Darba drošībā ir ieinteresēta visa sabiedrība
Darba aizsardzības galvenais uzdevums ir noteikt tiesisko pamatu sociālo, ekonomisko, tehnisko, ārstnieciski profilaktisko un organizatorisko pasākumu īstenošanai, kā arī nodrošināt normatīvajos aktos definēto prasību ieviešanu. Tas spēj nodrošināt darba vides atveseļošanu, darba drošību, nelaimes gadījumu darbā un arodslimību skaita samazināšanu, kā arī no darba attiecībām izrietošo sociālo garantiju sistēmas stabilitāti.
Edgars Korčagins Foto: Gatis Dieziņš, A.F.I |
Ieguldījumi darba aizsardzībā atmaksājas ilgtermiņā
Darba aizsardzībai ir būtiska loma
darbinieku labsajūtas un labklājības nodrošināšanai darba vietās,
jo pareizi un efektīvi veidota darba aizsardzības sistēma gan
valsts, gan uzņēmumu līmenī garantē drošus un veselībai
nekaitīgus darba apstākļus. Gādājot par darbinieku drošību un
veselības aizsardzību darbā, no vienas puses, tiek samazināta
iespēja notikt nelaimes gadījumam darba vietā, kā arī novērsta
arodslimību rašanās iespējamība un paildzinās strādājošo darba
mūžs. No otras puses, ilgtermiņā tiek samazināti darba devēja
izdevumi, kas rodas, maksājot par nelaimes gadījumiem darbā, par
bojāto darba aprīkojumu, par darbinieku slimošanu, par papildu
strādājošo nodarbināšanu, par administratīvajiem sodiem un par
dīkstāvi vai ražošanas apjomu samazināšanos.
Bieži vien kavēklis darba aizsardzības sistēmas sakārtošanai ir
tas, ka nav iespējams redzēt, izmērīt vai izjust tūlītējus
ieguvumus. Šis iemesls arī rada nevēlēšanos pievērsties darba
aizsardzības jautājumiem tajos uzņēmumos, kuru darbība ir vērsta
tikai uz peļņas gūšanu īstermiņā. Uz šo uzņēmumu sirdsapziņas arī
gulstas liela daļa notikušo nelaimes gadījumu darbā.
Kad būtiska ir profilakse
Darba aizsardzības sistēmas
pilnveidošana, izstrādājot jaunus normatīvos aktus, pēdējos gados
ir notikusi ļoti strauji, dažbrīd nepievēršot tik lielu uzmanību
spējai tos pilnvērtīgi ieviest, bet gan cenšoties nodrošināt
Eiropas Savienības direktīvu pārņemšanu. Pēdējā laikā ir būtiski
uzlabojusies darba devēju, darbinieku un plašākas sabiedrības
izglītošana un informēšana par darba aizsardzības jautājumiem,
gan pilnveidojot trīspusējo sadarbību starp Ministru kabinetu,
darba devēju un darbinieku organizācijām, gan iespēju robežās
attīstot Valsts darba inspekcijas administratīvo kapacitāti un
sadarbojoties ar Eiropas Savienības valstīm dažādu projektu
ietvaros.
Latvijā par darba aizsardzības sistēmas juridisko pamatu kalpo
Darba aizsardzības likums, kas stājies spēkā 2002.gada 1.janvārī.
Jaunu normatīvo aktu izstrādāšanas nepieciešamību noteica ne
tikai Latvijas virzība uz Eiropas Savienību, bet arī tas, ka
iepriekš spēkā esošie normatīvie akti un tajos iestrādātie
principi bija novecojuši un būtībā nenodrošināja darbinieku
pilnīgu drošību un veselības aizsardzību darbā. Jaunais Darba
aizsardzības likums un līdz ar to visa darba aizsardzības sistēma
ir balstīta uz kaitējuma novēršanas principu, kas nozīmē drošas
un veselībai nekaitīgas darba vides izveidi, darba vides riska
novērtēšanu un novēršanu, darba vietas pielāgošanu indivīdam un
citus darba aizsardzības pasākumus.
