Vai arī policistam ir cilvēktiesības?
Modris Žeivots, Latvijas Policijas akadēmijas asociētais profesors
Foto: Normunds Mežiņš, A.F.I. |
Nobeigums. Sākums – “LV”, 26.08., 29.08.2004.
Tāpat ir
skaidrs, ka vardarbība pret policiju var iespaidot arī tās
rīcību. Kā vardarbībā cietis policists uztvers situācijas, kurās
viņš tiks iesaistīts? Piemēram, kā tiks ņemta vērā policista
negatīvā pieredze, kad tas tika ievainots saskarsmē ar aizturamo
personu kādā īpašā situācijā? Tā, piemēram, Jelgavas rajonā kāds
vīrietis aizturēšanas brīdī sadūra kriminālpolicijas darbinieku,
kad tas Ozolniekos mēģināja aizturēt 1959.gadā dzimušo O.S.
Vīrietis pretojās policijas darbiniekiem un ar šķērēm sadūra
kriminālpolicijas sevišķi smago noziegumu izmeklēšanas nodaļas
inspektoru. Jelgavas pilsētas un rajona kriminālpolicijas
priekšnieks pavēstīja, ka dūriens skāris viņa padotā roku un
cietušā veselības stāvoklis nav smags – policists pēc pirmās
palīdzības sniegšanas no slimnīcas atlaists mājās. Cik vienkārši!
Nākamreiz viņš, kad būs darīšana ar personu līdzīgā situācijā,
lai veiktu aizturēšanu, iespējams, rīkosies citādi, bieži vien
pat neadekvāti nosakot spēku, kas ir nepieciešams. Saskaņā ar
teoriju vardarbība pret policistu iespaido vardarbību no
policista puses. Tas ir cilvēciskas rīcības pamatā. Kā mazināt šo
negatīvo ietekmi uz policijas darbu un policistu pieņemtajiem
lēmumiem?
Policijai nav iespēju novērst vardarbību pret sevi, bet tai ir
tiesības prasīt valstij nodrošināt un izpildīt tiesību aktos
noteiktās garantijas, lai policisti būtu tiesiski aizsargāti. To
paredz arī starptautiskie dokumenti. Piemēram, deklarācijā par
policiju noteikts, ka policijas darbinieka profesionālajiem,
psiholoģiskajiem un materiālajiem apstākļiem viņa pienākumu
veikšanas laikā jābūt tādiem, lai tiktu aizsargāts viņa godīgums,
objektivitāte un cieņa, un viņam ir tiesības uz taisnīgu
atlīdzību. Ir jāņem vērā īpašie apstākļi, tādi kā lielāks risks,
atbildība un neregulārs darba laiks.
Pašlaik Latvijas likumdošana policijas darbinieku aizsargā tikai
tiesiski, un arī šī aizsardzība vairāk ir deklaratīva. Turpmākās
stratēģijas vairos iespējamību, ka šis mērķis varētu tikt
sasniegts:
• veikt analīzi par tām zonām (karstajiem punktiem), kur
vardarbības izpausmes pret policiju ir visreālākās (ģeogrāfiskās
zonas), un arī par operatīvajām situācijām, kurās tā visvairāk
izpaužas. Ja policijas vadība zinātu, kur policija visvairāk
riskē, tā varētu izmantot šo informāciju, organizējot pasākumus
šajās zonās;
• aplūkojot un paškritiski izvērtējot pašreizējās policistu
pašaizsardzības mācības, vai tās ir adekvātas;
• izvērtējot, vai aizsargājošais ekipējums ir piemērots, proti,
vai policijas aizsargekipējums, dodoties uz notikuma vietu (masu
pasākuma gadījumā), ir pietiekams, vai policistu rīcībā esošie
līdzekļi (roku dzelži, šaujamieroči) ir labā darba kārtībā, vai
policisti ir pietiekami apmācīti, kā tos izmantot.
