugunsdzēsības un glābšanas
dienestam jaunu funkciju – organizēt un veikt meža ugunsgrēku
ierobežošanu, kā arī izslēdz deleģējumu Ministru kabinetam
noteikt kārtību, kādā valsts un pašvaldību institūcijas iesaistās
meža ugunsgrēku dzēšanā un glābšanas darbos.
Projekts nodots saskaņošanai Finanšu, Tieslietu, Ārlietu,
Ekonomikas, Reģionālās attīstības un pašvaldību lietu, Vides,
Zemkopības ministrijā, Latvijas Pašvaldību savienībā, Valsts
kancelejā;
– pieteica izskatīšanai Ministru kabinetā likumprojektu
“Grozījumi Profesionālās izglītības likumā”.
Saskaņā ar
Profesionālās izglītības likumu valsts profesionālās izglītības
iestādes dibina, reorganizē un likvidē Ministru kabinets pēc
Izglītības un zinātnes ministrijas vai citas ministrijas
ierosinājuma. Dibinot valsts izglītības iestādi, Ministru
kabinets nodod to Izglītības un zinātnes ministrijas vai citas
ministrijas padotībā.
Saskaņā ar Izglītības attīstības koncepciju 2002. – 2005.gadam
visas profesionālās izglītības iestādes ir jānodod Izglītības un
zinātnes ministrijas padotībā, izņemot tās izglītības iestādes,
kurās saskaņā ar tiesību aktiem mācības (studijas) regulē
dienesta reglamenti.
Ar Ministru kabineta rīkojumiem ir nodibināta Valsts robežsardzes
koledža un Ugunsdrošības un civilās aizsardzības koledža, kā arī
noteikts šo koledžu statuss – Iekšlietu ministrijas pārziņā
esošas iestādes. Valsts pārvaldes iekārtas likums, kas stājās
spēkā 2003.gada 1.janvārī, nosaka tikai divas valsts pārvaldes
iestāžu padotības formas – pakļautību un pārraudzību.
Ugunsdrošības un civilās aizsardzības koledžā tiek sagatavoti
speciālisti darbam dienestā un citos ugunsdrošības, glābšanas un
civilās aizsardzības dienestos un formējumos, kā arī iestādēs un
komercsabiedrībās, nodrošinot tām iespēju iegūt pirmā līmeņa
augstāko profesionālo izglītību, savukārt Valsts robežsardzes
koledžas uzdevums ir sagatavot personas dienestam Valsts
robežsardzē, nodrošinot arī tām iespēju iegūt pirmā līmeņa
augstāko profesionālo izglītību. Saskaņā ar izglītības programmām
gan Valsts robežsardzes koledžā, gan Ugunsdrošības un civilās
aizsardzības koledžā ir šaura specializācija, un tajā iegūtās
zināšanas ir izmantojamas tikai attiecīgajā dienestā. Studiju
laikā Valsts robežsardzes koledžā studējošie teorētiskās
zināšanas pilnveido Valsts robežsardzes struktūrvienībās. Turklāt
studiju laikā Valsts robežsardzes koledžā studējošos var
iesaistīt Valsts robežsardzei deleģēto uzdevumu veikšanā. Saskaņā
ar Valsts robežas apsardzības plānu valsts robežas kontrole un
apsargāšana notiek ar Valsts robežsardzes koledžas
atbalstu.
Saskaņā ar Robežsardzes likumu Valsts robežsardzes priekšnieks
organizē robežsargu profesionālo sagatavošanu un kvalifikācijas
paaugstināšanu. Šobrīd Valsts robežsardzes priekšnieks saskaras
ar vairākiem jautājumiem, kas neļauj efektīvi organizēt
robežsargu profesionalitātes pilnveidošanu. Tie ir jautājumi, kas
saistīti ar personu pieņemšanu dienestā, robežsargu atvaļināšanu
no dienesta, virsnieku iecelšanu amatos, virsnieku rotāciju
pieredzes apmaiņai. Līdzīga situācija ir arī profesionālās
izglītības iestādēs, kuras sagatavo personas dienestam Valsts
policijā un Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienestā. Lai
minēto iestāžu priekšnieki varētu risināt ar izglītību saistītos
jautājumus – studējošo uzņemšanu, finanšu resursus, izstrādātu
izglītības programmu saturu un veiktu izglītības kvalitātes un
finanšu un saimnieciskās darbības kontroli, profesionālās
izglītības iestādes – koledžas, kuras sagatavo personas dienestam
iepriekšminētajās iestādēs, nepieciešams nodot attiecīgās
iestādes padotībā. Šādu iespēju paredz Ministru kabinetā
apstiprināta Koncepcija par izglītības, kultūras, veselības
aprūpes un sociālās aprūpes nozares valsts institūciju (izņemot
augstskolas) juridisko statusu.
Likumprojektā ir paredzēts, ka Ministru kabinets dibinot,
reorganizējot valsts profesionālās izglītības iestādes, kurās
mācības (studijas) regulē speciālie likumi un dienesta
reglamenti, tās nodod ministrijas padotībā esošas valsts
pārvaldes iestādes padotībā. Minēto izglītības iestāžu nodošana
ministrijas padotībā esošas valsts pārvaldes iestādes padotībā
nodrošinās tiešu valsts pārvaldes iestādes līdzdalību un
ieinteresētību personāla sagatavošanā, saikni starp teorētisko
zināšanu apguvi un praktisko darbu, kā arī darbinieku kvalificētu
un kvalitatīvu profesionālo pilnveidi. Attiecīgi arī noteikta
ministrijas padotībā esošas valsts pārvaldes iestādes, kuras
padotībā atrodas profesionālā izglītības iestāde – koledža,
kompetence izglītības pārvaldes jautājumos.
