Māldeģu dzimtas trejādā pēctecība
Izstādi, kas pašlaik skatāma Preiļu pusē Jasmuižā, visīsāk raksturo trīs skaitļi: 60, 30 un 5. Keramiķis Antons Ušpelis šomēnes pārkāpa sestā gadu desmita slieksni, viņa dēls Aivars ir nosvinējis trīsdesmitos šūpuļsvētkus, bet mazdēlam Jumim rit piektais gadiņš.
Antons Ušpelis savu darbu ietvarā Foto no mākslinieka arhīva |
Taču jāteic, ka māldeģu tradīcijas
Ušpeļu dzimtā ir krietni senākas – tikpat pamatīgas kā leknais
māls, kas Ušpeļu dzimtas ciltstēvam Silajāņu Dūbēs lika rokas
atdot ripai, kājas – mūžīgajai māla mīcīšanai, bet dvēseli –
ceplim. Ja tā parēķina, Antonam viņš iznāk vectēvs, bet sīkajam
Jumim – vecvecvectēvs. Vecais podnieks – kur jau tas laiks – kopš
aizgājis mākoņu mālus mīcīt, bet … tepat vien Jasmuižā viņš
šodien kopā ar sābri sēž, pašam lielākajam Antona podam sānu
pavēris, un, par māla vīriņu pārtapis, no trauka dziļuma veras
izstādes apmeklētājos. Un vērtē. Vei, kāds ļaužu biezums dēladēlu
sveikt sanācis! Un visiem rokas pilnas ziedu, mutes – labu
vārdu.
Pat tie, kas līdz Latgalei atbraukt nav iespējuši, atzinību
salikuši uz papīra. Lūk, aktrise Vera Gribača Antonam gaišu
vēstuli atsūtījusi. Un Ruta Čaupova Mākslinieku savienības vārdā
bilst: “Krāšņi un īsteni Jūsu darinātajās vāzēs, krūzēs, podos un
svečturos turpina dzīvot Latgales novada tautas keramikas bagātās
tradīcijas. Lai labestīgajā, Jums allaž paklausīgajā cepļa ugunī
skaistu mirdzējumu iegūst darbi, kas dāvā prieku
cilvēkiem!”
Jā, tiesa kas tiesa. Prieka ir radīts tik daudz, ka visam vietas
zem muzeja spārēm nepietiek. Svečturi vien veseli seši desmiti
jubilejai par godu no cepļa ārā celti. Tak dzimtas vecākā – māsa
Olga – atgādina, ka Antona pats pirmais, mazais trejsveču turītis
i šodien vēl viņai prieku dod. Bet Jasmuižā ģimene aizdedz
svečturus ar piecām, septiņām un pat deviņām gaismiņām. Un sveču
liesmas spēlējas glazūras brūnajos, kviešu dzeltenajos, zilajos
un sūnzaļajos toņos. Turpat līdzās sānus spīdina podi un krūkas,
kurām pāri Antons, kā pats smej, glazūru taupīdams, licis tai
plūst kā tikko no kāres izmestam medum. Taču medus šai vasarā
pamaz, un glazūras tecējums sastindzis, trauka apakšu tā i
nesasniedzis. Bet rezultāts – apbrīnas vērts: māls gan kontrastē
ar glazūru, gan veido harmonisku vienību, viens otru izceļot un
papildinot. Reizē pamatīgums un rotaļīgs vieglums.
Melnbaltā fotogrāfija pie izstāžu zāles sienas rāda Antonu veco
Latgales podnieku pulkā. Ir 1964. gads. Nule kā atklāta plaša
novada mālu meistaru darbu izstāde. No fotogrāfijas pretī veras
Polikarps Vilcāns, Andrejs Paulāns, Polikarps Čerņavskis,
Ušpeļtēvs – vecais Antons un tikko kā Rēzeknes lietišķās mākslas
vidusskolu beigušais Antons, “mazs kā svilpaunieks” (tā, izstādi
atklājot, dzejnieks Antons Kūkojs). No vecmeistariem viņš
mantojis gan atdevīgo attieksmi pret katru rokās paņemto māla
piku (i šodien vēl, kad keramiķi saņem it kā darbam jau
sagatavotās māla „desiņas”, Antons, tāpat kā viņa priekšteči
sendienās, ar kājām tās mīca un pārmīca reizes desmit, lai
pilnīgi atbrīvotu no gaisa pūslīšiem, jo tikai tad, kā viņš
uzskata, ar mālu var sākt strādāt), gan pirkstos iekodētā
materiāla plastikas izjūta, gan prasme lielās formas saaudzēt
kopā ar sīkplastiku. Tad uz krūzes vai krietna alus kausa sāna
uzkāpj zirdziņš – svilpaunieks vai, pēc Jāņuguns tiekdamies,
uzraušas priecīgs līgotājs ar ozollapu vainagu galvā.
Kā saka Antons, Ušpeļi piedzimst ar māla piku rokā.
Trīsdesmitgadnieks Aivars meklē sākotni un, tāpat kā latgaļi to
darījuši pirms gadsimtu gadsimtiem, savu māla piku svēpēt svēpē.
Uz izstādi atnākuši melnās keramikas podi, vāraunieki un
medaunieki. Noslēgtās krāsns dūmi, mālā ieēdušies, stāsta par
pirmējo meistaru prasmi, kas šodien atkal ir atjaunota, bet darbu
izjūta un formas – par rītdienas meklējumiem.
Un tepat līdzās, kā izstādes pēdējais akcents – mazā Jumīša
pirmie darbi. Jo Ušpeļi bija, ir un paliek māldeģu dzimta. Laikam
Latgalē vienīgā, kas no paaudzes paaudzē joprojām dzīvo savā
sūtībā – plecu pie pleca, cits citu atbalstot, rosinot, keramiķu
esības nemirstīgumu apzinoties.
Baiba Šāberte