Sūdzību izmeklēšana un izskatīšana
Nav noslēpums,
ka par policijas darbinieku rīcību tiek saņemts daudz sūdzību.
Tās ir gan pamatotas, gan arī nepamatotas. Sūdzību par policijas
darbinieka rīcību izskata un izlemj tās policijas iestādes
(apakšvienības) priekšnieks, kuram policijas darbinieks ir tieši
pakļauts. Ja sūdzības iesniedzējs nav apmierināts ar pieņemto
lēmumu, viņš mēneša laikā var to pārsūdzēt augstākā policijas
iestādē, prokuratūrā vai tiesā.
Sūdzību gadījumos tiek nozīmētas dienesta pārbaudes, kuru
uzdevumi ir:
• pilnīgi, vispusīgi un objektīvi izzināt disciplinārpārkāpuma
vai ārkārtēja gadījuma apstākļus;
• izzināt iemeslus, kas veicinājuši šo pārkāpumu vai ārkārtējā
gadījuma apstākļus;
• noskaidrot visas vainīgās personas un nodrošināt likumu un citu
normatīvo aktu pareizu piemērošanu, lai katra persona, kas
izdarījusi pārkāpumu, tiktu taisnīgi sodīta un neviens
nevainīgais netiktu saukts pie atbildības.
2003.gadā par Valsts policijas darbiniekiem tika saņemtas 3300
sūdzības, 1879 gadījumos par tām tika veiktas dienesta pārbaudes.
Izskatīti 183 gadījumi par vardarbību pret iedzīvotājiem
(apstiprinājās 9 sūdzības un pie atbildības saukti 12
darbinieki), 149 gadījumi par profesionālās ētikas normu
pārkāpšanu (76/94), 978 gadījumi par dienesta pienākumu
nepildīšanu (637/829), bet par citiem disciplinārpārkāpumiem 518
sūdzības (284/321). 137 dienesta pārbaudes materiāli tika
nosūtīti krimināllietu ierosināšanai un izmeklēšanai
kriminālprocesuālā kārtībā.
Attieksme pret sūdzībām par policijas darbiniekiem ir negatīva.
Policijas darbinieki neuzskata, ka pret viņiem izvirzītās
sūdzības būtu pamatotas. Vairākums uzskata, ka vienīgais iemesls,
kāpēc tās iesniegtas, bijis attiecīgās personas mēģinājums
izvairīties no soda un kaitēt policista karjerai. Par to liecina
arī lielais pārsūdzēto administratīvo lietu skaits Rīgas
pašvaldības policijā. No visiem piemērotajiem administratīvajiem
sodiem par automašīnu stāvēšanas un apstāšanās noteikumu
pārkāpšanu 60% gadījumu sūdzības tika uzskatītas par pamatotām un
lēmums par personas sodīšanu tika atcelts.
Daudzi policijas darbinieki uzskata, ka arī pati dienesta
pārbaude tiek veikta tendenciozi, t.i., pārbaudes veicējs ir
gatavs upurēt policijas darbinieku, lai tikai nomierinātu
sūdzētāju.
Taču iedzīvotāju sūdzības par policistu pienākumu nepildīšanu ir
līdzīgas. Viņi domā: ja vairums sūdzību izskata pati policija,
tad visai maza ir iespējamība, ka policists tiks saukts pie
atbildības. Tādējādi veidojas strupceļš – nav ticības, ka
pārbaudes būs objektīvas.
Vajadzīga no policijas neatkarīga policijas darbinieku pārkāpumu
pārbaudes institūcija. To apliecina arī prakse. Tiek konstatēti
gadījumi, kad policijas darbinieki, glābjot mundiera godu, sniedz
nepatiesas liecības un veiktās dienesta pārbaudes nav objektīvas.
Ja policistiem ir šāda attieksme, tad var gadīties, ka tiek
viltoti pierādījumi un policists izvairās no soda.