Projekts nodots saskaņošanai Finanšu, Tieslietu, Aizsardzības,
Ārlietu, Bērnu un ģimenes lietu, Ekonomikas, Izglītības un
zinātnes, Kultūras, Reģionālās attīstības un pašvaldību lietu,
Veselības ministrijā, Nacionālajā trīspusējās sadarbības padomē,
Valsts kancelejā;
– pieteica izskatīšanai Ministru kabinetā likumprojektu
“Grozījumi Robežsardzes likumā”.
Saskaņā ar
Profesionālās izglītības likumu un ņemot vērā to, ka Robežsardzes
likums neparedz Ministru kabinetam deleģējumu izveidot Valsts
robežsardzes struktūrvienības, no likuma izslēgts nosacījums, ka
Valsts robežsardzes izglītības iestādes ir Valsts robežsardzes
struktūrvienības.
Likumprojektā ir precizēts Valsts robežsardzes koledžas statuss,
kā arī likuma 23.panta pirmā daļa, kura papildināta un nosaka, ka
robežsardzes virsnieku sastāvā ieskaita arī tās robežsardzes
dienestā pieņemtās personas, kuras ir beigušas Valsts
robežsardzes koledžu. Likumprojektā precizēta terminoloģija
atbilstoši Izglītības likumam un Profesionālās izglītības
likumam.
Projekts nodots saskaņošanai Finanšu, Tieslietu, Aizsardzības,
Ārlietu, Reģionālās attīstības un pašvaldību lietu ministrijā,
Valsts kancelejā;
– pieteica izskatīšanai Ministru kabinetā likumprojektu
“Grozījumi Ugunsdrošības un ugunsdzēsības
likumā”.
Likumprojekts nosaka Ugunsdrošības un civilās
aizsardzības koledžas un Latvijas Ugunsdzēsības muzeja padotību,
kā arī precizē iestādes segtās mācību maksas daļas atmaksas
nosacījumus ierēdnim, ja tas tiek atvaļināts no dienesta Valsts
ugunsdzēsības un glābšanas dienestā.
Projekts nodots saskaņošanai Finanšu, Tieslietu, Ārlietu,
Reģionālās attīstības un pašvaldību lietu ministrijā, Valsts
kancelejā;
– pieteica izskatīšanai Ministru kabinetā likumprojektu
“Grozījumi Izglītības likumā”.
Likumprojektā ir
paredzēts, ka koledžas, kurās mācības (studijas) regulē dienesta
reglamenti, nodod ministrijas padotībā esošās valsts pārvaldes
iestādes padotībā, attiecīgi arī noteikta attiecīgās ministrijas
padotībā esošās valsts pārvaldes iestādes kompetence izglītības
pārvaldes jautājumos. Normatīvā akta projekts atbilstoši
Koncepcijai par izglītības, kultūras, veselības aprūpes un
sociālās aprūpes nozares valsts institūciju (izņemot augstskolas)
juridisko statusu paredz, ka koledžu nolikumus apstiprina
Ministru kabinets.
Projekts nodots saskaņošanai Finanšu, Tieslietu, Aizsardzības,
Ārlietu, Bērnu un ģimenes lietu, Izglītības un zinātnes,
Kultūras, Reģionālās attīstības un pašvaldību lietu, Veselības
ministrijā, Nacionālajā trīspusējās sadarbības padomē, Valsts
kancelejā.
Tieslietu ministrija
– pieteica izskatīšanai Ministru kabinetā rīkojuma projektu
“Par Latvijas pārstāvību Eiropas Brīvās tirdzniecības asociācijas
tiesā”.
Rīkojuma juridiskais pamats ir Eiropas
Ekonomiskās zonas (EEZ) līgums, kas regulē Eiropas Savienības un
Eiropas Brīvās tirdzniecības asociācijas (EBTA) valstu
attiecības. EEZ līguma 106.pants paredz, ka vienotas EEZ līguma
un Eiropas Kopienu tiesību interpretācijas nodrošināšanai
ieviešama informācijas apmaiņas sistēma starp EBTA tiesu un
Eiropas Kopienu Tiesu. EBTA tiesas izveidošanas juridiskais
pamats ir Eiropas Ekonomiskās zonas līguma 108.panta otrā daļa,
pamatojoties uz kuru noslēgts līgums starp EBTA dalībvalstīm par
Uzraudzības institūcijas un Tiesas izveidošanu.
Rīkojuma projekts paredz noteikt Tieslietu ministriju par
atbildīgo institūciju pārstāvības nodrošināšanai Eiropas Brīvās
tirdzniecības asociācijas tiesā.
Noteikts, ka Ministru kabineta 2004.gada 30.marta noteikumi
Nr.178 “Kārtība, kādā tiek sagatavota un apstiprināta Latvijas
Republikas nostāja un nodrošināta Latvijas Republikas pārstāvība
Eiropas Kopienu Tiesā”, mutatis mutandis attiecas uz EBTA
tiesu.
Jautājumu par papildu valsts budžeta līdzekļu piešķiršanu
pārstāvības nodrošināšanai nolemts izskatīt Ministru kabinetā
kopā ar visu ministriju budžeta pieteikumiem, sagatavojot valsts
budžeta projektu 2005.gadam un turpmākajiem gadiem.
Projekts nodots saskaņošanai Finanšu un Ārlietu ministrijā,
Nacionālajā trīspusējās sadarbības padomē un Valsts
kancelejā.
Valsts kancelejas Komunikācijas departaments