Cita pasaule tepat līdzās
Ik gadu aptuveni četri procenti mazuļu nāk pasaulē ar attīstības traucējumiem. Un varbūt tieši šajā statistikā arī rodama atbilde uz mūžseno vecāku dvēseles kliedzienu: “Kāpēc man?” Jo bērns ar attīstības traucējumiem var piedzimt ikvienam. Pētījumi liecina, ka attīstības traucējumi ir vienlīdz izplatīti visās sociālajās, rasu vai reliģiskajās grupās. Cilvēkbērns ir piedzimis ar īpašām vajadzībām, un nav jāmeklē tam izskaidrojums. Tā vienkārši noticis. Neviens neko nav izdarījis nepareizi. Neviens netiek šādi sodīts. Neviens pie tā nav vainīgs. Tāda ir viena no Portidžas mācībsistēmas filozofijas pamatnostādnēm.
Portidžas speciālisti, kuriem ir augstākā humanitārā izglītība un Portidžas kvalifikācija, katru nedēļu apmeklē ģimeni mājās, taču bērni labprāt ierodas uz grupas nodarbībām centrā Foto no LaPA žurnāla “Roku Rokā” arhīva |
Bērni ar īpašām vajadzībām ir
tepat līdzās, un tajā pašā laikā viņi it kā dzīvo paralēlā
pasaulē, kuras savrupību rada sabiedrībā joprojām valdošais
aizspriedumu plīvurs. Sabiedrības pieradināšana uzņemt savā vidē
šos bērnus ir ilgstošs process, īpaši valstī, kurā gadu desmitiem
bija pieņemts citādos un atšķirīgos slēpt no citu acīm. Kurā
vecāku atteikšanās no savas atvases šķita pašsaprotama, bet
mīlestība un gādība par pēcteci, neizslēdzot to no ģimenes loka,
nereti palika neizprasta. Pamazām attālināmies no šīs greizās
vērtību skalas.
Latvijas Portidžas mācībsistēmas asociācijas (LaPA) mērķis ir
palīdzēt bērniem ar īpašām vajadzībām kļūt par pilntiesīgiem
sabiedrības locekļiem un izmantot savas tiesības iegūt izglītību,
sākot jau ar agrīno pirmsskolas vecumu. Portidžas mācībsistēma,
kura sakņojas vairāk nekā trīsdesmit gadus senā vēsturē, Latvijā
pirmos soļus spēra 1997.gadā.
Izrādot centru, kas Rīgā radis mājvietu Lielvārdes ielā 68, LaPA
prezidente Ineta Kursiete stāsta, ka tolaik nav bijis nekā, pat
ne vienas telpas, taču jaunie speciālisti jau gājuši pie ģimenēm
un strādājuši ar tām. Bērniņi ar dzemdību traumām, agrīni
dzimušie, bērni ar Dauna sindromu, bērnu cerebrālo trieku,
hidrocefāliju, autismu un citām sarežģītām diagnozēm, kuru dēļ
mazajam ir garīgās un fiziskās attīstības traucējumi, – tie visi
ir Portidžas speciālistu rūpju lokā. Precīzāk, viņi un to
ģimenes, jo Portidža ir agrīnās izglītošanas un audzināšanas
sistēma bērniem ar īpašām vajadzībām un to ģimenēm. Bērnu vecums
– no dzimšanas līdz 7–8 gadu vecumam. Pats būtiskākākais tas, ka
mācībsistēma tiek realizēta bērnam pazīstamā un draudzīgā vidē –
mājās. Ar rotaļām mazais nostiprina jau esošās prasmes un apgūst
jaunas iemaņas. Portidža fokusējas uz to, ko bērns jau māk, un
jaunās iemaņas tiek veidotas uz iepriekšējo bāzes. Vecākiem šie
pakalpojumi ir bezmaksas – tos apmaksā pašvaldības.
Pirmsākumos
Kādā no centra kabinetiem pie
datora strādā padsmitgadīgs zēns. “Mans dēls Mārtiņš,” smaida
I.Kursiete. Vēlāk LaPA žurnālā “Roku Rokā”, kura pirmie četri
numuri izdoti ar Sabiedrības integrācijas fonda, bet nākamie
četri – ar PHARE programmas finansiālu atbalstu, kādā rakstā
atrodu kodolīgu atziņu – Mārtiņš ir “Portidžas seja” Latvijā.