Diemžēl Latvijā nekādi plašāki pētījumi par policijas problēmām
nav veikti. Pēc autora domām, lai uzlabotu policijas darbu, tās
attieksmi pret sabiedrību un sabiedrības attieksmi pret policiju,
ir jāskaidro un jāanalizē virkne jautājumu.
1. Iekšējās attiecības: kā policijas darbinieki uztver darba
apstākļus, savus kolēģus, priekšniekus, darba organizāciju un
veicinošos mehānismus darbavietā?
2. Policijas sabiedriskās attiecības: kā policisti jūt
sabiedrības attieksmi? Un kā viņi paši uzlūko sabiedrību?
3. Vardarbība pret policiju: cik ievainojami jūtas paši policijas
darbinieki? Vai viņi jūt, ka valsts prot novērtēt viņu risku un
nodrošināt adekvātu aizsardzību? Kā policisti cieš no
vardarbības? Kādā veidā, cik bieži un kādos apstākļos?
4. Vardarbība no policijas darbinieku puses: vai viņi kā
policijas darbinieki ir pieļāvuši vardarbīgu rīcību un
piemērojuši pārmērīgu spēku pret iedzīvotājiem? Kāpēc? Vai viņi
ir bijuši par lieciniekiem tam, ka tā dara kolēģi, kā viņi
justos, ja viņiem to vajadzētu darīt, un vai viņi to varētu
darīt?
5. Sūdzību iesniegšanas un izskatīšanas procedūra: cik esam
gatavi iesniegt sūdzības arī par savu kolēģu izdarītajiem tiesību
normu pārkāpumiem, kā aicina arī Valsts policijas darbinieka
profesionālās ētikas un uzvedības kodekss, cik iespējams saglabāt
liecību konfidencialitāti par citu policijas darbinieku
izdarītiem pārkāpumiem, un vai tā atbilstu Latvijas iedzīvotāju
mentalitātei? Rietumeiropas policijas darbībā tas ir
pieņemami.
“Es, stājoties policijas dienestā...”
Nobeigumā
mazliet par policijas darbinieka svinīgo zvērestu. Tas nekad nav
apliecinājums tikai policijas darbinieka pienākumam pret valsti,
bet arī valsts pienākumam pret policijas darbinieku. Par zvēresta
pārkāpšanu paredzēta arī juridiska atbildība. Uz zvērestu balstās
dažādi – gan ārēja, gan iekšēja rakstura – normatīvie akti. Tā,
piemēram, Iekšlietu ministrijas sistēmas iestāžu darbinieku ar
speciālajām dienesta pakāpēm disciplinārā reglamenta otrajā
punktā noteikts, ka “darbinieka pienākums ir pildīt zvērestu,
precīzi izpildīt priekšnieka likumīgās pavēles un rīkojumus,
apzinīgi pildīt dienesta pienākumus un nepieļaut pārkāpumus un
nolaidību”.
Ieklausīsimies policijas darbinieka zvēresta tekstā: “Es, …………,
stājoties policijas dienestā, zvēru būt uzticīgs Latvijas
Republikai un godīgi pildīt tās likumus, apsolu nesaudzēt spēkus,
bet, ja tas būs vajadzīgs, – arī dzīvību Latvijas Republikas
labā.”
Policijas darbinieku, kuri devuši svinīgo zvērestu, stājoties
dienesta attiecībās, ir gandrīz 10 tūkstoši. Tie ir ceļu
policisti, policijas iecirkņu inspektori un nepilngadīgo lietu
inspektori, tie ir kriminālpolicijas inspektori, tie ir centrālā
aparāta vadošie darbinieki, tie ir darbinieki, ar kuriem mēs
sastopamies ikdienā uz ielas kā gājēji vai vadot
transportlīdzekli, tie ir citi specializēto un tehnisko dienestu
darbinieki, par kuru eksistenci mēs pat nenojaušam. Policijas
darbiniekam kā tiesību aizsardzības pārstāvim, kas veic
uzraudzības un sodīšanas funkcijas, šis svinīgais solījums ir
īpaši svarīgs. Ar likumu apstiprinātais policijas darbinieka
zvērests uzliek par pienākumu cienīt un ievērot arī cilvēku
tiesības. Bet vai tikai citu cilvēku?