Darba aizsardzības normatīvās bāzes sakārtošana un tā saskaņošana
ar Eiropas Savienības prasībām ir būtisks un nozīmīgs solis, taču
ar to ir par maz, lai nodrošinātu sekmīgu darba aizsardzības
sistēmas darbību gan valsts, gan uzņēmumu līmenī. Svarīgi ir
panākt šīs likumdošanas ieviešanu un reālu praktisku darbību
tieši uzņēmumu līmenī. Lai sekmētu darba aizsardzības normatīvo
aktu ieviešanu un veicinātu izpratni par šiem jautājumiem, īpaša
nozīme ir darba aizsardzības sistēmā iesaistīto institūciju
saskaņotai, koordinētai un efektīvai darbībai, konsultācijām ar
darba devējiem un darbiniekiem, kā arī sabiedrības informēšanai
par darba aizsardzības jautājumiem.
Lai šos mērķus īstenotu darba aizsardzībā, ir izveidota un
sekmīgi darbojas Nacionālās trīspusējās sadarbības padomes
apakšstruktūra – Darba lietu trīspusējās sadarbības apakšpadome,
kurā izskata gan darba tiesiskos, gan darba aizsardzības
jautājumus. Apakšpadomē ir iekļauti pārstāvji no Labklājības
ministrijas, Tieslietu ministrijas, Valsts darba inspekcijas,
Latvijas Brīvo arodbiedrību savienības un Latvijas Darba devēju
konfederācijas. Trīspusējā sadarbība veiksmīgi norit gan
normatīvo aktu izstrādē, gan to saskaņošanas gaitā.
Par ļoti nozīmīgu soli informācijas plūsmas nodrošināšanai un
aktuālas darba aizsardzības informācijas pieejamībai ir jāuzskata
Bilbao Darba drošības un veselības aizsardzības aģentūras
kontaktpunkta izveide pie Valsts darba inspekcijas. Šis
kontaktpunkts, kura izveidošanā un darbības nodrošināšanā
līdzdarbojas gan valsts institūciju, gan darba devēju un
arodbiedrību, gan arī zinātniskās pētniecības institūciju
pārstāvji, nodrošina aktuālas informācijas pieejamību par darba
aizsardzības jautājumiem visiem interesentiem. Šī informācija ir
pieejama gan drukātā, gan arī elektroniskā veidā kontaktpunkta
mājaslapā internetā. Ar kontaktpunkta palīdzību ir sākts
popularizēt darba devējus, kuri rūpējas par savu darbinieku
drošību, un viņu labās prakses piemērus darba aizsardzībā, jo jau
otro gadu tiek rīkots labās prakses balvas konkurss darba
aizsardzībā.
Darba drošībai jākļūst par valstisku prioritāti
Un tomēr ir jāatzīmē, ka visi
iepriekšminētie pasākumi vēl nespēj novērst daudzas problēmas.
Šogad vien jau notikuši 170 nelaimes gadījumi darbā, kas liecina,
ka situācija ne tuvu nav apmierinoša. Par būtiskākajām problēmām,
kas kavē drošas darba vides nodrošināšanu, es uzskatu
informācijas trūkumu. To rada gan nezināšana, kur šādu
informāciju iegūt, gan arī nevēlēšanās to meklēt. Sava loma ir
bezdarbam atsevišķos Latvijas reģionos, kas ļauj darba devējiem
neuztraukties par darbaspēka trūkumu, darba devēja filozofijas
trūkums, neuzskatot savus darbiniekus par vienu no būtiskākajiem
resursiem. Darba aizsardzības nostiprināšanos nesekmē zems darba
devēju apvienošanās līmenis arodbiedrībās, kas šobrīd ir tikai
aptuveni 20%, kā arī nepietiekams valsts atbalsts. Latvijas Darba
devēju konfederācija jau ilgstoši cenšas panākt, lai darba
aizsardzība kļūtu par valsts prioritāti ne tikai uz papīra, bet
arī praktiski. Konsultācijas, preventīvie pasākumi, praktiska
palīdzība ir tas, kas nepieciešams darba devējiem, bet no valsts
puses tas netiek pilnvērtīgi sniegts.
Drošas un darbinieku veselībai nekaitīgas darba vides radīšana
nav veicama vienā rāvienā, tā prasa daudz pūļu un arī līdzekļu.
Un, tā kā ieguvēji no tā ir ne tikai darba devēji un darbinieki,
bet visa sabiedrība kopumā, tad arī atbildībai ir jābūt kopīgai.
Jo tikai vienota un vispusīga sadarbība var dot vislabākos
rezultātus.
Edgars Korčagins,
Latvijas Darba devēju konfederācijas ģenerāldirektora vietnieks.