Trāpīgāk nepateikt.
Puisēns nāca pasaulē Anglijā. Ar Dauna sindromu sirgstošā bērna
mātes ceļi tur krustojās ar Portidžas speciālistiem. “Rozmarija,”
fotogrāfijā pie kabineta sienas rāda I.Kursiete, stāstot, ka šī
Kentas Portidžas centra profesionāle aicinājusi viņu zēnam
palīdzēt ar Portidžas mācībsistēmu. Sākotnē atteikusi. Šķitis, ar
visu jātiek galā pašai. Soli pa solim izprasta Portidžas būtība
un sūtība. Un ne tikai Mārtiņam tā palīdzēja – Latvijā
I.Kursiete, kura dēla dēļ bija iedziļinājusies bērnu ar īpašo
vajadzību problēmās, atgriezās ar skaidru mērķi. Nu tā
piepildījums atspoguļojas LaPA darbībā.
Slimo bērnu vecākus vislabāk pārliecina labs piemērs. Mārtiņā kā
spogulī var redzēt vecāku pielikto pūliņu augļus. Viņš ir
pabeidzis parasto bērnudārzu, mācās privātskolā. Zēns arī tagad
nerunā, bet prot lietot zīmes un var komunicēties ar vecākiem,
skolotājiem un citiem bērniem. Viņš ir laimīgs, jo ir
mīlēts.
Datori paver plašas iespējas. “Savulaik Bila Geitsa fonds mūs
novirzīja uz “Microsoft” Latvijas biroju. Projekts izdevās, un
centrs tika pie datoriem. “Microsoft” izstrādā dažādas
programmas, kas domātas bērniem ar īpašām vajadzībām un kalpo to
attīstībai,” skaidro LaPA prezidente, uzsverot, ka, piemēram, ar
dažādu spēļu palīdzību bērns, ja tam nav verbālās runas, apgūst
citas saziņas iespējas. “Dators ir kā instruments vecāku saziņai
ar bērnu.”
Līdzekļi bērna attīstībai
Bet vēl pirms datoriem pirmsākumos
centrā jau bija sensorā istaba, kura iegūta, pateicoties jau
minētajai Kentas Portidžas centra Rozmarijai un kurā, tāpat kā
mūzikas terapijas kabinetā un plašajā zālē – atrakciju pasaulē,
notiek grupu nodarbības. “Dažādi starptautiskie fondi, īpaši
britu, Lielbritānijas vēstniecība Latvijā mums ļoti daudz
palīdzējuši,” teic I.Kursiete. Sensorā istaba pat pieaugušajam
šķitīs kā brīnumpasaule – noslēpumainā tumsā tīta, ar dažādiem
īpašajā apgaismojumā koši spīdošiem un drošiem priekšmetiem. Tie
visi kalpo vienam mērķim: attīstīt maņas – dzirdi, redzi, tausti,
arī ožu. Pat lielais spogulis pie sienas kalpo bērna attīstībai,
jo tajā, redzot attēlu pats savām darbībām, izprot, ka tajā
redzams viņš pats.
Speciāliste skaidro: “Kas raksturīgs bērniem ar attīstības
traucējumiem? Viņi, ja tā var teikt, ir slinki izzināt. Lai
viņiem palīdzētu iepazīt pasauli, vajag piedāvāt interesantus
izziņas ceļus. Tādēļ strādājam ar rotaļu palīdzību. Bērniem šādā
vecumā – gan ar redzes, gan dzirdes traucējumiem – ārsti vēl
nevar precīzi noteikt, vai viņš tiešām neko neredz un nedzird un
cik izteikti šie traucējumi. Piemēram, mazajam ar redzes
problēmām te ir dažādi priekšmeti, kas kairina redzi. Kāda it kā
pilnīgi neredzīga meitenīte sensorajā istabā reaģē uz dzelteno
gaismu. Šīs slēptās maņas jāattīsta. Nesolām vecākiem, ka notiks
brīnums, bet varam maņas stimulēt. Pats svarīgākais ir neaizlaist
postā to, kas ir attīstāms. Un šo atziņu iemācām vecākiem.