Kā ar šo zvērestu tiek ievērotas paša policijas darbinieka
cilvēka tiesības?
Likuma “Par policiju” 28.pantā noteikts, ka policijas darbinieka
pienākums ir nelokāmi pildīt likuma prasības, ievērot
profesionālās ētikas normas, respektēt un aizstāvēt cilvēka
cieņu, atbalstīt un aizstāvēt cilvēka tiesības attiecībā uz visām
personām, rūpēties par cilvēkiem un būt gatavam jebkurā brīdī
sniegt viņiem palīdzību, darboties noteikti un mērķtiecīgi,
netaupot savus spēkus, bet, ja nepieciešams, nežēlot arī savu
dzīvību, lai izpildītu dienesta pienākumus.
Šo prasību nepildīšana nav savienojama ar dienestu policijā. Šajā
normā iekļauts arī policijas darbinieka zvēresta teksts, no kura
satura izriet obligāta prasība kā pienākums policijas darbiniekam
nepieciešamības gadījumā ziedot arī savu dzīvību.
Rodas jautājums: cik ētiski un likumīgi valsts var uzlikt
policijas darbiniekam par pienākumu (vēlreiz uzsveru – pienākumu)
ziedot pašu dārgāko, kas cilvēkam ir dots, – dzīvību, īpaši ja
tas vēl netiek attiecīgi kompensēts? Vēl netiešā veidā tiek
piedraudēts ar soda sankcijām, tajā skaitā ar atbrīvošanu no
dienesta sakarā ar neatbilstību policijas dienestam. Šo
piedraudējumu dublē un precizē arī 33.pants, nosakot, ka par
likumu neievērošanu, varas vai dienesta stāvokļa ļaunprātīgu
izmantošanu, dienesta pilnvaru pārsniegšanu, uzlikto pienākumu
neizpildīšanu vai par šo pienākumu pienācīgu nepildīšanu
policijas darbinieks tiek saukts pie disciplinārās,
administratīvās, materiālās vai kriminālās atbildības.
Bet Latvijas Satversmes 93.pantā noteikts, ka “ikviena tiesības
uz dzīvību aizsargā likums”. Un nevienai valstij nav tiesību
uzlikt par pienākumu policijas darbiniekam ziedot, lai arī kādu
mērķu labad, savu dzīvību. Tās var būt tikai katra paša policijas
darbinieka tiesības. Šāda kārtība noteikta policijā vairumā
valstu.
Atsevišķas sarunas vērts ir arī dienesta ilgums Valsts policijā
līdz 50 gadu vecuma sasniegšanai un tā pagarināšanas kārtība.
Rodas jautājums: vai tās ir policijas darbinieka tiesības vai
obligāta prasība, īpaši, ja Latvijas Satversmes 101.pantā
paredzēts, ka “ikvienam Latvijas pilsonim ir tiesības likumā
paredzētajā veidā piedalīties valsts un pašvaldību darbībā, kā
arī pildīt valsts dienestu”? Par šīs prasības atbilstību
Satversmes garam un starptautiskajai likumdošanai tuvākajā laikā
liecinās arī Latvijas tiesu procesi.
Protams, daudzi no šajā rakstā aplūkotajiem jautājumiem ir
diskutējami un nav realizējami “rīt ap brokastu laiku”, bet tas
nenozīmē, ka problēmas nepastāv un mūs neskar. Jo drīzāk sāksim
diskusiju par sasāpējušiem jautājumiem, jo labāk. Kas gan cits,
ja ne mēs paši labāk saprotam savas problēmas un pratīsim tās
novērst. Lai policijas darbiniekam nevajadzētu uztraukties par
rītdienu un viņš ar pilnu atbildību varētu veikt savus
pienākumus.