Jāpieņem, ka bērnam ir tādi trūkumi, kādi tie ir, bet ir arī
daudzi talanti. Kāds skaisti zīmē, kāds muzicē. Un apkārtējie
vairs nesaskata to, ko viņš neprot, bet redz to, ko viņš
prot.”
Mūzikas mikropasaulīte patvērusies centra mūzikas terapijas
kabinetā, kurā notiek gan individuālās, gan grupu nodarbības. Par
mūzikas terapijas speciālisti Marutu Auziņu, kas studē
doktorantūrā, I.Kursiete saka: “Viņa ir kā labs džezmenis.
Improvizē un piespēlē bērnam.” Mūzika kā komunikācijas līdzeklis
atraisa ikvienu, apstiprinoši atbild M.Auziņa, jautāta, vai šādi
izdodas nodibināt kontaktu ar visiem bērniem. “Arī ar autiskiem.
Cilvēks ir muzikāla būtne, un šis mākslas veids aizskar cilvēka
dvēseli. Mums ir dažādi instrumenti, īpaši plaša ritma
instrumentu kolekcija. Ritms ir sirdspukstos, elpošanā, un bērns
intuitīvi to jūt.”
Mūzikas terapijas speciāliste ir kā ceļvedis šajā mākslas
mikropasaulē, atklājot katra, pat visvienkāršākā, instrumenta
iespējas. Piemēram, neliels priekšmets, kurš iežvadzas, tikko tam
uzliek pirkstu. Tas bērniem ar kustības traucējumiem, lai viņi
paši saviem spēkiem varētu radīt skaņu. Arī vēja zvani tam ļoti
pateicīgi. Okeāna bungas, kas viens pret vienu kopē okeāna
šalkoņu, ļauj to iepazīt vājdzirdīgiem bērniem, kas, turot roku
uz bungām, izjūt vibrāciju.
Ne tikai Rīgā
Portidžas speciālistu pamatdarbs ir iet uz māju pie ģimenes un strādāt tur. Portidža ir sīki un precīzi izstrādāta metodika, tajā skaitā mācību kartītes, bērna attīstības tabulas, kas kopumā palīdz precīzi novērtēt mazā spējas un izstrādāt individuālu mācību plānu. Visiem speciālistiem ir augstākā izglītībā un Portidžas speciālista kvalifikācija. Ģimeni mājās apmeklē reizi nedēļā.
Puisēns rotaļājas Portidžas centrā Rīgā Foto no LaPA žurnāla “Roku Rokā” arhīva |
Profesionālis izvērtē bērna
prasmes un iemaņas. Saskaņojot ar vecākiem, tiek sastādīta mācību
programma tuvākajiem trim četriem mēnešiem, t.i., mācību
procesam, kurā iesaistīta visa ģimene, tiek izvirzīti ilgtermiņa
mērķi, kurus tālāk sadala mazākos solīšos. Progress atspoguļojas
jau minētajās bērna attīstības tabulās, kurās ir desmitiem
sadaļu. Piemēram, bāž pirkstu mutē, veļas no vēdera uz muguras,
sēž, atbalstot pats sevi, patstāvīgi sēž, ripina bumbu. Bērnu
regulāri motivē un stimulē attīstīt jaunas iemaņas un
prasmes.
“Portidža ir unikāla ar to, ka vecāki cieši iesaistīti šajā
darbā, viņi ir pedagogi. Un mēs esam metodiķi, kas šos pedagogus
apmāca,” smaida I.Kursiete, skaidrojot: “Mēs neesam ne logopēdi,
ne masieri, tā ir pedagoģiska metode, un strādājam pie bērna
vispusīgas attīstības. Attīstām viņa pašapkalpošanās iemaņas,
domāšanu. Visu nepieciešamo, lai cilvēks varētu kvalitatīvi
dzīvot. Ar konkrētu ģimeni nestrādājam ne nedēļu, ne mēnesi, bet
gadiem, kamēr bērns sasniedz septiņu astoņu gadu vecumu. Vēlāk
citi speciālisti, piemēram, bērnudārzos, saka, ka Portidžas
vecāki ir atvērti. Viņi vairāk vai mazāk bērna problēmu pieņēmuši
un dara visu atvases labā. Viņos ir drošības sajūta, ko
palīdzējis stiprināt Portidžas laiks. Nav tā, ka viņi vieni
izmisumā maldītos pa tumsu, jo ir pavadonis.”
Jautāta, kā vecāki atrod ceļu uz Portidžu, LaPA prezidente teic,
ka pirmajos gados paši meklējuši, kam sniegt palīdzību, taču
tagad nostabilizējušies trīs ceļi uz Portidžu. Viens no tiem –
Gaiļezera bērnu klīniskās slimnīcas ārsti, kuri vecākiem dod
norīkojumu uz Portidžu. Otrs – sadarbība ar sociālajiem
dienestiem, kas arī iesaka vecākiem Portidžu. Bet trešais –
vecāki iesaka cits citam.
Nesen ar PHARE programmas finansējumu un Gulbenes domes atbalstu
atvērts Portidžas reģionālais agrīnās korekcijas centrs Gulbenē.
Šogad reģionos tiks atvērti vēl trīs centri – Valmierā, Jēkabpilī
un Kuldīgā. Tā pamazām īstenojas LaPA mērķis, lai laukos
cilvēkiem būtu pieejami Portidžas pakalpojumi.
“Nule esam sagatavojuši vēstuli Valsts prezidentei, Ministru
kabinetam un Saeimai. Iemesls – bērni ar īpašām vajadzībām,
pieļauju, netīši aizmirsti. Sekojam līdzi katram ES strukturālo
fondu konkursam. Lielākā daļa izsludināti. Rehabilitācija tajos
ir paredzēta, un saturiski mēs tajā iederētos. Taču visos
noteikts saņēmēju vecuma cenzs, sākot no 15–16 gadu vecuma. Tas
absolūti izslēdz mūsu dalību,” teic LaPA prezidente.
Kas mudina pilnveidoties
I.Kursiete stāsta: “Pašvaldības ir
ļoti atsaucīgas. Pēdējos gados neatceros nevienu, kura atteiktos
atbalstīt savus iedzīvotājus. Vienīgi Ventspils, tās mēra vārdiem
runājot, ir nabadzīga un nevar šādu ekstru atļauties. Kopumā
pašvaldības ir saprotošas, turklāt priecē tas, ka sociālie
dienesti izvērtē palīdzības sniegšanas nepieciešamību pēc būtības
– ģimene, kurā aug bērns ar īpašām vajadzībām, burtiskā nozīmē
nav maznodrošināta, taču tai pakalpojumu apmaksā.”
Jautāta par nākotnes iecerēm, LaPA prezidente stāsta: “Esam
Starptautiskās Portidžas asociācijas biedri un valdes locekļi.
Sadarbībā ar asociāciju izstrādāts plāns Latvijā atvērt
Starptautisko Portidžas mācību metodisko centru Austrumeiropas
valstīm, kas dotu ļoti lielu ieguldījumu jauno speciālistu
sagatavošanā. Turklāt, ja šeit ieradīsies pasaules klases
profesionāļi, lai sagatavotu jaunos Portidžas speciālistus, viņu
lekcijas varēs piedāvāt arī universitātēm un citiem
interesentiem.
Latvijā, protams, ar četriem reģionālajiem centriem ir par maz.
Strādāsim, lai tālākā nākotnē varētu paplašināties. Reģionos
ieviešam arī mobilās speciālistu konsultācijas grupas gan
Portidžas programmas ietvaros, gan tām ģimenēm, kurās bērni jau
izauguši no Portidžas vecuma, respektīvi, bērni, kuriem nebija
iespējams pielietot agrīno korekciju.”
Palīdzēt bērniem ar īpašam vajadzībām un viņu ģimenēm – tas ir
dzinulis, kas šajos septiņos gados Portidžas mācībsistēmu Latvijā
pacēlis augstā līmenī.
Ilze Apine, “LV”
Uzziņai
Portidžas mācībsistēma tika izveidota Portidžas pilsētā ASV. Nosaukums “Portidža” izvēlēts ne tik daudz pilsētas nosaukuma dēļ, bet balstoties uz vārda “portage” nozīmi. Tulkojumā no angļu valodas “portage” nozīmē – “pārvadāšana”, transportēšana”, kas izsaka Portidžas mācībsistēmas būtību, t.i., Portidžas speciālists “pārved” savas zināšanas uz ģimeni, kas savukārt tās liek lietā, lai veicinātu sava bērna attīstību.